abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 mei 2007 @ 20:27:04 #51
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_49377228
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "rekening houden met"?
Hmm hoe zal ik het zeggen, ik weet er vrij weinig van af..

In duidelijke taal;
1. Wat kan ik ongeveer lenen met mijn bruto loon van 24.000 pj ?
2.Wat betaal ik dan p.m. ongeveer terug? (wil niet meer als 600 betalen)
3. Hypotheekrente aftrek wtf is dat eigenlijk? Belasting etc ?

4. Wat voor hytpotheek kan ik het beste nemen?
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_49377763
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:27 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Hmm hoe zal ik het zeggen, ik weet er vrij weinig van af..

In duidelijke taal;
1. Wat kan ik ongeveer lenen met mijn bruto loon van 24.000 pj ?
Laat ik zeggen: grofweg tussen de ¤110.000,- en ¤130.000,-
quote:
2.Wat betaal ik dan p.m. ongeveer terug? (wil niet meer als 600 betalen)
Als we uitgaan van 5% rente en ¤125,- premie voor de bijbehorende spaarverzekering, dan wordt het als volgt:

130.000 * 5% = 6.500,- aan rente per jaar = 541,- per maand.

Dat is bruto.
Dan de aftrek:

Je moet 0,55% van de WOZ-waarde van je hypotheekrente afhalen = ongeveer 412,-

6500 - 412 = 6087,- *.58 (afronding) = 3530 per jaar.

Per maand is dat dus: ¤295,- + 125.- (premie) = ¤420,- per maand.
quote:
3. Hypotheekrente aftrek wtf is dat eigenlijk? Belasting etc ?

Dat is eigenlijk wat ik met bovenstaande berekening (bij "Dan de aftrek") heb gedaan. Je werkgever houdt van jouw salaris belasting in. Dat gaat op basis van die 25000,-. Nu is het zo dat je je hypotheekrente voor de belastingdienst van je inkomen mag afhalen.
Dan verdien je voor de fiscus dus geen 25000, maar 25000 - 6500 = 18.500,-

Omdat je belasting hebt betaald over die 25000, krijg je de belasting terug die je teveel hebt betaald oftewel de belasting over het verschil tussen 25.000 en 18500 = je betaalde hypotheekrente.
quote:
4. Wat voor hytpotheek kan ik het beste nemen?

Dat kan niemand zo zeggen. Ook ik niet. Daarvoor is er meer informatie nodig. Je moet je dan af gaan vragen hoe je je hypotheek zou willen aflossen, wat je daadwerkelijk maximaal kwijt wilt zijn, hoe lang je wilt dat de maandlasten gelijk blijven enz. enz.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 14 mei 2007 @ 20:57:26 #53
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49378484
Wat is die 125 Euro spaarverzekering die je in je calculatie hebt verwerkt?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_49378523
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:57 schreef jojomen4 het volgende:
Wat is die 125 Euro spaarverzekering die je in je calculatie hebt verwerkt?
De premie die je betaalt voor de verzekering die aan het einde van de looptijd (een deel van) je hypotheek gaat aflossen. (dat is overigens gewoon een gemiddelde schatting, dat kan meer of minder zijn)
  maandag 14 mei 2007 @ 21:02:56 #55
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49378662
Wat is het gemiddelde rendement op die spaarverzekering? Als het niet exact te zeggen is voldoet een indicatie
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_49378764
quote:
Op maandag 14 mei 2007 21:02 schreef jojomen4 het volgende:
Wat is het gemiddelde rendement op die spaarverzekering? Als het niet exact te zeggen is voldoet een indicatie
Dat is inderdaad niet te zeggen.

Als het een spaarverzekering is in de zin van een verzekering behorende bij een spaarhypotheek, is het rendement net zo hoog als de hoogte van de rente die je betaalt.

Als het gaat om beleggen, kun je zeggen dat het tussen de 2% en 10% ligt.
pi_49383999
Ik heb recentelijk bij verschillende partijen wat informatie ingewonnen t.a.v. een hypotheek. Ik heb een redelijk bedrag achter de hand en de vraag is op welke manier je dat nu het beste kan gebruiken.

Ik zit zelf te kijken naar een gedeelte eigen inbreng om het hypotheekgedeelte onder de 75% te krijgen (=lagere rente) en de rest aflossingsvrij. De spaarhypotheek ziet er op zich wel leuk uit, maar ik vraag me af wat nu de toegevoegde waarde is. Het is "veilig", maar de instantie waar je spaart gaat er zelf mee naar een beleggingsfonds en de rente is iets hoger dan voor een aflossingsvrije hypotheek. Wat is er dan op tegen om het rechtstreeks te doen?

Lastige materie mijns inziens en er komt nog veel meer bij kijken qua verzekeringen (overlijden, arbeidsongeschiktheid).

Wat dat aangaat vind ik het merkwaardig dat mensen zo makkelijk rond de 2 ton aan hypotheek pakken, alsof het niets is.
  maandag 14 mei 2007 @ 22:53:47 #58
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_49384143
Thnx Five_Horizons .
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_49384167
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:50 schreef drexciya het volgende:

Wat dat aangaat vind ik het merkwaardig dat mensen zo makkelijk rond de 2 ton aan hypotheek pakken, alsof het niets is.
Wat is daar merkwaardig aan?
pi_49385333
tvp
pi_49390268
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 20:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, jij niet, maar je ouders wel.....
Wat betalen mijn ouders aan belasting dan? En ik neem aan dat dit eenmalige kosten zijn?
  dinsdag 15 mei 2007 @ 07:30:45 #62
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_49390292
quote:
Ik heb recentelijk bij verschillende partijen wat informatie ingewonnen t.a.v. een hypotheek. Ik heb een redelijk bedrag achter de hand en de vraag is op welke manier je dat nu het beste kan gebruiken.

Ik zit zelf te kijken naar een gedeelte eigen inbreng om het hypotheekgedeelte onder de 75% te krijgen (=lagere rente) en de rest aflossingsvrij. De spaarhypotheek ziet er op zich wel leuk uit, maar ik vraag me af wat nu de toegevoegde waarde is. Het is "veilig", maar de instantie waar je spaart gaat er zelf mee naar een beleggingsfonds en de rente is iets hoger dan voor een aflossingsvrije hypotheek. Wat is er dan op tegen om het rechtstreeks te doen?

Lastige materie mijns inziens en er komt nog veel meer bij kijken qua verzekeringen (overlijden, arbeidsongeschiktheid).

Er is niets op tegen dat je dat zelf doet, maar je moet het meer zien als een stukje gemak. Met een spaarhypotheek heb je 100% zekerheid dat je na de looptijd ook dat bedrag in kan lossen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 15 mei 2007 @ 07:54:38 #63
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49390444
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 07:24 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Wat betalen mijn ouders aan belasting dan? En ik neem aan dat dit eenmalige kosten zijn?
Je ouders betaling schenkingsrecht op het moment dat ze je een schenking doen. (Afgezien van drempels en vrijstellingen.) Deze zijn inderdaad éénmalig op het moment van schenking.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_49390564
quote:

Bruto salaris van 40.000 tot 45.000. Met zijn 2en toch makkelijk op te brengen lijkt mij? In je eentje wat lastig dat is waar

[ Bericht 1% gewijzigd door Slasher op 15-05-2007 08:16:00 ]
pi_49393828
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 08:07 schreef Slasher het volgende:

[..]

Bruto salaris van 40.000 tot 45.000. In je eentje wat lastig dat is waar
Valt wel mee hoor : 4.5x45K > 200K
pi_49395238
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 10:44 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor : 4.5x45K > 200K
Iets meer maar hoor
pi_49397205
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:50 schreef drexciya het volgende:Lastige materie mijns inziens en er komt nog veel meer bij kijken qua verzekeringen (overlijden, arbeidsongeschiktheid).

Wij hebben zelfs 2,5 ton als starters. Overlijdingsrisico is afgedekt door de levensverzekering en wat betreft arbeidsongeschiktheid; we verdienen genoeg om de maandlasten te kunnen blijven voldoen als een van ons (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt. Bovendien moet het wel heel raar lopen mocht een van ons 100% arbeidsongeschikt raken. De kans is groot dat we in dat geval ook naar een andere woning op zoek moeten, aangezien je volgens mij ook geen trap meer op kan lopen als je niet meer achter een computer kunt typen
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_49415409
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat is daar merkwaardig aan?
Als je voor het volle pond gaat hypotheken is dat een aardig bedrag qua maandlasten of ten opzichte van je salaris. Je gaat daar toch een aardige verplichting voor aan.
pi_49415489
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 07:30 schreef avotar het volgende:

[..]

Er is niets op tegen dat je dat zelf doet, maar je moet het meer zien als een stukje gemak. Met een spaarhypotheek heb je 100% zekerheid dat je na de looptijd ook dat bedrag in kan lossen.
Maar doet de instantie waarbij je gaat sparen niet hetzelfde met dat geld?
  dinsdag 15 mei 2007 @ 20:42:55 #70
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_49416265
Dit klaag/vraagtopic geopend, voordat ik net zag dat er een algemene hypotheekthread was: Hypotheekadviseurs, waar vind je een goede?

Kan wmb. gemerged worden in deze (dus die andere deleten?)..

Ingeloot voor nieuwbouwhuis en bezig met een hypotheek: wil vantevoren graag weten wat alles ons straks gaat kosten...
Ondertussen bij 3 toko's langegeweest, 3x een netto maandbedrag gekregen, 3x fout:

- Rabobank: geeft een nettobedrag aan van 877 euro bij een rente van 4,9%. Achteraf blijkt dat hij de meegefinancierde bouwrente als "aftrekbaar" heeft opgevoerd, wat niet mag. De rente "kan nog wel wat lager, maar daar moeten we over praten, nieuwbouwtarief, of inboedelverzekeringetje bij ons"...
Toen ik vroeg om een uitgewerkte offerte met de juiste rente, kreeg ik te horen dat ze dat pas wilden doen als ik het huis daadwerkelijk gekocht had.
Tsja, het gaat natuurlijk om geld verdienen, wat maakt het nou uit of iemand de maandlasten straks kan ophoesten: hun afsluitprovisie is weer binnen

- Financieel Adviesbureau: geeft een berekening, van 876 per maand, drukt deze af, vraagt vervolgens of ik er geen "alarmsysteem" bij wil financieren, "wacht maar even, ik zet hem er even op, kijk, kost 2000 euro, scheelt maar 2 euro per maand"... En dan niet zeggen dat je er maar 1 jaar servicecontract bij krijgt en dus daarna nog eens tot in de lengte van dagen maandelijkse kosten moet betalen.
Vervolgens de offerte inclusief alarmsysteem afdrukken, naar de printer lopen en de eerste offerte weggooien

- Jazeker, De Hypotheker
Netto maandlasten 850 euro per maand. Klinkt te mooi om waar te zijn en dat was het ook: bouwrente wel aftrekbaar gemaakt en het verkeerde rentetarief gebruikt. Uiteindelijk bleek het ook rond de 875 uit te komen, maar dan wel met lagere rente dan bovengenoemde aanbieders (dus met een hoger hypotheekbedrag).

Vandaag een bericht van de Rabobank: "u betaalt tijdens de bouw al wel de verzekeringspremie, a 200 euro per maand"... Tsja, waren ze even vergeten te vermelden, maar ja, dat zal ook wel niet interessant zijn voor een klant die constant vraagt wat de maandlasten zullen zijn
Zelfde nagevraagd bij no. 2 en daar was het "inderdaad zo" dat je al moest betalen, maar "we hebben een aanbieder met een erg lage premie"... Pfoe: scheelt wel 20 euro per maand
En tot slot De Hypotheker: ook daar bleek het niet in de berekeningen te zitten: op het uitgeprinte voorbeeld staat dan wel:
jaar 0 ----- per maand
maar dat betekent niet dat je dan ook 0 euro per maand betaalt, want je betaalt wel 200 euro verzekeringspremie

Vrijdag krijg ik bericht van de Postbank, voorlopige schatting op 860 per maand.
Kan me niet voorstellen dat dat 100% correct is, maar als het zo is, pfoe, Giroblauw
Haters everywhere but I don't really care.
pi_49416943
De verzekeringspremie loopt altijd al zodra je passeert. Wat logisch is aangezien je hypotheek al loopt.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 21:02:21 #72
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_49417146
Op zich wel ja, maar laat dan ook niet die overzichtjes zien met "maandlasten = 0".
En ZEG het, daarom ben je toch adviseur?

Ik had eigenlijk verwacht dat de verzekeringspremie wel zou lopen, maar dat je aflossing pas zou beginnen als je er woont, dus dat je bv. 30 euro zou betalen, puur om jezelf verzekerd te hebben tegen overlijden. En dan aflossen als je er woont; 30 + 180 --> 210?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_49417244
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 21:02 schreef matthijst het volgende:
Op zich wel ja, maar laat dan ook niet die overzichtjes zien met "maandlasten = 0".
Dat is wat anders, inderdaad.

Het is in elk geval geen verrassing, althans, zou het niet mogen zijn. (voor de adviseur)
  woensdag 16 mei 2007 @ 07:55:46 #74
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_49430373
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 21:02 schreef matthijst het volgende:

Ik had eigenlijk verwacht dat de verzekeringspremie wel zou lopen, maar dat je aflossing pas zou beginnen als je er woont, dus dat je bv. 30 euro zou betalen, puur om jezelf verzekerd te hebben tegen overlijden. En dan aflossen als je er woont; 30 + 180 --> 210?
ehm... dat is toch niet erg logisch. Op het moment dat je het geld afneemt... loopt je hypotheek toch en moet je dus gaan aflossen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 16 mei 2007 @ 08:14:32 #75
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_49430542
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 20:42 schreef matthijst het volgende:

Kan me niet voorstellen dat dat 100% correct is, maar als het zo is, pfoe, Giroblauw
Haha, jammer alleen dat Giroblauw binnenkort ING Oranje wordt.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')