Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Saabquote:SAAB is een Zweedse vliegtuigfabrikant en automerk.
In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog, lag de keuze voor het maken van auto's voor de hand. Immers met de opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand in de vliegtuigbouw had Saab een goede voorsprong in de automobiel wereld.
In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg, en 50% van General Motors. Sinds januari 2000 is Saab een honderd procentsdochter van General Motors, ressorterend onder Opel.
Tegenwoordig staat Saab nog steeds bekend om zaken als veiligheid, gebruiksgemak en exclusiviteit. Sommige puristen zijn van mening dat het echte Saab-gevoel langzaam verdwijnt sinds de overname door General Motors, maar Saab blijft nieuwe modellen ontwikkelen.
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt... Maar als je kijkt naar de grote Europese merken en hun herkenbaarheid dan is die bij de meeste merken nog veel verder te zoeken in vergelijking met de vorige eeuw... Ik vind zelf dat Saab eigenlijk nog het meest herkenbaar is... Bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW, Volkswagen, Citroën en Renault moet je tegenwoordig nog veel beter kijken om te zien welk merk het is... Dat was vroeger toch wel anders. Een Saab herken je toch nog steeds meestal wel in het allereerste ogenblik, ook al lijken ze niet meer heel erg op de modellen van 20 tot 50 jaar geleden, ze hebben een heel duidelijk herkenbare evolutie doorgemaakt (met wat sprongetjes in het 900/9.3 tijdperk ivm die Amerikanen)... Maar welke auto lijkt er nou nog wél op een model van 20 tot 50 jaar geleden?Eigenlijk alleen nog maar de Kever en de Mini... En die doen het erom... Saab en Mercedes hebben dan vind ik de meest natuurlijke en herkenbare evolutie doorgemaakt (en zijn flink naar elkaar toegegroeid).quote:Op woensdag 16 mei 2007 07:42 schreef Z het volgende:
Ik weet nog niet wat ik van de nieuwe vind. Saab was nogal karakteristiek, en dat mis ik een beetje bij de nieuwe. En ik hou überhaupt niet van cabrio's dus daar doe ik überhaupt geen uitspaken over
Inderdaad! Tijden veranderen, auto's veranderen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:08 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt... Maar als je kijkt naar de grote Europese merken en hun herkenbaarheid dan is die bij de meeste merken nog veel verder te zoeken in vergelijking met de vorige eeuw... Ik vind zelf dat Saab eigenlijk nog het meest herkenbaar is... Bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW, Volkswagen, Citroën en Renault moet je tegenwoordig nog veel beter kijken om te zien welk merk het is... Dat was vroeger toch wel anders. Een Saab herken je toch nog steeds meestal wel in het allereerste ogenblik, ook al lijken ze niet meer heel erg op de modellen van 20 tot 50 jaar geleden, ze hebben een heel duidelijk herkenbare evolutie doorgemaakt (met wat sprongetjes in het 900/9.3 tijdperk ivm die Amerikanen)... Maar welke auto lijkt er nou nog wél op een model van 20 tot 50 jaar geleden?Eigenlijk alleen nog maar de Kever en de Mini... En die doen het erom... Saab en Mercedes hebben dan vind ik de meest natuurlijke en herkenbare evolutie doorgemaakt (en zijn flink naar elkaar toegegroeid).
Ik vind de 9-7x niet echt een bijzondere auto, gewoon een gerebadgede Trailblazer.. En helemaal niet geschikt voor Nederland. Doe dan maar een mooie 9-5 aeroquote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:48 schreef MvdZ het volgende:
-knip-
Ik ben het geheel met jouw karakterisering eens.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:48 schreef MvdZ het volgende:
MAAR het is zo GEEN saab... Wat vinden jullie van de 97?
De 2.0t heeft 150 pk, de 2.0T 185quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:53 schreef MvdZ het volgende:
Zeer mooie wagen, die aero's zijn zeker bruut!
Maar opzich heeft een 93 2.0i toch wel wat pit? of is het verschil tussen een 2.0i en 2.0T zo groot? 2.0T had150 PK meen ik..
De 2.0t is een lpt (low pressure turbo) met 150 pk, de 2.0T is een hpt (high pressure tubo) met 185 pk enquote:
Wat voor een dan?quote:Op woensdag 6 juni 2007 21:46 schreef Isegrim het volgende:
Als ik mijn rijbewijs heb wil ik ook een Saab.
Bedankt voor de link, ik had `t saabforum al een beetje bekeken maar had deze nog niet gevonden.quote:Op woensdag 6 juni 2007 21:07 schreef Oosthoek het volgende:
Dit is ook een erg mooie aero. Scherp prijsje ook. Zal alleen wel veel km's hebben, maar ik hoef jou niet uit te leggen dat dat geen probleem hoeft te zijn
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=25666
Die kleur is gewoon retro man. Bovendien ben ik er van overtuigd dat hij wel redelijk goed verkocht zal worden in die kleur.quote:Op woensdag 6 juni 2007 21:43 schreef Z het volgende:
Een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind die gele kleur (op elke auto) maar niets. Het wordt er net een soort speelgoedauto van. Misschien moet ik een autzondering maken voor Ferrari's e.d. maar dat zijn gewoon al speelgoedautotjes natuurlijk.
Nah, in het zwart toch mooier!quote:Op woensdag 6 juni 2007 23:07 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Die kleur is gewoon retro man. Bovendien ben ik er van overtuigd dat hij wel redelijk goed verkocht zal worden in die kleur.
[afbeelding]
Gezien mijn financiële situatie waarschijnlijk een ouwe bak.quote:
Valt wel mee toch? Misschien als je zo'n ding met een golfje gaat vergelijken. Maar wanneer je een Saab tegenover een vergelijkbare auto van een concurrent zet is hij misschien een beetje zwaarder, maar echt desastreus zal het niet zijn.quote:Op donderdag 7 juni 2007 05:37 schreef kraaksandaal het volgende:
Die Saabs wegen altijd zoveel.Gelijk ben je melkkoe met zo'n auto.
![]()
Een Saab 900 (classic) weegt zo tussen de 1200 en 1250kg, dat is best pittig voor een driedeurs hatchback. Het voordeel is dat je in een tank rijdt.quote:Op donderdag 7 juni 2007 08:13 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? Misschien als je zo'n ding met een golfje gaat vergelijken. Maar wanneer je een Saab tegenover een vergelijkbare auto van een concurrent zet is hij misschien een beetje zwaarder, maar echt desastreus zal het niet zijn.
Voor die tijd zeker een zware bak, maar als je het vergelijkt met auto's van tegenwoordig valt dat best mee. De audi a3, volkswagen golf etc wegen ook allemaal ongeveer 1200 kg.quote:Op donderdag 7 juni 2007 08:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een Saab 900 (classic) weegt zo tussen de 1200 en 1250kg, dat is best pittig voor een driedeurs hatchback. Het voordeel is dat je in een tank rijdt.
Mwah mijn 900i weegt 1146 kilo. Valt wel mee vind ik. Maar voor die tijd misschien redelijk zwaar ja.quote:Op donderdag 7 juni 2007 05:21 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Gezien mijn financiële situatie waarschijnlijk een ouwe bak.Ik moet maar even gaan rondkijken wat er binnen mijn budget past.
Mijn moeder is Saab-fan en haar beste vriendin ook (die rijdt rally's in een Saab oldtimer, type weet ik zo ff niet, volgens mij een 93).
Hmm zelfs nu zou ik hem nog wel willen kopen. Ziet er op papier érg aantrekkelijk uit namelijk. Een CSE voor 1500!!quote:Op donderdag 7 juni 2007 08:39 schreef Aibmi het volgende:
Voor de mensen die nog een luxe 9000 willen staat er een mooie op het saabforum. Je kunt de foto's hier bekijken
Ik vind het zeker een goede deal, 1500 euro voor een 9000 die net vlekkeloos door de keuring is heengekomen, véél opties heeft en slechts 1500 euro kost. Het is dat er hier al een 9000 staat, anders zou ik hem zeker kopen![]()
OK, ik ken ze niet onder de 1200!quote:Op donderdag 7 juni 2007 10:01 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Mwah mijn 900i weegt 1146 kilo. Valt wel mee vind ik. Maar voor die tijd misschien redelijk zwaar ja.
Is die vriendin degene die met een 96 naar Peking wilde??
Hmm ik heb de mijne van Partsforsaabs.com geloof ik (misschien elkparts), maar had een 8V nodig, die waren toen bijna niet verkrijgbaar (inmiddels hergedrukt). Een 16V is eigenlijk overal wel te krijgen. Misschien kun je een oproep op het saabforum zetten, daar zijn genoeg mensen die er een over hebben denk ik. Probeer anders Ebay of marktplaats even.quote:Op donderdag 7 juni 2007 10:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
OK, ik ken ze niet onder de 1200!Zit je nog net in een ander tarief qua wegenbelasting.
Heb jij trouwens een idee waar ik een beetje vlot een goedkope Bentley 16V guide kan vinden?
Ik zal daar eens kijken, ze hebben 'm op zich ook wel bij Bol of Amazon, maar de levertijd is 4 weken of zo. En ze zijn vrij prijzig. (Alhoewel Amazon US wel weer te doen.)quote:Op donderdag 7 juni 2007 10:25 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Hmm ik heb de mijne van Partsforsaabs.com geloof ik (misschien elkparts), maar had een 8V nodig, die waren toen bijna niet verkrijgbaar (inmiddels hergedrukt). Een 16V is eigenlijk overal wel te krijgen. Misschien kun je een oproep op het saabforum zetten, daar zijn genoeg mensen die er een over hebben denk ik. Probeer anders Ebay of marktplaats even.
Nee, nog geen nieuwe Saab, misschien over een tijdje.quote:Maare heb je een nieuwe Saab dan? Foto's!
Wilde? Ze heeft het gedaan ook.quote:Op donderdag 7 juni 2007 10:01 schreef Oosthoek het volgende:
Is die vriendin degene die met een 96 naar Peking wilde??
Jaa okay klopt. Wist eigenlijk niet of ze aangekomen waren, er waren problemen toch? Maar zo zie je maar weer dat het een kleine wereld isquote:
Wel wat technische problemen gehad onderweg en laag in het klassement geëindigd, maar meedoen en het halen was belangrijker dan winnen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 16:55 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Jaa okay klopt. Wist eigenlijk niet of ze aangekomen waren, er waren problemen toch? Maar zo zie je maar weer dat het een kleine wereld is
Wel gaaf als je het haalt!quote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wel wat technische problemen gehad onderweg en laag in het klassement geëindigd, maar meedoen en het halen was belangrijker dan winnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |