(p. 219 uit Robbins voor de liefhebbers)quote:Figure 6-23 Schematic representation of the events that lead to the destruction of histoincompatible grafts. In the direct pathway, donor class I and class II antigens on antigen-presenting cells in the graft (along with B7 molecules, not shown) are recognized by CD8+ cytotoxic T cells and CD4+ helper T cells, respectively, of the host. CD4+ cells proliferate and produce cytokines that induce tissue damage by a local delayed hypersensitivity reaction and stimulate B cells and CD8+ T cells. CD8+ T cells responding to graft antigens differentiate into cytotoxic T lymphocytes that kill graft cells. In the indirect pathway, graft antigens are displayed by host APCs and activate CD4+ T cells, which damage the graft by a local delayed hypersensitivity reaction. The example shown is of a kidney allograft.
quote:Op maandag 28 mei 2007 15:41 schreef intoxicated het volgende:
Sunday's zonnebank
Support please. Een 'ervaringsdeskundige' doos denkt het beter te weten![]()
quote:''En dan last but not least; verbranden is ALTIJD schadelijk. Je hebt geen idee hoe schadelijk het is; maar ga er maar vanuit dat je je huid verwoest.
Verbranden dien je dus ten alle tijden, zowel binnen als buiten, te vermijden.
Mocht je verbranden bij een zonnestudio, dan moet je echt serieus een klacht indienen; want het MAG simpelweg niet.''
toevallig! ik heb ook vandaag mn cijfer gekregen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:06 schreef intoxicated het volgende:
Hulde aan van Baalen en consorten... na 5 weken eindelijk eens KVA terug![]()
Overigens hadden ze halverwege duidelijk geen zin meer om het serieus na te kijken, de cijfers zijn asociaal hoog![]()
![]()
Alsjeblieft.quote:Op maandag 28 mei 2007 15:41 schreef intoxicated het volgende:
Sunday's zonnebank
Support please. Een 'ervaringsdeskundige' doos denkt het beter te weten![]()
't Kan verkeren dichtte onze vrind Brederoo al.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:16 schreef intoxicated het volgende:
Duck! We zijn het gewoon een keer eens!![]()
![]()
Leuk leuk immunologiequote:Op maandag 28 mei 2007 16:42 schreef Kang-He het volgende:
Is there a pathologist in the room?
[afbeelding]
[..]
(p. 219 uit Robbins voor de liefhebbers)
Ik kan nergens duidelijk vinden hoe het komt dat die CD8+ T-cel wel op gang komt bij de directe pathway en niet bij de indirecte pathway. Mijn eigen redenering gaat langs de volgende lijn:
CD8+ T-cellen herkennen alleen MHC-I moleculen, normaliter worden ze in het eigen lichaam dus ook niet direct op gang gebracht door APC's (dendritische cellen o.a.) omdat die MHC-II moleculen tot expressie brengen.
Het vreemde vind ik dan dus ook dat er op die dendritische cellen van de graft wél HLA I moleculen zitten. In de tekst staat er nog bij: "It is believed that dendritic cells carried in the donor organs are the most important immunogens because they not only richly express class I and II HLA molecules but are also endowed with costimulary molecules."
Dus ik weer nadenken, op alle cellen met een kern zitten in principe HLA I moleculen. Is het dan zo dat de T-selectie al zo plaatsvindt dat CD8+ T-cellen de eigen HLA I moleculen op APC's niet herkennen? En dan de HLA I moleculen op een donor APC wel?
Ik vind dit aspect nogal vaag, iemand die het wel begrijpt?
ik heb zelf een losse pda naast mn w810i: een ipaq 4700, de meest uitgebreide en snelle pda die er is. Handig voor vanalles: van tomtom tot allerlei skyscape progjes (harrisson etc).quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:27 schreef Naoual17 het volgende:
Ik heb nog iets te melden vandaag, want t komt steeds vaker in mn hoofd om een PDAphone te kopen.
Vooral met je coschappen kan t erg handig zijn.
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, als je al die smartphone sites afgaat![]()
Ik vroeg me af of er hier studenten zijn die toevallig een PDA+phone hebben?
Of dat je denkt van nee ik ga verder op de alternatieve tour met een jas vol pockets, want die PDA's zuigen![]()
Is dat een "welke hoort niet in dit rijtje thuis" vraag?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:12 schreef Nuna het volgende:
n. olifactorius, n. opticus, n. oculomotorius, n. trochlearis, tractus corticospinalis lateralis, tractus vestibulospinalis, m. biceps brachii, m. gastronemicus, ...
![]()
Ik heb verder geen antwoorden op je vragen, maar wellicht is het iets om gedurende je HBO opleiding eens wat VWO certificaten te gaan halen? Krijg je een indicatie van het vereiste denkniveau en kan je eventueel gewoon mee loten als je alles hebt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:59 schreef Fentoozler het volgende:
Vraagje aan jullie geneeskundestudenten..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |