abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49165699
Theater, taal & vol culinaire hoogstandjes van Claudia.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:09:15 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49165771
.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_49165861
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:09 schreef Tha_Erik het volgende:
.
Wen er maar aan. .
pi_49165958
Ik zag vandaag een meisje op het station, en alles wat ze droeg was zwart met een wit randje. Haar bril, haar jas, haar rok, haar schoenen.

Ik vond het wel hoopvol.
pi_49166060
Maar je wordt dus lerares, hummus?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_49166101
Ik mag uiteindelijk als ik deze diploma haal les gaan geven, ja.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:17:22 #7
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49166124
Oh, en wat voor kinderen dan wel?
Hoogachtend,
Erik.
pi_49166169
Tweede Fase kinderen, waarschijnlijk. Dat soort wat zich in de bovenbouw van het HAVO en VWO bevindt.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:18:52 #9
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49166187
Ah, dat ben ik.
Hoogachtend,
Erik.
pi_49166227
Leuk hoor! Er zitten inderdaad veel zuurpruimen in het onderwijs, maar ik ben ook enthousiaste mensen tegengekomen. Ik heb er met veel plezier gewerkt.

Ook wel met enige frustratie, daar niet van.
pi_49166343
Ik hoor natuurlijk alleen de frustraties. Vooral van de net-als-docent-erbij-werkende-studiegenoten. Die zullen echt niet gaan roepen hoe gezellig hun HAVO-4 wel niet was vandaag.

Maar om nou telkens in discussies over bijvoorbeeld het meer aanbieden van literatuur te worden weggeschoven met argumenten als "geen tijd voor", "geen zin in", "past niet in de methode" en "dat willen ze niet", daar word ik een beetje moe van. Eigenlijk.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:24:31 #12
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49166407
Ik moet wel zeggen dat het vak Literatuur me niet heeft geholpen met een meer willen gaan lezen. Vooral de verplichte pasvorm waarin leesverslagen gemaakt moesten worden beviel me niet.
Hoogachtend,
Erik.
pi_49166448
Aldus.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:25:27 #14
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_49166450
Leerlingen zijn monsters. Ware monsters.
pi_49166492
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:25 schreef broer het volgende:
Welnee, leerlingen zijn fantastisch. De leraren zijn pas monsters.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:26:31 #16
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_49166508
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:24 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het vak Literatuur me niet heeft geholpen met een meer willen gaan lezen. Vooral de verplichte pasvorm waarin leesverslagen gemaakt moesten worden beviel me niet.
Ik ben ook niet zo weg van hoe veel mensen het 'vak' Literatuur aanbieden. Leesverslagen met verplichte onderdeeltjes afvinken, geestdodend gedoe.

En ook het feit dat de meeste methodes gevuld zijn met onzinnige 'functionele' teksten, de meeste docenten hun lessen nog baseren op grammatica (ik geef trouwens Engels, voor de context), en literatuur in de gewone taallessen het ondergeschoven kindje is gaat me aan het hart.
pi_49166515
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:25 schreef broer het volgende:
Nu, we waren monsters.
pi_49166531
Ik geef training aan meisjes van 15-16 op vrijdag, en dat doet me niet motiveren ooit het onderwijs in te gaan. Ze zijn wel leuk met elkaar maar hebben eigenlijk nergens zin in. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het feit dat het vrijdag is en het weekend gepland dient te worden.
Aldus.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:27:57 #20
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_49166550
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:26 schreef Claudia_x het volgende:
Welnee, leerlingen zijn fantastisch.
Ik ben er geen tegengekomen.
quote:
De leraren zijn pas monsters.
Ja, die ook. Dat is waar.
pi_49166573
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:26 schreef broer het volgende:
Quasimoto.
... so much soul, niggas be like 'Yo'.
Aldus.
pi_49166596
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:27 schreef Z het volgende:
Ik geef training aan meisjes van 15-16 op vrijdag, en dat doet me niet motiveren ooit het onderwijs in te gaan. Ze zijn wel leuk met elkaar maar hebben eigenlijk nergens zin in. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het feit dat het vrijdag is en het weekend gepland dient te worden.
Mijn vriendin die net een functie van 10 uur in de week op een middelbare school heeft aangenomen, hebben ze de vier uren Engels op de vrijdagmiddag gegeven. Twee uur HAVO 4, twee uur VWO 4.

Dat is gewoon nieuwkomertje pesten.
pi_49166605
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:22 schreef hummus het volgende:
Ik hoor natuurlijk alleen de frustraties. Vooral van de net-als-docent-erbij-werkende-studiegenoten. Die zullen echt niet gaan roepen hoe gezellig hun HAVO-4 wel niet was vandaag.

Maar om nou telkens in discussies over bijvoorbeeld het meer aanbieden van literatuur te worden weggeschoven met argumenten als "geen tijd voor", "geen zin in", "past niet in de methode" en "dat willen ze niet", daar word ik een beetje moe van. Eigenlijk.
Mijn grootste frustratie was de wanordelijke manier waarop de school gerund werd.

Gedesillusioneerde leraren zijn ook vreselijk. Stop er dan mee.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:30:21 #24
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49166665
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:26 schreef hummus het volgende:

[..]

Ik ben ook niet zo weg van hoe veel mensen het 'vak' Literatuur aanbieden. Leesverslagen met verplichte onderdeeltjes afvinken, geestdodend gedoe.

En ook het feit dat de meeste methodes gevuld zijn met onzinnige 'functionele' teksten, de meeste docenten hun lessen nog baseren op grammatica (ik geef trouwens Engels, voor de context), en literatuur in de gewone taallessen het ondergeschoven kindje is gaat me aan het hart.
Engelse literatuur gaat niet verder dan een aantal boeken in het Engels lezen. Wat had ik me graag op school meer willen verdiepen in Shakespear enzo. En ik weet dat ik dat ook zelf kan doen, maar ik zou het graag in de les gezien hebben.

Als Engelstalig boek mocht ik zelfs "Het Bernini Mysterie" lezen. Wel gedaan, maar dat is toch eigenlijk van de zotten?
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:32:24 #25
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49166741
...dass wir fliegen.
pi_49166786
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:27 schreef broer het volgende:

[..]

Ik ben er geen tegengekomen.
Op mijn laatste werkdag kwam een moeder van een leerlinge langs, om me een aardigheidje te geven en om te vertellen dat haar dochter me zou missen. De leerlinge zelf bleef schuchter achter de deur staan, het gesprek nauwlettend volgend. Ze geneerde zich natuurlijk een beetje.

Ik kon wel janken.
pi_49166807
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Voila.
Nog zo'n briljant nummer.
Aldus.
pi_49166826
Ik zou het prima vinden als ze het Bernini Mysterie zouden lezen. Maar dan zou ik er een andere opdracht bij geven dan een boekverslag. Een presentatie over de controverse rondom Dan Brown, of een analyse van z'n plotwendingen ofzo. Ik hoef geen samenvattingen en karakteromschrijvingen.

Shakespeare ben ik zelf niet echt voor omdat het zo abstract is voor een verplicht vak als Engels. Ik zou het eerder in een CKV-les aan de orde laten willen komen. Het liefst zou ik véél, héél véél moderne Engelse literatuur aan bod laten komen, ook bij het leren van de taal, in plaats van die suffe examenteksten, en in plaats van het alleen maar als "Literatuur" te behandelen. Maar dat wordt dan al gauw gezien als "te moeilijk".
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:37:32 #29
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49166964
Ik heb van mijn tante About a Boy gekregen . Moet er eigenlijk nog in beginnen .

Uhg, CKV, echt een vak waar ik het nut niet van inzie. Naar mijn idee kan daar veel meer uitgehaald worden.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:39:44 #30
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_49167044
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:37 schreef Tha_Erik het volgende:
Uhg, CKV, echt een vak waar ik het nut niet van inzie. Naar mijn idee kan daar veel meer uitgehaald worden.
Dat is toch de hele ellende van de Tweede Fase? Dat er uit álle vakken veel meer gehaald kan worden?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:42:05 #31
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49167133
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:34 schreef Z het volgende:

[..]

Nog zo'n briljant nummer.
Deze ook maar doen, dan.
...dass wir fliegen.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:42:19 #32
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49167144
Bij CKV op mijn school lag de nadruk volgens mij op zo modern en kunstzinnig mogelijk. Alternatief, vaag, vreemd.

Een van de weinige leuke dingen vond ik de docu over Teun Hocks, en het onderwerp Surrealisme.
Hoogachtend,
Erik.
pi_49167193
Ik blijf het een absurd concept vinden, denken dat je zo'n 30 mensen bij elkaar kunt gooien en een dag met hetzelfde kunt vermaken én verheffen.
pi_49167197
Het ergste idee vind ik nog wel het idee achter het nieuwe vak wat scholen mogen gaan geven, "Geïntegreerd Literatuuronderwijs", waarin ze alle literatuur van alle talen tegelijk willen behandelen, simpelweg uit tijdnood. Het lezen van vertalingen zou ook niet erg zijn en op deze manier zou er meer tijd zijn voor "functioneel communicatief taalonderwijs" in de reguliere taalvakken. Bah.
pi_49167344
Maar goed, ik drijf door. Het onderwijs veranderen gaat me toch pas lukken als ik het bij de bron kan aanpakken en ik er echt werk.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:49:07 #36
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_49167383
Ik wens je succes, alvast. En ik denk dat het nog moeilijk wordt om tegen tijds-, geldbesparing en luiheid in te varen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_49167547
Dankjewel, Erik. Ik denk het ook, maar hey, ik ben nog jong en naief en welwillend en enthousiast.
En nu is het tijd voor iets vrolijkers.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:56:15 #38
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49167610
tvp
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:58:43 #39
37950 JAM
pi_49167695
Laat ze veel Bukowski lezen, hummus, die koters. Dat knijsen ze wel.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_49168092
Weigeren allerlei nieuwe manieren om stof aan te bieden uit te proberen of innovatieve projecten mee uit te werken hoeft niet voort te komen uit desillusie. Bij mij zijn het puur pragmatische redenen: na zeven jaar in het onderwijs waarbij ik in het derde jaar tijdelijk overspannen thuis zat weet ik dat de manier om te overleven is om grenzen te stellen. En als de school mij volledig volplant met allerhande taken waardoor ik sowieso nog maar ternauwernood m'n lessen kan voorbereiden, dan is het jammer voor de leerlingen, maar dan krijgen ze na tekst 11A toch echt gewoon tekst 11B en geen prachtig uitgewerkt nieuw lesconcept dat ik pro deo in m'n vrije tijd heb zitten voorbereiden.

Ik wil met alle plezier allerlei prachtige lesideeen bedenken en uitwerken, sterker nog ik zou het heerlijk vinden, maar zolang ik er geen uren voor krijg doe ik het niet.

Soms heb je natuurlijk weleens een creatieve ingeving en kun je het toch weer niet laten, al is het alleen maar om voor jezelf het lesgeven ook leuk te houden. Dat hou je altijd. Maar over het algemeen ben ik nu wel zo zakelijk dat de kwaliteit die de school van mij krijgt voortaan recht evenredig is met de tijd die ik krijg.

Dat idealisme en de negatieve inschatting van de drijfveren van oudere docenten zie ik trouwens ook wel terug bij vrienden die nu de leraarsopleiding doen. Als je tien lesuurtjes hebt en nog geen neventaken omdat je een beginner bent kun je ook echt droomlessen maken. Heb je eenmaal een fulltimebaan en wordt het overgrote deel van je tijd in beslag genomen door opgelegde neventaken, dan is het bijna een natuurwet dat je vanzelf pragmatischer wordt.
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:15:46 #41
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49168223
...dass wir fliegen.
pi_49168267
Of ermee stopt.

Het is ook idioot dat je zoveel tijd moet besteden aan neventaken als surveilleren in de pauzes. Scholen kunnen efficiënter gerund worden.
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:18:56 #43
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_49168325
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:58 schreef JAM het volgende:
Laat ze veel Bukowski lezen, hummus, die koters. Dat knijsen ze wel.
Of Erskine Caldwell. Tobacco Road bijvoorbeeld.
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:19:21 #44
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49168339
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
Of ermee stopt.
Ik?
...dass wir fliegen.
pi_49168379
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:19 schreef De-oneven-2 het volgende:

Ik?
Nee, ik.
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:38:14 #46
37950 JAM
pi_49168893
Jongens, jongens, soms zie ik dingen, dingen van mijzelf, dingen uit mijn verleden, uit mijn heden, uit maakt niet uit welk tijdsvak -- dingen van mijzelf, dat ik denk: 'Laat iemand me doodschieten, mijn God, mijn lieve God, laat een engeltje met een Desert Eagle .05 uit de Heilige Hemelen neerdalen en mijn hersenen op de muur uit een doen spatten'. Dan is mijn schande, mijn schaamte zo groot, dat ik maar een oplossing zie en dat is de voorgaande; te bidden met grote aandrang dat die engel mij komt verlossen.
pi_49168936
Ik snap het ook wel hoor, dat de scholen, de sectie, en het systeem het echt leuke vernieuwende lesgeven tegenhouden. Dat krijg ik ook wel te horen, vaak genoeg zelfs. "Leer straks eerst maar opboksen tegen je sectie", "dat idealisme gaat er wel uit" en "je werkt jezelf over de kop als je het zo gaat doen" zijn zinnen die ik elke week wel te horen krijg. En dan loop ik nog niet eens ergens stage .

Maar goed, ik zal ergens moeten beginnen en voor nu vind ik mijn ideeën goed genoeg. Hoe het loopt, loopt het, ik probeer gewoon te voorkomen dat ik al pessimistisch aan iets begin.
pi_49169037
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:38 schreef JAM het volgende:
Jongens, jongens, soms zie ik dingen, dingen van mijzelf, dingen uit mijn verleden, uit mijn heden, uit maakt niet uit welk tijdsvak -- dingen van mijzelf, dat ik denk: 'Laat iemand me doodschieten, mijn God, mijn lieve God, laat een engeltje met een Desert Eagle .05 uit de Heilige Hemelen neerdalen en mijn hersenen op de muur uit een doen spatten'. Dan is mijn schande, mijn schaamte zo groot, dat ik maar een oplossing zie en dat is de voorgaande; te bidden met grote aandrang dat die engel mij komt verlossen.
Maar je schamen, JAM, is toch niet praktisch? Zwelgen enzo, zo stoffig.
Schandelijke dingen moet je koesteren.
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:52:31 #49
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49169231
.
...dass wir fliegen.
pi_49170619
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:38 schreef JAM het volgende:
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')