Als al die ouderen masaal hun papieren geld om willen zetten in diensten zal er een tekort aan arbeidskrachten onstaan wat inflatie zal veroorzaken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ook een hele aardige constructie is (wel potentieel dodelijk voor de economie): je hebt een land vol met bejaarden, die allemaal in een afbetaald huis wonen. Ondertussen stijgen de huizenprijzen nog steeds enigszins, met 2-3% per jaar. Wat let die jongens om na 10-15 jaar een hypotheek te nemen op de overwaarde van hun huis, en dat in te zetten om superdeluxe zorg in te kopen, of al die leuke speledingetjes die ze anders nooit hadden kunnen kopen?
Dit gaat over een hypotheek neem ik aan. En dan kan je vaste maandlasten afspreken met je bank.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:27 schreef Emu het volgende:
Op lange termijn gaan de huizenprijzen toch ong mee met de inflatie.
Word die 600 euro huur waarover jij praat ook niet regelmatig geïndexeerd trouwens? Lijkt me niet echt logische dat je binnen 30 jaar nog hetzelfde dan nu zou betalen voor hetzelfde huis in normale marktomstandigheden.
Ik geloof zeer weinig in complet theorieën maar in dit geval ben ik er zeker van dat de financiële instellingen zeker wat in de pap te brokken hebben, ze lenen nu nl mss wel 2-3 keer zoveel geld uit dan 5 jaar geleden door de stijging van de marktprijzen. Meer kunnen uitlenen is meer winst.quote:
2 tot 3xquote:Op donderdag 21 juni 2007 20:40 schreef Emu het volgende:
[..]
Ik geloof zeer weinig in complet theorieën maar in dit geval ben ik er zeker van dat de financiële instellingen zeker wat in de pap te brokken hebben, ze lenen nu nl mss wel 2-3 keer zoveel geld uit dan 5 jaar geleden door de stijging van de marktprijzen. Meer kunnen uitlenen is meer winst.
Ik wist helemaal niet dat de huizenprijzen in vijf jaar tijd 100 tot 200% zijn gestegen. Blijkbaar toch in de verkeerde buurt gaan wonen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:40 schreef Emu het volgende:
Ik geloof zeer weinig in complet theorieën maar in dit geval ben ik er zeker van dat de financiële instellingen zeker wat in de pap te brokken hebben, ze lenen nu nl mss wel 2-3 keer zoveel geld uit dan 5 jaar geleden door de stijging van de marktprijzen. Meer kunnen uitlenen is meer winst.
Ja, en dat iedereen zijn overwaarde gewoon in z'n zak steektquote:Op donderdag 21 juni 2007 20:56 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik wist helemaal niet dat de huizenprijzen in vijf jaar tijd 100 tot 200% zijn gestegen. Blijkbaar toch in de verkeerde buurt gaan wonen.
Precies, je huis is gewoon een geldmachinequote:Op donderdag 21 juni 2007 21:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, en dat iedereen zijn overwaarde gewoon in z'n zak steekt
quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:05 schreef Emu het volgende:
Fout lezen en dan kinderachtig doen![]()
Ik heb nergens gezegd dat de huizen de laatste 5 jaar 2-3 keer duurder zijn geworden. Maar ik zeg dat er 2-3 keer meer word geleend (dus de som alle leningen van alle nederlanders samen) dan pakweg 5 jaar geleden.
En dan maar veronderstellingen gaan maken, Jezus echt zieligjaja want onze kindjes gaan er meteen vanuit dat als je meer leent je huis ook automatisch duurder word met de (evenredig procentuele) stijging van je hypotheekbedrag.
Ja, lekker voor ze naar hun werk gaan even in de pap schijten.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:40 schreef Emu het volgende:
Ik geloof zeer weinig in complet theorieën maar in dit geval ben ik er zeker van dat de financiële instellingen zeker wat in de pap te brokken hebben
Consumptief kredit is wat anders dan hypotheek he...quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En verder is het ook gewoon niet waar. (uitstaande consumptieve kredieten eind 2001 = 15,9 miljard, eind 2005 17,5 miljard) Het laatste cijfer (april 2007): 16,7 miljard.
He bah, alweer een prachtig complot in de kiem gesmoord. Naja, het is uiteindelijk toch gewoon de schuld van de overheid. Of van Brussel. Of van de moslims.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:26 schreef Five_Horizons het volgende:
En verder is het ook gewoon niet waar. (uitstaande consumptieve kredieten eind 2001 = 15,9 miljard, eind 2005 17,5 miljard) Het laatste cijfer (april 2007): 16,7 miljard.
quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Consumptief kredit is wat anders dan hypotheek he...
Ik geloof dat er (uit m'n hoofd) iets van 400 miljard aan hypotheken uitstaat, bij iets van 700 miljard waarde van de huizen. Oftewel: 10 jaar geleden waren de huizen minder waard, dan er nu aan hypotheek uitstaat!
Da's nog steeds geen '2 tot 3 keer'.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zei ook niets over hypotheken, maar dat had ik sowieso verkeerd gelezen, schijnt
Die zijn toegenomen van 350 miljard in 2002 naar 531 miljard in 2006 (waarvan waarschijnlijk een 25 miljard is toe te schrijven aan de toegenomen woningvoorraad)
En nu?
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:45 schreef Emu het volgende:
[..]
Geen periode van 5 jaar ook![]()
Mja ik doe nog eff mee:![]()
quote:“Yes, there was too much leverage in the market. Yes, there was too much appetite for risk and yes, that risk was underpriced,” said Mark Adelson, a senior analyst at Nomura Securities in New York. “But there has not been a lick of spillover of this situation in the corporate bond market or stock markets so I don’t think people need to start hoarding food, water and ammunition because the end is coming.”
Dat dachten ze in 1978 ookquote:Op zaterdag 23 juni 2007 23:42 schreef dewaal het volgende:
de huizen blijven toch altijd stijgen.
Mag ik jouw glazen bol ook even lenen?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 23:42 schreef dewaal het volgende:
de huizen blijven toch altijd stijgen.
Dus? De huizen zijn vergeleken de geldwaarde in '78 met nu toch harder gestegen lijkt mequote:
En in de VSquote:Op zondag 24 juni 2007 11:02 schreef DiRadical het volgende:
Dat dachten ze in 1978 ook
Aah, een nog grotere bubbel dus bedoel je?quote:Op maandag 25 juni 2007 16:36 schreef Knipoogje het volgende:
Dus? De huizen zijn vergeleken de geldwaarde in '78 met nu toch harder gestegen lijkt me
Ja... als je daarna tenminste onder een brug gaat wonenquote:Op donderdag 21 juni 2007 21:09 schreef gronk het volgende:
Precies, je huis is gewoon een geldmachine
Oh yeah, ik krijg weer eens gelijk zoals gewoonlijk.quote:'Hogere rente moet zeepbellen op de beurs bestrijden'
De moeder van de centrale banken, de BIS, waarschuwt voor zeepbellen op de beurs. Die zouden met een renteverhoging moeten worden bestreden.
Geldgroei
De Bank for International Settlements (BIS), of Bank voor Internationale Betalingen (BIB) in het Nederlands, waarschuwt voor de gevolgen van de geldgroei van de afgelopen jaren.
Renteverhogingen
De flinke renteverlagingen, in grote delen van de wereld, hebben geld goedkoop gemaakt. Dit heeft geleid tot flinke stijgingen van bijvoorbeeld beurskoersen. De BIS spreekt van zeepbellen. Het bestrijden hiervan zal via renteverhogingen moeten gebeuren, aldus de BIS. Zeepbellen zijn een vorm van inflatie.
Dollar
De BIS waarschuwt verder onder meer voor grote oneevenwichtigheden in de wereld, zoals het grote tekort op de Amerikaanse handeslbalans. Hierdoor bestaat volgens de BIS de kans dat de dollar flink onderuit gaat. Tussen de regels door is te lezen dat China wel eens minder reserves in dollars zou kunnen aanhouden. Bovendien zou het land met de grootste valutareserves ter wereld kunnen besluiten de reserves anders te investeren. Dit kan zijn effect op de dollarkoers niet missen.
quote:Op maandag 25 juni 2007 18:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Oh yeah, ik krijg weer eens gelijk zoals gewoonlijk.
Nee, dat is het niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Consumptief kredit is wat anders dan hypotheek he...
Als je altijd het zelfde blijft bleren krijg je vast een keer gelijk...quote:Op maandag 25 juni 2007 18:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Oh yeah, ik krijg weer eens gelijk zoals gewoonlijk.
Precies. Als je de bank zo gek kunt krijgen dat ze je 10 miljoen lenen, dan kun luxe leven en ook de afbetalingen uit je lening betalen. Het gaat natuurlijk fout op het moment dat je overlijdt, en de bank de balans opmaaktquote:Op donderdag 28 juni 2007 14:24 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Die consumptieve kredieten worden o.a. gebruikt om het hoofd boven water te houden tijdens het afbetalen van de te hoge hypotheken.![]()
quote:Geen wonder dat de hypotheekschuld in april op een nieuw record van 535 miljard euro uitkwam. Dat is een kleine zeven procent meer dan vorig jaar en maar liefst veertig procent meer dan vijf jaar geleden. Het is de nationale hobby geworden: verzilver de overwaarde van je huis ga direct door naar het winkelcentrum.
Niets mis mee, natuurlijk. Tenminste, zolang de huizenprijzen fors blijven doorstijgen. Wanneer de huizenmarkt het rustiger aan gaat doen - en die periode zal echt ooit aanbreken - moet de Nederlandse consument snel terugschakelen naar een calvinistischer spaargedrag. De hand weer op de knip en het mondje weer op zuinig. Leuk voor de spaarvarkens, maar niet voor de economische groei. Begin deze eeuw zorgde de lichte afkoeling van de huizenmarkt via die weg al voor meer dan halvering van de economische groei. Dat kan de komende jaren zo weer gebeuren.
Staat niet veel anders in dan in zijn andere topics hoorquote:Op maandag 2 juli 2007 17:54 schreef Slasher het volgende:
Natuurlijk weer je eigen topic![]()
Maar goed ik zal toch even de moeite nemen om het te lezen
Hij schudt tenminste mensen wakker, niks mis mee!quote:Op maandag 2 juli 2007 17:54 schreef Slasher het volgende:
Natuurlijk weer je eigen topic![]()
Maar goed ik zal toch even de moeite nemen om het te lezen
Waarom? Voorlopig zijn het allemaal aannamesquote:Op maandag 2 juli 2007 19:12 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Hij schudt tenminste mensen wakker, niks mis mee!
Klopt... Maar terugdraaien is ook geen optie.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou... de HRA wordt langzamerhand onhoudbaar natuurlijk.
Doe eens een poging om zijn aannames onderuit te halen,vanaf de zijlijn kritiek geven kan iedereen.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:42 schreef Slasher het volgende:
[..]
Waarom? Voorlopig zijn het allemaal aannames
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |