yup, MK3 slopenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Als je een 7M-GTE in die Celica wil swappen moet je em dus ook converten naar RWD, heb je al nagedacht hoe je dat wilt gaan doen?
Dat kun je echt van elk toyotablok zeggen... Maar die 7m blinkt wel uit in -relatieve- onbetrouwbaarheid...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:09 schreef Asmooh het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar het is een erg goed en stabiel blok.
Vast niet voor altijd, maar dat hou je met autos..
Klopt.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:21 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Dat kun je echt van elk toyotablok zeggen... Maar die 7m blinkt wel uit in -relatieve- onbetrouwbaarheid...
haha, het algemene aanpassings formulier voor je 7Mquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:22 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Klopt.
Maar met de aanpassingen die iedereen ondertussen wel kent is het helemaal geen slecht blok.
Daar komt het wel op neer ja.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:23 schreef Asmooh het volgende:
[..]
haha, het algemene aanpassings formulier voor je 7M
Terecht ook...quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:24 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Daar komt het wel op neer ja.
Ze hebben allemaal dezelfde problemen en op internet worden die problemen 328498347329874x uitgemolken
Ja best een groot foutje zeg maar..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:26 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Terecht ook...
Hadden ze maar "fiat" op het blok moeten persen
In die auto zit een 3S-GTE...quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:27 schreef Asmooh het volgende:
ps. check deze
http://www.autofans.nl/leden.php?userid=190
en btw: "Jap Style" Toyota Celica Coup Deel III
gelukkig hoef ik er weinig aan te doen alleen bij te zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:29 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Ik ben benieuwd of het gaat lukken, die 7M swap.
In principe kan alles natuurlijk maar je moet er wel de skills, geld en de tijd voor hebben..
i know, bekijk de lijst van tuning onderdelen is.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:32 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
In die auto zit een 3S-GTE...
of doel je ergens anders op met je linkje?
In een MK4 zit geen 7M maar 2JZ motorquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:34 schreef Asmooh het volgende:
Jammer dat de 7M-GTE al standaard 330pk heeft (MK4 versie) MK3 versie heeft 235, maar is zonder geouwehoer en teveel geld op de 350 te krijgenop de 400 ook maar dan ga je iets verder met geld, turbo charger enzow
oh ik zat verkeerd te kijkenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:43 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
In een MK4 zit geen 7M maar 2JZ motor
Verder is de 300 halen niet alleen afhankelijk van het vermogen maar ook je ophanging, aerodynamica en ga zo maar door.
quote:7M-GTE DOHC 4/50 86-92 2954 230@5600 240@4000 3.27 3.58 8.4:1 (HKS: 5psi/0.35bar)
7M-GTE DOHC 4/50 90 2954 232@5600 254@3200 83 91 8.4:1 5psi/0.35bar US/EU
7M-GTE DOHC 4/50 90 2954* 236@5600 253@3200 83 91 8.4:1 5psi/0.35bar JP
7M-GTE DOHC 4/50 90 2954* 265@5600 264@4400 83 91 8.4:1 Evolution version (larger turbo)
ik zat te slapen, mijn foutquote:2JZ-GTE DOHC 4 93- 2997 320@5800 315@4000 86 86
2JZ-GTE DOHC 4 95-96 2997* (280)@5600 320@3600 86 86 JP (voluntary 280hp limit, real hp ~320)
2JZ-GTE DOHC 4 97-98 2997* (280)@5600 335@3600 86 86 8.5:1 VVT-i JP Supra, Aristo (voluntary 280hp limit, real hp ~350)
quote:7M-GTE I6 DOHC 4/45deg 87-88 2954 490@6800 449@4400 86.3 91 7.6:1 Group A, Toyota turbo
quote:3S-GT I4 DOHC 4 97 1998 480@6800 471@4500 86 86 All Japan GTCC, 45.3mm restrictor
quote:7M-GE I6 DOHC 4/45deg 87-88 2954 260@6600 229@5800 86.3 91 11.3:1 Group A
hier boven een paar voorbeelden van de "race" enginesquote:3S-GTE I4 DOHC 4 97-98 1998 300@5700 377@4000 86 86 8.5:1 Group A, Air/air IC, CT20
er zijn mensen die hem hoger hebben gekregen, zeg maar 600?quote:7M-GTE 230hp HKS: max 450hp
3 liters + turbo = lots of power to be unleashed!
Beyond about 350hp turbo upgrade is A Good Idea.
Many people have achieved 550-650hp while keeping it
streetable. But do retorque the head gasket! 90% of
problems with these engines come down to the head
gaskets, which blow because the head bolt tension
is too low. See supras.com for more info.
soms heb je dat hčquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:48 schreef Asmooh het volgende:
[..]
oh ik zat verkeerd te kijkenmijn fout
[..]
[..]
ik zat te slapen, mijn fout
en ik weet hetmaar daarom wil ik het wel een keer halen, tis zeg maar een doel
Bij de 7M staat 6I (6 inline) wat klopt en bij de 3S 4 wat ook klopt..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:48 schreef Asmooh het volgende:
weet jij btw wat ze met de 7M hebben uitgevreten?
[..]
[..]
[..]
[..]
hier boven een paar voorbeelden van de "race" engines
rare is btw, op die site staat "4" maar de 7M heeft echt 6 cylinders?
http://www.geocities.com/(...)GasolineEngines.html
http://www.geocities.com/(...)t/RacingEngines.html
alsje bij de gasoline kijkt staat er weer 4?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:57 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
soms heb je dat hč
[..]
Bij de 7M staat 6I (6 inline) wat klopt en bij de 3S 4 wat ook klopt..
en alle M motoren zijn altijd 6 in lijn motoren. Dus alles klopt
die Supra Group A is ook wel geinig trouwens, dat type was een "homologatie type"
quote:Blown another headgasket? This is a complete kit to change out your factory headgasket to upgraded items in order to help keep your motors head under control when you're driving it like you stole it! The kit contains a Titan 1.4mm Metal Head Gasket, ARP Head Bolts, and a Greddy Timing Belt. Already blown a few gaskets and had the head machined? Then, check out the drop down menu for a thicker gasket. And if you need something stronger than upgraded bolts to lock down that headgasket make sure to choose the ARP Head
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:59 schreef Asmooh het volgende:
[..]
alsje bij de gasoline kijkt staat er weer 4?
of kijk ik nou scheef?
Ik denk dat jij naar Valv/Cyl kijkt (aantal kleppen per cilinder)quote:M series (inline 6, SOHC & DOHC (pre-80) chain, DOHC (82-) belt, 2.0-3.0L, 1965-1992): Crown, Celica Supra, Supra
Volgens mij wordt dat ook erg vaak gedaan.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:59 schreef Asmooh het volgende:
btw..
als 90% het head gasket het probleem is bij hoge vermogens (500+ hp)
waarom vervangen ze die dan niet gewoon voor iets veel beters?
[..]
Grappigquote:7M-GE to GE/T Conversion By Bryson Kriz
1.1 Introduction:
My car started its life as a Naturally Aspirated MA70 Supra, with modest modifications. After researching possible ways to find power in the 7M engine, not many options were out there for the GE trim. With most of the basic bolt on’s, it was a fairly quick car, but still lacked power to keep up to newer and modified sports cars. Aggressive camshafts, headwork, and possibly some sort of injection would be needed to achieve this. After looking into it more, not many options were available that still kept my car a semi-daily driver. At the end of Fall 2002, my car’s temperature gauge started to rise and what not. After developing various problems (later on I discovered that my distributor was on its way out), I parked the car for the winter and started gathering parts to do a conversion. A headgasket and clutch later, I managed to produce a car that I can drive everyday and still put down over 325 horsepower at the crank with basic modifications. When you hear about someone converting their car from an N/A to a Turbo, there are a few different ways to approach this:
1. 7M-GE to 7M-GTE Engine swap – Involves swapping the entire engine with wiring harness, ECU, transmission occasionally, and other various parts into the GE body. Very common trend due to ease of swap, lack of custom fabrication, and costs. Recommend to users with low/moderate knowledge of the 7M engine and slightly higher knowledge of mechanics in general.
2. 7M-GE to 7M-GE/T with GTE electronics – This is what my project involves. Keeping the GE head and block, I transferred over all of the mechanical and electronic portions of the GTE. End product is basically a GTE with the GE block/head, resulting in higher compression. More customization can be done this way (oil lines, filter, cooler, piping, compression, etc) but involves more fabrication of parts and a much higher price tag. Recommended to users with moderate/high knowledge of 7M engine , slightly higher knowledge of mechanics in general, and a higher knowledge of custom fabrication.
3. 7M-GE to 7M-GE/T with GE electronics – This is the most cost effective setup out there for N/A drivers, though I do not recommend it. This involves transferring the mechanical parts such as the turbo and intercooler to the GE engine while keeping the electronics (AFM, Distributor, Injectors, ECU, etc) in place. It can be done with a relatively low knowledge of mechanics and the 7M engine, but do not expect this setup to last long. Without extensive tuning and fuel management, the idea of a daily driver is thrown out the window. Only recommended for the serious user (if so, you should not even be reading this) or someone who likes to experiment (aka blow up) with engines. Minimal price tag in the short term, larger price tag in the long term.
After studying each option, I chose the 2nd choice due to the fact it was one of the most sensible options next to an entire engine swap, and gave me a bit more flexibility in this project, and mostly, something unique.
1.2 Gathering Parts
This can either turn out to be one of the most time consuming, or quickest parts of the project. The best is to find a 7M-GTE that’s developing BHG (Blown Head Gasket), or has some sort of damage to the rear end. Either way, don’t start with a car that has 200k miles on it and has failing parts. Each of these options gives you a relatively good engine with minimal damage for a low price. You may think the initial price of buying a parts car is too high, but after tracking down all the parts individually, it adds up. If you can’t find a parts car, look for parts that come from a reputable source. Someone claiming a great CT-26 turbo with fast and furious stickers on E-Bay with a zero feedback rating is probably something you should stay away from. Now is a good time to think about some of the possible goals for the car. 550cc injectors could be bought at this point to save yourself from finding used 440cc stock turbo injectors and so on. Due to the price tag of these aftermarket parts and the current price tag of the project, this might not be realistic. I started out with 440cc / stock AFM / stock intercooler with my project, due to a lack of funds at the time.
1.3 Parts list from the GTE engine
Here is a list of the parts you need to locate off of a 7M-GTE engine. Try and stick to the same year (87-88/89-92) for your parts. Some things such as the wiring harness and ECU need to be the same year/model to work as well. Safest way to avoid complications is just to find the same year parts for the major electronic pieces. Items with a year in front of them indicate these types of parts. 1989 is the year used for example:
· 1989 GTE 5spd ECU
· 1989 GTE 5spd Wiring Harness
· GTE CPS (cam position sensor)
· GTE Coil Pack
· GTE Igniter
· GTE AFM
· CT-26 Stock Turbo
· CT-26 O2 Housing/elbow
· Downpipe / exhaust system
· Oil Cooler
· Oil Cooler piping
· Intercooler
· Intercooler piping
· GTE Exhaust Manifold
· GTE O2 sensor
· GTE Fuel Pressure Relay
· GTE Boost pressure sensor
· (6) GTE 440cc injectors (1989 7M-GE fuel rail)
· BOV (blow off valve)
· Various Hoses/Clamps
· Oil filter housing
· GTE Tachometer electronics
1.4 Various parts list
After gathering the parts from the GTE engine, there are a few other various parts you should gather to save you complications for the long run. I will go into greater detail later.
· Toyota Thermostat
· W-58(N/A) or R154(Turbo) upgraded clutch
· Aftermarket or Resurfaced Flywheel (W-58 or R154)
· ARP Head Bolts
· Toyota Head Gasket or better
· Toyota intake / exhaust manifold gaskets for the GTE (depending on application)
· Toyota rubber coolant hoses
1.5 7M-GE Engine dismantle
With the parts in hand, you can finally park your Supra to go under the knife. Remove all the electronics on the car that have some sort of connection to the wiring harness. Other electronics already hooked into the body of the car (such as the windshield wiper motor etc) will work regardless. The wiring harness extends over through the firewall on the passengers side of the vehicle. Make sure you disconnect/remove the battery before attempting all of this. Removing the glove box allows easy access to the GE ECU. Remove various intake and exhaust components to view the naked head and block. Remove head for resurfacing and remove transmission for upgrade (R154 turbo transmission) or replacing the GE clutch. The head gasket will not last very long under boost conditions, along with the GE clutch. Learn from my mistakes and replace both during the dismantle process. Personally, if you are aiming under 400-450 RWTQ, the W-58 (N/A) transmission should be fine. Keep all of the bolts and various parts together, as you will never know when you might need them again. Replacing various coolant hoses and replacing the thermostat at the same time would be a wise decision. As always, clean all of the parts thoroughly, such as the radiator. Years of driving accumulates large amounts of dirt, leaves, and other foreign objects on the front of the radiator resulting in cooling problems.
1.6 Head and Block preparations
To start off, i'll give you a brief history of my prior experience with the 7M motor with higher compression under forced induction. With ARP head bolts torqued to 72 foot-pounds, and a brand new OEM Toyota Headgasket (some say redesigned, i would be skeptical about that) I believed the way to prevent headgaskets blowing would be to control detonation. So with enough fuel in hand, I went the route of the stock headgasket. The Head was milled by a local machine shop 6 thousandths of an inch, and the block was cleaned. By that, I mean that I removed all the old gasket material on the block. Within 1000 KM, my headgasket was blown again, with deformation around the intake side of the gasket even worse than prior. With further research, I came to a conclusion that even though I did control detonation, that the way the 7M motor is designed, specifically the different expanding and contracting rates of the aluminum head against the cast iron block, along with the design regarding cooling passages on the OEM headgaskets, that a inferior product such as the OEM headgasket cannot last under these boosted situations. Some have used the OEM headgasket with proper torque with success, but under a high compression application, I would suggest against it.
With my 2nd headgasket blown, and knowing I was just getting started at 300 horsepower, I soon realized that the OEM gasket would not be the way to go. By taking the head into a local machine shop again, this time shaving 5 thousandths of an inch off, the head was ready to be installed. But having some time on my hands, I purchased new valve stem seals, and replaced my old ones accordingly. If your engine has a lot of wear, or if you are slightly smoking oil out of your exhaust, I would suggest to change these as doing it with the head on is much more difficult. I also received a five angle valve job with reground valves at this time, for better airflow. On the 7M motor, they come stock with a somewhat three angle valve job, which is much better than most stock engines. For the average supra owner, if you are tight on cash, I would advise against this modification, unless you can do it yourself or a reputable shop will do this job for cheap.
When going for “more-than-stock” power, there is no substitute for a properly installed Metal Headgasket. A few companies make these gaskets for the 7M, specifically GReddy and HKS. These headgaskets are of a much better design, regarding cooling passages, and come in various thicknesses. Unless you are confident with your judgment, order your headgasket after all of the block and headwork has been done. That way, you can select the right size to normalize or decrease your compression ratio. Remember, the higher the compression ratio, the more prone you are to detonation and pinging when running positive manifold pressure. Don’t expect to run 20psi on N/A compression and dodge extreme detonation.
For the block work, inspect the block for major crevasses in the block, paying close attention to the firerings around the cylinders, and damage around coolant passages. If it looks like the block is in decent shape, you can follow Reg Riemer’s guide to lapping your block at http://www.supras.com/pub/SONIC/MA70/HKSMETALHGv5.txt , where you will find a more in depth guide to metal head gaskets, and their installation into the 7M. A common saying “an alarm system is only as good as it’s install” can be used here, as a Metal Headgasket will do you no good if installed incorrectly. Please follow these steps closely and do it once and for all for good. It’s not fun to replace blown headgaskets time and time again on your vehicle due to improper sealing. Ask me how I know.
s383mmber1
05-13-2006, 03:24 PM
1.7 Engine Assembly
Assuming you have gathered all of your necessary parts and did the required work to your engine, you are now ready to start to reassemble your motor. After installing the head, disregard any manuals regarding the 7M-GE motor, especially regarding the electronics. From now on, you will need to refer to 7M-GTE manuals for help. Things that change would be the replacement of the distributor with the cam position sensor, new addition of a coil pack, addition of the igniter, replacement of the 7M-GE AFM with the 7M-GTE AFM (housing and electronics), addition of the fuel pressure relay, and replacement of injectors. Don’t forget as well, you will need to swap over the 7M-GE tach circuit board to the 7M-GTE circuit board. From now on, things are pretty standard and self-explanatory. With your ECU and wiring harness in place, you can plug in various sensors and electronics. When installing new sensors or electronics, such as the igniter, it works best if you place the item close to the stock location on the 7M-GTE, due to the length of wire from the wiring harness. There are a few sensor connectors you can disregard that are on the GTE wiring harness, such as VSV’s on the intake side, and auxiliary fan sensors on the water jacket housing.
Now, depending on which setup route you took, regarding intake manifolds, both turbo and non turbo upper intake manifolds will bolt up to the lower intake manifold. If you choose the turbo intake manifold, it is smart as well to go with the turbo valve covers as well, and the rest is self-explanatory. For the non turbo upper intake manifold, the sensors such as the cold start injector, and ISC valve work on the GTE wiring harness. If you choose this manifold, you will notice that the Y pipe takes up a large portion of room, with no stock mounting points for the coil pack. The coil pack can be mounted sideways, (please refer to my site at http://bkriz.mkiiisupra.com/ for mounting bracket pictures) but requires a special mounting bracket to be fabricated, and the coil pack wiring needs to be extended for the connection to the wiring harness. In order to use the stock 7M-GTE spark plug wires, you will need to re-arrange the order of the coil pack so it is backwards from the stock configuration. It will be tight, but stock length spark plug wires will reach. From there, you should have no other things to worry about, and can be reassembled just like you would a normal 7M-GTE.
1.8 Final Thoughts
Was it worth it? Well, I have to respond to that question with another one: Do you like the MKIII supra? If you like working on it, if you like driving it, if you like understanding how the various systems on it work, then this is an excellent way to accomplish all of these things and have a very unique car on your hands once you’re done. The best part about this project is that each one is unique in its own way, and can be approached by many different aspects.
Don’t expect to have a super-go-fast-ultra-reliable car on your hands once you are done. It will take a long time until you find and work out all the bugs in the system, and even longer if you wish to modify it to become a fast(er) car than what you started with. Be prepared to have extra cash on hand when things go wrong, and do a lot of problem solving and diagnostics on the way.
All in all, once you boost, you won’t want anything else
**This FAQ will be updated constantly, being revised whenever I find something new or to correct it. I will not be taken responsible for whatever you manage to do or hurt yourself from following my write-up…. Plus I’m in Canada – good luck finding me up here in the arctic north**
HTH
Bryson Kriz
oohhquote:Op zaterdag 26 mei 2007 02:12 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat jij naar Valv/Cyl kijkt (aantal kleppen per cilinder)
[..]
Volgens mij wordt dat ook erg vaak gedaan.
quote:Voertuigsoort Info Personenauto
Merk Info TOYOTA
Handelsbenaming Info T18
Kleur(en) Info Blauw
Brandstof Info Benzine
G3 Installatie Info N.v.t.
Aantal cilinders Info 4
Cilinderinhoud Info 0 cm3
Vermogen Info 0 kW
Aantal zitplaatsen Info 0
Aantal staanplaatsen Info N.v.t.
Roetfilter Info N.v.t.
Euroklasse Info N.v.t.
Zuinigheidslabel Info Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig Info 1.100 kg
Laadvermogen Info N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig Info 0 kg
Massa rijklaar Info 0 kg
BPM Info ¤ 4189
Datum eerste afgifte Nederland Info 28-11-1997
Datum eerste toelating Info 23-11-1990
Datum aanvang tenaamstelling Info 12-04-2007
Vervaldatum APK Info 29-06-2007
Wacht op keuren Info Nee
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd Info 0 kg
- geremd Info 0 kg
- oplegger geremd Info N.v.t.
- autonoom geremd Info N.v.t.
- middenas geremd Info N.v.t.
Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid Info N.v.t.
Vermogen Info N.v.t.
gheh wist ik niet johquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:16 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Dat is meestal zo als een auto geimporteerd wordt.
Handelsbenaming klopt ook niet.
T18 is een "verzamelnaam", die ze bij Toyota intern niet eens gebruiken
Hier in Nederland heet die auto gewoon een Celica en zou de handelsbenaming "CELICA 1.6 COUPE STI-U9" moeten zijn.
De "toyota code" is AT180
Je hebt geen kat?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:37 schreef Asmooh het volgende:
[..]
gheh wist ik niet joh
grappig
maar ik heb geen U9, want ik heb geen kat
Je steekt je koppeling in de fikquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:41 schreef Asmooh het volgende:
heb zo weer es een filmpje
nu mijn celica weer aardig normaal doet (alleen met lage brandstof niet)
dus binnenkort ff andere brandstof pomp
http://www.youtube.com/watch?v=tjjiY7ZBXBo
Zou best zo kunnen zijn. Is pas sinds begin jaren 90 verplicht.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Je hebt geen kat?
Weet je dat heel zeker, want bijna alle EFI motoren van Toyota hebben in Europa ook een kat.
Ik snap geen reet van wat je nu zegt.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:32 schreef Asmooh het volgende:Ombouw naar een 7M is veeeel makkelijker dan naar een SW20, omdat bij de SW20 het blok achter zit.
met een 4age ook, sw16? maar daar kan het weer welsnap niet waarom bij sw20 niet
maja das maar 150pk 2L.
weet ik 100% zekerquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Je hebt geen kat?
Weet je dat heel zeker, want bijna alle EFI motoren van Toyota hebben in Europa ook een kat.
ik wil niet heel erg veel zeuren maar dit is zwaar buiten de beboudekomquote:Op zondag 27 mei 2007 11:06 schreef Sjabba het volgende:
Dat 2e filmpje is wta fatsoenlijker maar die eerste heb je echt geen overzicht en egen tijd om te reageren. Doe ff normaal joh. Ga ergens racen waar het een beetje kan. Hier in de wijk heb je ook van die gast die door een woonwijk 90 willen rijden, als je mij of iemand die ik ken aanrijd terwijl je zo doet heb je echt een probleem.
Kortom; zoals op het 2e filmpje, beetje open en overzichtelijke weg, dan kan je nog reageren als er iets opdoet..
ooohh maar dat is op parkeerplaats, ik begon juist 100 meter er vanafquote:Op zondag 27 mei 2007 12:03 schreef Sjabba het volgende:
Ja, maar ik zag eerst een klein ventje fietsne met vader en later kwam je een scooter tegemoet. Het gaat erom dat je niet kan zien wat eraan komt, ongeacht waar je rijd. Stel dat die scooter niet reed maar net was gevallen en op de weg lag, of dat een snoeiwagen rijd van de gemeente ofzo en jij komt zo de bocht om, dat rem je niet aan hoor.
quote:Op zondag 27 mei 2007 13:12 schreef Dromer het volgende:
Inderdaad gevaarlijk bezig.. maar dat doen alle rotjochies van zijn leeftijd.
Wat een idioot. Kan je hem niet even tegen een boom knallen om je airbags te testen?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:41 schreef Asmooh het volgende:
heb zo weer es een filmpje
nu mijn celica weer aardig normaal doet (alleen met lage brandstof niet)
dus binnenkort ff andere brandstof pomp
http://www.youtube.com/watch?v=tjjiY7ZBXBo
En juist dat maakt het gevaarlijk. Als er dan een onverwachte situatie voordoet......quote:Op zondag 27 mei 2007 12:44 schreef Asmooh het volgende:
[..]
ik woon hier al jaren, weet precies waar je kan rijden en waar niet en hoe hard enzow
Trekken met die 323!quote:Op zondag 27 mei 2007 19:37 schreef garnage-patrick het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=oDKS09D4hXc
ja klopt! zijn lekker pittig! en zeker fijn bakkie!quote:Op zondag 27 mei 2007 21:49 schreef Supra_Turbo het volgende:
[..]
Trekken met die 323!![]()
Pa heeft vroeger ook nog een 323 1.3 16V GLX gehad.
Behoorlijk luxe en best wel pittig, voor een 1.3'tje!
dat noem ik niet wegtrekkenquote:Op zondag 27 mei 2007 19:37 schreef garnage-patrick het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=oDKS09D4hXc
hier asmooh, ik laat mijn koppeling terminste niet wegbranden... en rij op een plek waar het niet begroeit is. of kleine kids in de buurt zijn.
en ja,... in die overzichtelijke! bochten slip ik nog wel eens, maar kan ook weinig fout gaan. kan hoogstens andersom staan, daarmee houdt het ook wel op. (wat tevens nog nooit gebeurt is, weet wel ongeveer hoe me auto reageert)
dit rijgedrag is voor de rest niet verantwoord hoor enzo!
en lief hondje he, alleen zijn ophangpunt is gebroken![]()
nee hij stond niet in zn 2quote:Op zondag 27 mei 2007 14:34 schreef garnage-patrick het volgende:
omg! die koppeling!
kerel,... ga snel paar rijlessen nemen! staat ie in je 2 ofzo, en probeer je in je 2 met spinnende banden weg te rijden oid!
hang jij jezelf ff op om te kijken hoe sterk touw is?quote:Op zondag 27 mei 2007 14:21 schreef mbargo het volgende:
[..]
Wat een idioot. Kan je hem niet even tegen een boom knallen om je airbags te testen?
olie is perfect en motorgeluid ookquote:Op zondag 27 mei 2007 14:51 schreef garnage-patrick het volgende:
k ga zo maar laten zien hoe je het wel moet doen.
owja, je motorgeluid vind ik ook niet lekker klinken... zit er genoeg olie oid in?
Dat handrem vasthouden verhaal heeft echt 0 zinquote:Op maandag 28 mei 2007 00:36 schreef Asmooh het volgende:
[..]
dat noem ik niet wegtrekken
schakelen met 3000/4000 toeren maximaal.
dat is niet wegrekken maar dat is gewoon normaal wegrijden maar dan wat sneller.
Wegtrekken is:
Toeren maken >> 6000/7000+ toeren.
Koppeling loslaten
handrem nogsteeds vast
en dan laten schieten
DAT is wegtrekken
wat jij doet is gewoon wegrijden..
tuurlijk heeft dat zin, jij maakt op die manier veel meer toeren en blijft stilstaan.quote:Op maandag 28 mei 2007 00:39 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Dat handrem vasthouden verhaal heeft echt 0 zin![]()
![]()
of jij kan gewoon niet rijden (hard wegrijden)quote:Op maandag 28 mei 2007 00:47 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Je hebt dus gewoon geen enkel idee waar je het over hebt
Tevens bevestigt deze post dat je je koppeling niet beheerst.
Jou verhaal heeft niets met toeren te maken.quote:Op maandag 28 mei 2007 00:49 schreef Asmooh het volgende:
[..]
of jij kan gewoon niet rijden (hard wegrijden)
en gebruikt de koppeling gewoon om langzaam op te trekken, doorschakelen
zn 2000 toeren gassie die te laat is met schakelen en te langzaam bij t verkeerslicht
soms moet je meer toeren maken, omdat een auto in hogere toeren sneller is
je komt inderdaad niet weg nee,quote:Op maandag 28 mei 2007 00:53 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Jou verhaal heeft niets met toeren te maken.
Bovendien heb ik het niet over toeren maar het feit dat jij je handrem erop moet houden om snel weg te rijden.
Als ik dat b.v. in m'n BMW 325 zou doen (met achterwielaandrijving) kom je niet eens weg...
m.a.w. je lult gewoon erg slap en je hebt geen idee waar je het over hebt
Ik kom prima weg, zelfs zonder mijn koppeling te verbranden.quote:Op maandag 28 mei 2007 00:55 schreef Asmooh het volgende:
[..]
je komt inderdaad niet weg nee,
daarom moet je ook in delen weggaan
maar laat maar.
blijkbaar heb jij geen idee waar je over praat.
maar deze discussie kunnen we blijven voeren
en BMW? 325?
Kamper
Wat dus precies is wat je níet wilt hebben... Idealiter heb je een heel klein beetje wielspin... Afhankelijk van de auto kun je hem het beste rond de 2500 á 3000 toeren houden, koppeling snel op laten komen en gelijk het gas vol instampen...quote:Op maandag 28 mei 2007 00:44 schreef Asmooh het volgende:
[..]
tuurlijk heeft dat zin, jij maakt op die manier veel meer toeren en blijft stilstaan.
zodra jij koppeling bijna niet meer in heb en wel veel toeren maakt en handrem los maakt schiet hij dus naar voeen (wielspin).
correctie: jij kunt je koppeling rem en gas niet tegelijk indrukken...quote:voordeel is dat je harder wegrijdt.
je kan geen koppeling > rem en gas indrukken te gelijk
Kan ook sneller zijn, maar dan moet je wel in een diesel rondrijden...quote:dus dit werkt super
maar als je het niet kan.. dan rij je idd zachtjes weg en schakel je bij 3000 toeren.
7000 voor een gare 4afe?quote:ik schakelde dat filmpje (2e) al aardig snel...
maar normaal kan je gewoon toeren maken tot 7000 toeren..
zal over een tijdje wel betere maken
Nee... dat is je auto slopenquote:Op maandag 28 mei 2007 00:36 schreef Asmooh het volgende:
Toeren maken >> 6000/7000+ toeren.
Koppeling loslaten
handrem nogsteeds vast
en dan laten schieten
DAT is wegtrekken
quote:Op maandag 28 mei 2007 12:05 schreef garnage-patrick het volgende:
tis gewoon kenkerauto, met een dikke kamper jostie die absoluut niet kan rijden. en die niet weet dat als je met spinnende banden wegrijdt, dat het gewoon vermogen verlies is.
dus kerel verkoop die auto zo snel mogelijk, misschien komt ie dan nog wel bij een liefhebber terrecht. en koop voor je zelf een sita :/
ik ga dat niet doenquote:Op maandag 28 mei 2007 13:08 schreef MikeyMan het volgende:
Hoe dan ook; hoe ga jij een supra onderstel onder je celica zetten?
tsk asmooh.. mag je dit allemaal wel zeggen van meneer de dominee?quote:Op maandag 28 mei 2007 12:33 schreef Asmooh het volgende:
[..]
kanker user
hahahahahahaha
ga jij maar terug naar school broekie
kanker sukkel
ik hoop dat je kanker aan je lever krijgt, en je moeder ook
ik mag alles zeggen wat ik wil zeggenquote:Op maandag 28 mei 2007 13:24 schreef Dromer het volgende:
[..]
tsk asmooh.. mag je dit allemaal wel zeggen van meneer de dominee?
een BMW heeft toch ook de motor voorin zitten?quote:Op maandag 28 mei 2007 13:22 schreef Asmooh het volgende:
[..]
btw betrekking tot de 3S-GTE.
Hoe krijg je het voor elkaar dat als je motor voorzit, toch RWD heb? ipv FWD of AWD
kloptquote:Op maandag 28 mei 2007 13:27 schreef BoJo het volgende:
[..]
een BMW heeft toch ook de motor voorin zitten?![]()
sgoe, zodra mn auto af isquote:Op maandag 28 mei 2007 13:15 schreef mbargo het volgende:
Asmooh ik wil wel een keertje tegen je sprinten.
Ja, andere versnellingsbak...quote:Op maandag 28 mei 2007 13:32 schreef Asmooh het volgende:
[..]
klopt
celica ook.
alleen de orginele celica met de 3S-GTE heeft AWD
en ik wil RWD
dus er moet ergens toch echt wat aangepast worden
i knowquote:Op maandag 28 mei 2007 13:42 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja, andere versnellingsbak...
Maar dat wordt niks dus, want er is voor zover ik weet geen 3s-gte versnellingsbak voor RWD...
Je zult dan een supra-bak moeten hebben, en de behuizing aan moeten passen...
mja schiet niet op hequote:Op maandag 28 mei 2007 13:46 schreef MikeyMan het volgende:
Ja, of een corollabak uit japan importeren...
dat dacht ik zelf dus ook..quote:Op maandag 28 mei 2007 13:48 schreef MikeyMan het volgende:
Dat wel... Maar zelfs dan is het nóg een kutklus...
4wd lijkt me simpeler, aangezien dát een direct bolt-on is...
Vraag is natuurlijk ook of je de aandrijfas kwijt kunt in je middentunnel, maar dat zal opzich niet zo'n probleem zijn, aangezien er ook 4wd geleverd is...
quote:Op maandag 28 mei 2007 13:49 schreef Asmooh het volgende:
[..]
dat dacht ik zelf dus ook..
nadeel van 4wd is dat je 2x het vermogen nodig heb wat je normaal op rwpk wil hebben toch?
want je moet nu 4 wielen aansturen ipv 2.
4wd is daarom ook vaak trager
hmm okay.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:50 schreef MikeyMan het volgende:
Euh... nee...
Juist niet... Je kunt het vermogen makkelijker kwijt, maar je zult wel iets van 10 á 15 % aandrijf-verlies hebben...
Maar aangezien het hier nog weleens regent, is 4wd nieteens zo'n slecht plan...
hmm vaag..quote:Op maandag 28 mei 2007 13:52 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is dat er meer onderdelen moeten draaien waardoor je meer wrijving hebt.. Maar echt, een beetje nette 4wd is echt wel sneller dan een rwd
Of rij jij altijd op je achterwielen dat er maar 2 wielen hoeven te draaien?
Nou, dat sowieso... 3sgte kun je er zo in hangen... Das geen probleem... Kun je -als je een donor hebt- zo overklussen...quote:Op maandag 28 mei 2007 13:53 schreef Asmooh het volgende:
[..]
hmm okay.
dus jij zegt in even kort gezegd:
ipv 7M naar 3sgte gaan?
want 7m kan er niet standaard op zonder de hele onderkant te vervangen (zover ik weet)
hmm okayquote:Op maandag 28 mei 2007 13:55 schreef Snuitebolletje het volgende:
top speed en al zal iets lager liggen door het vermogensverlies op de extra draaiende onderdelen, maar de acceleratie ligt echt wel hoger, je krijgt gewoon beter het vermogen op de weg met 4 wieltjes dan met 2. Veel minder nadelige wielspin
Tsjah... Bij gelijke motorisering, met goede piloot en op droog wegdek zal een 4wd wel iets langzamer zijn...quote:Op maandag 28 mei 2007 13:53 schreef Asmooh het volgende:
[..]
hmm vaag..
ik had een keer (geen toyota) gekeken naar een rwd en een 4wd en die 4wd was trager
nee tuurlijk niet, maar je motor die laat 2 wielen draaien en die andere 2 draaien mee.
met 4wd laat hij ze allemaal draaien = zwaarder belast? = minder vermogen per wiel?
Haha, als je dat doet heb je echt een ongeleid projectiel!quote:Op maandag 28 mei 2007 13:56 schreef Asmooh het volgende:
[..]
hmm okaydas wel weer een voordeel inderdaad.
topspeed lager is weer een nadeel, maar je moet ergens kiezen.
ik denk dat als je het blok wil tunen dat je het zeker niet op fwd wil hebben
klopt, en de 7m is veel makkelijker om te bouwen naar meer vermogen.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:55 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nou, dat sowieso... 3sgte kun je er zo in hangen... Das geen probleem... Kun je -als je een donor hebt- zo overklussen...
7m lijkt me nogal een uitdaging... Als dat blok uberhaupt al in de neus van dat ding past... En dan nog kun je alles aan elkaar gaan knutselen, aandrijf-as op maat laten maken en balanceren, voorwielophanging veranderen etc...
Zonder dat je het onderstel aanpast heb je er op je achterwielen ook geen hol aan...quote:Op maandag 28 mei 2007 13:56 schreef Asmooh het volgende:
[..]
hmm okaydas wel weer een voordeel inderdaad.
topspeed lager is weer een nadeel, maar je moet ergens kiezen.
ik denk dat als je het blok wil tunen dat je het zeker niet op fwd wil hebben
hmm dus ze hebben alle 2 een nadeel en/of voordeel?quote:Op maandag 28 mei 2007 13:57 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Tsjah... Bij gelijke motorisering, met goede piloot en op droog wegdek zal een 4wd wel iets langzamer zijn...
Maarja... Ideaal is het nooit, en zodoende ben je als prutser of in de regen met 4wd wel wat sneller...
quote:Lighter Flywheel
Adjustible cam sprockets
Camshaft
forged pistons
Pistons rings steel
Trainless Valvews
rebuild 3sge turbo system
with: turbonectic 60-1 t4 400hp @ 18psi
Supra CT26 turbocharger
3sge with gte wap
turbo
downpipe
manifold
7mge injectors
7mge feulpump
s3gte oli pan and lines
5sfe ecu
3sgte map sensor
w57/58 supra bak
2c startmotor
dus ik moet een celica T18 4wd turbo onderstel zien te krijgen, righto?quote:Op maandag 28 mei 2007 14:00 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Zonder dat je het onderstel aanpast heb je er op je achterwielen ook geen hol aan...
Haal dan gelijk een gte... Je moet de compressie gaan verlagen, en een rebuild is ook geen overbodige luxe...quote:Op maandag 28 mei 2007 14:02 schreef Asmooh het volgende:
[..]
hmm dus ze hebben alle 2 een nadeel en/of voordeel?
p.s.
ik heb een mail gestuurt voor een 3s-ge blok.
http://www.toysport.com/T(...)/3sgt_tech_notes.htm
ik kon de andere link niet vinden.
maar wat hun zeggen is het upgraden van 3sge naar 3sgte geen probleem omdat het het zelfde blok is.
De aanpassingen:
[..]
Das sowieso handiger...quote:Op maandag 28 mei 2007 14:03 schreef Asmooh het volgende:
[..]
dus ik moet een celica T18 4wd turbo onderstel zien te krijgen, righto?
maar is het niet veel goedkoper / voordeliger om een 3sge te halen?quote:Op maandag 28 mei 2007 14:04 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Haal dan gelijk een gte... Je moet de compressie gaan verlagen, en een rebuild is ook geen overbodige luxe...
Tsjah... Allicht makkelijker te realiseren dan een 7m + rwdquote:Op maandag 28 mei 2007 14:10 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Voor 4WD heb je een andere bak nodig een aandrijfas een diff achter en andere ophanging.
Verder zijn er nog wat praktische problemen, maar dat heb jij als goede googelaar vast allemaal al uitgezocht
i know heb ik idd allemaal al gevondenquote:Op maandag 28 mei 2007 14:10 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Voor 4WD heb je een andere bak nodig een aandrijfas een diff achter en andere ophanging.
Verder zijn er nog wat praktische problemen, maar dat heb jij als goede googelaar vast allemaal al uitgezocht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |