abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49506498
Hey fokkers, even een leuke discussie over de evolutie van de mens, het zou fijn zijn als iedereen aan de stelling houd en niet gaat discusieren over het bestaan van evolutie (/schepping) in het algmeen of whatever.

Stelling: De mens evolueert al jaren niet meer

Deze stelling vloeit voort uit het feit dat er altijd "survival of the fittest" zal moeten plaatsvinden om evolutie te laten werken, en bij het mensenras is dat aspect al jarenlang geleden uitgestorven.

Mijn argumentatie zal dan ook bestaan uit 3 hoofdpunten:

1. Evolutie kenmerkt zich door het aanpassen van de soort aan de omgeving, dit is een proces dat over het algemeen generaties duurt. Wanneer een mens zich over een paar generaties zou hebben aangepast aan een nieuwe omgeving is deze omgeving zelf al weer verandert door het toedoen van de mens.

Bijvoorbeeld: Stel je voor dat mensen die heel snel kunnen typen een evolutionair voordeel hebben (dat is niet zo ;zoals ik bij punt 3 zal uitleggen), dan is dit voordeel al binnen 1 generatie nutteloos omdat we dan (bijv.) al computers hebben die op spraak werken, en twee generaties verder zullen er computers zijn die informatie direct uit onze hersenschors halen.

2. Evolutie gaat allemaal om overleven en voortplanten, en bij ons dit dat niet zo’n selectief proces. Een arts / advocaat / topsporter zal gemiddeld evenveel kinderen krijgen als een bouwvakker / werkloze / suikerziektepatiënt. Ook zullen de kinderen van de arts / advocaat / topsporters nauwelijks een groter voordeel hebben om tot geslachtsrijke leeftijd te komen, en dus is overleven / voortplanten vrijwel vanzelfsprekend bij de mens.

Bijvoorbeeld: In de natuur zullen de kinderen van een tijger bij het ziek zijn van de moedertijger aan hun lot worden overgelaten en sterven, in onze maatschappij zullen wezen het ongetwijfeld moeilijker hebben maar hun kans op voortplanten is reëel gezien nog even groot als de kinderen van een topadvocaat (die nog leeft).

3. Mijn derde argument is eigenlijk een uitwerking van mijn tweede; evolutionair voordeel wordt niet (op grotere schaal) toegepast, iemand die het helemaal gemaakt heeft in deze wereld (of dit door de genen komt of niet maakt in de natuur niet uit) zal gemiddeld even veel kinderen krijgen als iemand die niet succesvol is, waardoor het voordeel niet geütiliseerd wordt. Als Beckham (die door menig vrouw waarschijnlijk succesvol en aantrekkelijk zal worden gevonden) 2000 kinderen zou krijgen dan zouden zijn ''sterke en succesvolle'' genen dominanter aanwezig worden en zou er enige vorm van natuurlijke selectie plaatsvinden

Ik wil mij verder niet bezighouden met de toepassing van deze stelling , want dan zouden we zomaar een discussie hebben over het steriliseren van sociaal zwakkeren of iets dergelijks, en daar wil ik mij volledig van distantiëren.

Succes!
pi_49506642
Oneens met de stelling. De mens is nooit ge-evolueerd.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:21:13 #3
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49507033
Niet als het gaat om voortplanten denk ik inderdaad maar mischien wel tussen welke mensen onderling. (op het gebied van micro-evolutie, macro heeft volgens mij toch al nooit plaats gevonden maar dat terzijde)

Ik hoorde laats dat de natuur dmv lichaamsgeur zorgt dat man en vrouw zich vooral tot elkaar aangetrokken voeld als ze genetisch ver van elkaar af staan (oid) zodat de kinderen die er uit ontstaan zoveel mogelijk dingen kunnen erven (beetje raar verwoor, ik hoop dat je het snapt).

Dus 2 ouders met hooikoorts hebben op dat punt de zelfde genetische eigenschappen, dat is niet handig omdat het kind het waarschijnlijk ook zal krijgen. De natuur zorgt als er veel van dit soort dezelfde genetisch eigenschappen zijn dat de man en vrouw elkaar niet aantrekkelijk vinden en omgekeerd (vandaar dat je familie ook niet sexueel aantrekkelijk vind, dat is namelijk niet handig voor de voortplanting)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:23:16 #4
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49507097
De evolutie remt zichzelf... op het moment dat er weer onbekende externe factoren zullen gaan spelen zullen we verder gaan evolueren, tot die tijd is de mens zich aan het fine tunen....
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_49507448
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Oneens met de stelling. De mens is nooit ge-evolueerd.
Men haalt vaak evolutie en ontwikkeling door elkaar heen. Zo wordt de gemiddelde Nederlander iedere generatie weer een beetje slimmer (en bouwt ook iedere generatie meer schulden op, maar goed). Evolutionisten hebben dan snel de neiging om dit te zien als een bewijsstuk voor het verder ontwikkelen van de soort, terwijl het niets anders is dan betere voeding die zorgt voor een grotere fysiologische hersencapaciteit / reserve.

Kijk naar de vogels... in de jaren 60 waren de straten getapijt met de restanten van dooie vogels die nog nooit een auto hadden gezien. Tegenwoordig zijn die beesten zo leep dat voor sommige soorten de A2 een fourageergebied is geworden. Is dat evolutie? NEEN! het is ontwikkeling.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:37:34 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49507590
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:33 schreef buachaille het volgende:

[..]

Men haalt vaak evolutie en ontwikkeling door elkaar heen. Zo wordt de gemiddelde Nederlander iedere generatie weer een beetje slimmer (en bouwt ook iedere generatie meer schulden op, maar goed). Evolutionisten hebben dan snel de neiging om dit te zien als een bewijsstuk voor het verder ontwikkelen van de soort, terwijl het niets anders is dan betere voeding die zorgt voor een grotere fysiologische hersencapaciteit / reserve.

Kijk naar de vogels... in de jaren 60 waren de straten getapijt met de restanten van dooie vogels die nog nooit een auto hadden gezien. Tegenwoordig zijn die beesten zo leep dat voor sommige soorten de A2 een fourageergebied is geworden. Is dat evolutie? NEEN! het is ontwikkeling.
Dan kun je alles wel ontwikkeling noemen. Misschien moet TS even verwoorden wat het bedoelt met evolutie en wat niet. Zo noemde ik de term micro-evolutie. Gaat het daar ook om of zien we dat als ontwikkeling?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:41:44 #7
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49507700
===
Evolutie is van het Latijnse werkwoord evolvere afgeleid en betekent letterlijk "zich ontrollen" of "los-" of "af-wikkelen". Figuurlijk betekent het "ontwikkeling" en in die betekenis wordt het vaak gebruikt om de gemeenschappelijke afstamming van dier- en plantensoorten aan te duiden.
===

Oftewel ontwikkling=evolutie, maar ik denk dat de evolutie zoals hier bedoelt de evolutie is binnen de evolutietheorie:

===
De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie die het verschijnsel van evolutie verklaart en voorspelt. Evolutie is in de biologie een proces, dat resulteert in erfelijke veranderingen in een populatie, verspreid over meerdere generaties.
===
pi_49507751
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:37 schreef maok het volgende:

[..]

Dan kun je alles wel ontwikkeling noemen. Misschien moet TS even verwoorden wat het bedoelt met evolutie en wat niet. Zo noemde ik de term micro-evolutie. Gaat het daar ook om of zien we dat als ontwikkeling?
Evolutie is in mijn perceptie: verandering in het DNA

Dus zoals al eerder gezegd is; groter worden van de mens door voeding valt daar niet onder.

Ontwikkeling is iets wat vaak verward wordt met evolutie, het feit dat wij rijker, slimmer etc. zijn dan 100 jaar geleden is naar mijn mening niet terug te vinden in het DNA en heeft dus direct niets met evolutie te maken.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:49:16 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_49507885
Biologische evolutie lijkt nu stil te staan. Nou kan je een verhaal bedenken dat grote groepen arme mensen minder kansen hebben en er een ongezonde levenstijl op na houden. Maar ik denk dat dit verhaal word ingehaald door recombinant-DNA technieken waar bij we onze kinderen (en later ook bestaande mensen) aanpassen aan onze wensen.

Darwin gepowned
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:53:24 #10
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49508016
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Biologische evolutie lijkt nu stil te staan. Nou kan je een verhaal bedenken dat grote groepen arme mensen minder kansen hebben en er een ongezonde levenstijl op na houden. Maar ik denk dat dit verhaal word ingehaald door recombinant-DNA technieken waar bij we onze kinderen (en later ook bestaande mensen) aanpassen aan onze wensen.

Darwin gepowned
dus dat we onze eigen evolutie gaan maken?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:54:26 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49508045
Onzin stelling. Evolutie gebeurt op een tijdsschaal die niet waarneembaar is. Overigens is wel zichtbaar dat mensen steeds langer worden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:56:04 #12
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49508087
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Onzin stelling. Evolutie gebeurt op een tijdsschaal die niet waarneembaar is. Overigens is wel zichtbaar dat mensen steeds langer worden.
Klopt, maar recent was er nog wel een voorbeeld bij een specifiek dier volgens mij waar de evolutie wel zichtbaar was... ze hadden zich aangepast aan hun omgeving in een korter perioder (tientallen jaren volgens mij)... zal ff zoeken of ik het nog kan vinden.
pi_49508120
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is dan de bedoeling dat je mijn argumenten aanvalt en zelf eventueel met nieuwe argumenten komt, als je tegen de stelling bent tenminste.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:58:17 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49508149
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:57 schreef Het_is_At het volgende:

[..]

Het is dan de bedoeling dat je mijn argumenten aanvalt en zelf eventueel met nieuwe argumenten komt, als je tegen de stelling bent tenminste.
Het lijkt me een tamelijk afdoend argument om het oneens met je te zijn: Evolutie vindt plaats op een tijdsschaal die niet waarneembaar is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_49508156
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:56 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Klopt, maar recent was er nog wel een voorbeeld bij een specifiek dier volgens mij waar de evolutie wel zichtbaar was... ze hadden zich aangepast aan hun omgeving in een korter perioder (tientallen jaren volgens mij)... zal ff zoeken of ik het nog kan vinden.
Evolutie wordt makkelijker waarneembaar als de levensduur van de soort kleiner is, 'evolutie' van eencelligen is tot een zekere hoogte waarneembaar.
pi_49508183
quote:

[..]

Deze denk ik, mooi voorbeeld van "evolutie". http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29170227/
pi_49508193
Wat een onzin stelling, als je het hebt over evolutie spreek je in termen van minstens eeuwen, niet jaren
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:01:49 #18
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49508247
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:59 schreef buachaille het volgende:

[..]

Deze denk ik, mooi voorbeeld van "evolutie". http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29170227/
Was nog iets anders, maar dit is idd ook zo'n voorbeeld....
pi_49508351
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:59 schreef Flashwin het volgende:
Wat een onzin stelling, als je het hebt over evolutie spreek je in termen van minstens eeuwen, niet jaren
Het gaat toch om het principe, ook in de middeleeuwen had de smit evenveel kinderen als de prins, en ook in de tijd was de kans dat de zoon van een rijke handelaar geslachtsrijke leeftijd bereikte als een boer gelijk. (kleine verschillen daargelaten)
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:05:41 #20
pi_49508355
quote:

[..]

Haring? Die zijn afgelopen eeuw kleiner geworden vanwege de overbevissing.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:08:10 #21
pi_49508411
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:59 schreef buachaille het volgende:

[..]

Cool! Als je deze verandering in het DNA kan terugvinden lijkt me het een mooi voorbeeld van snelle evolutie!
pi_49508509
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Cool! Als je deze verandering in het DNA kan terugvinden lijkt me het een mooi voorbeeld van snelle evolutie!
Zowieso denk ik dat evolutie een grote kansberekening is, en dat sommige processen -door puur toeval- zeer snel kunnen zijn.
pi_49508519
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Haring? Die zijn afgelopen eeuw kleiner geworden vanwege de overbevissing.
Hier nog zo'n onzinnige voorbeeld van "evolutie". Het valt inderdaad op dat wetenschappers maar al te gauw geneigd zijn aan evolutie te denken.
quote:
Bloemen plukken stuurt evolutie
In de Himalaya is de wilde sneeuwlotus ( Saussurea laniceps) een geliefde pijnstiller. Hoog in de bergen wordt deze zeldzame plant gretig verzameld. Verzamelaars plukken vooral de grote bloemen, omdat die makkelijker te vinden zijn, een sterkere werking toegedacht krijgen en in één pluk meer bloem opleveren. De voorkeur voor grote bloemen heeft onbedoeld tot selectiedruk geleid, waardoor in een eeuw tijd de gemiddelde omvang siginificant is afgenomen ( Proceedings of the National Academy of Sciences, 8 juli). Grote bloemen kregen minder kans zaad te vormen dan kleine, zodat de laatste de overhand kregen. Plantenverzamelaars hebben de sneeuwlotus dus een (voor hen nadelige) evolutionaire richting opgestuurd. (Koos Dijksterhuis)
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:13:12 #24
pi_49508550
quote:
Deze stelling vloeit voort uit het feit dat er altijd "survival of the fittest" zal moeten plaatsvinden om evolutie te laten werken, en bij het mensenras is dat aspect al jarenlang geleden uitgestorven.
Darwin zei: "Survival of the best fitted" De best aangepaste, niet de sterkste.
pi_49508595
Nog een leuk voorbeeld van 'evolutie': Meisje eist van school ¤ 370.000 na zien homofilm. een fundamentalistische moslims die een homo een aardige kerel noemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')