quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 10:31 schreef drexciya het volgende:Merkwaardig, want volgens mij krijgen de tob-bestuurders bij een overname meestal een leuke functie en een zak geld mee. Zo zal die lapzwans bij de ABN Amro waarschijnlijk een paar miljoen incasseren na de voorgekookte overname door Barclays. Je kunt mij niet wijsmaken dat zulks uit het niets komt; daar is al een tijdje op aangestuurd.
Of nederlandse topfunctionarissen zo gemakkelijk een andere baan krijgen en zeker in het buitenland valt te bezien.
quote:
John Neervens, de directievoorzitter van het pensioenfonds ABP (die beroepshalve zo'n beetje alle Nederlandse bestuursvoorzitters wel eens heeft ontmoet) gaf vorige week in Intermediair een mogelijke verklaring. Niet voor fraude, maar wel voor zelfverrijking. Volgens Neervens zijn veel topbestuurders zelfingenomen en niet of nauwelijks in staat tot zelfreflectie en relativeren. De resultaten van een studie die Accenture vorig jaar deed onder negenhonderd topmanagers in 22 landen (saillant genoeg werd onder andere Cor Boonstra geïnterviewd) onderschrijft Neervens observaties: 'Nederlandse topmanagers zijn de meest zelfgenoegzame managers ter wereld.'
Kortom: veel topmanagers zijn het zicht op de werkelijkheid kwijt en dan is het een betrekkelijk kleine stap naar een gevoel van onaantastbaarheid. Neervens gelooft zelfs dat Manfred Kets de Vries, die ooit heeft gezegd dat tien tot twintig procent van de topbestuurders psychisch gestoord is, daarin best eens gelijk zou kunnen hebben.
'Of ze gek zijn? Nee, dat geloof ik niet', zegt De Vries. 'Maar een achterliggend minderwaardigheidcomplex dat resulteert in megalomaan gedrag sluit ik in sommige gevallen niet uit. En als ik de zaken met een enorme helikopterview bekijk, denk ik wel eens dat de reden dat we in het rijke westen de laatste vijftig jaar weinig oorlogen hebben gehad, is dat megalomane machtswellustelingen nog steeds de wereld willen veroveren, maar dat nu doen in het bedrijfsleven. Dat als Napoleon nu had geleefd, hij had geprobeerd Philips over te nemen of zo.'
Willem Hoogduin: 'Het ging natuurlijk altijd al om geld, wat dat betreft is er weinig veranderd. Denk je dat Alva uit was op wat moerasland achter de duinen? Dat ging om geld, dat zat bij de boeren, dus moest je een heel land veroveren. Nu zou hij Unilever confisqueren. Alles draait nog altijd om geld en macht. Daarbij is één van mijn stelregels: niets is meer verslavend dan succes. En als je succes hebt, denk je al gauw dat je de hele wereld aan kunt, dat je onaantastbaar bent. Denk aan wat de voormalige Amerikaanse president Nixon ooit zei: "Wat? Mij aanpakken? Ik ben godverdomme de president!"'
Hoogduin is ervan overtuigd dat er feitelijk niets is veranderd, maar dat het zakenleven transparanter is geworden en we nu meer weten. 'Mijn ome Leo, God hebbe zijn ziel, belegde in de jaren vijftig in aandelen en niemand wist wat dat precies inhield. Nu weten we er alles van, maar het is dus niet zo dat de ratten nu pas uit hun holen komen.'
Bron
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.