Ingeloot voor nieuwbouwhuis en bezig met een hypotheek: wil vantevoren graag weten wat alles ons straks gaat kosten...
Ondertussen bij 3 toko's langegeweest, 3x een netto maandbedrag gekregen, 3x fout:
- Rabobank: geeft een nettobedrag aan van 877 euro bij een rente van 4,9%. Achteraf blijkt dat hij de meegefinancierde bouwrente als "aftrekbaar" heeft opgevoerd, wat niet mag. De rente "kan nog wel wat lager, maar daar moeten we over praten, nieuwbouwtarief, of inboedelverzekeringetje bij ons"...
Toen ik vroeg om een uitgewerkte offerte met de juiste rente, kreeg ik te horen dat ze dat pas wilden doen als ik het huis daadwerkelijk gekocht had.
Tsja, het gaat natuurlijk om geld verdienen, wat maakt het nou uit of iemand de maandlasten straks kan ophoesten: hun afsluitprovisie is weer binnen
- Financieel Adviesbureau: geeft een berekening, van 876 per maand, drukt deze af, vraagt vervolgens of ik er geen "alarmsysteem" bij wil financieren, "wacht maar even, ik zet hem er even op, kijk, kost 2000 euro, scheelt maar 2 euro per maand"... En dan niet zeggen dat je er maar 1 jaar servicecontract bij krijgt en dus daarna nog eens tot in de lengte van dagen maandelijkse kosten moet betalen.
Vervolgens de offerte inclusief alarmsysteem afdrukken, naar de printer lopen en de eerste offerte weggooien
- Jazeker, De Hypotheker
Netto maandlasten 850 euro per maand. Klinkt te mooi om waar te zijn en dat was het ook: bouwrente wel aftrekbaar gemaakt en het verkeerde rentetarief gebruikt. Uiteindelijk bleek het ook rond de 875 uit te komen, maar dan wel met lagere rente dan bovengenoemde aanbieders (dus met een hoger hypotheekbedrag).
Vandaag een bericht van de Rabobank: "u betaalt tijdens de bouw al wel de verzekeringspremie, a 200 euro per maand"... Tsja, waren ze even vergeten te vermelden, maar ja, dat zal ook wel niet interessant zijn voor een klant die constant vraagt wat de maandlasten zullen zijn
Zelfde nagevraagd bij no. 2 en daar was het "inderdaad zo" dat je al moest betalen, maar "we hebben een aanbieder met een erg lage premie"... Pfoe: scheelt wel 20 euro per maand
En tot slot De Hypotheker: ook daar bleek het niet in de berekeningen te zitten: op het uitgeprinte voorbeeld staat dan wel:
jaar 0 ----- per maand
maar dat betekent niet dat je dan ook 0 euro per maand betaalt, want je betaalt wel 200 euro verzekeringspremie
Vrijdag krijg ik bericht van de Postbank, voorlopige schatting op 860 per maand.
Kan me niet voorstellen dat dat 100% correct is, maar als het zo is, pfoe, Giroblauw