abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:05:35 #1
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49030322
Vorige discussies:
Discussie 17: Jouw top tien consoles!
Discussie 16: Gamen onder invloed!
Discussie 15: Gamen zet jongeren aan tot geweld
Discussie 14: Microsoft weigert hulp bij opsporen Xbox 360 dief

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht waarin ik even advocaat van de duivel heb gespeeld, benieuwd naar de meningen hier.

Vallen games onder de noemer "kunst"?
Of kan een game hier onder vallen?
Betekent een commercieel product automatisch dat het niet meer onder kunst valt?

Ikzelf ben van mening dat je het kan zien als een verzameling verschillende kleine kunstwerkjes (immers, een verzameling van film, performance capturing, geluidslandschappen, (3d) animatie, geschilderde achtergronden).

Kom maar op

[ Bericht 26% gewijzigd door Anne op 06-05-2007 09:38:05 ]
overnieuw. uitprinten. nachecken.
pi_49030352
Een game is naar mijn idee niet per definitie kunst. Het kan wel maar dan zul je als game aan een aantal eisen moeten voldoen. Welke? Geen idee. Het kan er allemaal nog zo mooi en strak uitzien, als het kut speelt is het geen kunst.

Goeie vraag.
pi_49030600
Vallen films onder kunst? Je bijvoorbeeld wel speciale genres ervoor binnen de filmwereld.. arthouse enzo.
Volgens mij is de norm een beetje, zodra het uniek, vernieuwend en niet voor het mainstream publiek is, dan is het al snel kunst.

Ik denk dat het met games net zo is.
-
pi_49030688
- Eeuwige dooddoener: wat is kunst?

Betekent een commercieel product automatisch dat het niet meer onder kunst valt?
- Dan zouden films, boeken en muziek ook geen kunst zijn - die worden net zo hard met commercieel oogmerk gemaakt.

Binnen filmwetenschappen gold de volgende stelling lang; films zijn geen echte kunst omdat er bij film geen "origineel" is. Van een schilderij, beeld of muziekstuk is er één origineel, gemaakt door de kunstenaar. Bij film niet - er is een negatief dat gemonteerd is, en dat vervolgens omgezet wordt in duizenden kopieën van dat negatief. Je zou de eerste kopie het origineel kunnen noemen, maar dat klopt natuurlijk niet - de lijn van de tweede kopie is namelijk net zo direct als die van de eerste. Bij games geldt dit ook; er is geen origineel, dus is er geen kunstwerk.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:43:07 #5
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49030931
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:28 schreef filmfreek het volgende:
- Eeuwige dooddoener: wat is kunst?
Dat is natuurlijk ook eigenlijk een beetje mijn achterliggende vraag. Maar hier dus wel interessant omdat de afzonderlijke delen in een game vaak als kunst worden gezien.
quote:
- Dan zouden films, boeken en muziek ook geen kunst zijn - die worden net zo hard met commercieel oogmerk gemaakt.
Mee eens.
quote:
Binnen filmwetenschappen gold de volgende stelling lang; films zijn geen echte kunst omdat er bij film geen "origineel" is. Van een schilderij, beeld of muziekstuk is er één origineel, gemaakt door de kunstenaar. Bij film niet - er is een negatief dat gemonteerd is, en dat vervolgens omgezet wordt in duizenden kopieën van dat negatief. Je zou de eerste kopie het origineel kunnen noemen, maar dat klopt natuurlijk niet - de lijn van de tweede kopie is namelijk net zo direct als die van de eerste. Bij games geldt dit ook; er is geen origineel, dus is er geen kunstwerk.
Even off topic:
Bij een schilderij en beeld gaat die theorie idd mooi op. Maar hoe zit dat bij een muziekstuk? Is daar één origineel? De originele partituur? Bij elke uitvoering wordt er opnieuw een nieuwe ervaring geschept omdat partituur vertaald wordt via gevoel door het instrument. Is dat het origineel? En is een live uitvoering dus kunst maar zodra het op cd wordt opgenomen is er geen origineel meer en dan is het dus geen kunst meer?
En wat als er geen partituur is maar er direct via een computer tape composities (aan elkaar plakken van digitale framenten, origneel tape, maar wordt tegenwoordig vaak via computers gedaan), is er dan sprake van een origineel?

Ik vind het wel een heel interessante definitie.
Via wikipedia kom ik dan weer een andere definitie tegen die wel weer toepasbaar is op games:
quote:
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Ik bedoel, kijk alleen al naar de persoon Jack Thompson, zijn reacties en de reacties van gamers (volgens zijn woorden)...

[edit:] Ik verwacht in dit topic ook geen objectief antwoord te krijgen, maar onderbouwde meningen. Interessant om te kijken hoe verschillend mensen hier tegenaan kijken.[/edit]
pi_49030952
Jaren lang met mensen aan een game werken is geen kunst, wat verf tegen een stuk papier gooien en het een schilderij noemen wel.
pi_49031032
Bij muziek is inderdaad de partituur, of de music and lyrics, het origineel - maar elke uitvoering is natuurlijk een origineel op zichzelf.

Ook interessant; vroege filmtheoretici probeerden film als kunstvorm te legitimeren op precies dezelfde manier als jij games nu als kunst wil zien. Film zou kunst zijn omdat het een aantal andere kunsten combineerde; muziek en theater bijvoorbeeld.

Overigens denk ik dat games zeker tot de kunstvormen behoren. De ene game meer dan de ander natuurlijk, maar dat is bij films, muziek, boeken en schilderijen net zo. De stelling zal echter wel op tegenstand stuitten; voor veel mensen is het moeilijk te accepteren dat een commercieel product dat vooral met een winstoogmerk gemaakt wordt, ook kunst kan zijn.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:50:18 #8
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_49031041
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:05 schreef -lucas- het volgende:
Ikzelf ben van mening dat je het kan zien als een verzameling verschillende kleine kunstwerkjes (immers, een verzameling van film, performance capturing, geluidslandschappen, (3d) animatie, geschilderde achtergronden).
Dan zou ik het een museum noemen...

Maar nee, net zoals ik een mooi geformuleerd cryptogram of een mooi geschoten TV-programma niet als kunst zie, zie ik games ook niet als kunst. En gamers ook niet als topsporters, mocht je je dat afvragen...
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:57:57 #9
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_49031170
Net zoveel als Strips en Film.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:03:43 #10
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49031296
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:49 schreef filmfreek het volgende:
De stelling zal echter wel op tegenstand stuitten; voor veel mensen is het moeilijk te accepteren dat een commercieel product dat vooral met een winstoogmerk gemaakt wordt, ook kunst kan zijn.
Ook interessant: kunstvormen hebben recht op subsidie Alleen al daarom is het gevaarlijk om het als kunst aan te wijzen denk ik.
pi_49031426
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:03 schreef -lucas- het volgende:

[..]

Ook interessant: kunstvormen hebben recht op subsidie Alleen al daarom is het gevaarlijk om het als kunst aan te wijzen denk ik.
Hmmm. Wie kent deze subsidies toe? De Staat? En wie oordeelt of iets kunst is of niet? De staat?

Tja...
pi_49031543
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:09 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Hmmm. Wie kent deze subsidies toe? De Staat? En wie oordeelt of iets kunst is of niet? De staat?

Tja...
Wat klink jij paranoia zeg. Om je even lekker bang te maken; http://www.cultuur.nl/cultuurnota.html De cultuurnota 2005 - 2008. Kun je even boos worden van de bedragen die toegekend worden. 4,5 miljoen voor het Nationaal Ballet. Is dat even schrikken! Bedenk wel even dat een paar honderd meter fatsoenlijke snelweg ongeveer hetzelfde kost.

Subsidie aanvragen en krijgen is echter heus niet makkelijk, gaat dikwijls een jaar overheen - en als een groep afgewezen wordt hebben ze veel werk voor niets verricht. Het kan onder andere bij de overheid - zowel de rijksoverheid als de gemeente, die hebben andere potjes - maar kan ook bij subsidiegevers als het VSB fonds, dat door particulieren en bedrijven gesteund wordt.
pi_49031718
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:15 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Wat klink jij paranoia zeg.
Oh? Dat was niet de bedoeling.... ik vroeg me dat alleen af.
quote:
Om je even lekker bang te maken; http://www.cultuur.nl/cultuurnota.html De cultuurnota 2005 - 2008. Kun je even boos worden van de bedragen die toegekend worden. 4,5 miljoen voor het Nationaal Ballet. Is dat even schrikken! Bedenk wel even dat een paar honderd meter fatsoenlijke snelweg ongeveer hetzelfde kost.
Mij maakt dat niet zo gek veel uit wie wel of geen subsidies krijgt. Er zal ongetwijfeld iemand met een dikke nek over nagedacht hebben, dus dat zit wel fout.
pi_49032012
Voor de overheid is dat de Raad van Cultuur, mensen die werkzaam zijn geweest binnen het kunstenveld - maar dat tegenwoordig niet meer zijn (om belangenverstrengeling te voorkomen).
pi_49032059
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:38 schreef filmfreek het volgende:
Voor de overheid is dat de Raad van Cultuur, mensen die werkzaam zijn geweest binnen het kunstenveld - maar dat tegenwoordig niet meer zijn (om belangenverstrengeling te voorkomen).
Beetje krom. Die mensen hebben nog steeds hun contacten in dat wereldje. En hun 'vrienden' en 'vijanden'.
pi_49032313
Valt wel mee - zijn aardig stricte selectieprocedures voor, en volgens mij zijn leden ook uitgesloten bij beslissingen over instanties waar ze zelf ooit bij gewerkt hebben. Hoe het precies zat kan ik je niet meer vertellen (is te ver weggezakt), maar heb er destijds grondig onderzoek naar moeten doen - en het systeem was wel redelijk fraude/corruptie-proof. Maar laten we niet teveel off-topic gaan.
pi_49032906
denk niet dat games onder kunst vallen eigenlijk
* Bloed, zweet en TOETSAANSLAGEN!
* You're about as useful as a one-legged man at an arse kicking contest
* I can resist everything except temptation.
* If everything seems under control, you're just not going fast enough
pi_49034083
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:18 schreef Dr.Droxz het volgende:
Goed onderbouwd!
  zaterdag 5 mei 2007 @ 13:20:05 #19
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49034374
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:18 schreef Dr.Droxz het volgende:
Kun je uitleggen waarom niet volgens jou?
pi_49034542
Uit een andere reactie:
quote:
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Als dat de definitie van kunst is.... dan zijn films, boeken, verhalen (gesproken) foto's en dus ook games kunst.

Ik denk dat het begrip 'kunst' te breed is in dit geval.
pi_49034637
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:05 schreef -lucas- het volgende:
Of kan een game hier onder vallen?
Ja, ik denk het wel. Wat is kunst eigenlijk?
quote:
Wikipedia, voor wat het waard is...
Ik denk dat dit met games ook zo is. Het maken van een game is trouwens ook al een kunst
quote:
Als een schilderij van Van Gogh wordt verkocht, is het dan ook een commercieel product?
pi_49034718
nee
Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
pi_49034929
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:33 schreef Ipho het volgende:
nee
Dan zal het wel zo zijn, als jij het zegt.
pi_49035508
Ik vind kunst altijd een soort mening geven over iets. Je kunt iets kunst vinden. En ik denk dus eigenlijk dat iedereen een ander beeld van kunst heeft. Maar omdat schilderijen en meer van dat soort dingen onder kunst vallen, zou je niet zo snel denken dat een game onder die categorie valt.

Om het even beter uit te leggen:
Schilderij
Beeld
Game
Tekening

Wat past er niet in het rijtje? Ik zou dan zeggen, een game. Maar als je er dieper over na gaat denken, dan zou het dus inderdaad onder een soort moderne kunst passen. Het zou nou eenmaal 'digitale tekeningen achter elkaar geplakt'. En een tekening gemaakt met potlood kan vaak ook onder kunst behoren.

Edit; Interessant en grappig topic btw .
  zaterdag 5 mei 2007 @ 15:55:02 #25
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_49038114
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 14:02 schreef ijsmeis het volgende:
Het zou nou eenmaal 'digitale tekeningen achter elkaar geplakt'. En een tekening gemaakt met potlood kan vaak ook onder kunst behoren.
Maar dan zit je weer met het probleem dat een tekening door een mens gemaakt is en de beelden uit een game gegenereerd zijn - de objecten erin natuurlijk niet, maar het daadwerkelijke eindresultaat, wat de speler op zijn scherm krijgt, is niet van menselijke hand.

Aan de andere kant... dat zelfde verhaal gaat op voor interactieve installaties... en het bekende stuk van John Cage, 4'33'', wat dan wel weer onder kunst valt. :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')