Het lijkt me best erg dat de overheid gaat beslissen welke vorm van opvoeding "mishandelende indoctrinatie" is, en welke vorm van opvoeding de enige Weg en Waarheid.quote:Op donderdag 17 mei 2007 07:51 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ouders hebben veel te veel macht over hun kinderen. Een kind is een wereldburger die goed moet kunnen functioneren in de maatschappij. De overheid grijpt in als ouders hun kinderen seksueel / lichamelijk mishandelen. Grijp dan ook in bij geestelijke mishandeling (want dat is indoctrinatie). Maar nee, dat doet de overheid niet, want ook in de regering zit van dat christentuig. Het is een complot! Ik schaam me om in dit land te leven, wat zeg ik: ik schaam me om mens te zijn!
Fascist. WTF heeft dit nog met rechtvaardig en verstandig nadenken te maken?quote:Op woensdag 16 mei 2007 16:00 schreef Jarno het volgende:
Maar goed, zoals idd al gezegd heeft een verbod op de bijbel weinig zin. Je zult zo'n maatregel moeten combineren met een verbod op het bijzonder onderwijs en een ontmoedigingsbeleid voor het bouwen van nieuwe kerken en moskeen. Alleen met een verbod op de bijbel roei je dit niet uit natuurlijk.
Misschien kan ik even de honeurs waarnemen?quote:Op woensdag 16 mei 2007 23:17 schreef Masterix het volgende:
[..]
Het heeft geen zin dergelijke dingen te plaatsen: moslims kennen deze teksten natuurlijk prima, en niet-moslims ondertussen ook.
Helaas kunnen ze vaak niet ingaan op kritiek op hun religie blijkbaar.
Je vergeet: "Zij (de huichelaars) wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden."quote:quote:
Op woensdag 16 mei 2007 21:13 schreef locutus51 het volgende:
Een aantal citaten die duidelijk tot moord (geweld) oproepen lijkt me.
Koran 4:89 - «... Als zij zich afkeren, grijpt hen dan en doodt hen waar jullie hen vinden...»"
In mijn vertaling staat: "Strijd voor de zaak van Allah en weet, dat Allah alhorend, alwetend is." Dat klinkt toch anders. Helaas ken ik geen Arabisch, dus ik kan de beste vertaling niet vaststellen.quote:Koran 2:216 : « Aan jullie is voorgeschreven te strijden, hoezeer het jullie ook tegenstaat. Maar misschien staat jullie iets tegen dat toch goed voor jullie is en misschien hebben jullie iets lief dat toch slecht is voor jullie. God weet en jullie weten niet. »
Koran 2:244 : « Strijd op Gods weg en weet dat God wetend en horend is.»
En het vers gaat verder: "Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzoeker hetgeen zij doen." Fitnah wordt in mijn versie vertaald met vervolging.quote:Koran 8:39 : «En strijd tegen hen tot er geen fitnah meer is en de gehele godsdienst God toebehoort.»
En het vers gaat verder: "Maar indien zij ophouden (met strijden), dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen."quote:Koran: 2:193: «Strijd tegen hen tot er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen God toebehoort.
En het vers gaat verder: "Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de za'kaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is vergevingsgezind, genadevol."quote:Koran 9:5 « Als de heilige maanden zijn verstreken, doodt dan de veelgodendienaars waar jullie hen vinden, grijpt hen en belegert hen en wacht hen op in elke mogelijke hinderlaag....»
Ik vind islam wel erg lijken op het katholicisme wij moesten bij de Plechtige Communie ook beloven strijder voor Christus te zijn en het geloof altijd te verdedigen. En dat gebeurt in Nederland nog steeds!quote:===========
Maar ook de bijbel kent zo zijn oproepen tot moord:
Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht .(Leviticus 20:13)
Ondanks dat de versen verder gaan, blijkt hieruit niet echt een positiever beeld, de "tegenpartij" moet ophouden dan is er geen strijd meer, lekker is dat... oftewel de andere partij zit altijd fout.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:36 schreef Kees22 het volgende:
Misschien kan ik even de honeurs waarnemen?
Je vergeet: "Zij (de huichelaars) wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden."
In mijn vertaling staat: "Strijd voor de zaak van Allah en weet, dat Allah alhorend, alwetend is." Dat klinkt toch anders. Helaas ken ik geen Arabisch, dus ik kan de beste vertaling niet vaststellen.
En het vers gaat verder: "Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzoeker hetgeen zij doen." Fitnah wordt in mijn versie vertaald met vervolging.
En het vers gaat verder: "Maar indien zij ophouden (met strijden), dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen."
En het vers gaat verder: "Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de za'kaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is vergevingsgezind, genadevol."
Ik vind islam wel erg lijken op het katholicisme wij moesten bij de Plechtige Communie ook beloven strijder voor Christus te zijn en het geloof altijd te verdedigen. En dat gebeurt in Nederland nog steeds!
Het kwaad bestrijden is iets dat alle mensen doen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
En sommigen pakken elke gelegenheid aan, hoe klein dan ook, om iets in een kwaad daglicht te plaatsen, terecht of onterecht. Daarbij valt het me op dat het vooral de atheisten zijn die zich hiermee bezighouden.
Ja natuurlijk gaan de verzen verder en inderdaad is de definitie van zelfverdediging rekbaar. (Kijk maar naar de Israëlische Muur!) Maar het is toch wel een nuancering van agressief naar buiten treden tot actief zelfverdedigen. Aanvallen is toch iets anders dan noodweer of zelfs noodweerexces.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:34 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ondanks dat de versen verder gaan, blijkt hieruit niet echt een positiever beeld, de "tegenpartij" moet ophouden dan is er geen strijd meer, lekker is dat... oftewel de andere partij zit altijd fout.
Het verdedigen van het geloof kan ook op verschillende manieren geinterpreteerd worden natuurlijk....
En dan krijg je dat ongelovigen of agnosten hun afkeer resp. twijfels hebben bij alle gelovigen en dat die gelovigen elkaar onderling ook nog eens gaan bestrijden.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:21 schreef Masterix het volgende:
[..]
Het kwaad bestrijden is iets dat alle mensen doen.
Het probleem is dat ieder mens iets anders als "het kwaad" ziet. Zo ziet de één vanuit zijn geloof alle ongelovigen als het kwaad, en vindt de ander dat geloof de bron van het kwaad.
Verschillende meningen.
En sommigen pakken elke gelegenheid aan, hoe klein dan ook, om iets in de schijnwerpers te plaatsen. En dat zijn dan meestal de gelovige extremisten.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
En sommigen pakken elke gelegenheid aan, hoe klein dan ook, om iets in een kwaad daglicht te plaatsen, terecht of onterecht. Daarbij valt het me op dat het vooral de atheisten zijn die zich hiermee bezighouden.
Natuurlijk is verdedigen iets anders dan aanvallen, maar dat verschil blijkt niet uit te teksten. Goed/fout is niet de basis van elk standpunt, ieder kan een verschillende mening hebben los van goed/fout.... pas wanneer er bewijs is kan je spreken van goed of fout.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 01:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja natuurlijk gaan de verzen verder en inderdaad is de definitie van zelfverdediging rekbaar. (Kijk maar naar de Israëlische Muur!) Maar het is toch wel een nuancering van agressief naar buiten treden tot actief zelfverdedigen. Aanvallen is toch iets anders dan noodweer of zelfs noodweerexces.
En de andere partij zit altijd fout. Dat is de basis van elk standpunt. Onlangs nog onderzoek naar geweest: Onafhankelijk van het onderwerp of het standpunt: Altijd wordt gedacht dat de ander kaadwillend is en de eigen partij goedwillend!
Als je dat weet, trek je toch van alle verhalen de helft af?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |