Alsjeblieft.quote:Op maandag 28 mei 2007 15:41 schreef intoxicated het volgende:
Sunday's zonnebank
Support please. Een 'ervaringsdeskundige' doos denkt het beter te weten![]()
't Kan verkeren dichtte onze vrind Brederoo al.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:16 schreef intoxicated het volgende:
Duck! We zijn het gewoon een keer eens!![]()
![]()
Leuk leuk immunologiequote:Op maandag 28 mei 2007 16:42 schreef Kang-He het volgende:
Is there a pathologist in the room?
[afbeelding]
[..]
(p. 219 uit Robbins voor de liefhebbers)
Ik kan nergens duidelijk vinden hoe het komt dat die CD8+ T-cel wel op gang komt bij de directe pathway en niet bij de indirecte pathway. Mijn eigen redenering gaat langs de volgende lijn:
CD8+ T-cellen herkennen alleen MHC-I moleculen, normaliter worden ze in het eigen lichaam dus ook niet direct op gang gebracht door APC's (dendritische cellen o.a.) omdat die MHC-II moleculen tot expressie brengen.
Het vreemde vind ik dan dus ook dat er op die dendritische cellen van de graft wél HLA I moleculen zitten. In de tekst staat er nog bij: "It is believed that dendritic cells carried in the donor organs are the most important immunogens because they not only richly express class I and II HLA molecules but are also endowed with costimulary molecules."
Dus ik weer nadenken, op alle cellen met een kern zitten in principe HLA I moleculen. Is het dan zo dat de T-selectie al zo plaatsvindt dat CD8+ T-cellen de eigen HLA I moleculen op APC's niet herkennen? En dan de HLA I moleculen op een donor APC wel?
Ik vind dit aspect nogal vaag, iemand die het wel begrijpt?
ik heb zelf een losse pda naast mn w810i: een ipaq 4700, de meest uitgebreide en snelle pda die er is. Handig voor vanalles: van tomtom tot allerlei skyscape progjes (harrisson etc).quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:27 schreef Naoual17 het volgende:
Ik heb nog iets te melden vandaag, want t komt steeds vaker in mn hoofd om een PDAphone te kopen.
Vooral met je coschappen kan t erg handig zijn.
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, als je al die smartphone sites afgaat![]()
Ik vroeg me af of er hier studenten zijn die toevallig een PDA+phone hebben?
Of dat je denkt van nee ik ga verder op de alternatieve tour met een jas vol pockets, want die PDA's zuigen![]()
Is dat een "welke hoort niet in dit rijtje thuis" vraag?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:12 schreef Nuna het volgende:
n. olifactorius, n. opticus, n. oculomotorius, n. trochlearis, tractus corticospinalis lateralis, tractus vestibulospinalis, m. biceps brachii, m. gastronemicus, ...
![]()
Ik heb verder geen antwoorden op je vragen, maar wellicht is het iets om gedurende je HBO opleiding eens wat VWO certificaten te gaan halen? Krijg je een indicatie van het vereiste denkniveau en kan je eventueel gewoon mee loten als je alles hebt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:59 schreef Fentoozler het volgende:
Vraagje aan jullie geneeskundestudenten..
Je wordt beoordeeld op een aantal punten. Je moet dan denken aan hoe je overkomt: je inzet en het tonen van interesse. Daarnaast is kennis natuurlijk een belangrijk punt. Ook wordt er gekeken naar hoe je omgang is met artsen, verpleging, patienten en familie. Op de VU bestaat je co-schap beoordeling meestal uit 2 onderdelen: het co-schap zelf (bovengenoemde punten) en het mondelinge eindexamen. Van wat ik weet van "Medisch Centrum"quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:09 schreef Singa het volgende:
Hoe word je eigenlijk beoordeeld tijdens je co-schappen? En hoe zwaar is dat?
En als je wordt uitgeloot dan kan je altijd nog BMW doen, is ook veel leukerquote:Op donderdag 31 mei 2007 00:30 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Ik heb verder geen antwoorden op je vragen, maar wellicht is het iets om gedurende je HBO opleiding eens wat VWO certificaten te gaan halen? Krijg je een indicatie van het vereiste denkniveau en kan je eventueel gewoon mee loten als je alles hebt.
Je wordt vaak beoordeeld door mensen die je het hele coschap amper gezien hebben, en soms nog niet eens informeren bij de mensen die je wel een tijd hebben meegemaakt. Ik hoor van veel mensen dat ze beoordeeld zijn op een enkele patient/status, kennistoets of at random (wordt dan altijd een 7)quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:09 schreef Singa het volgende:
Hoe word je eigenlijk beoordeeld tijdens je co-schappen? En hoe zwaar is dat?
Uhm niet zoveel denk ik. Omdat je bij de eerste sollicitatie (als pas afgestudeerde) altijd concurrentie hebt van gepromoveerden en mensen die minstens 1 jaar als AGNIO hebben gewerkt. Deze hebben gewoon meer kans.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:04 schreef Kang-He het volgende:
En hoe zwaar weegt iets als onderzoek te hebben gedaan nou mee? Heb je een streepje voor op iemand anders als je solliciteert voor een opleidingsplek als je een publicatie (afh. van het type publicatie uiteraard) hebt?
Een enkel studentenonderzoekje levert je niet zoveel op, omdat er ook genoeg sollicitanten zijn die al een paar jaar onderzoekservaring hebben en soms al Dr. zijn. Maar het is beter dan niets en van wat ik ervan gehoord heb wint het het toch wel van een stapel commissietjes op je CV zittenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:04 schreef Kang-He het volgende:
En hoe zwaar weegt iets als onderzoek te hebben gedaan nou mee? Heb je een streepje voor op iemand anders als je solliciteert voor een opleidingsplek als je een publicatie (afh. van het type publicatie uiteraard) hebt?
ligt er ook helemaal aan welke spec je wil. kan handig zijn om onderzoek te doen, liefst natuurlijk op de afdeling waar de opleiding ook isquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:04 schreef Kang-He het volgende:
Je kan tijdens je opleiding en je promotieonderzoek combineren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:14 schreef Kang-He het volgende:
Ik dacht dat het vroeger zo was dat je als AIO ook tegelijkertijd met je opleiding (promotie)onderzoek kon doen, dat is tegenwoordig dus niet meer zo?
daar moet dan wel budget voor zijn. onderzoek is op zich niet zo vervelend maar ik zou t niet voor altijd willen blijven doenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef Repeat het volgende:
[..]
Je kan tijdens je opleiding en je promotieonderzoek combineren.
Maar ik snap echt niet wat al die mensen in onderzoek zien, als je dat zo interessant vind was je toch BW gaan doen ofzo
Het is heden:quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:14 schreef Kang-He het volgende:
Ik dacht dat het vroeger zo was dat je als AIO ook tegelijkertijd met je opleiding (promotie)onderzoek kon doen, dat is tegenwoordig dus niet meer zo?
Wat is hier mis mee?quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:08 schreef DDM het volgende:
[..]
Het is heden:
In opleiding met je Drs. titel en altijd Drs. blijven![]()
Ik zie soms nog wel eens AIO- of OIO-plekken voor artsen, maar dat verwachten ze denk ik wel dat je 4 jaar full time onderzoek gaat doen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:14 schreef Kang-He het volgende:
Bij de meeste studies doet idd bijna niemand het. Maar bij geneeskunde lijkt het wel alsof je moet promoveren om ooit een baan te vinden. Bizar imo.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:35 schreef Singa het volgende:
Doctorandus betekent natuurlijk 'doctor in wording', dus opzich is doctor worden de enige logische volgende stap...Drs. klinkt eigenlijk ook wel een beetje slapjes moet ik zeggen
... ik ga straks de engelse/latijnse titel wel voeren: M.D., klinkt een stuk beter...
![]()
Maar serieus er zijn echt veel meer mensen die niet promoveren na hun studie dan wel.
Helemaal niets. Ik wist dat jij zou reageren om die emoticon. Ik begin jou echt goed te kennenquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat is hier mis mee?
Ik snap het echt niet. In Nederland lijkt het wel alsof je tegenwoordig eerder uitzondering bent als je niet promoveert ofzo
quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:49 schreef DDM het volgende:
[..]
Helemaal niets. Ik wist dat jij zou reageren om die emoticon. Ik begin jou echt goed te kennen![]()
quote:
Als ik met mijn decadente loonstrookje in de hand vanuit mijn BMW met 174 km/u (niet sneller want dat kost je na correctie je Führerschein!) op de linkerbaan naar het overige gepeupel kijk dan kan het mij aan mijn reet roesten welke 2 resp. 3 letters er voor mijn naam staan.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:08 schreef DDM het volgende:
In opleiding met je Drs. titel en altijd Drs. blijven![]()
En ik dacht dat ík arrogant wasquote:Op donderdag 31 mei 2007 23:12 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Als ik met mijn decadente loonstrookje in de hand vanuit mijn BMW met 174 km/u (niet sneller want dat kost je na correctie je Führerschein!) op de linkerbaan naar het overige gepeupel kijk dan kan het mij aan mijn reet roesten welke 2 resp. 3 letters er voor mijn naam staan.
Dat beslist god toch?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 12:43 schreef Singa het volgende:
Wij hebben toch ook het recht om arrogant te zijn, wij beslissen immers over leven en dood van de patient.![]()
AMCquote:Op vrijdag 1 juni 2007 14:27 schreef intoxicated het volgende:
Je had het vast al een keer verteld, maar waar wou je ook alweer GNK gaan doen?![]()
Onderzoek doen is zowat het enige wat de studie wetenschappelijk maakt (zeggen ze). Zonder onderzoek zou het dus een HBO-opleiding zijn (aldus de uitgelote kansloze nerds, of de HBO-ersquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef Repeat het volgende:
[..]
Maar ik snap echt niet wat al die mensen in onderzoek zien, als je dat zo interessant vind was je toch BW gaan doen ofzo
Weet je hoeveel artsen Dr. voor hun naam zetten terwijl ze dat niet zijn? Mijn huisartsen doen dat bijv. ook. Dr. staat dan voor dokter voor hen...quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:59 schreef DDM het volgende:
[..]
Maar ik ben het met je eens. Het gekke is alleen dat als je de (semi) maatschappen bekijkt (bijvoorbeeld op een receptpapier) er altijd maar maar 1 of 2 dokters zijn die niet gepromoveerd zijn. Terwijl het grote deel toch echt niet gepromoveerd is.
Dat is toch bij bijna elke studie, rechten, letteren, economie etc. Noem maar op.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 16:41 schreef Bhai het volgende:
[..]
Onderzoek doen is zowat het enige wat de studie wetenschappelijk maakt (zeggen ze). Zonder onderzoek zou het dus een HBO-opleiding zijn (aldus de uitgelote kansloze nerds, of de HBO-ers)
[..]
Kloptquote:Op vrijdag 1 juni 2007 16:41 schreef Bhai het volgende:
Weet je hoeveel artsen Dr. voor hun naam zetten terwijl ze dat niet zijn? Mijn huisartsen doen dat bijv. ook. Dr. staat dan voor dokter voor hen...![]()
Om eerlijk te zijn is dit ook precies de reden waarom ik geneeskunde wil gaan doen, ik wil een goedbetalende baan waarbij ik iets kan DOEN, een beetje gaan meedenken over beleid, samenleving en andere onderwerpen en daar een beetje artikelen over gaan typen vind ik nou niet bepaald een aantrekkelijke toekomstquote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:29 schreef gohan16 het volgende:
Ik wil later gewoon als arts werken, dat is waarvoor ik geneeskunde doe. Onderzoek lijkt me ook wel leuk. Volgens mij is het echt niet nodig om te promoveren om in opleiding te komen. Ervaring als AGNIO is wat mij betreft veel meer waard dan een basisarts die 4 jaar geen patient heeft gezien.
Nee die C21H23NO5 dan. Opperen dat verpleegkundingen maar de patienten moet prikken zodat de arts-assistenten meer tijd over houden voor belangrijkere zaken. Daar heb je toch co's voor!?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:01 schreef intoxicated het volgende:
HBO-V
Onze slaafjes hebben ook een topic
Ze vinden prikken 'keileuk'![]()
![]()
Jij voelt je dus duidelijk meer dan mensen die voor een ander beroep kiezen. Doe niet zo triest joh en gedraag je gewoon zo als het hoort, volwassen.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:01 schreef intoxicated het volgende:
HBO-V
Onze slaafjes hebben ook een topic
Ze vinden prikken 'keileuk'![]()
![]()
Heb je al stage gelopen? Wat vind jij van artsen en co-assistenten?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:29 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Jij voelt je dus duidelijk meer dan mensen die voor een ander beroep kiezen. Doe niet zo triest joh en gedraag je gewoon zo als het hoort, volwassen.
verwaande mensen met grootheidswaan.
Mijn vraag kwam niet voort uit jouw opmerking. Ik was gewoon nieuwsgierig. Laat ik anders zeggen dan: In het algemeen?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 20:05 schreef Ace1 het volgende:
Ik ga geen algemene mening vormen, en alle mensen in het ziekenhuis over 1 kam scherenIk reageer gewoon op 1 persoon hier. Mijn zus studeert geneeskunde, vrienden en studiegenoten van haar heb ik niks tegen en zijn allemaal prima mensen.
Het is gewoon jammer dat er soms mensen zitten die zich "meer" voelen dan anderen.
Met jouw eerstejaars ethiek docent hier als moeder was er al twee dagen geleden een heftig debat hier in huis over die show, ik was de enige die opperde dat het fake wasquote:
Maar daar word je niet direct opgeleid voor een beroep, terwijl dat bij GNK toch wel zo is..quote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is toch bij bijna elke studie, rechten, letteren, economie etc. Noem maar op.
Is Dick Engberts jouw moeder?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 22:41 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Met jouw eerstejaars ethiek docent hier als moeder was er al twee dagen geleden een heftig debat hier in huis over die show, ik was de enige die opperde dat het fake was![]()
Nee Houtlosser, overigens vind ik die Dick Engberts wel een beetje een mafferd hoor met zijn lang sliertige haar.quote:
Houtlosser is toch niet van ethiekquote:
GNK ook net per se, sommige GNK-studenten moeten namelijk echt geen arts worden.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:45 schreef Bhai het volgende:
[..]
Maar daar word je niet direct opgeleid voor een beroep, terwijl dat bij GNK toch wel zo is..
juist! de overhead-projector!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:54 schreef Bhai het volgende:
[..]
Houtlosser is toch niet van ethiek
Voor zover ik me kan herinneren was zij de huisarts die altijd de projector gebruikte ipv powerpoint sheets![]()
Ik moet elke keer weer overgevenquote:Op zaterdag 2 juni 2007 15:24 schreef fate het volgende:
Ik zou volgend jaar misschien geneeskunde willen gaan studeren (wel in België, Gent). Ik zou dit erg graag doen maar twijfel nog op een punt; ik vraag me af of het opensnijden van mensen enzo wat went gedurende de opleiding? Ik kan wel tegen wat bloed en gore wonden maar vraag me af of het went om zomaar even het mes in iemand te zetten en er wat in rond te kijken..?
De eerste keer is natuurlijk wel bizar, zeker icm die geur (heb regelmatig mensen weg zien gaan op vrijdagochtend donderdagavond zuipavond, dus die combinatie is niet aan te raden) maar je bent er zo aan gewend, als je het even een paar keer gedaan hebt is er niks raars meer aan eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 15:28 schreef fate het volgende:
Was dat dan van bij het begin al zo of moest dat toch eerst even wennen?
Tegenwoordig is het minstens 1 keer in de week "OOhhh Philip kom eens kijken naar mijn powerpoint presentatie!!"quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:54 schreef Bhai het volgende:
[..]
Voor zover ik me kan herinneren was zij de huisarts die altijd de projector gebruikte ipv powerpoint sheets![]()
Je bent een man of je bent 't niet hequote:Op zaterdag 2 juni 2007 15:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
(heb regelmatig mensen weg zien gaan op vrijdagochtend donderdagavond zuipavond, dus die combinatie is niet aan te raden)
Nouja, ik vind die tenen/vingers enzo enger die ze er dus aanlaten zitten. Helemaal geel/bruin, bah. Voor de rest vind ik het totaal niet ergquote:Op zaterdag 2 juni 2007 15:28 schreef fate het volgende:
Was dat dan van bij het begin al zo of moest dat toch eerst even wennen?
Ik dacht dat ze op de boerenuniversiteit niet eens snijpractica hadden? Of verwar ik het nu met een ander?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:10 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nouja, ik vind die tenen/vingers enzo enger die ze er dus aanlaten zitten. Helemaal geel/bruin, bah. Voor de rest vind ik het totaal niet erg. De lucht is even wennen ja, maar ligt ook aan wat voor prakticum je hebt. Over de benen/armen stinkt veel minder erg dan als je prakticum hebt over je buik/thorax ofzo.
Neejoh, Houtlosser is van de metamedica die haar Amsterdamse accent probeert te onderdrukken.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:54 schreef Bhai het volgende:
[..]
De geur is natuurlijk voor iedereen hetzelfde dus dat zal ook wel even aanpassen zijnquote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:10 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nouja, ik vind die tenen/vingers enzo enger die ze er dus aanlaten zitten. Helemaal geel/bruin, bah. Voor de rest vind ik het totaal niet erg. De lucht is even wennen ja, maar ligt ook aan wat voor prakticum je hebt. Over de benen/armen stinkt veel minder erg dan als je prakticum hebt over je buik/thorax ofzo.
Was ik ff vergetenquote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:39 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Neejoh, Houtlosser is van de metamedica die haar Amsterdamse accent probeert te onderdrukken.
Die huisarts is Ottenhoff.
Nee, wij voelen alleen jaquote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:17 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze op de boerenuniversiteit niet eens snijpractica hadden? Of verwar ik het nu met een ander?
Toch matig.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:02 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nee, wij voelen alleen ja. Snijden hoef ik ook niet, zo kan ik alles ook prima zien/leren
.
Hm, ja. Maar als je het per se wilt kan dat wel hoor. Als student-assistent kun je mee helpen met het prepareren van lichamen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:19 schreef Repeat het volgende:
[..]
Toch matig.Hoort imo wel bij geneeskunde. Zo heb je nog geen leuke verhalen
Hahaquote:Op maandag 4 juni 2007 01:01 schreef intoxicated het volgende:
Dus jij gaat met je concurrenten in 1 grote zaal zitten?
Ik zeg: http://en.wikipedia.org/wiki/Carfentanil![]()
Ach, altijd wel affiniteit voor de meer bèta kant gehad, maar BMW is gay en ik wil dokter wordenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef Repeat het volgende:
[..]
Vooral geen aantekeningen maken, is stoer en dat onderscheid je zeker van de rest van het plepsquote:Op maandag 4 juni 2007 00:30 schreef pmdomela het volgende:
Ik ga maar eens slapen, morgen mijn eerste geneeskunde college voor de 2e ronde decentrale selectie aan het AMC!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |