Dat is natuurlijk ook eigenlijk een beetje mijn achterliggende vraag. Maar hier dus wel interessant omdat de afzonderlijke delen in een game vaak als kunst worden gezien.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:28 schreef filmfreek het volgende:
Vallen games onder de noemer "kunst"?
- Eeuwige dooddoener: wat is kunst?
Mee eens.quote:Betekent een commercieel product automatisch dat het niet meer onder kunst valt?
- Dan zouden films, boeken en muziek ook geen kunst zijn - die worden net zo hard met commercieel oogmerk gemaakt.
Even off topic:quote:Binnen filmwetenschappen gold de volgende stelling lang; films zijn geen echte kunst omdat er bij film geen "origineel" is. Van een schilderij, beeld of muziekstuk is er één origineel, gemaakt door de kunstenaar. Bij film niet - er is een negatief dat gemonteerd is, en dat vervolgens omgezet wordt in duizenden kopieën van dat negatief. Je zou de eerste kopie het origineel kunnen noemen, maar dat klopt natuurlijk niet - de lijn van de tweede kopie is namelijk net zo direct als die van de eerste. Bij games geldt dit ook; er is geen origineel, dus is er geen kunstwerk.
Ik bedoel, kijk alleen al naar de persoon Jack Thompson, zijn reacties en de reacties van gamers (volgens zijn woorden)...quote:Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Dan zou ik het een museum noemen...quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:05 schreef -lucas- het volgende:
Ikzelf ben van mening dat je het kan zien als een verzameling verschillende kleine kunstwerkjes (immers, een verzameling van film, performance capturing, geluidslandschappen, (3d) animatie, geschilderde achtergronden).
Ook interessant: kunstvormen hebben recht op subsidiequote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:49 schreef filmfreek het volgende:
De stelling zal echter wel op tegenstand stuitten; voor veel mensen is het moeilijk te accepteren dat een commercieel product dat vooral met een winstoogmerk gemaakt wordt, ook kunst kan zijn.
Hmmm. Wie kent deze subsidies toe? De Staat? En wie oordeelt of iets kunst is of niet? De staat?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:03 schreef -lucas- het volgende:
[..]
Ook interessant: kunstvormen hebben recht op subsidieAlleen al daarom is het gevaarlijk om het als kunst aan te wijzen denk ik.
Wat klink jij paranoia zeg.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:09 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Hmmm. Wie kent deze subsidies toe? De Staat? En wie oordeelt of iets kunst is of niet? De staat?
Tja...
Oh? Dat was niet de bedoeling.... ik vroeg me dat alleen af.quote:
Mij maakt dat niet zo gek veel uit wie wel of geen subsidies krijgt. Er zal ongetwijfeld iemand met een dikke nek over nagedacht hebben, dus dat zit wel fout.quote:Om je even lekker bang te maken; http://www.cultuur.nl/cultuurnota.html De cultuurnota 2005 - 2008. Kun je even boos worden van de bedragen die toegekend worden. 4,5 miljoen voor het Nationaal Ballet. Is dat even schrikken! Bedenk wel even dat een paar honderd meter fatsoenlijke snelweg ongeveer hetzelfde kost.
Beetje krom. Die mensen hebben nog steeds hun contacten in dat wereldje. En hun 'vrienden' en 'vijanden'.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:38 schreef filmfreek het volgende:
Voor de overheid is dat de Raad van Cultuur, mensen die werkzaam zijn geweest binnen het kunstenveld - maar dat tegenwoordig niet meer zijn (om belangenverstrengeling te voorkomen).![]()
Goed onderbouwd!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 12:18 schreef Dr.Droxz het volgende:
denk niet dat games onder kunst vallen eigenlijk
Kun je uitleggen waarom niet volgens jou?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 12:18 schreef Dr.Droxz het volgende:
denk niet dat games onder kunst vallen eigenlijk
Als dat de definitie van kunst is.... dan zijn films, boeken, verhalen (gesproken) foto's en dus ook games kunst.quote:Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Ja, ik denk het wel. Wat is kunst eigenlijk?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:05 schreef -lucas- het volgende:
Vallen games onder de noemer "kunst"?
Of kan een game hier onder vallen?
Ik denk dat dit met games ook zo is. Het maken van een game is trouwens ook al een kunstquote:Wikipedia, voor wat het waard is...
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Als een schilderij van Van Gogh wordt verkocht, is het dan ook een commercieel product?quote:Betekent een commercieel product automatisch dat het niet meer onder kunst valt?
Dan zal het wel zo zijn, als jij het zegt.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:33 schreef Ipho het volgende:
nee
Maar dan zit je weer met het probleem dat een tekening door een mens gemaakt is en de beelden uit een game gegenereerd zijn - de objecten erin natuurlijk niet, maar het daadwerkelijke eindresultaat, wat de speler op zijn scherm krijgt, is niet van menselijke hand.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 14:02 schreef ijsmeis het volgende:
Het zou nou eenmaal 'digitale tekeningen achter elkaar geplakt'. En een tekening gemaakt met potlood kan vaak ook onder kunst behoren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |