nee dat was de Visa.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:15 schreef Acryl het volgende:
de C3 is toch al de opvolger van de 2cv
Deux chevaux stond voor 2 cilinders, niet 2pk. De eerste 2CV had 8pk.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:12 schreef lipje het volgende:
Niet letterlijk, want de meeste audio installaties hebben al meer dan “2 pk”.
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:16 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Deux chevaux stond voor 2 cilinders, niet 2pk. De eerste 2CV had 8pk.
quote:
bron:quote:Citroen's 2CV is back!
The legendary tin snail is set to return - and we have full details
By Sam Hardy 02nd May 2007
Roof options will include panoramic glass or a canvas top that can be rolled back. Clamshell bonnet echoes that of original, while headlights are now integrated into the wings.
Here's proof that Citroen is set to come out of its shell when it comes to car design - because the 'tin snail' is back!
These pictures show how a successor to the 2CV is shaping up. Boasting a thoroughly modern interpretation of the classic design, it has its eyes on the lucrative family car market.
Based on insider information, our pictures show what you have to look forward to. Taking over where the Evoque concept car of 2005 left off (Issue 865) the shape is instantly recognisable and couldn't be confused with anything else.
As Fiat has done with the 500 and VW with the Beetle, Citroen has followed the current trend for reinventing classic models. By cashing in on the charm of the original 2CV, the French firm is set to launch into uncharted territory - going up against prestige models such as BMW's MINI. With the same curved bonnet, slab sides and covered rear wheels, it looks just like the original 2CV, which first appeared in 1948.
Trademark details such as the slatted bonnet and double chevron grille remain intact. But with flush-fitting windows and faired-in lights, the shape has been given a modern update. It promises to be extremely eco-friendly, too.
With car firms ever more concerned about their impact on the environment, the 2CV will be a showcase for Citroen's green technology. It's likely to be made from plastic body panels, and with power coming from a hybrid diesel engine (see below), it should boast low fuel consumption and emissions.
As with the exterior, the cabin will draw on its famous predecessor with a minimalist look. A large, thin-rimmed steering wheel dominates the interior, while the fixed central hub contains controls for the stereo. There will also be a retro speedometer, and as with the original car, the gearlever will be mounted in the centre of the dashboard.
However, while the 2CV was designed to be cheap and cheerful, the newcomer will feature lots of hi-tech kit as standard, including sat-nav and connectivity for the latest handheld gadgets.
As with the MINI, personalisation will be a big part of the 2CV's appeal, with contrasting body panel colours, seat trims and the option of a full-length sunroof. It's possible the Citroen could feature panoramic glass, as well as a removable canvas top.
Under the skin, the 2CV is likely to use platform architecture from the C3 supermini and C4 hatch, featuring a front-wheel-drive layout and a comfortable driving experience.
The new model will be positioned above the C3 in Citroen's range, and will carry a premium price. Although the firm is tight-lipped about production, our sources indicate that a concept version could appear in 200
dat ie er meer op lijkt wil nog niet zeggen dat het de opvolger isquote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:19 schreef Acryl het volgende:
[..]
[afbeelding]
vind dit toch meer op een 2cv lijken dan een visa
Neequote:
In Frankrijk heb (had?) je 'fiscale pk's', die je wegenbelasting bepalen. En daar had ie er dus wel 2 van.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:16 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Deux chevaux stond voor 2 cilinders, niet 2pk. De eerste 2CV had 8pk.
Je vergeet de Axel ook nog, als opvolger van de Visa toch?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
NeeDe Visa was de opvolger van de Ami, en de Ami was de luxe versie van de eend. De Visa is weer opgevolgd door de AX, en die door de Saxo. De eend heeft dus GEEN fatsoenlijke opvolger gekregen. C15 ook niet btw, maar dat terzijde.
Ik vind die nieuwe vooralsnog maar een matig ding
Axel was de West-Europese naam van de Oltcit, die in principe een tweedeursvisa is. Een model naast de Visa, niet NA de Visa.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:41 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Je vergeet de Axel ook nog, als opvolger van de Visa toch?
Jawel, maar in de vorm van 2 werkende eenheden. De 2 cilinders.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:46 schreef wonderer het volgende:
Deux Chevaux is toch letterlijk "Twee paarden"?
De C3 heeft iig wel het weggedrag van een eend....quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:19 schreef Acryl het volgende:
[..]
[afbeelding]
vind dit toch meer op een 2cv lijken dan een visa
De C3 mocht willen dat ie het weggedrag van een eend had....quote:Op zaterdag 5 mei 2007 18:25 schreef Dromer het volgende:
[..]
De C3 heeft iig wel het weggedrag van een eend....
*zo'n ding 3 maanden gereden heeft*
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 18:45 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
De C3 mocht willen dat ie het weggedrag van een eend had....
Nope, 2CV slaat op het zogeheten "fiscaal vermogen". Echt waar.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 18:12 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Jawel, maar in de vorm van 2 werkende eenheden. De 2 cilinders.
Of dit nog opgaat na de verduidelijking van Alexxxx, over het belastingsvoordeel, weet ik niet.
Lulkoek. 2 fiscale PK's. De laatste Eenden hadden 3 fiscale PK's, maar geen 3 cylinders. In Frankrijk betaal je namelijk belasting over het aantal PK, maar dat aantal PK gaat wel even door een omrekenformule, vandaar fiscale PK's.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 18:12 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Jawel, maar in de vorm van 2 werkende eenheden. De 2 cilinders.
Of dit nog opgaat na de verduidelijking van Alexxxx, over het belastingsvoordeel, weet ik niet.
* Scalle-- rijdt met een C15 van het werk, damn wat kan je daar zalig bochtjes mee nemenquote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
NeeDe Visa was de opvolger van de Ami, en de Ami was de luxe versie van de eend. De Visa is weer opgevolgd door de AX, en die door de Saxo. De eend heeft dus GEEN fatsoenlijke opvolger gekregen. C15 ook niet btw, maar dat terzijde.
Chassis is het probleem niet. Chassisnummer word al wat moeilijker.. en daarom worden er nog steeds nodeloos eendjes gesloopt om er Burtons en consorten van te maken, terwijl dat prima op nieuwe chassis kanquote:Op zondag 6 mei 2007 14:38 schreef Hyperdude het volgende:
Zijn er nog wel genoeg hippies om zo'n bak te kopen?
Ik hoop het niet
Anyway, je kon toch nieuwe Eend-chassis kopen? Kan je oneindig met je "echte" Eend iedereen in de weg rijden.
Bijna,quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
In Frankrijk heb (had?) je 'fiscale pk's', die je wegenbelasting bepalen. En daar had ie er dus wel 2 van.
Neequote:Op zondag 6 mei 2007 23:48 schreef Bigfoot414 het volgende:
Je hebt dus de "Lelijke Eend" en de "Uberlelijke Eend"![]()
Dat is de Berlingo toch geworden? Of ben ik in jouw ogen nu vreselijk aan het vloeken?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vergelijk de laadruimte voor de grap eens. C15 is niet voor niks tot 2005 leverbaar geweestquote:Op zondag 6 mei 2007 23:52 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dat is de Berlingo toch geworden? Of ben ik in jouw ogen nu vreselijk aan het vloeken?![]()
Hoe zat het eigenlijk met de Dyane. Was die in eerste instantie ook bedoeld als opvolger/facelift van de eend? Of was van meet af aan de bedoeling dat ie naast de eend zou staan?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 17:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
De Dyane was een soort luxe eend, geen opvolger/facelift, gewoon een andere Citroenquote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Hoe zat het eigenlijk met de Dyane. Was die in eerste instantie ook bedoeld als opvolger/facelift van de eend? Of was van meet af aan de bedoeling dat ie naast de eend zou staan?
De 500 is inderdaad mooier, deze vind ik dus gewoon minder mooi!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 15:15 schreef lipje het volgende:
retro is de mode![]()
De Fiat 500 vind ik wel mooi, deze ook
Alleen Origineel is mooier
de Mini is niet echt heel duur imo, daarnaast schrijftie heel weinig af (1000pj, meest waardevaste auto atm)quote:Op maandag 7 mei 2007 01:00 schreef PNG het volgende:
Grote verschil is alleen dat de Mini, en de Eend, en de Kever GOEDKOPE auto's waren.
Simpel, rechttoe rechtaan, cheap, en 100.000en van verkocht. Miljoenen doe maar.
De nieuwe Kever als duurder dan de Golf IV en zwaarder en alles slechter, flopte finaal.
De nieuwe Mini, was een eigen auto, duur (een BMW) prima rijeigenschappen, en kon iets toevoegen, meer dan een BMW1 serie (die ook min of meer flopte) -> succes
De nieuwe Eend als duurdere C1, C2, C3, zonder iets 'nieuws' -> wordt flop.
quote:Op maandag 7 mei 2007 00:03 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vergelijk de laadruimte voor de grap eens. C15 is niet voor niks tot 2005 leverbaar geweest
quote:Productiejaren 1984-2005
Productieaantal 1.181.471
Voorganger Citroën Acadiane
Opvolger Citroën Berlingo
Uitvoeringen bestelwagen (2 zitplaatsen), personenwagen (5 zitplaatsen)
Jij rijdt honda civic?quote:Op maandag 7 mei 2007 18:44 schreef Metalfreak het volgende:
Als ik die zie rijden krijg ik volgens mij de neiging om die van de weg te drukken...
Dat klinkt als een leuke Urban Legend, maar volgens o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower heeft Alexxxx toch echt gelijk. De 'CV' in 2cv staat voor Cheval-Vapeur, letterlijk 'stoompaard'. Zie ook http://www.nicospilt.com/paardekracht.htm of http://www.babylon.com/definition/Lelijke_Eend/Dutchquote:Op zondag 6 mei 2007 23:35 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Bijna,
Je betaalde destijds belasting naar vermogen. Aangezien de eend goedkoop moest zijn dacht Citroen slim te zijn door dat ding gewoon 2pk te noemen zodat ie laag ingschaald zou worden. Het eerste jaar is dat geloof ik nog gelukt ook. Daarna kwam de Franse belastingdienst er achter dat je toch wel iets meer nodig heeft dan 2pk om uberhaupt vooruit te komen en werd het tarief weer gewijzigd. De naam is echter gebleven.
Althans, zo vertelde een 'eendenkenner' het mij.
idd, en wel met mijn eend!quote:Op maandag 7 mei 2007 18:44 schreef Metalfreak het volgende:
Als ik die zie rijden krijg ik volgens mij de neiging om die van de weg te drukken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |