abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49261531

Het puntertje dat op 24 mei 1995 AC Milan-keeper Sebastiano Rossi versloeg in de finale van de Champions League (1-0) betekende achteraf gezien voor Patrick Kluivert eerder een handicap dan een magistrale start van zijn carrière. Hij bleek een supertalent dat het gewicht van zijn nieuwe status moeilijk kon dragen. Incidenten buiten het veld brachten hem in opspraak, zijn overgang naar Milan kwam te vroeg. Uiteindelijk heeft zijn pure talent Kluivert erdoorheen gesleept.

Onder de vleugels van Louis van Gaal ontwikkelde hij zich in Amsterdam en Barcelona tot een superspits die alle facetten van het spel beheerst. Patrick Kluivert speelde in het seizoen 2003/04 vooral tegen zichzelf, hij belandde op de bank en werd vaak uitgefloten door de socio's in Camp Nou. Oranje's topscorer aller tijden drukte vooral op de begroting van de 'Blaugrana's'.

Op het EK 2004 in Portugal kwam Kluivert als enige veldspeler geen minuut in actie voor Oranje. Newcastle United verloste Kluivert. 'The Magpies" van de toen nog zittende coach Sir Bobby Robson lijfde de Amsterdammer in voor één jaar. Na 25 wedstrijden en zes doelpunten werd zijn contract niet verlengd bij Newcastle United.

Na twee medische keuringen tekende de Amsterdammer in juni 2005 bij Valencia. Door goed te presteren bij Valencia hoopte Kluivert in beeld te komen voor het WK 2006 in Duitsland, maar de spits kwam slechts tot tien wedstrijden en één goal. Ook Valencia wilde niet meer door met de aanvaller en Oranje was al tijden lang niet meer in beeld voor hem. Net voor het sluiten van de transfermarkt van seizoen 2006/07 legde PSV hem voor een jaar vast.

Seizoen Club Wedstrijden Doelpunten
1994/95 Ajax 25 18
1995/96 Ajax 28 15
1996/97 Ajax 17 6
1997/98 AC Milan 27 6
1998/99 Barcelona 35 15
1999/00 Barcelona 26 15
2000/01 Barcelona 31 18
2001/02 Barcelona 33 18
2002/03 Barcelona 36 16
2003/04 Barcelona 21 8
2004/05 Newcastle United 25 6
2005/06 Valencia 10 1
2006/07 PSV 16 3
Nederlands Elftal 79 40

Prijzenkast:
Dutch League Champion: Ajax (1995), Ajax (1996)
Dutch Super Cup Winner: Ajax (1995), Ajax (1996)
Spanish League Champion: Barcelona (1999)
UEFA Champions League Winner: Ajax (1995)
European SuperCup Winner: Ajax (1995)
FIFA Worldcup for Clubs Winner: Ajax (1995)

Links:
Patrick Kluivert-fanpage - Doelpunten - Bij Holland Sport - Zijn Biografie

Eerdere topics:
Patrick Kluivert #11 Terug op de Hollandsche voetbalvelden!!
Patrick Kluivert #10 Een nieuwe start - terug naar Oranje?
Patrick Kluivert [dl. 9]: Ondanks alles nog steeds een held
Patrick Kluivert , deel 8
Patrick Kluivert, deel 7 - A nice "ta-ta" from Newcastle
Patrick Kluivert, deel 6 : Ook in Engeland geen succes.
[Deel 5] Patrick Kluivert: moet in Oranje
][Deel 4] Patrick Kluivert: Wederopstanding van een superspits
[Deel 3] Patrick Kluivert: Newcastle United olé
Kluivert DEEL 2
pi_49261583
quote:
Patrick Kluivert wil terug naar Ajax
‘Anders ga ik op wereldreis’

Door: Remco Janssen
Gepubliceerd: vandaag 06:10
Update: vandaag 06:53

Kluivert vindt het ‘nogal makkelijk’ om zijn geringe rendement bij PSV - zestien duels, drie goals en drie assists - op zijn terugkerende blessures te gooien. ‘Als ik geen speelminuten krijg, kan ik ook niet laten zien wat ik kan. Ik heb heel veel ritme nodig. Als je telkens een half uurtje – hoogstens – in mag vallen, dan krijg je helemaal geen ritme. Ja, en dan zeggen ze: je traint toch? Maar trainen is niet hetzelfde als een wedstrijd. Heel vervelend.’

Hij wordt bestempeld als arrogant, als een glamour boy. Zo heeft iedereen wel wat aan te merken op Kluivert. Hij interrumpeert. ‘Dat vind ik zelf ook. In mijn hele carrière ben ik op een bepaalde manier neergezet. Af en toe is het heel lastig hoe mensen en de media mij neerzetten. Nee, ik ben sowieso geen glamour boy. Dat is totaal niet op mij van toepassing. Dat is zelfs kortzichtig, vind ik.’

Arrogantie
Arrogantie? Daarvan viel geen spoortje te ontdekken bij Kluivert in hoe hij zich dit jaar gedroeg bij PSV. Hij was geduldig, stond als laatste handtekeningen uit te delen en ging met elke bakvis die het vroeg op de foto.

Arrogantie? Kluivert zou zelf ook niet weten waar men dat vandaan haalt. ‘Degene die dat vindt, moet maar een keer naar De Herdgang komen, daar kunnen ze het met eigen ogen zien. Je mag die arrogante Kluivert zoeken, maar die is er gewoon niet. Ik ben verre van arrogant, dát durf ik wel van mijzelf te zeggen.’

‘Het is lastig daar tegen te vechten, want mensen die dat beweren, kennen mij niet. Op een gegeven moment denk je: pfff, als jij dat zo denkt, dan denk je maar zo, ík weet dat ik niet zo ben. Dan ga ik er niet tegen vechten. Ik heb aan niemand wat te verantwoorden.’

Open boek
‘Ik ben niet een persoon die daardoor in zichzelf gekeerd is, maar juist meer een open boek. Ik ga mij niet anders voordoen dan ik ben. Ik kan iedereen in zijn ogen kijken en zeggen wat ik ergens van denk. Dan moet je dat ook tegen mij doen: ik heb niks te verbergen.’

De wonderlijke ontknoping van de Eredivisie waarin PSV plots toch nog kampioen werd, vierde Kluivert alsof het zijn eerste prijs uit zijn loopbaan betrof. ‘Het voelt héérlijk’, verkondigde hij op het volgestroomde hoofdveld van het Philips Stadion.

Voor wie zijn bijdrage aan de titel – zestien duels, drie goals, drie assists - optelt, lijkt de feestvreugde van Kluivert misschien buitenproportioneel. ‘Na negen jaar kom je weer naar Nederland met de bedoeling om meteen kampioen te worden. Ik zeg niet op welke manier dat is gebeurd. Tot de laatste competitiedag was het kielekiele, maar als het tóch gebeurt, dan is de voldoening natuurlijk enorm.’

Dat zijn bijdrage gering was, doet hem weinig. ‘Je bent toch kampioen. Ik voel mij net zo als diegene die elke wedstrijd negentig minuten heeft gespeeld.’

‘Natuurlijk wil je zelf ook meer spelen. Daarvoor ben je gekomen. Maar ja, je kunt moeilijk doorspelen met een blessure. Maar ik heb wél weer een kampioenschap achter mijn naam staan.’

Veel voldoening haalde hij uit het groepsproces richting het kampioenschap.’ Ik denk dat ik nog wel belangrijk ben geweest in de kleedkamer. Ik heb heel veel met jonge spelers gesproken, bijna elke dag praatte ik met Ibrahim Afellay.’

‘Waarom? Ik vind het een goeie gozer. Een rustige jongen, die gewoon zijn werk doet. Dat wordt een hele grote. Als hij zo doorgaat, kan PSV hem - denk ik – niet lang meer houden. Nog één, twee jaar en dan is-ie weg. Maar die moet je ook lekker laten gaan, laten bloeien. Die behoort straks tot de Europese top.’

Aanbiedingen
De oud-spits van Ajax, AC Milan, FC Barcelona, Newcastle en Valencia heeft zelf nog geen idee waar hij nu na PSV voetbalt.‘ Ik ga kijken wat voor leuke aanbiedingen ik heb. En dan neem ik binnen nu en een paar weken een beslissing.’

Buitenlandse clubs zouden al interesse in hem hebben getoond. Het vervolg van zijn carrière hoeft wat hem betreft niet in Nederland plaats te vinden. Kluivert: ‘Er is maar een club in Nederland waar ik naartoe kan en dat is Ajax. Als ik erheen zou kunnen, zou ik daarvoor kiezen.’

Champions League
Kluivert beloofde in een eerder stadium nog twee jaar door te gaan met voetballen. ‘Pas daarna wil ik de handdoek in de ring gooien. Dan is het genoeg geweest. Ik moet ook naar mijn lichaam luisteren, wil ik later nog normaal recht kunnen lopen.’

Simpel gezegd heeft hij alles in zijn voetballoopbaan te danken aan dat ene doelpunt tegen AC Milan in 1995, waarmee Ajax de Champions League won. Lachend: ‘Wat wil je dat ik doe? Moest ik hem op de paal schieten?! Je krijgt zo’n kans, je schiet hem erin. Dat is het minste wat je kunt doen.’

Blessures
Bevreesd dat clubs vanwege zijn vele blessures in de voorbije jaren niet meer voor hem dúrven kiezen, is Kluivert niet. ‘Er komt heus wel een aanbieding. En als er niks komt, dan ga ik even lekker niks doen. Dan gaan we (zijn vriendin Rossana Lima en hun aanstaande kind, red.) lekker een wereldreis maken of wat dan ook.’

Stoppen?
Kluivert verzekert dat hij zeker nog niet klaar is met voetbal. Want, stoppen? Kom nou. In het voetbal, dáár liggen voorlopig nog zijn ambities. Op het veld, want daar voelt hij zich als ‘een vis in het water’.

‘Ik voel bij mijzelf dat ik nog één topjaar kan halen.’ De PSV-speler slaat met zijn vuist op tafel. ‘Ik sta erop.’ ‘Natuurlijk wil je zelf ook meer spelen. Daarvoor ben je gekomen’‘Ik denk dat ik nog wel belangrijk ben geweest in de kleedkamer’
pi_49261769
= Geen leuke reactie =

[ Bericht 60% gewijzigd door RayMania op 12-05-2007 11:20:27 ]
Feyenoord Rotterdam
Wij waren de gekste-Wij zijn de gekste-En we zullen altijd de gekste blijven
/m We shall not be moved!! /m
  vrijdag 11 mei 2007 @ 11:49:48 #4
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_49261821
Ik gok op De Graafschap
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_49261829
Ajax!! Hoop't echt, kan zeker nog wel van waarde zijn, net als Litmanen bij zijn terugkeer (weinig spelen, wel belangrijk buiten het veld en toch belangrijke goals, o.a. tegen Roma 2-0 thuis)
pi_49261983
Zoekt FC Volendam geen spits?

4 clubs binnen 4 jaar, nou wat een toppertje hoor
  vrijdag 11 mei 2007 @ 11:55:40 #7
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_49262006
Ajax, hij verdient daar gewoon een contract. Maakt me niet uit dat je daarvoor een paar 2e rangsspelers moet laten schieten.

vrijdag 11 mei 2007 @ 11:58:46 #8
168255 J.Herrer
pi_49262101
Hij mag wel naar Ajax gaan
Geef hem een prestatiecontract, dan drukt ie niet zo zwaar op de begroting En kan zijn kennis overdragen aan Huntelaar e.d.
Gewoon een mentor-rol, a la v. Hooijdonk
One hundred percent independent, I'm the fucking boss
  vrijdag 11 mei 2007 @ 11:59:32 #9
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_49262131
FC Lienden
wordt aan gewerkt....ben net terug
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:00:42 #10
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_49262162
Een gevangenisteam na misbruik of dood door schuld
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:01:39 #11
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_49262190
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:00 schreef Steve_I. het volgende:
Een gevangenisteam na misbruik of dood door schuld
F'noord 1 dus gewoon.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_49262329
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 11:55 schreef PLAE@ het volgende:
Ajax, hij verdient daar gewoon een contract. Maakt me niet uit dat je daarvoor een paar 2e rangsspelers moet laten schieten.

Nah ik zie zijn waarde niet echt meer voor Ajax of hij moet een wonde rknie krijgen ergens op de kermis.
pi_49262335
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:01 schreef HeatWave het volgende:

[..]

F'noord 1 dus gewoon.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:31:47 #14
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49263141
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:06 schreef Chadi het volgende:

[..]

Nah ik zie zijn waarde niet echt meer voor Ajax of hij moet een wonde rknie krijgen ergens op de kermis.
Sommige spelers, zoals Kluivert en Jari kunnen ook als ze zelf niet spelen een enorme bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een elftal.
Er is vast een constructie te verzinnen waardoor hij niet te duur is (prestatiecontract, betalen per wedstrijd, eigen risico bij blessures). Ik zou hem dolgraag terug zien in het echte rood-wit
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:33:12 #15
67174 Dos37
Come on Twente
pi_49263174
Gewoon naar AGOVV ofzo
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:49:43 #16
17103 PyTh
The Few, The Proud
pi_49263824
Je mag z'n kampioenschapje van PSV dit jaar ook wel in z'n prijzenkastje zetten hoor
For those involved, No explanation is necessary
For those who are not, No explanation is possible
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 mei 2007 @ 12:54:20 #17
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_49264012
ga naar Qatar, zakken vullen
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_49267472
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:31 schreef teamlead het volgende:

[..]

Sommige spelers, zoals Kluivert en Jari kunnen ook als ze zelf niet spelen een enorme bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een elftal.
Er is vast een constructie te verzinnen waardoor hij niet te duur is (prestatiecontract, betalen per wedstrijd, eigen risico bij blessures). Ik zou hem dolgraag terug zien in het echte rood-wit
Zo is dat! Er is maar 1 rood-wit en das ONS ROOD-WIT!

[ Bericht 0% gewijzigd door larsje66 op 11-05-2007 14:18:44 (sjongejonge wat een leus..) ]
  vrijdag 11 mei 2007 @ 14:22:24 #19
148059 Pritt
Atheïst
pi_49267701
Wat had Kluivert toch een geweldige periode in Oranje.
Ik kon me vaak bont en blauw ergeren aan hem maar toch schoot hij er weer twee in.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_49273357
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:31 schreef teamlead het volgende:

[..]

Niet dat ik hem niet graag terug wil zien in het ajax shirt maar ik ben bang dat dat een anti climax wordt.
pi_49273401
Kluivert terug bij Ajax, zelfs als hij niet of nauwelijks zou spelen, zou ik geweldig vinden. Echt geweldig!
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:28:41 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49275098
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:38 schreef Chadi het volgende:

[..]

Niet dat ik hem niet graag terug wil zien in het ajax shirt maar ik ben bang dat dat een anti climax wordt.
Ik vrees dat het net als het laatste jaar van Jari wordt, maar toch.... al is het maar 1 wedstrijd in Ajax-1....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_49276881
Ik hoop Ajax
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Trouwste user 2022 vrijdag 11 mei 2007 @ 22:06:51 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_49283972
Kom maar naar Ajax jongen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_49284257
Qua sentiment mag hij terugkomen. Maar haal er dan nog een jongere spits voor achter Huntelaar bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')