Zoals ik al zei gebeurt het voor veel aspecten van 'de geest' wel en dat is inderdaad wel zo prettig. Antidepressiva zijn daar bijvoorbeeld ook op gebaseerd namelijk.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Misschien wel als iemand ermee naar een neuroloog moet.
Maar volgens mij gaan we hiermee een beetje offtopic.quote:We know there is something at least remotely like a von Neumann machine in the brain, because we know we have conscious minds "by introspection" and the minds we thereby discover are at least this much like von Neumann machines: They were the inspiration for von Neumann machines! This historical fact has left a particularly compelling fossil trace: computer programmers will tell you that it is fiendishly difficult to program the parallel computers currently being developed, and relatively easy to program a serial von Neumann machine. When you program a conventional von Neumann machine, you have a handy crutch: when the going gets tough you ask yourself in effect, "What would I do if I were the machine, trying to solve this problem?" and this leads you to an answer of the form, "Well, first I'd do this and then I'd have to do that, etc." But if you ask yourself "What would I do in this situation if I were a thousand channel wide parallel processor?" you draw a blank; you don't have any personal familiarity with - any "direct access to" - processes happening in a thousand channels at once, even though that is what is going on in your brain. Your only access to what is going on in your brain comes in a sequential "format" that is strikingly reminiscent of the von Neumann architecture - although putting it that way is historically backwards.
And how to these programs of millions of neural connection strengths get installed on the brain's computer? In a von Neumann machine, you just "load" the program off a disc into the main memory, and the computer thereby gets an instant set of new habits: with brains, it takes trainining, including especially the repetitive self stimulation of the sort sketched in section 7.5. This is, of course, a major disanalogy ...
... (so) why do I persist in likening human consciousness to software? Because, ... some important and otherwise extremely puzzling features of consciousness get illuminating explanations on the hypothesis that human consciousness (1) is too recent an innovation to be hard wired into the innate machinery, (2) is largely a product of cultural evolution that gets imparted to brains in early training, and (3) its successful installation is determined by myriad microsettings in the plasticity of the brain, which means that its functionally important features are very likely to be invisible to neuroanatomical scrutiny in spite of the extreme salience of the effects
Tja, mijn stelling gaf wel individuele voorbeelden maar het ging over "het algemeen" en dus eigenlijk over de hele wereld.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 05:50 schreef Xtinction het volgende:
Mss is het eerder genoemd, maar ik denk dat veel mensen zich nog steeds schuldig maken aan het kijken van evolutie van individuen, terwijl het voorkomen van genen een correctere visie is.
Zoals meerdere malen gezegd evolueert de mens nog steeds, alhoewel de mate waarin wij vatbaar zijn voor natuurlijke selectie steeds beperkter wordt.quote:En de mens niet meer evolueren? Als je de evolutietheorie aanneemt dan kan het simpelweg niet anders, het staat nooit stil. Als iemand vet lelijk is, dan is zijn kans om kinderen te krijgen veel kleiner dan iemand met een gemiddeld uiterlijk. De frequentie van de ugly genen zal dus afnemen in de populatie. Noem het adaptatie, noem het wat je wil, maar het is wel evolutie.
Ja dit is waar, ouder worden is naar mijn mening (behalve bij 50+ mannen die nog steeds kinderen krijgen) totaal geen evolutionair voordeel. Bij de meeste dieren staat survival min of meer gelijk aan reproduction omdat dieren niet héél veel ouder worden dan hun geslachtrijpe leeftijd. Een kat zou b.v. tot zijn 12e leefjaar nog kunnen paren e.d. en 2 jaar later de gemiddelde kattenleeftijd bereiken, terwijl een mens meestal op 35 aan de kinderen gaat en vervolgens nog 42 jaar leeft zonder zich verder voort te planten, om het maar heel simpel te stellen.quote:Nog een veelgezien misverstand: het gaat niet om the survival of the fittest, het gaat om the REPRODUCTION of the fittest. Je kan 300 jaar oud worden maar als je geen kinderen krijgt, verlies je in de "race".
Ja, dit is al meerdere malen gezegd en toegegeven door de OP.quote:Maar zoals al eerder gezegd is: evolutie gebeurt op een tijdschaal die voor de meeste mensen onvatbaar is. Je zal dus, voor individuen die zo lang leven als wij, nooit evolutie waarnemen. In kortlevende individuen zoals bacterien is het al vaak genoeg waargenomen. Verder is de mens niet meer onderhevig aan de habitatfragmentatie van vroeger, wat de soortsevolutie ook heel erg zal vertragen.
Wat je niet moet vergeten is dat bij sommige diersoorten het nageslacht enige tijd verzorgd moet worden. Vooral de mens heeft nogal wat begeleiding nodig. Tegenwoordig zijn er scholen en nog wat instellingen die de opvoeding (gedeeltelijk) over kunnen nemen, maar met het "werpen" van een baby alleen is men er niet. Het is dus evolutionair gezien niet overbodig dat het menselijk wezen een jaar of twintig voorbij het einde van de geslachtsrijpheid doorleeft.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:04 schreef Het_is_At het volgende:
Ja dit is waar, ouder worden is naar mijn mening (behalve bij 50+ mannen die nog steeds kinderen krijgen) totaal geen evolutionair voordeel. Bij de meeste dieren staat survival min of meer gelijk aan reproduction omdat dieren niet héél veel ouder worden dan hun geslachtrijpe leeftijd. Een kat zou b.v. tot zijn 12e leefjaar nog kunnen paren e.d. en 2 jaar later de gemiddelde kattenleeftijd bereiken, terwijl een mens meestal op 35 aan de kinderen gaat en vervolgens nog 42 jaar leeft zonder zich verder voort te planten, om het maar heel simpel te stellen.
Ja goed punt, dat had ik idd even over het hoofd gezienquote:Op dinsdag 29 mei 2007 01:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat je niet moet vergeten is dat bij sommige diersoorten het nageslacht enige tijd verzorgd moet worden. Vooral de mens heeft nogal wat begeleiding nodig. Tegenwoordig zijn er scholen en nog wat instellingen die de opvoeding (gedeeltelijk) over kunnen nemen, maar met het "werpen" van een baby alleen is men er niet. Het is dus evolutionair gezien niet overbodig dat het menselijk wezen een jaar of twintig voorbij het einde van de geslachtsrijpheid doorleeft.
Ik heb geen ziektes en allergieën. Mijn enige afwijking is Fok! Mijn nageslacht zal heerschen over dezen Aard!quote:Op dinsdag 29 mei 2007 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens devolueert/degenereert alleen maar. Kijk naar het aantal erfelijke ziekten en afwijkingen wat in de loop vd geschiedenis alleen maar gestegen is en dan zie je het dat het niet best gesteld is met ons.
Gestegen? Beter in kaart gebracht bedoel je. Dat in combinatie met de explosieve bevolkingsgroei en het steeds ouder worden (en daarmee ook zichtbaarder worden) van ervelijke anomalien.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens devolueert/degenereert alleen maar. Kijk naar het aantal erfelijke ziekten en afwijkingen wat in de loop vd geschiedenis alleen maar gestegen is en dan zie je het dat het niet best gesteld is met ons.
Ja ik had het bericht ook al op andere plaatsen gelezen (op antropologie blogs)quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:51 schreef Kees22 het volgende:
Leuke link:
http://www.nrc.nl/wetensc(...)loed_op_toon_in_taal
Dat is meten met een menselijke maatstaf. Voor de natuur maken jouw wensen niets uit. Je krijgt mutaties = variaties, en als die niet succesvol genoeg zijn sterven ze uit. Vanwege onze luxe maatschappij krijgen minder succcesvolle varianten niet de kans om netjes uit te sterven. Maar een wereld oorlog of pandemie kan daar verandering in brengen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het rechtop gaan lopen is dus blijkbaar niet iets wat is gebeurt tussen aap en mensaap, want apen deden het ook al.quote:PARIJS - Ook apen die miljoenen jaren geleden in bomen leefden konden op twee benen lopen. Zij hielden zich met hun armen vast aan hoger gelegen takken. Dat blijkt uit een Britse studie die is gepubliceerd in het blad Science.
Inertia Stock
Dit zou betekenen dat het gangbare idee, die zegt dat het mogelijk is om te zien of het gaat om een voorouder van de mens of een aap door te kijken naar de manier van lopen, niet klopt.
Volgens de Britten liepen de apen op dunne takken op twee benen en lieten ze zich alleen op vier poten zakken als ze zich over dikke takken voortbewogen.
De onderzoekers baseren hun theorie op observatie van orang-oetans in de jungle van Borneo. Deze mensapen brengen het grootste deel van hun leven door in bomen en kunnen daarom volgens de Britten dienen als modellen voor de menselijke voorvaderen van miljoenen jaren geleden.
Mooi, weer iets wat ons met de andere primaten verbind.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:21 schreef Dwerfion het volgende:
Gisteren op nu.nl:
[..]
Het rechtop gaan lopen is dus blijkbaar niet iets wat is gebeurt tussen aap en mensaap, want apen deden het ook al.
Hoe zit het dan met de verschillende vormen van trisomie? Zijn dat niet per definitie negatieve mutaties in de zin van overleven, ongeacht de leefsituatie? Ik zou die toch eerder als 'defect' dan als 'variatie' bestempelen hoor.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is meten met een menselijke maatstaf. Voor de natuur maken jouw wensen niets uit. Je krijgt mutaties = variaties, en als die niet succesvol genoeg zijn sterven ze uit. Vanwege onze luxe maatschappij krijgen minder succcesvolle varianten niet de kans om netjes uit te sterven. Maar een wereld oorlog of pandemie kan daar verandering in brengen.
Jij noemt deze genetische variaties ziektes en bestempelt ze als negatief. De evolutie heeft daar geen mening over. Die functioneert alleen volgens simpele regeltjes.
Het kan verschillende keren geëvolueerd zijn (dus ook tussen aap en primaat), zoals wel meer functies.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:21 schreef Dwerfion het volgende:
Gisteren op nu.nl:
[..]
Het rechtop gaan lopen is dus blijkbaar niet iets wat is gebeurt tussen aap en mensaap, want apen deden het ook al.
Zou kunnen. Ik denk echter dat creationisten dit dankbaar zullen gebruiken om evolutie in een kwaad daglicht te zetten.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:02 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het kan verschillende keren geëvolueerd zijn (dus ook tussen aap en primaat), zoals wel meer functies.
Dan weten die creationisten bar weinig van hoe evolutie werkt.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:18 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik denk echter dat creationisten dit dankbaar zullen gebruiken om evolutie in een kwaad daglicht te zetten.
Goed he, meerdere opties openhouden. Zouden meer mensen moeten doen.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Kan, misschien, eventueel, wellicht, waarschijnlijk
Nogmaals, "negatief" is een menselijk idee. Een variatie is neutraal. Dat jij het negatief vind is verder niet van belang voor de evolutie.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de verschillende vormen van trisomie? Zijn dat niet per definitie negatieve mutaties in de zin van overleven, ongeacht de leefsituatie? Ik zou die toch eerder als 'defect' dan als 'variatie' bestempelen hoor.
Oeh streng hoor.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:40 schreef Triggershot het volgende:
Heren discussiëren over God en evolutie?
Creationisme vs evolutie deel 4
berichten wat daarover hier worden besproken kan zonder pardon per direct verwijderd worden.
Maar je dient altijd uit te gaan van natuurlijke selectie en survival of the fittest waarbij een diersoort strijdt met anderen in plaats van er volledig afhankelijk van wordt. De natuur is in zijn geheel wel afhankelijk van veel andere delen maar heb je weleens iemand met een IQ van 40 meegemaakt? Die mensen kunnen echt niet voor zichzelf zorgen. Trisomie zal in geen enkele natuurlijke situatie overlevingskansen verhogen aangezien veel lichaamsfuncties erop achteruit gaan en er geen voordeel uit te halen is behalve wanneer er fulltime voor ze gezorgd wordt. Daarom kan je deze wel als defect bestempelen in plaats van neutrale variatie.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nogmaals, "negatief" is een menselijk idee. Een variatie is neutraal. Dat jij het negatief vind is verder niet van belang voor de evolutie.
Het is gewoon een variatie. Als de variatie niet succesvol is zal ie onder natuurlijke omstandigheden uitsterven. Mensen vinden kinderen leuk (en mongooltjes al helemaal) dus houden we ze in leven. In een leeuwengemeenschap zou zo een variatie niet geaccepteerd worden en zou het welpje gedood worden.
De meeste mutaties, variaties zijn willekeurig en zullen geen variatie opleveren die "beter" is (beter functioneert in zijn omgeving) Het gebeurd heel af en toe dat een variatie een voordeel is, en dan moet je nog maar afwachten of deze variatie de kans krijgt om zich te handhaven en voor te planten.
Wat ook kan is dat een variatie die niet beter functioneert toch overleefd en zich voortplant, naast de "normale" variant, en dat deze door wijziging van de omstandigheden (klimaat, ramp, pandemie) plotseling zeer succesvol word. Als de aarde vanaf morgen word overheerst door een buitenaardse beschaving die de intelligente mens als slecht ervaart, kan de mensheid worden uitgeroeit. Als de buitenaartse wezens de mongooltjes net zo schattig vinden als wij, dan zouden alleen mongooltjes overleven. Wat jij nu ziet als een "negatieve" variatie is dan plotseling een voordeel geworden.
Maar er zijn wel organismen die afhankelijk zijn van een andere soort: de poetsvissen, de Maretak.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar je dient altijd uit te gaan van natuurlijke selectie en survival of the fittest waarbij een diersoort strijdt met anderen in plaats van ervan afhankelijk wordt.
Ik geef je andwoord in het andere topic, anders krijgen we ruzie met Trigger.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar je dient altijd uit te gaan van natuurlijke selectie en survival of the fittest waarbij een diersoort strijdt met anderen in plaats van ervan afhankelijk wordt. Daarom gaat je vergelijking van aliens die mongooltjes schattig vinden niet op. Trisomie zal in geen enkele natuurlijke situatie overlevingskansen verhogen aangezien veel lichaamsfuncties erop achteruit gaan en er geen voordeel uit te halen is. Daarom kan je deze wel als defect bestempelen in plaats van neutrale variatie.
Het feit dat dergelijke mutaties kunstmatig in leven wordt gehouden en zelfs nageslacht produceert is voor mij een reden om te zeggen 'de mens degenereert/devolueert alleen maar'.
Elk organisme is volledig afhankelijk van anderen. Ik zie niet waarom Ali dit zegt...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Maar er zijn wel organismen die afhankelijk zijn van een andere soort: de poetsvissen, de Maretak.
Ze kunnen zelf bewegen, eten, communiceren, voortplanten etc. en als het nodig is ook naar andere vissen. Maar had t al aangepast.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Maar er zijn wel organismen die afhankelijk zijn van een andere soort: de poetsvissen, de Maretak.
De poetsvis misschien wel, maar sterven de bomen uit, dan sterft de Maretak mee uit. Terwijl daar verder niks mis mee hoeft te zijn. Is de Maretak dan ook een gedegenereerde vorm van een andere plant? Jij zult zeggen van wel, ik zeg dat ie nog steeds 'fit' is voor zijn omgeving, waar hij ongestoord bomen kan parasiteren.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ze kunnen zelf bewegen, eten, communiceren, voortplanten etc. en als het nodig is ook naar andere vissen. Maar had t al aangepast.
Je zou mongooltjes wel als parasieten kunnen zien..quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ze kunnen zelf bewegen, eten, communiceren, voortplanten etc. en als het nodig is ook naar andere vissen. Maar had t al aangepast.
Op korte termijn heb je gelijk. Op het moment (grofweg de laatste paar eeuwen) kan de mens gericht voedsel verbouwen, gedeeltelijk zijn omgeving bepalen en ziektes bestrijden. Dit zorgt voor een verminderde selectie druk. Je kan nu zeggen dat onze genenpool vervuilt word door zwakke genen, maar dit is een menselijk uitgangspunt. De evolutie heeft hier geen mening over, zolang je je genen kan doorgeven aan je nageslacht is het goed. Natuurlijk blijven de "goede" genen ook bestaan. Het probleem dat jij ziet is dat de minder goede genen niet worden uitgefilterdquote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Mooi voorbeeld van een maat van me:
Ik zelf astma, en moet ik zeggen dat ik hier vroeger veel last van heb gehad. De technologie van tegenwoordig zorgt ervoor dat straks iedereen alle erfelijke ziektes heeft. We verzieken onze evolutie. Voorbeeld(beetje overdreven, maar...):Mijn opa was in een wereld zonder ventolin(medicijn tegen astma) misschien nooit oud genoeg geworden om kinderen te krijgen. maar hij heeft ze dus wel gekregen. Hij heeft 4 kinderen gekregen die allemaal last hebben van astma. Deze 4 kinderen hebben allen weer 2 kinderen gekregen, wat dus wil zeggen dat deze "ziekte" de kans heeft gehad om zich over 8 mensen te verspreiden(nogmaals overdreven, maar zo zou het kunnen gaan). En nou heb ik het alleen maar over astma. Uiteindelijk zal deze vertakking alle mensen op de wereld hebben bereikt....en inderdaad....dit zal heel lang duren, maar evolutie duurt heel lang. Er zijn duizenden verschillende erfelijke ziektes, waarvan iedereen er onderhand waarschijnlijk wel 1 heeft(slechte ogen, slecht gehoor, astma, altzheimer, bepaalde kankersoorten, enz, enz, enz.). De medische wetenschap zorgt ervoor dat uiteindelijk iedereen alle ziektes heeft.
ja maar... volgens de evolutietheorie is dit slechts variatie.. en kan het uiteindelijk tot nieuwe soorten leiden.. toch? Je bent niet ziek, slechts anders.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:44 schreef ImmovableMind het volgende:
Mooi voorbeeld van een maat van me:
Ik zelf astma, en moet ik zeggen dat ik hier vroeger veel last van heb gehad. De technologie van tegenwoordig zorgt ervoor dat straks iedereen alle erfelijke ziektes heeft. We verzieken onze evolutie. Voorbeeld(beetje overdreven, maar...):Mijn opa was in een wereld zonder ventolin(medicijn tegen astma) misschien nooit oud genoeg geworden om kinderen te krijgen. maar hij heeft ze dus wel gekregen. Hij heeft 4 kinderen gekregen die allemaal last hebben van astma. Deze 4 kinderen hebben allen weer 2 kinderen gekregen, wat dus wil zeggen dat deze "ziekte" de kans heeft gehad om zich over 8 mensen te verspreiden(nogmaals overdreven, maar zo zou het kunnen gaan). En nou heb ik het alleen maar over astma. Uiteindelijk zal deze vertakking alle mensen op de wereld hebben bereikt....en inderdaad....dit zal heel lang duren, maar evolutie duurt heel lang. Er zijn duizenden verschillende erfelijke ziektes, waarvan iedereen er onderhand waarschijnlijk wel 1 heeft(slechte ogen, slecht gehoor, astma, altzheimer, bepaalde kankersoorten, enz, enz, enz.). De medische wetenschap zorgt ervoor dat uiteindelijk iedereen alle ziektes heeft.
Eigenlijk zou hij trots moeten zijn dat ie als mutant zo'n belangrijk onderdeel is van de evolutiequote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
ja maar... volgens de evolutietheorie is dit slechts variatie.. en kan het uiteindelijk tot nieuwe soorten leiden.. toch? Je bent niet ziek, slechts anders.
With great power comes great responsibilityquote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigenlijk zou hij trots moeten zijn dat ie als mutant zo'n belangrijk onderdeel is van de evolutie![]()
Je begint het eindelijk te begrijpen.
hmmm. Hij heeft de mutatie slechts overgeerfd. Een oude mutatie die misschien al eeuwen in de genenpool aanwezig was (al dan niet rondsluimerend). Degene bij wie een mutatie zich manifesteert, is heel vaak niet degene bij wie de mutatie is onstaan. Sowieso niet als dezelfde mutatie zich ook bij anderen kan manifesteren, zonder dat die anderen nakomelingen zijn. Een DNA-mutatie is over het algemeen een eenmalig random event.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigenlijk zou hij trots moeten zijn dat ie als mutant zo'n belangrijk onderdeel is van de evolutie![]()
Je begint het eindelijk te begrijpen.
Aaaah verpest het nou niet voor die jongen. Net was het nog een trotse mutant. Na jouw post is hij slechts een inteeltslachtofferquote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:34 schreef barthol het volgende:
[..]
hmmm. Hij heeft de mutatie slechts overgeerfd..... ....... De kans dat vader en moeder in de verte aan elkaar verwant waren was groot.
Behalve autotrove bacterienquote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Elk organisme is volledig afhankelijk van anderen. Ik zie niet waarom Ali dit zegt...
Haha,quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aaaah verpest het nou niet voor die jongen. Net was het nog een trotse mutant. Na jouw post is hij slechts een inteeltslachtoffer![]()
Dat zeg ik nietquote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja, religie sucks
Dat lijkt er op, maar die moeten toch ook weer in toom gehouden worden! Al geef ik toe, dat dat ook door natuurlijke, abiotische barrières kan gebeuren.quote:
Het lijkt me sterk dat dit een genetische oorzaak heeft, en daar gaat het hier om.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:14 schreef iamthezenmaster het volgende:
de mens evolueert nog steeds....
in bijv. vergelijking met de middeleeuwen zijn we groter geworden, we hebben minder lichaamshaar en we zijn fysiek een stuk slapper....net zoals elke diersoort blijven we onszelf aanpassen aan de omgeving waar we ons in bevinden...
Waar zijn genen dan voor volgens jou?quote:Op maandag 4 juni 2007 13:36 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat dit een genetische oorzaak heeft, en daar gaat het hier om.
Om de erfelijke eigenschappen op te slaan. De veranderingen die hij noemt hebben volgens mij weinig met erfelijkheid te maken, maar meer met cultuurquote:Op maandag 4 juni 2007 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar zijn genen dan voor volgens jou?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |