bronquote:Gevolgen van besmetting
Na besmetting met E.coli treden de eerste klachten meestal binnen drie tot vier dagen op. De incubatieperiode, dat is de periode tussen besmetting en de eerste ziekteverschijnselen is één tot twaalf dagen. Een lichte besmetting kan alleen wat geringe diarree tot gevolg hebben. Een voedselinfectie uit zich meestal door plotseling optredende heftige buikkrampen, soms in combinatie met braken. Na ongeveer 24 uur ontstaat waterige diarree die zich na één tot twee dagen tot een bloederige diarree ontwikkelt. De klachten duren twee tot negen dagen (gemiddeld vier dagen) en gaan over het algemeen vanzelf over. Behandeling met antibiotica is niet mogelijk en kan zelfs complicaties in de hand werken.
Soms nierbeschadiging
Bij 2-7% van de geïnfecteerde mensen tast de gifstof van sommige E.coli-soorten de doorbloeding van de nier aan waardoor de nierwerking wordt aangetast. Bij 5-10% hiervan ontstaat blijvende schade aan de nieren. Dergelijke complicaties ontstaan tot veertien dagen na de eerste ziekteverschijnselen. Gedurende de ziekte zijn E.coli-patiënten besmettelijk via de ontlasting; dit kan ongeveer twee maanden aanhouden.
Hij is inderdaad opvallend traag...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:32 schreef Marsepein het volgende:
Mmmm, de site van PWN ligt eruit. Toch maar even geen water drinken als ik dit zo lees....![]()
quote:STAND VAN ZAKEN ONDERZOEK E-COLI HAARLEM EN OMSTREKEN
15-05-2007
Onderzoek heeft vandaag uitgewezen dat de E-coli bacterie is aangetroffen in het drinkwater van distributiestation Hoofddorp. Er is uit voorzorg per direct een kookadvies afgegeven. Dit geldt voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen landelijk gebied, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
E-coli is een aanwijzing dat het drinkwater mogelijk is besmet met stoffen die gevolgen kunnen hebben voor maag en darmen, zoals buikpijn en diarree. PWN adviseert u het water voor consumptie eerst 2 minuten te koken. Voor douchen, wassen etc. kunt u het water gewoon gebruiken.
Op dit moment vindt een groot monsteronderzoek plaats om te achterhalen waar de bacterie vandaan komt. Nadere onderzoeksresultaten zullen in de loop van woensdag 16 mei bekend worden gemaakt. Over de oorzaak is momenteel niets bekend.
De meestgestelde vragen en extra informatie kunt u via de link Q_A Kookadvies oproepen. Via de website en regionale media houden wij u op de hoogte van de laatste stand van zaken.
De coördinatie en de communicatie zijn overgedragen aan de Regionale Crisis Coördinatie Centra Zuid-Kennemerland en Amstelland (burgemeesters, brandweer en politie).
Onze excuses voor het ongemak.
Jup, hier ook heerlijk de hele dag Hoofddorps water gedronken.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:03 schreef DaMart het volgende:
Toch wel leuk dat ik er via Fok! achter moet komen dat ik de hele dag mogelijk onveilig water heb gedronken.
Van nu.nlquote:Het drinkwaterbedrijf PWN meldt dat het water niet alleen in Hoofddorp is besmet. Dat is mogelijk ook het geval in de gemeenten Aalsmeer, Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede, Spaarnwoude, Uithoorn en Zandvoort.
Ik heb geen Hoofddorps water gedronken... vooral Haarlems (werk) en Zandvoorts (thuis).quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:35 schreef Marky- het volgende:
[..]
Jup, hier ook heerlijk de hele dag Hoofddorps water gedronken.
Als het straks tijdens m'n eindexamens begint te borrelen weet ik waar 't vandaan komt..![]()
Nee bedankt, dan ga ik liever hier aan de e-coli kraan hangenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:46 schreef remlof het volgende:
Ik heb nog zuiver veluws kraanwater te koop trouwens, 1 euro per liter, minimale afname 10 liter, zelf afhalen en flessen meenemen.
waar op te halen, dan stap ik zo nog in de auto....quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:46 schreef remlof het volgende:
Ik heb nog zuiver veluws kraanwater te koop trouwens, 1 euro per liter, minimale afname 10 liter, zelf afhalen en flessen meenemen.
Arnhem, PM maar voor adres.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:57 schreef murp het volgende:
[..]
waar op te halen, dan stap ik zo nog in de auto....
Jeetje, zó ernstig al?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:35 schreef Natalie het volgende:
Hoorde het onze vader al zeggen aan de telefoon.
En dan het kookadvies:quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:37 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Hij is inderdaad opvallend traag...
Al was dat wel te verwachten natuurlijk.
Dit staat er over dit gebeuren op die site:
[..]
Ja, en kan ik er wel mee tanden poetsen, groentes afspoelen, gebruiken voor de tuin. Kortom, echte tips ontbreken ....quote:Kookadvies
Vragen van klanten en onze antwoorden
Wanneer geven jullie een kookadvies?
Als laboratoriumproeven uitwijzen dat er mogelijk bepaalde schadelijke bacteriën in het water
kunnen zitten.
Hoe ontvangen wij dat bericht?
Zodra er een melding komt dat er een risico is worden de klanten via radio en tv op de
hoogte gebracht.
Hoeveel tijd zit er tussen de mogelijke besmetting en het kookadvies? Met andere
woorden hoeveel risico loop ik?
Gaat het om een kookadvies na onderzoek door het laboratorium dan is dat ongeveer 1 tot 2
dagen.
Als u water drinkt waarin schadelijke bacteriën echt zitten loopt u de kans op maag en
darmklachten (buikpijn, diarree). Deze klachten zijn erg vervelend, ook voor 1 dag, maar
zorgen niet voor blijvende gevolgen.
Als er zo weinig risico is, waarom zou ik het water dan koken?
Op het moment dat wij niet kunnen garanderen dat het water van onberispelijke kwaliteit is,
adviseren wij u het water te koken. Uiteindelijk is de keus aan u. Ons advies is er op
gebaseerd u een zo minimaal mogelijk (liefst helemaal niet) risico te laten lopen. Wij raden u
aan, gezien de geringe inspanning van het koken, het advies op te volgen.
Maar ik heb een eigen bedrijf. Mijn klanten drinken mijn water ook. Dat kunt u toch niet
meer spreken van een geringe inspanning?
Nee, in uw geval kost het u meer tijd en energie. Maar omdat u daarmee ook nog
verantwoordelijk bent voor het welzijn van anderen, raden wij u toch aan om die enkele keer
dat u een kookadvies krijgt dit toch op te volgen.
Hoe lang duurt de periode van zo’n kookadvies?
Op dit moment kunnen wij hier nog niets over zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |