abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48963621
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:37 schreef locutus51 het volgende:

[..]

"hebben we" ??
'We' als onderdeel van een geheel en de hemel en de hel horen daarbij.
quote:
woon of werk jij daar?
Is dit nou typische atheistische humor
pi_48963622
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het komt net zo goed voor onder christenen en ongelovigen in die regio. Het is niet religiegebonden, maar wel regiogebonden. Blijkbaar is lepra een test voor hun, net zoals doofheid dat voor anderen is.
[..]

Ja, en als er geen geluid was had je geen oren nodig gehad
Okee, maar wat dan met baby's die binnen een jaar sterven aan een gruwelijke ziekte. Waar hebben die dat aan verdiend? Als ze binnen een jaar sterven kun je wat hun betreft immers niet echt conclusies uit de test trekken.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:47:05 #78
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48963666
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:45 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

'We' als onderdeel van een geheel en de hemel en de hel horen daarbij.
[..]

Is dit nou typische atheistische humor
Dan begrijp ik het we.... alleen jammer dat je denkt dat ik een atheist ben...
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_48963669
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:44 schreef locutus51 het volgende:

[..]

pff, lekker kinderachtig, maar geeft niet. Doelde meer op het feit dat je niet anders kan reageren dan hetzelfde te zeggen als wat ik zeg....
Kinderachtig of niet, soms is het meest doeltreffende middel om een spiegel voor te houden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:49:01 #80
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48963732
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:47 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Kinderachtig of niet, soms is het meest doeltreffende middel om een spiegel voor te houden.
Die spiegel mag je me voorhouden, gaat mij hoofdzakelijk omdatgene wat je niet in de spiegel kunt zien....
pi_48963735
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:45 schreef Petera het volgende:

[..]

Okee, maar wat dan met baby's die binnen een jaar sterven aan een gruwelijke ziekte. Waar hebben die dat aan verdiend? Als ze binnen een jaar sterven kun je wat hun betreft immers niet echt conclusies uit de test trekken.
Het is moeilijk voor de ouders, maar die baby's hebben wel een rechtstreekse ticket naar de hemel. De Islam is niet zoals het christendom, waarbij je vanaf je geboorte zondig bent. In de Islam ben je vanaf je geboorte zonder zonde, tot de leeftijd dat je oud genoeg bent om voor jezelf te denken. Een leeftijd rond de 10 jaar wordt hiervoor aangehouden.
pi_48963922
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het is moeilijk voor de ouders, maar die baby's hebben wel een rechtstreekse ticket naar de hemel. De Islam is niet zoals het christendom, waarbij je vanaf je geboorte zondig bent. In de Islam ben je vanaf je geboorte zonder zonde, tot de leeftijd dat je oud genoeg bent om voor jezelf te denken. Een leeftijd rond de 10 jaar wordt hiervoor aangehouden.
Hoe kijk jij dan eigenlijk tegen het leven aan? Is het leven een test? In dat geval zou het namelijk vreemd zijn om sommigen naar de hemel te laten gaan zonder dat ze zich hoefden te bewijzen.
pi_48964051
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Je vergist je in het aantal atheistische extremisten. Verreweg de meeste extremisten op dit forum zijn atheistische extremisten.
Euggggg, gemiddelde geloofshuilebalkje, "help-mijn-overtuiging-word-aangevallen".

Er bestaan geen atheistische extremisten. Hoe de neuk kunnen mensen extremistisch zijn door NIET te geloven in god of goden. Ooit stil gestaan bij het feit dat je dogmatische geloof reacties opwekt als je deze publieke op straat zet als waar?

Als je claims maakt moet je ook bereid zijn kritiek te ontvangen, al is het je geloof, overtuiging, moeder, etc..

Kan ook niet begrijpen dat moslims dit leven als een test zien. Je god is immers toch alwetend? Waarom zou hij mensen een test uberhaupt laten afleggen als hij van te voren het resultaat weet? Hij is immers alwetend.

Is die niet alwetend? Hoe weet je zeker dan dat god het beste voor je weet?
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:59:24 #84
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_48964145
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Weet je wat er in de topictitel staat?
Argumenten om in God te geloven
quote:
ar·gu·ment (het ~, ~en)
1 hetgeen men stelt om op grond daarvan een conclusie te trekken, iets te betogen of te bewijzen => bewijsgrond
Dus je post argumenten om te bewijzen dat God bestaat, maar tegelijkertijd zeg je:
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het boeit hem niet, mij overigens ook niet, of iemand in Jera, Zeus of het spaghettimonster gelooft. Laat die persoon daar maar lekker in geloven. Waarom is het vooral voor ongelovigen zo'n moeilijk concept om te begrijpen?

Het concept van "Laat die moslims/christenen/joden maar geloven wat ze willen. Na hun dood zullen ze toch merken dat het onzin was". Live and let live.
Waarom met argumenten komen als het je niet boeit wat anderen geloven? Jouw "live and let live" zou in dit geval voorschrijven dat je een topic als dit links laat liggen. Dus volgens mij heb je dat concept zelf ook nog niet helemaal door.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_48964163
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:53 schreef Petera het volgende:

[..]

Hoe kijk jij dan eigenlijk tegen het leven aan? Is het leven een test? In dat geval zou het namelijk vreemd zijn om sommigen naar de hemel te laten gaan zonder dat ze zich hoefden te bewijzen.
Wat verwacht je dan van 4 jarige kinderen
pi_48964194
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het komt net zo goed voor onder christenen en ongelovigen in die regio. Het is niet religiegebonden, maar wel regiogebonden. Blijkbaar is lepra een test voor hun, net zoals doofheid dat voor anderen is.
Aha, dus volgens jou is lepra een TEST? En wat moet zo'n besmet persoon daar wel niet van denken? 'Dank je wel Allah, ik heb mijn hele leven gewijd aan jou en nu krijg ik lepra als dank'.?
Welnu, tegen lepra bestaat inmiddels een medicijn. Bidden naar Mekka had namelijk geen enkel effect. Dat medicijn wel. Waarom zou Allah een test afnemen die je met een simpel pilletje kan bestrijden? Het cynische is juist dat de armste mensen hier het meest mee worden getroffen omdat die die medicijnen niet kunnen veroorloven. De vraag blijft daarom staan: waarom heeft Allah ziektekiemen en bacillen geschapen?

Ik kan wel een antwoord geven op de vraag waarom er bacillen zijn, jij vanuit je geloof zal dat nooit kunnen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:01:33 #87
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48964267
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wat verwacht god ervan? of zijn zij de test voor de ouders...
pi_48964272
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:57 schreef Devion het volgende:

[..]

Euggggg, gemiddelde geloofshuilebalkje, "help-mijn-overtuiging-word-aangevallen".

Er bestaan geen atheistische extremisten. blabla
De eerste zin getuigt al niet van hoge intelligentie, maar vanaf de 2e zin wist ik het zeker. Geen tijd aan besteden, KB!
pi_48964324
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Argumenten om in God te geloven
[..]

Dus je post argumenten om te bewijzen dat God bestaat, maar tegelijkertijd zeg je:
[..]

Waarom met argumenten komen als het je niet boeit wat anderen geloven? Jouw "live and let live" zou in dit geval voorschrijven dat je een topic als dit links laat liggen. Dus volgens mij heb je dat concept zelf ook nog niet helemaal door.
Als je moeite hebt met begrijpend lezen, wil ik je best lesgeven voor niet veel geld.
pi_48964488
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:00 schreef onemangang het volgende:

[..]

Aha, dus volgens jou is lepra een TEST? En wat moet zo'n besmet persoon daar wel niet van denken? 'Dank je wel Allah, ik heb mijn hele leven gewijd aan jou en nu krijg ik lepra als dank'.?
Of bedankt dat het niet iets ergers is? Zoals blindheid, AIDS, kanker, zwaar auto-ongeluk waarbij beide benen zijn verloren? Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn.
quote:
Welnu, tegen lepra bestaat inmiddels een medicijn. Bidden naar Mekka had namelijk geen enkel effect. Dat medicijn wel. Waarom zou Allah een test afnemen die je met een simpel pilletje kan bestrijden?
Blijkbaar was de tijd gekomen dat het medicijn gevonden zou worden. Wellicht was het veel later, of nooit gevonden als er uberhaupt niet was gebeden.
quote:
Het cynische is juist dat de armste mensen hier het meest mee worden getroffen omdat die die medicijnen niet kunnen veroorloven. De vraag blijft daarom staan: waarom heeft Allah ziektekiemen en bacillen geschapen?
De armsten zullen dan ook anders beoordeeld worden dan de rijkeren. Allah is immers de Rechtvaardige.
quote:
Ik kan wel een antwoord geven op de vraag waarom er bacillen zijn, jij vanuit je geloof zal dat nooit kunnen.
Ik ken jouw antwoord al. "Bacillen zijn per toeval ontstaan."
pi_48964658
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De eerste zin getuigt al niet van hoge intelligentie, maar vanaf de 2e zin wist ik het zeker. Geen tijd aan besteden, KB!
Ignorance is a bliss......

Waarom antwoord je mijn 2de vraag niet? Te moeilijk voor je?

Hier heb je hem nog een keer;

Kan ook niet begrijpen dat moslims dit leven als een test zien. Je god is immers toch alwetend? Waarom zou hij mensen een test uberhaupt laten afleggen als hij van te voren het resultaat weet? Hij is immers alwetend.

Is die niet alwetend? Hoe weet je zeker dan dat god het beste voor je weet?
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_48964662
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dit:

Als God het leven beschouwt als een test om toegang tot de hemel te kunnen krijgen, had het dan niet voor de hand gelegen om iedereen tenminste tien jaar oud te laten worden, teneinde daadwerkelijk iedereen te kunnen beoordelen?
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:11:25 #93
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_48964665
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Of bedankt dat het niet iets ergers is? Zoals blindheid, AIDS, kanker, zwaar auto-ongeluk waarbij beide benen zijn verloren? Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn.
Iemand breekt mijn arm met een honkbalknuppel en dan zeg ik 'bedankt dat je niet ook mijn andere arm hebt gebroken. Je bent een fijne vent.'
quote:
Blijkbaar was de tijd gekomen dat het medicijn gevonden zou worden. Wellicht was het veel later, of nooit gevonden als er uberhaupt niet was gebeden.
Bidden levert geen medicijn op.
quote:
En zijn succesvol gebleken. Mijns inziens een betere verklaring dan 'God heeft ze gemaakt'.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:11:28 #94
17928 averty
Retroactief ziener
pi_48964670
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Je vergist je in het aantal atheistische extremisten. Verreweg de meeste extremisten op dit forum zijn atheistische extremisten.
je hebt geen idee wat een extremist is. Dat is iemand die tot het uiterste gaat om zijn doel te bereiken. Dat mensen het hier echter hartgrondig met jou oneens zijn, betekent in de verste verte nog niet dat ze extremistisch zijn. En aangezien je geen enkele onderbouwing hebt van wat je beweert is het hartgrondig met jou oneens zijn misschien nog zo gek niet.

gelovigen doen het vaak voorkomen dat er op de wereld op allerlei plekken atheisten met bomgordels kerken binnenrennen onder het schreeuwen van 'Darwin!' en dat is duidelijk niet het geval. Wel bomaanslagen op abortusklinieken in de VS en eigenlijk hoeven we alleen jou nog maar te overtuigen van moslim extremisme, schijnbaar.

Je zit hier op een discussieforum waarbij het mag, om elkaar te prikkelen met sterke meningen. Daarnaast, welke meegaandheid hebben wij ooit bij jou mogen observeren?

of het verder nuttig is, die polariserende meningen, is een andere vraag, eentje waar ik het antwoord niet op heb. Maar het is jammer om te zien dat zo veel van de energie van mensen gaat zitten in het verkondigen van zaken die niet te controleren vallen en waarvan ze zelf diep in hun hart ook niet weten of het klopt. En... geloven is niet weten of het klopt.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:12:53 #95
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_48964726
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Als je moeite hebt met begrijpend lezen, wil ik je best lesgeven voor niet veel geld.
Leg me gewoon uit wat ik dan niet begrijp, in plaats van met dit soort holle, ononderbouwde frasen te strooien.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:15:20 #96
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48964833
Als het KB te moeilijk wordt komt ie met non-antwoorden of geen antwoorden, dit zie je vaak terug bij "gelovigen" wanneer ze geen punt meer kunnen maken.

Ik vind dit topic een gezond discussie, alleen staat niet iedereen er open voor.
pi_48964848
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:16 schreef Rasing het volgende:

[..]

Zeus zou geen fijn heerschap zijn geweest, maar als hij de macht heeft om je in de hel te smijten, weet ik niet of t een goed idee is om hem te verwerpen.
Maar waar wil je heen, gaan het jouw (on)geloof beïnvloeden als ik zeg dat Allah macht heeft om je in de hel te smijten?
pi_48965017
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:19 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat zou heel wat leed de wereld uit hebben geholpen en de moslims een enorme voorsprong op al die onwetende dhimmis hebben gegeven qua gezondheid en levensverwachting omdat de microscoop pas vele eeuwen later werd uitgevonden. Maar dan blijft wel nog steeds de vraag open waarom Allah ziektekiemen en parasieten heeft geschapen. Als deze niet voor het oog zichtbare organismen nou alleen mensen besmetten die Allah niet leuk zou vinden, ok, maar ze zijn niet totaal niet selectief wat dat betreft.
Dat de moslims van 700 tot 1200 een enorm voorsprong had op de niet-moslim qua wetenschap en filosofie staat sowieso niet ter discussie. Ik weet niet hoevaak ik het moet herhalen, maar een arabier was de grondlegger van de lens en dus ook van de microscoop, nee de Arabieren hadden het toen nog niet, maar één ding weet ik absoluut zeker, de Arabieren waren veel verder dan het is in jouw beeld.

Waarom Allah ze heeft geschapen? Is dit een punt tegen religie ofzo? Even serieus, ga even de hadiths lezen voor je iets claimt over de Islam, Mohammed vult namelijk wel in de Hadith over wat de voor en nadelen van bacteriën zijn, dat ze bestaan etc.

In andere woorden, waarom kijk je naar de dingen die niet in de Koran zijn, als je het hebt over de Islam dan moet je kijken wat er wel in staat daar hoort dus ook de hadiths bij, daarnaast betwijfel ik of jij de Koran ooit hebt uitgelezen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2007 14:21:33 ]
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:25:25 #99
41051 Rasing
pi_48965204
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:15 schreef Triggershot het volgende:
Maar waar wil je heen, gaan het jouw (on)geloof beïnvloeden als ik zeg dat Allah macht heeft om je in de hel te smijten?
Mijn ongeloof niet. Jij zegt dat je gelooft in Allah omdat het zo'n fijne kerel is, en niet in Zeus omdat ie z'n zus bezwangert. Dat doet er toch niet toe? De een bestaat, de ander niet (volgens jou), of het nou leuke figuren zijn of niet.

Waar ik naar toe wil is dit: Allah en Zeus zijn allebei goden, voor mij allebei verzinsels. Voor jou is Allah echt en Zeus een verzinsel. Dan zeg je 'van mij mag je best in Zeus geloven hoor, dat hoef je niet te bewijzen'. Maar ondertussen lach je toch in je vuistje? Die gekke Grieken, geloven in Zeus... hoe kom je erbij?

Er moet dus iets zijn, een bewijs, voor jou, dat Allah echter is dan Zeus.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:27:01 #100
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_48965263
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:15 schreef locutus51 het volgende:
Als het KB te moeilijk wordt komt ie met non-antwoorden of geen antwoorden, dit zie je vaak terug bij "gelovigen" wanneer ze geen punt meer kunnen maken.
Ah, zodoende.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:28:41 #101
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48965335
Er is voor geen enkel god bewijs, en daarom noemen ze het geloof.

Diegene die het "verzonnen" heeft of diegenen die het in stand houden lachen hier om... hun zakken worden gevuld...
pi_48965400
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:25 schreef Rasing het volgende:

[..]

Mijn ongeloof niet. Jij zegt dat je gelooft in Allah omdat het zo'n fijne kerel is, en niet in Zeus omdat ie z'n zus bezwangert. Dat doet er toch niet toe? De een bestaat, de ander niet (volgens jou), of het nou leuke figuren zijn of niet.

Waar ik naar toe wil is dit: Allah en Zeus zijn allebei goden, voor mij allebei verzinsels. Voor jou is Allah echt en Zeus een verzinsel. Dan zeg je 'van mij mag je best in Zeus geloven hoor, dat hoef je niet te bewijzen'. Maar ondertussen lach je toch in je vuistje? Die gekke Grieken, geloven in Zeus... hoe kom je erbij?

Er moet dus iets zijn, een bewijs, voor jou, dat Allah echter is dan Zeus.
Dag ik zeg dat ik niet in Zeus geloof, betekent niet dat ik zeg dat Zeus nooit bestaan heeft, komen de meeste mythes niet uit een bron van waarheid..Noem me gek maar ik heb zo mijn eigen ideeën over Zeus etc binnen de Islamitische theologie.

De reden waarom ik wel in Allah geloof ondanks het feit dat ik ze beiden niet heb gezien is omdat Zeus dus verwerkt is en kan verwekken, menselijke trekjes heeft etc. Nogmaals voel ik weer alsof ik me moet verweren jegens dingen die ik niet heb gezegd.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:31:47 #103
41051 Rasing
pi_48965452
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:28 schreef locutus51 het volgende:
Er is voor geen enkel god bewijs, en daarom noemen ze het geloof.

Diegene die het "verzonnen" heeft of diegenen die het in stand houden lachen hier om... hun zakken worden gevuld...
Ik denk niet dat er veel religieuzen zijn die erom lachen. Ik denk ook niet dat het om die reden verzonnen is. Ik denk dat gelovigen oprecht erin geloven. Zou Benedictus eigenlijk atheist zijn? Lijkt me niet.
pi_48965502
Wat ik heel erg jammer vind is dat de gelovige vaak neer kijkt op de anders denkende en zoiets heeft van, ach man jij gaat toch branden in de hel, geniet maar lekker.

En de atheïst meent te kunnen weten en denken hoe dan een gelovige denkt en meent daarna te zeggen dat een gelovige niet voor zichzelf kan denken, terwijl veel atheïsten ook heel vaak hier Dawkins aanhalen.

Zulks gedrag en vooroordelen zijn erg jammer van beide kanten en belemmert wat mij betreft heel erg (on)bewust een gezond discussie.
pi_48965529
quote:

[..]

Als de oorzaak echter een door Allah geschapen onheil is (de ziekteverwekker), waarom zou je dan Allah bedanken voor het schapen daarvan? WAAROM heeft Allah ziektekiemen geschapen? Jij zegt 'als test'. Waarom ondervindt iemand als Fidel Castro, waar Allah volgens mij best wel problemen mee zou moeten hebben dan niet zo'n test ('s werelds langst zittende regeringsleider is een atheist) en een arme vrome moslim in een sloppenwijk op Sumatra wel? Moet je daar dankbaar voor zijn?
quote:
Wel typisch dat het nou net telkens van die vermalijde goddeloze wetenschappers zijn die medicijnen weten uit te vinden. Weet je waarom? Omdat ze niet uitgaan dat een of andere fictieve entiteit zal helpen om problemen op te lossen, maar dat we het allemaal zelf moeten doen.
quote:
De armsten zullen dan ook anders beoordeeld worden dan de rijkeren. Allah is immers de Rechtvaardige.
Je kan allerlei termen aan Allah geven die je wilt, maar er is niets rechtvaardig aan het feit dat er vrome armen in sloppenwijken in Sumatra met leprabacillen worden besmet die door Allah zijn geschapen terwijl ongelovige rijke wapenhandelaren in Europa onbesmet blijven.
quote:
Nee, bacillen zijn niet per toeval ontstaan. Ze zijn ontstaan vanuit een langdurig proces van natuurlijke selectie. Dat is allesbehalve toeval. Als je denkt dat de evolutietheorie leert dat alles per 'toeval' is ontstaan, dan heb je er niets van begrepen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:34:06 #106
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48965549
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:31 schreef Rasing het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er veel religieuzen zijn die erom lachen. Ik denk ook niet dat het om die reden verzonnen is. Ik denk dat gelovigen oprecht erin geloven. Zou Benedictus eigenlijk atheist zijn? Lijkt me niet.
Nee idd niet veel, maar er moet toch iemand voordeel van hebben om dit in stand te houden (welk geloof dan ook)... Benedictus is gewoon een volgeling die omhoog gevallen is....
pi_48965572
Heren evolutie is om de hoek.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:37:30 #108
41051 Rasing
pi_48965682
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:30 schreef Triggershot het volgende:
Dat ik zeg dat ik niet in Zeus geloof, betekent niet dat ik zeg dat Zeus nooit bestaan heeft, komen de meeste mythes niet uit een bron van waarheid..Noem me gek maar ik heb zo mijn eigen ideeën over Zeus etc binnen de Islamitische theologie.
Kun je eens een voorbeeld geven? Dat vind ik wel interessant, ik nam Zeus als voorbeeld omdat ik dacht dat die wel helemaal niets met de Abrahamistische godsdiensten te maken zou hebben.
quote:
De reden waarom ik wel in Allah geloof ondanks het feit dat ik ze beiden niet heb gezien is omdat Zeus dus verwerkt is en kan verwekken, menselijke trekjes heeft etc. Nogmaals voel ik weer alsof ik me moet verweren jegens dingen die ik niet heb gezegd.
Zeus is verwekt door Kronos, Kronos door Uranus, Uranus door Gaia. Gaia is ontstaan uit (dus niet verwekt door) Chaos, grieks voor leegte. Niets menselijks aan. Allah staat dus op een hoger niveau dan Zeus, maar op het zelfde niveau als Chaos.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:38:13 #109
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_48965719
Argument : afschuiven van eigen verantwoordelijkheid.
Het kan natuurlijk zijn dat als je kwaad doet in de wereld je geweten begint te knagen. God kan een legitimatie zijn om eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Laatst was bij dr. Phil een grootvader die zijn kleindochter had misbruikt. De dochter vroeg haar moeder waarom zij nog steeds met haar vader getrouwd was. Grootvader zij "God heeft mij vergeven waarom jij niet" Het perverse afschuiven van eigen verantwoordelijkheid blijkt hieruit. Verder kan men doden omdat "God dat heeft gewild". De goddelijke gebodstheorie is een doorschuiven van de verantwoordelijk voor eigen handelen. Godsdienst kan op die manier mensen met een knagend geweten toch over de geweldsdrempel zetten. Op die manier kan religie het kwaad in de wereld vergroten.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:39:29 #110
41051 Rasing
pi_48965766
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:34 schreef locutus51 het volgende:
Nee idd niet veel, maar er moet toch iemand voordeel van hebben om dit in stand te houden (welk geloof dan ook)... Benedictus is gewoon een volgeling die omhoog gevallen is....
Benedictus houdt het toch ook in stand? Hij gelooft, en heeft er ook wel voordeel van als anderen dat doen. Er zitten m.i. geen ongelovigen achter de religie, die de boel in stand houden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:43:27 #111
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48965918
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:39 schreef Rasing het volgende:

[..]

Benedictus houdt het toch ook in stand? Hij gelooft, en heeft er ook wel voordeel van als anderen dat doen. Er zitten m.i. geen ongelovigen achter de religie, die de boel in stand houden.
Zolang er mensen zijn die geloven blijft het idd in stand, misschien is er al niemand meer die weet hoe het begonnen (verzonnen) is. Laat ik het erop houden dat het me niet zo verbazen als er mensen achter zitten die het in stand houden.
pi_48966133
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:37 schreef Rasing het volgende:

[..]

Kun je eens een voorbeeld geven? Dat vind ik wel interessant, ik nam Zeus als voorbeeld omdat ik dacht dat die wel helemaal niets met de Abrahamistische godsdiensten te maken zou hebben.
Er is dan ook absoluut geen enkel referentie naar Zeus in de Abrahamitische geloven, ik verzin het dan ook zelf.

Maar goed:
Zeus trouwt met zijn zus...?
Sommige kinderen van Adam en Eva zijn met elkaar getrouwd volgens een aantal moslim theologen.

Zeus had speciale krachten, invloed op zaken.
In de Islam wordt er vertelt dat Jins speciale krachten hebben duizenden jaren leven, zichtbaar of onzichtbaar kunnen zijn, vormen kunnen aannemen, sommige dingen kunnen beïnvloeden (voor zover hun kracht reikt. Bovenmenselijk sterk etc.

Zeus wordt verliefd op mensen?
Jins idem.

De koran spreekt over dat sommige mensen zoals een farao zich uitriep tot God...
quote:
23. En hij (Pharao) verzamelde de zijnen en riep uit:

24. (Zeggende), "Ik ben uw Heer de Allerhoogste."
Waarom zou een normale Farao (mens) dat wel doen en een Jinn niet?

Maar goed kan ook allemaal onzin zijn wat ik zeg, en zijn de vergelijkingen die ik zeg, niets direct met islam te maken
quote:
Zeus is verwekt door Kronos, Kronos door Uranus, Uranus door Gaia. Gaia is ontstaan uit (dus niet verwekt door) Chaos, grieks voor leegte. Niets menselijks aan. Allah staat dus op een hoger niveau dan Zeus, maar op het zelfde niveau als Chaos.
Allah verwekt ook niet. En is zeker niet vergankelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2007 14:49:48 ]
pi_48966350
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:32 schreef Triggershot het volgende:
Wat ik heel erg jammer vind is dat de gelovige vaak neer kijkt op de anders denkende en zoiets heeft van, ach man jij gaat toch branden in de hel, geniet maar lekker.

En de atheïst meent te kunnen weten en denken hoe dan een gelovige denkt en meent daarna te zeggen dat een gelovige niet voor zichzelf kan denken, terwijl veel atheïsten ook heel vaak hier Dawkins aanhalen.

Zulks gedrag en vooroordelen zijn erg jammer van beide kanten en belemmert wat mij betreft heel erg (on)bewust een gezond discussie.
Dawkins aanhalen? Haha.....

De argumenten die Dawkins aanhaalt zijn ongeveer 1900-2400 jaar geleden verzonnen door Romeinse en Griekse filosofen. Er zijn enkele nieuwe, omdat ze van toepassing zijn op de huidige religies.

Daarnaast kom je vaak met logisch denken nog zelf verder .
- Epicurus
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:55:52 #114
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48966412
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:53 schreef Devion het volgende:

Daarnaast kom je vaak met logisch denken nog zelf verder .
Met logisch denken kom je bij Allah uit, dat kan niet anders.
pi_48966480
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:53 schreef Devion het volgende:

[..]

Dawkins aanhalen? Haha.....

De argumenten die Dawkins aanhaalt zijn ongeveer 1900-2400 jaar geleden verzonnen door Romeinse en Griekse filosofen. Er zijn enkele nieuwe, omdat ze van toepassing zijn op de huidige religies.
Misschien dat je meer op FOK! moet lezen, hoe vaak ben je al wel niet tegengekomen dat men zegt van: "Dawkins heeft mijn twijfels weggehaald" Of het verwijzen naar zijn boek, betekent niet dat het zijn argumenten zijn, maar het wordt wel weer eens op een uitgebreid schaal door onder meer Dawkins onder ons aandacht gebracht.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2007 14:58:33 ]
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:57:48 #116
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48966493
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Met logisch denken kom je bij Allah uit, dat kan niet anders.
leuke grap (hoop ik)

met rationeel denken kom je bij geen enkel geloof uit denk ik...
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:58:40 #117
15967 Frollo
pi_48966523
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:57 schreef locutus51 het volgende:

leuke grap (hoop ik)
KB heeft dat letterlijk zo beweerd, bloedserieus naar ik aanneem.
pi_48966636
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat de moslims van 700 tot 1200 een enorm voorsprong had op de niet-moslim qua wetenschap en filosofie staat sowieso niet ter discussie. Ik weet niet hoevaak ik het moet herhalen, maar een arabier was de grondlegger van de lens en dus ook van de microscoop, nee de Arabieren hadden het toen nog niet, maar één ding weet ik absoluut zeker, de Arabieren waren veel verder dan het is in jouw beeld.
Ik weet heus wel dat de arabieren een bloeitijd hebben doorgemaakt en dat die bloeitijd ten einde kwam dankzij het ingrijpen van een imam (wiens naam ik vergeten ben). Maar daar gaat het niet om. Ik stel hier slechts: waarom heeft Allah ziektekiemen geschapen.
quote:
Waarom Allah ze heeft geschapen? Is dit een punt tegen religie ofzo?
Ja, absoluut. Als ziektekiemen echter alleen slachtoffers zouden kiezen die niet Allah zouden volgen dan zou het juist een sterk argument geweest zijn om wel in God te geloven. Het is zo simpel. De waarheid staat echter hier haaks op. Ziektekiemen zijn er en besmetten iedereen. Als je gelooft dat Allah die heeft geschapen en dat wij, en niet die ziektekiemen, door Allah zijn geschapen voor een 'hoger doel' dan blijft de vraag waarom hij iets heeft geschapen wat ons kan beschadigen uiterst relevant.
quote:
Even serieus, ga even de hadiths lezen voor je iets claimt over de Islam, Mohammed vult namelijk wel in de Hadith over wat de voor en nadelen van bacteriën zijn, dat ze bestaan etc.
O? Nou, verlicht me, waar staat dat Allah ziektekiemen heeft geschapen en waarom Allah dat heeft gedaan? Waar staat in de koran hoe je lepra moet genezen? Waarom staat zoiets immens belangrijks er niet in en is het voor Allah wel belangrijk dat de hoteleigenaren van Mekka zich kunnen verzekeren van vette inkomsten tijdens de Hadj?
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:02:54 #119
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_48966661
quote:

[..]

Dus als ik je in elkaar sla en je geld afpak bedank je mij omdat ik niet ook je vrouw verkracht en je kinderen vermoord?
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:03:46 #120
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48966694
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

KB heeft dat letterlijk zo beweerd, bloedserieus naar ik aanneem.
en hij is niet de enige die het beweerd.
pi_48966827
Ik ben wel eens benieuwd wat er met de aarde zal gebeuren wanneer er iets gebeurt waardoor alle godsdiensten in 1 klap als lariekoek worden gezien. De ontdekking van Mensen op een andere planeet ofzo.

Alle mensen op aarde zouden dan gewoon een goed leven leiden zonder allei oorlogen omdat iemand iets anders geloofd.
pi_48966871
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:02 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik weet heus wel dat de arabieren een bloeitijd hebben doorgemaakt en dat die bloeitijd ten einde kwam dankzij het ingrijpen van een imam (wiens naam ik vergeten ben). Maar daar gaat het niet om. Ik stel hier slechts: waarom heeft Allah ziektekiemen geschapen.
Neeuh, amper een imam, eerder mongoolse hordes wie de bibliotheken in Bagdad in hebben laten afbranden, of je moet het over Cordoba hebben?
quote:
Ja, absoluut. Als ziektekiemen echter alleen slachtoffers zouden kiezen die niet Allah zouden volgen dan zou het juist een sterk argument geweest zijn om wel in God te geloven. Het is zo simpel. De waarheid staat echter hier haaks op. Ziektekiemen zijn er en besmetten iedereen. Als je gelooft dat Allah die heeft geschapen en dat wij, en niet die ziektekiemen, door Allah zijn geschapen voor een 'hoger doel' dan blijft de vraag waarom hij iets heeft geschapen wat ons kan beschadigen uiterst relevant.
[..]

O? Nou, verlicht me, waar staat dat Allah ziektekiemen heeft geschapen en waarom Allah dat heeft gedaan? Waar staat in de koran hoe je lepra moet genezen? Waarom staat zoiets immens belangrijks er niet in en is het voor Allah wel belangrijk dat de hoteleigenaren van Mekka zich kunnen verzekeren van vette inkomsten tijdens de Hadj?
Wat begrijp je er niet aan als ik zeg dat de Koran geen wetenschappelijk boek is, het afwezigheid van iets in de Koran is geen punt tegen de Koran, of je moet wel heel erg simplistisch denken. Alles bestaat met een reden en dat we het (nog) niet weten zegt niets over de wetenschap of over religie, zegt niets over een theorie of een boek, is dat zo lastig om in te zien? Je moet ze niet verwarren met elkaar, ook niet vergelijken. Heel krom om de Koran te bekritiseren met dingen wat er niet in staan, had het wel ingestaan had je toch wel wat op verzonnen.

Dus ik voel me ook niet geroepen om er verder inhoudelijk op in te gaan, want ik weet 100% zeker dat als ik met de antwoorden kom dat je weer met iets anders gaat komen dus is het voor mij erg zinloos.

De Moslim beschouwt de Koran niet als encyclopedie of medisch boek, dus ga dan ook niet doen alsof het wel zoiets is als jij een van de weinigen bent die het zo beschouwt.
pi_48966891
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:02 schreef onemangang het volgende:

[..]

[..]

[..]

donderdag 3 mei 2007 @ 15:09:06 #124
15967 Frollo
pi_48966893
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:07 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd wat er met de aarde zal gebeuren wanneer er iets gebeurt waardoor alle godsdiensten in 1 klap als lariekoek worden gezien. De ontdekking van Mensen op een andere planeet ofzo.

Alle mensen op aarde zouden dan gewoon een goed leven leiden zonder allei oorlogen omdat iemand iets anders geloofd.
Er zijn zat andere redenen om oorlog te voeren dan alleen religieuze verschillen. Er zijn ook miljoenen mensen vermoord door atheïstische regimes.
Wat dat betreft maak ik me weinig illusies.
pi_48966909
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:38 schreef digitaLL het volgende:
Argument : afschuiven van eigen verantwoordelijkheid.
Het kan natuurlijk zijn dat als je kwaad doet in de wereld je geweten begint te knagen. God kan een legitimatie zijn om eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Laatst was bij dr. Phil een grootvader die zijn kleindochter had misbruikt. De dochter vroeg haar moeder waarom zij nog steeds met haar vader getrouwd was. Grootvader zij "God heeft mij vergeven waarom jij niet" Het perverse afschuiven van eigen verantwoordelijkheid blijkt hieruit. Verder kan men doden omdat "God dat heeft gewild". De goddelijke gebodstheorie is een doorschuiven van de verantwoordelijk voor eigen handelen. Godsdienst kan op die manier mensen met een knagend geweten toch over de geweldsdrempel zetten. Op die manier kan religie het kwaad in de wereld vergroten.
Sterk argument. Helaas niet bepaald een positieve.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:10:05 #126
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48966930
quote:

Ach dan wordt er gewoon gezegd dat het god zijn wil is dat het bekend wordt en dat god er wel een reden voor gehad heeft om leven te scheppen op een andere planeet.. Zolang er geen duidelijk bewijs voor of tegen een god komt zullen er altijd oorlogen omtrent godsdienst komen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:10:06 #127
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_48966932
quote:

Zolang er gaten in onze "kennis van het alles" zitten, zullen er religies zijn om die gaten op te vullen.

Pas wanneer we alles weten is er geen ruimte meer voor een godsdienst. Maar dan zijn we ook zelf God geworden.
pi_48967015
Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren maar het lijkt me voor de wereld aan zich wel een stuk beter.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:13:10 #129
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_48967065
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat begrijp je er niet aan als ik zeg dat de Koran geen wetenschappelijk boek is, het afwezigheid van iets in de Koran is geen punt tegen de Koran, of je moet wel heel erg simplistisch denken. Alles bestaat met een reden en dat we het (nog) niet weten zegt niets over de wetenschap of over religie, zegt niets over een theorie of een boek, is dat zo lastig om in te zien? Je moet ze niet verwarren met elkaar, ook niet vergelijken. Heel krom om de Koran te bekritiseren met dingen wat er niet in staan, had het wel ingestaan had je toch wel wat op verzonnen.

Dus ik voel me ook niet geroepen om er verder inhoudelijk op in te gaan, want ik weet 100% zeker dat als ik met de antwoorden kom dat je weer met iets anders gaat komen dus is het voor mij erg zinloos.
Dat komt enkel omdat je antwoorden niet sluitend zijn.
pi_48967113
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:13 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Dat komt enkel omdat je antwoorden niet sluitend zijn.
Dat is het mooie van dingen zelf kunnen en mogen interpreteren.
pi_48967147
Mocht ik God tegenkomen dan heeft hij/zij heel wat uit te leggen!
Road kill collector would be appropriate
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:16:08 #132
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48967171
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:15 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:
Mocht ik God tegenkomen dan heeft hij/zij heel wat uit te leggen!
Ik moest lachen... echt..
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:19:17 #133
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48967297
Zelf denk ik dat we deze discussies kunnen blijven voeren tot #259 maar echt verder gaan we niet komen. Tevens denk ik dat n.a.v. de TT er geen argumenten kunnen bestaan welke er toe zetten om te gaan geloven in god (welke god dan ook)
pi_48967429
quote:
Dat is niet bepaald iets waardoor ik niet zou geloven. Er staat immers nergens dat we de enigen zijn in het universum.
quote:
Weinig kans. De grootste oorlogen zijn tot nu toe voornamelijk door atheisten gevoerd om geld en macht.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:24:16 #135
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_48967501
Maar wat is dan de reden dat je wel gelooft, je beweert dat je ziet dat het perfect is, maar je beweert ook dat mensen die kunnen bepalen of het perfect is. Ik hoop dat je ziet dat dat ietsje tegenstrijdig is?
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:24:50 #136
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48967521
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat is niet bepaald iets waardoor ik niet zou geloven. Er staat immers nergens dat we de enigen zijn in het universum.
[..]

Weinig kans. De grootste oorlogen zijn tot nu toe voornamelijk door atheisten gevoerd om geld en macht.
Atheisten? Naar mijn weten was Hitler geen atheist, Bush evenmin. De meeste slachtoffers door oorlogen zijn gemaakt door gelovigen, denk hierbij aan de kruistochten!
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:26:01 #137
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48967570
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:15 schreef Frollo het volgende:

[..]

Het zal me worst wezen of iemand in God, Allah, Odin, Demeter, kaboutertjes, het flying spaghetti monster, Sinterklaas of een onzichtbare roze eenhoorn gelooft. Ga maar lekker je gang.
Maar daar blijft het helaas niet bij.

Religie kan invloed hebben op politiek en beleid -- en heeft dat vaak ook.
Gelovigen willen mijn homovrienden verbieden om met elkaar te trouwen. Gelovigen willen wanhopige vrouwen verbieden om een klompje cellen te laten verwijderen dat anders hun leven compleet zou ontwrichten. Gelovigen willen zieke mensen verbieden om op waardige wijze een einde aan hun lijden te maken.

Verbieden, verbieden, verbieden.

Als gelovigen zoveel zaken (waar objectief gezien niemand last van heeft, victimless crimes dus) willen verbieden, zoveel invloed willen uitoefenen op het leven van andere mensen, dan zou je denken dat ze daar wel heel goede argumenten voor hebben. Maar die hebben ze niet. Een gevoel en een oud boek, dat was het wel zo'n beetje.

Dus ja, de religie van anderen raakt mij en daar kan ik wel eens boos om worden.
ik vind wel dat je alles een beetje over 1 kam scheert. ik begrijp goed dat je boos kunt worden om dit soort zaken, daar wordt ik ook boos om, maar niet iedere gelovige denkt er zo over. Bovendien is niet elke gelovige een christen of een islamiet. En dat het mensen boos maakt neemt niet de mogelijkheid weg om op respectvolle manier te discussiëren, en dat mis ik vaak op fok.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_48967662
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:24 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Atheisten? Naar mijn weten was Hitler geen atheist, Bush evenmin. De meeste slachtoffers door oorlogen zijn gemaakt door gelovigen, denk hierbij aan de kruistochten!
Apart dat je Stalin vermijdt, sorry, maar de meeste doden zijn gevallen in de naam van seculiere ideologies, denk aan socialisme, communisme, nationalisme, facisme.. De wereld heeft nog nooit zo veel doden op zo een schaal gekend.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:31:20 #139
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48967778
doet t er iets toe of terroristische dictators atheistisch waren of gelovig? ik vind dat totaal irrelevant
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:31:52 #140
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48967792
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Apart dat je Stalin vermijdt, sorry, maar de meeste doden zijn gevallen in de naam van seculiere ideologies, denk aan socialisme, communisme, nationalisme, facisme.. De wereld heeft nog nooit zo veel doden op zo een schaal gekend.
Stalin vermijdt ik niet, maar die is nooit een oorlog begonnen, terminste voor zover ik weet. Daarnaast zeg ik niet dat de meeste slachtoffers door godsdiensten gekomen zijn, maar dat de mensen erachter niet altijd atheist zijn.
pi_48967819
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:31 schreef -Mellow- het volgende:
doet t er iets toe of terroristische dictators atheistisch waren of gelovig? ik vind dat totaal irrelevant
Idem, voor mij maakt het ook niet zoveel wat achtergrond van een leider was, maar dan moet andere kant niet genegeerd worden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:32:57 #142
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48967831
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:31 schreef -Mellow- het volgende:
Het doet er idd niet toe, maar er werd gesteld dat de meeste oorlogen door atheisten begonnen zijn, en dat is nergens op gebaseerd.
pi_48967933
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:31 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Stalin vermijdt ik niet, maar die is nooit een oorlog begonnen, terminste voor zover ik weet. Daarnaast zeg ik niet dat de meeste slachtoffers door godsdiensten gekomen zijn, maar dat de mensen erachter niet altijd atheist zijn.
quote:
* 1. De Soviet Unie onder Stalin: 62 miljoen doden
* 2. China onder Mao Tse-Tung: 35 miljoen doden
* 3. Duitsland, Adolf Hitler: 21 miljoen doden
* 4. Nationalistisch China (1928-1949): 10 miljoen doden
* 5. Japan (1936-1945): 6 miljoen doden
* 6. Cambodja onder Pol Pot: 2 miljoen doden
* 7. Turkije tussen 1909-1918: 1.8 miljoen Armeneense doden
* 8. Vietnam (1945-1987): 1.7 miljoen doden
* 9. Polen (1945-1948): 1.6 miljoen Duitse doden
* 10. Pakistan (1971): 1.5 miljoen Bengalese doden.
Hoeveel hier van gaat om seculiere ideologies, ik ben het verder met Mellow eens dat achtergrond van de leiders niet zo veel hoeft te boeien, maar om nu te zeggen dat atheïsme niet kan misbruikt worden. Of in jouw woorden:
quote:
De meeste slachtoffers door oorlogen zijn gemaakt door gelovigen, denk hierbij aan de kruistochten!
Bron: De cijfers zijn vrij algemeen dus zo via google op te zoeken.
pi_48967961
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:24 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Atheisten? Naar mijn weten was Hitler geen atheist,
Hitler heeft in 1943 een bevel ondertekend dat de afschaffing van alle kerken en verbod op alle religies na de eindoverwinning beval, waarna er slechts één staatsgodsdienst toegestaan was en dat was de verheerlijking der Führer... Kerken zouden omgenoemd worden naar Adolf Hitler Weihestätten.
zie verder 'Sitzungsprotokoll vom 14. August 1943'...

sinds 1933 moesten NSDAP-leden bij aanvraag van hun lidmaatschap ook uittreding uit een kerk waarvan ze mogelijk lid waren.
Heinrich Himller verbood de activiteiten van militaire zielenzorgers in het duitse leger, m.u.v. een later gegrond vrijwilligerslegioen.
Je bent pas geslaagd, als je niemand hebt laten zakken...
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:40:32 #145
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48968150
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Hoeveel hier van gaat om seculiere ideologies, ik ben het verder met Mellow eens dat achtergrond van de leiders niet zo veel hoeft te boeien, maar om nu te zeggen dat atheïsme niet kan misbruikt worden. Of in jouw woorden:
[..]

Bron: De cijfers zijn vrij algemeen dus zo via google op te zoeken.
We denken hetzelfde alleen we leggen het anders uit, ik reageerde op de stelling dat atheisten de meeste oorlogslachtoffers gemaakt hebben door zo te reageren als KB ook doet: hetzelfde zeggen maar dan in zijn voordeel (in dit geval mijn voordeel)

Zowel geloof als atheisme moet niet (mis) gebruikt worden om de oorlogen te verklaren.
pi_48968177
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:40 schreef locutus51 het volgende:

[..]

We denken hetzelfde alleen we leggen het anders uit, ik reageerde op de stelling dat atheisten de meeste oorlogslachtoffers gemaakt hebben door zo te reageren als KB ook doet: hetzelfde zeggen maar dan in zijn voordeel (in dit geval mijn voordeel)

Zowel geloof als atheisme moet niet (mis) gebruikt worden om de oorlogen te verklaren.
Gamma ja
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:41:43 #147
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48968195
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:36 schreef Stippel het volgende:

[..]

Hitler heeft in 1943 een bevel ondertekend dat de afschaffing van alle kerken en verbod op alle religies na de eindoverwinning beval, waarna er slechts één staatsgodsdienst toegestaan was en dat was de verheerlijking der Führer... Kerken zouden omgenoemd worden naar Adolf Hitler Weihestätten.
zie verder 'Sitzungsprotokoll vom 14. August 1943'...
Dat wil nog niet zeggen dat ie een atheist is, alleen dat ie niet lekker in zijn hoofd was.
pi_48968210
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:08 schreef Triggershot het volgende:
Als een boek claimt regelrecht afkomstig te zijn van een almachtige, alleswetende bron die een bepaald plan zou hebben met de mensheid, dan mag ik best verlangen om die claim hard te maken. Ik stel dat dat niet het geval is. De koran stelt veel eisen maar heeft de mens niets gebracht wat de mens niet al wist. Daaruit alleen al kan en moet je concluderen dat de koran mensenwerk is. Ik zie hier (ook vanuit jou) vaak argumenten komen waarom de koran zo speciaal zou zijn ('er staat in dat mensen uit water komen!') In sommige gevallen beschouw je de koran kennelijk dus wel als wetenschappelijk: maar alleen als het een beetje overeenkomt met de werkelijkheid, amders natuurlijk weer niet.

Sorry hoor, maar uitzonderlijke claims vragen om uitzonderlijke bewijzen. Er staan geen uitzonderlijke zaken in de koran die de mensheid werkelijk verder heeft geholpen en alleen van een alleswetende bron afkomstig kunnen zijn. Sterker nog, de koran heeft uiteindelijk alleen maar nog meer verdeeldheid veroorzaakt door het smpele feit dat het weer een nieuwe groep mensen tegenover andere groepen mensen heeft doen plaatsen: zonder Mohammed geen moslims en geen conflicten tussen moslims en christenen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:43:25 #149
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48968254
toevallig was ik net een artikel aan t lezen voor mijn studie waarin stond dat Hitler wel degelijk waarde hechtte aan de kerk.
pi_48968384
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:42 schreef onemangang het volgende:

[..]
knip
Maar waar wordt er geclaimd dat de Koran antwoord op alles heeft/ alle mogelijke info is geopenbaard? Dat jij dat als een religieus beschouwing ziet maakt het nog geen onderdeel van de Koran, dus je kunt nog zo veel verwachten van de Koran, maar het hoeft niet te voldoen aan de wensen van de men en al helemaal niet aan een persoon die de Koran voorbaat verwerpt.

Wat jij doet is, je tovert koran eerst om tot een semi wetenschappelijk boek, vervolgens vraag je een aantal vragen, waarna je zegt, "zie je wel, mensenwerk, zei ik het niet?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')