dat betekend dat er geen gevaar is voor ons hoofddorpers?quote:Gemiddeld komen zo'n 100 miljard tot tien biljoen van deze bacteriën per dag via de ontlasting van de mens naar buiten en als E. coli (de gebruikelijke afkorting) in water wordt aangetroffen is dat dus een indicatie dat het water met uitwerpselen vervuild is.
Als je gezond bent niet.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:06 schreef murp het volgende:
[..]
dat betekend dat er geen gevaar is voor ons hoofddorpers?
waarschuw jij jogy effequote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:06 schreef remlof het volgende:
Dat krijg je he, als je waterleidingbedrijf PWN heet
bron: www.nu.nlquote:Besmetting drinkwater omvangrijker
Uitgegeven: 15 mei 2007 17:04
Laatst gewijzigd: 15 mei 2007 18:31
HOOFDDORP - De besmetting van het drinkwater in Noord-Holland met de bacterie e-coli blijkt omvangrijker dan gedacht.
Het drinkwaterbedrijf PWN meldt dat het water niet alleen in Hoofddorp is besmet. Dat is mogelijk ook het geval in de gemeenten Aalsmeer, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
PWN adviseert het water twee minuten te koken voor consumptie.
Onderzoek
Vrijdag werd bekend dat het drinkwater in Hoofddorp besmet was. Het onderzoek dat PWN dinsdag heeft uitgevoerd wijst uit dat het drinkwater bij het distributiestation in die gemeente besmet is. Dit station bedient ook de overige gemeenten. Wat daarvan de oorzaak is, is volgens het bedrijf onbekend.
Op dit moment vindt er een onderzoek plaats waaruit moet blijken hoe de bacterie in het drinkwater terecht is gekomen. Woensdag brengt het waterbedrijf verslag uit over het lopende onderzoek.
Riool
Volgens het waterbedrijf wijst de vondst van de bacterie erop dat het drinkwater in contact is gekomen met bijvoorbeeld rioolwater. "Dat zou niet moeten kunnen, want de leidingen naar de klanten toe vormen een gesloten systeem. Wij onderzoeken momenteel al onze in- en uitgaande leidingen."
Als mensen de colibacterie binnen krijgen, kunnen maag- en darmklachten ontstaan. Het water moet worden gekookt om de bacterie onschadelijk te maken. Bij het douchen kan het water volgens het bedrijf gewoon worden gebruikt.
Verholpen
Volgens een woordvoerster van het PWN treft de besmetting 170.000 huishoudens in de regio Kennemerland. De besmetting die vorige week in een woonwijk in Hoofddorp opdook is inmiddels verholpen.
Verder is in Haarlem-Noord een besmetting met de enterococcen-bacterie vastgesteld. Het PWN spoelt de leidingen door om het water schoon te krijgen, aldus de woordvoerster.
Ik zou toch het risico maar niet nemen, en ja ook hoofddorpers moeten hun water koken:quote:
maar kan je nog wel tanden poetsen, douchen en dat soort dingenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zou toch het risico maar niet nemen, en ja ook hoofddorpers moeten hun water koken:
Besmetting drinkwater omvangrijker
Dat is wel verstandiger ja, want je raakt hem volgens mij niet meer kwijt.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zou toch het risico maar niet nemen, en ja ook hoofddorpers moeten hun water koken:
Besmetting drinkwater omvangrijker
hoe bedoel jequote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:15 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Dat is wel verstandiger ja, want je raakt hem volgens mij niet meer kwijt.![]()
Tanden poetsen, da's idd wel een goeie, zou ik toch maar doen met dat vooraf gekookte water.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:12 schreef murp het volgende:
[..]
maar kan je nog wel tanden poetsen, douchen en dat soort dingen
Alleen jammer dat ie er dan met dubbele snelheid er weer uit komt. Heb alleen even geen idee uit welke kant. Misschien wel beide...quote:
Of er heeft iemand in zitten schijtenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:17 schreef wipes66 het volgende:
Maar als ik het goed begrijp is het drinkwater in contact gekomen met rioolwater?![]()
kan je er dan aan doodgaan ofzoquote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:21 schreef RayMania het volgende:
E.coli is niet echt een hele prettige bacterie.
bronquote:Gevolgen van besmetting
Na besmetting met E.coli treden de eerste klachten meestal binnen drie tot vier dagen op. De incubatieperiode, dat is de periode tussen besmetting en de eerste ziekteverschijnselen is één tot twaalf dagen. Een lichte besmetting kan alleen wat geringe diarree tot gevolg hebben. Een voedselinfectie uit zich meestal door plotseling optredende heftige buikkrampen, soms in combinatie met braken. Na ongeveer 24 uur ontstaat waterige diarree die zich na één tot twee dagen tot een bloederige diarree ontwikkelt. De klachten duren twee tot negen dagen (gemiddeld vier dagen) en gaan over het algemeen vanzelf over. Behandeling met antibiotica is niet mogelijk en kan zelfs complicaties in de hand werken.
Soms nierbeschadiging
Bij 2-7% van de geïnfecteerde mensen tast de gifstof van sommige E.coli-soorten de doorbloeding van de nier aan waardoor de nierwerking wordt aangetast. Bij 5-10% hiervan ontstaat blijvende schade aan de nieren. Dergelijke complicaties ontstaan tot veertien dagen na de eerste ziekteverschijnselen. Gedurende de ziekte zijn E.coli-patiënten besmettelijk via de ontlasting; dit kan ongeveer twee maanden aanhouden.
Hij is inderdaad opvallend traag...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:32 schreef Marsepein het volgende:
Mmmm, de site van PWN ligt eruit. Toch maar even geen water drinken als ik dit zo lees....![]()
quote:STAND VAN ZAKEN ONDERZOEK E-COLI HAARLEM EN OMSTREKEN
15-05-2007
Onderzoek heeft vandaag uitgewezen dat de E-coli bacterie is aangetroffen in het drinkwater van distributiestation Hoofddorp. Er is uit voorzorg per direct een kookadvies afgegeven. Dit geldt voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen landelijk gebied, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
E-coli is een aanwijzing dat het drinkwater mogelijk is besmet met stoffen die gevolgen kunnen hebben voor maag en darmen, zoals buikpijn en diarree. PWN adviseert u het water voor consumptie eerst 2 minuten te koken. Voor douchen, wassen etc. kunt u het water gewoon gebruiken.
Op dit moment vindt een groot monsteronderzoek plaats om te achterhalen waar de bacterie vandaan komt. Nadere onderzoeksresultaten zullen in de loop van woensdag 16 mei bekend worden gemaakt. Over de oorzaak is momenteel niets bekend.
De meestgestelde vragen en extra informatie kunt u via de link Q_A Kookadvies oproepen. Via de website en regionale media houden wij u op de hoogte van de laatste stand van zaken.
De coördinatie en de communicatie zijn overgedragen aan de Regionale Crisis Coördinatie Centra Zuid-Kennemerland en Amstelland (burgemeesters, brandweer en politie).
Onze excuses voor het ongemak.
Jup, hier ook heerlijk de hele dag Hoofddorps water gedronken.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:03 schreef DaMart het volgende:
Toch wel leuk dat ik er via Fok! achter moet komen dat ik de hele dag mogelijk onveilig water heb gedronken.
Van nu.nlquote:Het drinkwaterbedrijf PWN meldt dat het water niet alleen in Hoofddorp is besmet. Dat is mogelijk ook het geval in de gemeenten Aalsmeer, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
Ik heb geen Hoofddorps water gedronken... vooral Haarlems (werk) en Zandvoorts (thuis).quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:35 schreef Marky- het volgende:
[..]
Jup, hier ook heerlijk de hele dag Hoofddorps water gedronken.
Als het straks tijdens m'n eindexamens begint te borrelen weet ik waar 't vandaan komt..![]()
Nee bedankt, dan ga ik liever hier aan de e-coli kraan hangenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:46 schreef remlof het volgende:
Ik heb nog zuiver veluws kraanwater te koop trouwens, 1 euro per liter, minimale afname 10 liter, zelf afhalen en flessen meenemen.
waar op te halen, dan stap ik zo nog in de auto....quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:46 schreef remlof het volgende:
Ik heb nog zuiver veluws kraanwater te koop trouwens, 1 euro per liter, minimale afname 10 liter, zelf afhalen en flessen meenemen.
Arnhem, PM maar voor adres.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:57 schreef murp het volgende:
[..]
waar op te halen, dan stap ik zo nog in de auto....
Jeetje, zó ernstig al?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:35 schreef Natalie het volgende:
Hoorde het onze vader al zeggen aan de telefoon.
En dan het kookadvies:quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:37 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Hij is inderdaad opvallend traag...
Al was dat wel te verwachten natuurlijk.
Dit staat er over dit gebeuren op die site:
[..]
Ja, en kan ik er wel mee tanden poetsen, groentes afspoelen, gebruiken voor de tuin. Kortom, echte tips ontbreken ....quote:Kookadvies
Vragen van klanten en onze antwoorden
Wanneer geven jullie een kookadvies?
Als laboratoriumproeven uitwijzen dat er mogelijk bepaalde schadelijke bacteriën in het water
kunnen zitten.
Hoe ontvangen wij dat bericht?
Zodra er een melding komt dat er een risico is worden de klanten via radio en tv op de
hoogte gebracht.
Hoeveel tijd zit er tussen de mogelijke besmetting en het kookadvies? Met andere
woorden hoeveel risico loop ik?
Gaat het om een kookadvies na onderzoek door het laboratorium dan is dat ongeveer 1 tot 2
dagen.
Als u water drinkt waarin schadelijke bacteriën echt zitten loopt u de kans op maag en
darmklachten (buikpijn, diarree). Deze klachten zijn erg vervelend, ook voor 1 dag, maar
zorgen niet voor blijvende gevolgen.
Als er zo weinig risico is, waarom zou ik het water dan koken?
Op het moment dat wij niet kunnen garanderen dat het water van onberispelijke kwaliteit is,
adviseren wij u het water te koken. Uiteindelijk is de keus aan u. Ons advies is er op
gebaseerd u een zo minimaal mogelijk (liefst helemaal niet) risico te laten lopen. Wij raden u
aan, gezien de geringe inspanning van het koken, het advies op te volgen.
Maar ik heb een eigen bedrijf. Mijn klanten drinken mijn water ook. Dat kunt u toch niet
meer spreken van een geringe inspanning?
Nee, in uw geval kost het u meer tijd en energie. Maar omdat u daarmee ook nog
verantwoordelijk bent voor het welzijn van anderen, raden wij u toch aan om die enkele keer
dat u een kookadvies krijgt dit toch op te volgen.
Hoe lang duurt de periode van zo’n kookadvies?
Op dit moment kunnen wij hier nog niets over zeggen.
Gesteriliseerd water, ooit van gehoord? Dat krijg je namelijk na het koken van water...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:36 schreef Marsepein het volgende:
[..]
En dan het kookadvies:
[..]
Ja, en kan ik er wel mee tanden poetsen, groentes afspoelen, gebruiken voor de tuin. Kortom, echte tips ontbreken ....![]()
ik kom wel verse sinasappelsap brengen als je ziek bentquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:41 schreef Jealousy het volgende:
Welja, loop al de hele dag water te drinken, 2 straten verderop iedereen al aan de diarree.. Feestje, morgen eindexamen! :S (jaa woon ook in hoofddorp en m'n waterkoker maakt overuren!) maar ben dan wel weer te lui om tanden te poetsen met gekookt water![]()
ik hoor het wel, stuur me maar een PMquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:46 schreef Jealousy het volgende:
Heb de meest walgelijke voedselvergiftiging overleefd door een broodje gezond (JAWEL!) te eten bij de amore mio in hoofddorp, dat ik (denk dat) ik alles aankan![]()
ik heb colaquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:49 schreef Mr.J het volgende:
Damn, ik dacht met 2x 1,5l. Spa blauw wel een eind te komen vanavond, maar niet dus.
Nu zie je pas hoeveel water je normaal verbruikt. Redelijk wat dus.
Ter afwisseling maar weer een beker melk genomen.quote:
ook toch met water uit je droger, die resrvoir?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:38 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Gesteriliseerd water, ooit van gehoord? Dat krijg je namelijk na het koken van water...
Dus je kunt er daarna alles mee doen.
morgenochtend dan maarquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:51 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Zal lekker bruisen met je tandenpoesten. Nice.
mmm, goeie, ik heb vanmiddag de hele afwas gedaanquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:52 schreef DaMart het volgende:
[..]
Kun je trouwens nog wel veilig drinken uit een glas of beker die je met ongekookt water (wel warm water, maar uit de kraan) hebt afgewassen?
15-05-2007|21.55 u. update
Onderzoek heeft vandaag uitgewezen dat de E-coli bacterie is aangetroffen in het drinkwater van distributiestation Hoofddorp. Er is uit voorzorg per direct een kookadvies afgegeven. Dit geldt voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen landelijk gebied, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
E-coli is een aanwijzing dat het drinkwater mogelijk is besmet met stoffen die gevolgen kunnen hebben voor maag en darmen, zoals buikpijn en diarree. PWN adviseert u het water voor consumptie eerst 2 minuten te koken. Voor douchen, wassen etc. kunt u het water gewoon gebruiken.
Op dit moment vindt een groot monsteronderzoek plaats om te achterhalen waar de bacterie vandaan komt. Nadere onderzoeksresultaten zullen in de loop van woensdag 16 mei bekend worden gemaakt. Over de oorzaak is momenteel niets bekend.
De meestgestelde vragen en extra informatie kunt u via de link Q_A Kookadvies oproepen. Voor vragen kunt u tot 22.00 uur terecht op telefoonnummer 0800 023 23 55 en vanaf 22.00 uur op telefoonnummer 0800 1351.
Via de website en regionale media houden wij u op de hoogte van de laatste stand van zaken.
21.55 uur| Extra informatie aanvulling op meest gestelde vragen.
- Wat is het verschil tussen de e-coli besmetting in een wijk in Hoofddorp vorige week en de besmetting van het pompstation?
De besmetting in de wijk Oksholm in Hoofddorp werd geconstateerd door een meting in de woonwijk zelf. Alle overige metingen in de omgeving waren goed. Daaruit hebben we geconstateerd dat het om een lokaal probleem ging. De mensen in de wijk zijn geinformeerd, de leidingen zijn schoongespoeld. Daarna zijn er nieuwe monsters genomen. Toen daar geen e-coli in werd aangetroffen zijn de mensen geinformeerd dat het kookadvies werd opgeheven. De constatering van vandaag kwam uit een meting die we bij ons pompstation Hoofddorp hebben gedaan. We hebben op dit moment geen aanwijzing dat de beide meldingen met elkaar in verband staan.
- Lopen zwangere vrouwen extra risico?
Een infectie die veroorzaakt is door de e-coli bacterie is een maag/darminfectie. De bacterie blijft daar ook. Het komt niet in het bloed en dus niet in de placenta. Er is dan ook geen enkel risico voor het ongeboren kind.
19.50 uur| Extra informatie aanvulling op meest gestelde vragen
- Is er een relatie tussen de E-coli bacterie en de Enterococcen besmetting in Haarlem?
Nee, er is geen relatie. De oorzaak van de Enterococcen besmetting is bekend. Deze werd veroorzaakt door werkzaamheden aan het leidingnet.
De oorzaak van de E-coli besmetting in Hoofddorp is niet bekend. Dit wordt momenteel onderzocht.
De coördinatie en de communicatie zijn overgedragen aan de Regionale Crisis Coördinatie Centra Zuid-Kennemerland en Amstelland (burgemeesters, brandweer en politie).
Onze excuses voor het ongemak.
quote:Kookadvies
Vragen van klanten en onze antwoorden
Wanneer geven jullie een kookadvies?
Als laboratoriumproeven uitwijzen dat er mogelijk bepaalde schadelijke bacteriën in het water
kunnen zitten.
Hoe ontvangen wij dat bericht?
Zodra er een melding komt dat er een risico is worden de klanten via radio en tv op de
hoogte gebracht.
Hoeveel tijd zit er tussen de mogelijke besmetting en het kookadvies? Met andere
woorden hoeveel risico loop ik?
Gaat het om een kookadvies na onderzoek door het laboratorium dan is dat ongeveer 1 tot 2
dagen.
Als u water drinkt waarin schadelijke bacteriën echt zitten loopt u de kans op maag en
darmklachten (buikpijn, diarree). Deze klachten zijn erg vervelend, ook voor 1 dag, maar
zorgen niet voor blijvende gevolgen.
Als er zo weinig risico is, waarom zou ik het water dan koken?
Op het moment dat wij niet kunnen garanderen dat het water van onberispelijke kwaliteit is,
adviseren wij u het water te koken. Uiteindelijk is de keus aan u. Ons advies is er op
gebaseerd u een zo minimaal mogelijk (liefst helemaal niet) risico te laten lopen. Wij raden u
aan, gezien de geringe inspanning van het koken, het advies op te volgen.
Maar ik heb een eigen bedrijf. Mijn klanten drinken mijn water ook. Dat kunt u toch niet
meer spreken van een geringe inspanning?
Nee, in uw geval kost het u meer tijd en energie. Maar omdat u daarmee ook nog
verantwoordelijk bent voor het welzijn van anderen, raden wij u toch aan om die enkele keer
dat u een kookadvies krijgt dit toch op te volgen.
Hoe lang duurt de periode van zo’n kookadvies?
Op dit moment kunnen wij hier nog niets over zeggen.
dat kon wel, behalve drinkenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:52 schreef Marsepein het volgende:
Ja, ik snap dat ik met het gekookte water alles kan doen, maar de vragen die ik heb gaan over ongekookt water. Dat wordt even niet vermeld.
of listerine gebruikenquote:Op woensdag 16 mei 2007 01:47 schreef KreKkeR het volgende:
Duurt mij te lang dat koken en wachten tot het is afgekoeld. Ik voeg gewoon zeep toe aan het water dat ik drink. Doodt volgens mij ook de bacterien.
quote:Dit geldt voor de plaatsen Aalsmeer, Amstelveen landelijk gebied, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn, Zandvoort, Spaarndam, Halfweg, Boesingherlieden, Badhoevedorp, Zwanenburg, Schiphol-rijk, Kudelstaart, de Kwakel, Kaageiland, Hoofddorp, Nieuw Vennep, Lisserbroek, Buitenkaag, Bennebroek, Hillegom, Rijsenhout, Burgerveen, Abbenes, Aerdenhout, Bentveld, Vogelenzang en Hoofddorp.
Daar woon ik godverdommequote:Nieuw Vennep
2x hoofddorpquote:Op woensdag 16 mei 2007 13:03 schreef Marsepein het volgende:
Het lijstje met plaatsnamen is inmiddels aardig uitgebreid:
[..]
Eerst stond er een lijstje met gemeenten, nu met plaatsnamen. Het gebied is echter nog steeds hetzelfde. Beetje verwarrend, aangezien een aantal plaatsen er wel in staan en plaatsen die in dezelfde gemeente liggen bijvoorbeeld weer niet...quote:Op woensdag 16 mei 2007 13:03 schreef Marsepein het volgende:
Het lijstje met plaatsnamen is inmiddels aardig uitgebreid:
[..]
o, dan kan je gewoon water drinkenquote:Op woensdag 16 mei 2007 17:47 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Eerst stond er een lijstje met gemeenten, nu met plaatsnamen. Het gebied is echter nog steeds hetzelfde. Beetje verwarrend, aangezien een aantal plaatsen er wel in staan en plaatsen die in dezelfde gemeente liggen bijvoorbeeld weer niet...
Ik woon bijvoorbeeld tussen Haarlem en Hoofddorp in, maar die plaatsnaam staat dan weer niet in het rijtje...
De gemeente Haarlemmermeer staat er dan weer wel in, terwijl er boven die lijst staat "Dit geldt voor de plaatsen...".quote:
Dat wordt dus nog even doorkoken (of die 15 liter bronwater opmaken).quote:HAARLEM De besmetting van het drinkwater met de e-coli-bacterie lijkt onder controle.
De plek waar de besmetting plaatsvond, een opslagkelder voor drinkwater in Hoofddorp, is geisoleerd. Wel duurt het nog enige tijd voordat de bacterie is verdwenen. Daarom moeten mensen in het getroffen gebied nog tot en met maandag hun drinkwater twee minuten koken.
De besmetting is ontstaan via het dak van de opslagruimte. Mogelijk heeft vies regenwater zich daar met het drinkwater vermengd. Volgens de Haarlemse burgemeester Schneiders is de volksgezondheid niet in gevaar geweest.
Bron: RTV Noord-Holland
Onomstotelijk aangetoonde causale relatiequote:Op woensdag 16 mei 2007 19:05 schreef Kings het volgende:
Kheb gisteren vanwege maag en buik klachten 2 aspirientjes ingenomen..... met twee glazen water.... in Hoofddorp...
Vind je het gek dat ik nog steeds last heb...
Op tv hadden ze het net over vogelpoepquote:Mogelijk heeft vies regenwater zich daar met het drinkwater vermengd.
Op tv hadden ze het net ook over het leidingwaterbedrijf... wat op zich ook wel weer een kern van waarheid bevat, maar tochquote:Op woensdag 16 mei 2007 19:15 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Op tv hadden ze het net over vogelpoep![]()
En toen gooide jij het natuurlijk op de vloer en stampte er nog eens op.quote:Op woensdag 16 mei 2007 19:47 schreef Apfel. het volgende:
pffff was ik vandaag aan 't werk, komt er een man binnen... "Ja meneer, kunt u hier even tekenen voor 1 collie?"
ik dacht wtf, die shit zit toch alleen in water? Maar nu dus ook in het karton
nu.nlquote:Uit onderzoek naar de besmetting is inmiddels gebleken dat er zeer waarschijnlijk één besmettingsbron is. Dat is een van de zes opslagkelders van het waterleidingbedrijf in Hoofddorp, zei PWN-directeur Martien den Blanken. "In een van de zes kelders bleek een verhoogd aantal E-coli-bacteriën te zitten. De andere opslagkelders hadden nul E-coli-bacteriën. Die ene kelder is daarom zeer waarschijnlijk de bron van de besmetting", aldus Den Blanken. De kelder is afgesloten van het net. Van daaruit komt geen water meer, aldus Den Blanken.
PWN vermoedt dat er ergens een lek in het dak zit, waardoor na de regen van de afgelopen week vogelpoep in de kelder is gekomen. Het waterleidingbedrijf zal de besmette opslagkelder met 5000 kubieke meter water laten leeglopen om die vervolgens schoon te maken. Ook stelt PWN een onderzoek in naar de daadwerkelijke bron van besmetting.
PWN meldt verder zelf aan de uiteinden van het net water te spuien om het water zo snel mogelijk weg te krijgen. Volgens Den Blanken kan het gebeuren dat water wel twee tot drie dagen onderweg is naar de uiteinden van het net. Het water wordt geloosd op oppervlaktewater. Dit is geen probleem, aldus de directeur van PWN, aangezien in het water dat nu wordt gespuid waarschijnlijk minder E-coli-bacteriën zitten dan in het oppervlaktewater zelf.
Kookadvies
Het waterleidingbedrijf verwacht dat het drinkwater in de loop van maandag weer volledig betrouwbaar is. Tot en met maandag adviseert PWN de 180.000 huishoudens die zijn aangesloten op het net het drinkwater voor consumptie twee minuten te blijven koken. Douchen en wassen kan zonder problemen met het water. Maandag kijkt PWN wat te doen met het kookadvies.
Het gebied waarvoor het kookadvies geldt, is inmiddels uitgebreid met een straat in Heemstede. "We dachten dat Heemstede in het geheel niet tot ons voorzieningsgebied behoorde, maar bij één straat bleek dit wel het geval", aldus Den Blanken. De bewoners van de straat zijn inmiddels geïnformeerd.
Dubbele ontkenningen, het blijft grappig om de schrijver ermee te confronteren.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:22 schreef buitenbeentje het volgende:
Hmm, die nieuwsbanner klopt tekstueel niet helemaal:
[afbeelding]
Iedereen wordt afgeraden geen kraanwater te drinken, ofwel ze kunnen weer gewoon kraanwater drinken?![]()
quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:31 schreef Mr.J het volgende:
En ik heb zojuist zonder erbij na te denken per ongeluk wat slokken kraanwater genomen.
Gonna die now.
quote:Kraanwater nog dagenlang onveilig (update)
Gepubliceerd op 15 mei 2007, 17:25
Laatst bijgewerkt op 17 mei 2007, 13:47
haarlem -
Het kraanwater in Haarlem, Haarlemmermeer en omliggende gemeenten blijft na de besmetting met E-coli van een opslagkelder bij een PWN-distributiestation in Hoofddorp nog zeker tot volgende week maandag onveilig.
Het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland (PWN) houdt vast aan de waarschuwing aan zo'n 180.000 huishoudens in Kennemerland en in de regio Amstelland om alleen water te drinken dat minstens twee minuten is gekookt. Volgens een GGD-zegsman zijn inmiddels vijf mensen mogelijk besmet met de E-coli-bacterie. Een van deze patiënten zou afkomstig zijn uit Heemstede, dat buiten het door de drinkwatercrisis getroffen gebied ligt. Vier patiënten kampen met diarree. De patiënten zouden zijn opgenomen in het Spaarne Ziekenhuis. 'Spaarne'-topman Olof Suttorp spreekt dat echter tegen. ,,Twee patiënten die al langer bij ons liggen, kregen dinsdag last van diarree en moesten overgeven. Maar omdat die patiënten niet erg ziek waren, hebben wij verder niet onderzocht of zij zijn besmet met de E-coli-bacterie. We hielden wel rekening met binnenkomende besmettingsgevallen, maar daarvan is geen sprake geweest. Daarom is de dinsdag afgekondigde opnamestop inmiddels weer ingetrokken.''
Bij het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holand is intussen een omvangrijk onderzoek naar de E-coli-vondst op gang gekomen. Vermoedelijk is de vervuiling van het water in de kelder bij het distributiestation veroorzaakt door een lekkage in het dak van die opslagruimte, aldus PWN-directeur Martien den Blanken tijdens een woensdag speciaal ingelaste persconferentie. Door het lek zou met vogelpoep vervuild regenwater in de kelder terecht kunnen zijn gekomen.
De komende dagen nemen PWN-medewerkers her en der in het crisisgebied dagelijks vijftig á zestig extra watermonsters, om na te gaan of het drinkwater daar daadwerkelijk is besmet. PWN is - vooralsnog - niet van plan bewoners van het crisisgebied een schadevergoeding te bieden. ,,Wij voldoen namelijk nog steeds aan onze leveringsplicht'', stelt directeur Den Blanken. Hoeveel de crisis het waterleidingbedrijf gaat kosten, is nog onduidelijk. PWN is voor dergelijke incidenten niet verzekerd, omdat het volgens Den Blanken gaat om 'bedrijfsrisico'.
Het klopt opzich wel, ze moeten water leveren en dat doen ze ook. Als ze geen water meer zouden leveren omdat het besmet is dan kan je het ook niet meer koken en in de koelkast bewaren en dan betaal je voor iets wat er niet is.quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:16 schreef Rewimo het volgende:
Haarlems Dagblad:
[..]
Hebben ze een leveringsplicht voor besmet water dan
Hier was gisterochtend het mineraalwater ook al uitverkocht.quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:26 schreef Ellatjuh het volgende:
omg gister ging iemand in de c1000 wel 24 flessen water halen.
vast een heel groot gezin of helemaal in de stress.
Mengen met koud water?quote:Op donderdag 17 mei 2007 19:05 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Maar het is wel een gedoe om het weer afgekoeld te krijgen
...en waar haal ik dat vandaan?quote:
Uit de kraan?quote:Op donderdag 17 mei 2007 19:12 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
...en waar haal ik dat vandaan?
'quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Hier was gisterochtend het mineraalwater ook al uitverkocht.
Wat een hysterische huilies hè
Weet je eens wat ik voel, hier kan je geen kraanwater drinken. Heb gelukkig een waterzuiveringsinstallatie gekocht voor het nieuwe huis. Maar valt tegen he hoeveel water je gebruikt op een dag. Ik loop altijd te slepen met van die flessen water hier.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:30 schreef Mr.J het volgende:
Mag hopen dat ik als ik vanavond thuis kom weer kraantwater mag drinken en niet eerst weer richting AH mag lopen voor wat flessen Spa blauw.
Ik denk dat ik idd de gok wel ga nemen vanavond.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:35 schreef Marsepein het volgende:
Het kookadvies is t/m vandaag van kracht. Maar er is sinds donderdag of vrijdag al niets meer gevonden. Het is nu een kwestie van doorspoelen, daarom nog dat kookadvies.
Klopt. Dat valt echt heel erg tegen zeg.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:39 schreef niet_links het volgende:
[..]
Weet je eens wat ik voel, hier kan je geen kraanwater drinken. Heb gelukkig een waterzuiveringsinstallatie gekocht voor het nieuwe huis. Maar valt tegen he hoeveel water je gebruikt op een dag. Ik loop altijd te slepen met van die flessen water hier.
21-05-2007|13.15 u.
Kookadvies drinkwater per direct opgeheven
't Is niet echt zo dat je Ecoli ook echt proeft he.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:17 schreef raptorix het volgende:
Heb zaterdag het water gedronken daar, smaakte prima
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |