quote:Aandeelhouders Fortis:ABN overnemen
` Na de Belgische aandeelhouders gaan
ook de Nederlandse aandeelhouders van
Fortis akkoord met overname van ABN
Amro.Een ruime meerderheid ging akkoord
met overname van de bank en met
uitgifte van 13 miljard aan nieuwe
aandelen om de overname te financieren.
Fortis vormt een consortium met Banco
Santander uit Spanje en Royal Bank of
Scotland.Ze willen ABN Amro kopen voor
ruim 70 miljard euro.De Britse bank
Barclays is ook in de race,maar heeft
een lager bod uitgebracht. ************
hij kan de bestelling van zn boot wel annulerenquote:
Hij wordt toch sowieso royaal beloond bij een overname?quote:Op maandag 6 augustus 2007 19:14 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hij kan de bestelling van zn boot wel annuleren
Hem eruit werken kost bovendien ook geld.quote:Op maandag 6 augustus 2007 19:40 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Hij wordt toch sowieso royaal beloond bij een overname?
Daarom zie ik het ook als de beste optie, het maakt Fortis voor 60% een Nederlands bedrijf en daarmee blijft ABN AMRO eigenlijk voornamelijk in Nederlandse handen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 10:40 schreef Oma het volgende:
Eigenlijk ben ik heel benieuwd wat de Belgen bij Fortis gaan doen na de overname van ABN. Ze doen daar net alsof Fortis een 100% Belgisch bedrijf is. Maar tot het moment dat Fortis de Belgische Generale Bank overnam, was de verhouding 50/50 aan de top van het bedrijf. Als na de overname het grootste deel van de omzet weer uit Nederland komt, gaan de Belgen in de top dan hun stoeltje afstaan aan de Nederlanders? Daarom ben ik altijd voor een overname door het consortium geweest. Liever een meerderheidsbelang in Fortis, dan een minderheidsbelang in Barclays.
Ach, zolang de Belgen bij Fortis maar eerlijk delen maakt het mij niets iets. Maar ik krijg het idee dat Belgen soms denken dat ze meer recht hebben of Fortis dan wij, met hun "Belgische financiele parel"-shit.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:10 schreef misteriks het volgende:
belgen weten met hun vaak nogal zwarte spaarcenten geen blijf gronk ; en als het om een deeltje NL te annexeren is zijn we er als de kippen bij; dat zal Oma graag horen trouwens ...
Fortis , of beter , het voormalige societe generale ligt hier emotioneel omdat het de grote investeerder was bij de oprichting van Belgie.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:29 schreef Oma het volgende:
[..]
Ach, zolang de Belgen bij Fortis maar eerlijk delen maakt het mij niets iets. Maar ik krijg het idee dat Belgen soms denken dat ze meer recht hebben of Fortis dan wij, met hun "Belgische financiele parel"-shit.
ja.. snel! Voordat al je geld verdampt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:34 schreef ouderejongere het volgende:ik denk dat ik mijn spaargeld vast ga onderbrengen bij Deutsche Bank. Wat ik met mijn verzekeringen doe zie ik later nog wel.
Interessant punt op zich, maar zou het met Barclays sowieso ook niet 50/50 zijn? En hoe zit het nou met al die overbodige kantoren in de grote steden? Volgens mij worden bij een overname van Fortis juist heel veel van dat soort banen overbodig en zou een fusie met Barclays beter uitpakken op dat punt...quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 10:40 schreef Oma het volgende:
Eigenlijk ben ik heel benieuwd wat de Belgen bij Fortis gaan doen na de overname van ABN. Ze doen daar net alsof Fortis een 100% Belgisch bedrijf is. Maar tot het moment dat Fortis de Belgische Generale Bank overnam, was de verhouding 50/50 aan de top van het bedrijf. Als na de overname het grootste deel van de omzet weer uit Nederland komt, gaan de Belgen in de top dan hun stoeltje afstaan aan de Nederlanders? Daarom ben ik altijd voor een overname door het consortium geweest. Liever een meerderheidsbelang in Fortis, dan een minderheidsbelang in Barclays.
volgens onderzoek van Maurice de Hond jaquote:Op zaterdag 28 april 2007 20:37 schreef pberends het volgende:
FP: Eenderde klanten ABN Amro wil opzeggen
quote:Bos geeft Barclays groen licht
` Minister Bos van Financiën gaat de
Britse bank Barclays toestemming geven
om de Nederlandse bank ABN AMRO te
kopen.Betrouwbare bronnen melden dat
Bos Barclays de zogenoemde verklaring
van geen bezwaar geeft.
Bos volgt met dit besluit een advies
van De Nederlandsche Bank.Het trio
banken met Fortis dat ABN AMRO ook wil
overnemen,heeft ook toestemming voor
overname gevraagd.Die aanvraag is een
maand later ingediend.Daarover is
vandaag geen uitspraak te verwachten.
Als het trio ook toestemming krijgt om
ABN AMRO te kopen,is het laatste woord
aan de aandeelhouders van ABN AMRO.
Pfff, wat een gezeur toch steeds. Ik zou het erg slecht vinden als de politiek in gaat grijpen in dit soort dingen. Typisch ook dat het CDA'ers zijn die dit roepen.quote:Provincies willen verbod overname ABN door bankentrio
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Twee gedeputeerden uit de provincies Noord-Holland en Flevoland pleiten voor een verbod op de overname van ABN AMRO door het bankenconsortium RBS, Fortis en Santander. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.
De bestuurders vragen in een brief aan minister Bos van Financien om de overname te blokkeren. Het is de eerste keer sinds het uitbreken van de overnamestrijd dat twee politici expliciet een voorkeur uitspreken voor Barclays.
Een overname door het bankenconsortium zal volgens gedeputeerden Andries Greiner (CDA) uit Flevoland en Jaap Bond (CDA) uit Noord-Holland leiden tot 'veel ontslagen' en een 'dramatisch effect' hebben op het imago van Amsterdam als zakenstad.
De bestuurders, verantwoordelijk voor Economische Zaken, vrezen een 'domino-effect' als het hoofdkantoor van ABN AMRO uit Amsterdam verdwijnt. De huizenmarkt en het imago van de Nederlandse economie krijgen flinke klappen, zo stellen zij.
De twee vinden dat minister Bos van Financien het bankentrio de voor een overname benodigde 'verklaring van geen bezwaar' moet onthouden. Barclays kreeg onlangs zo'n verklaring. Het consortium, dat de aanvraag later indiende, wacht nog op goedkeuring.
Als reden voor een verbod stellen Greiner en Bond dat het vertrek van het hoofdkantoor 'destabiliserende gevolgen heeft' voor de financiele sector.
Politieke partijen in Den Haag houden zich tot nog toe stil over de overnamestrijd rond ABN. Ze zijn terughoudend zodat ze De Nederlandsche Bank, die minister Bos moet adviseren, niet voor de voeten lopen. De gedeputeerden willen met hun brief aan Bos alsnog een politieke discussie opgang brengen.
Ze moeten daar inderdaad gewoon hun mond over houden. Ze roepen volgens dit artikel een hoop dingen waar ze volgens mij echt nul verstand van hebben. Het is één stortvloed aan ongefundeerde economische voorspellingen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Van RTL-Z.nl
[..]
Pfff, wat een gezeur toch steeds. Ik zou het erg slecht vinden als de politiek in gaat grijpen in dit soort dingen. Typisch ook dat het CDA'ers zijn die dit roepen.
De VVD zal wel gauw met een reactie komenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Typisch ook dat het CDA'ers zijn die dit roepen.
En zeker de provincie, een bestuurslaag die hier NIETS mee te maken heeft. Dit is een leuke reactie er op:quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Van RTL-Z.nl
[..]
Pfff, wat een gezeur toch steeds. Ik zou het erg slecht vinden als de politiek in gaat grijpen in dit soort dingen. Typisch ook dat het CDA'ers zijn die dit roepen.
quote:ABN Amro is geen zaak voor provincialen
Twee gedeputeerden, uit Noord-Holland en Flevoland, hebben minister Bos gevraagd alleen Barclays het recht te geven ABN Amro over te nemen. Waar bemoeien ze zich mee?
De CDA-gedeputeerden Andries Greiner en Jaap Bond hebben minister Wouter Bos gevraagd het trio Royal Bank of Scotland, Fortis en Banco Santander geen toestemming te geven ABN Amro over te nemen. De twee zijn verantwoordelijk voor de portefeuille Economische Zaken in de provincies Flevoland en Noord-Holland.
Een overname door het trio kost volgens de twee gedeputeerden veel meer banen dan wanneer het Britse Barclays ABN Amro overneemt. Verder vrezen ze dat als het hoofdkantoor van ABN Amro uit Amsterdam verdwijnt, de huizenmarkt in Amsterdam te lijden krijgt en het zakelijke imago van de stad wordt geschaad.
Merkwaardig
Een merkwaardige actie. De provincie is een nuttige bestuurslaag. De gedeputeerden zijn verantwoordelijk voor zaken als het onderhoud van de provinciale wegen, recreatieprojecten, natuurbeheer, ruimtelijke ordening en waterhuishouding. Ook het faciliteren van de economie speelt een rol. De provincie kan bijvoorbeeld met een gemeente ergens een industrieterrein plannen. Maar dat gedeputeerden zich menen te moeten bemoeien met grote internationale overnames, is op zijn minst een teken van zelfoverschatting.
Het belangrijkste punt is dat de heren uit het oog verliezen dat ABN Amro in geen enkel opzicht een staatsbank is of een soort overheidsorgaan. De bank is het bezit van aandeelhouders en die willen hun aandelen bij voorkeur verkopen aan de meest biedende. Net als de heren Greiner en Bond zouden doen, als ze hun huis in de verkoop zouden hebben.
Als de provincie nu een aanzienlijk belang had in ABN Amro, zoals de Duitse bondsstaat Nedersaksen in Volkswagen, dan hadden de heren meer recht van spreken. Nu niet. Het komt er in feite op neer dat ze om een paar duizend banen meer of minder een deal van tientallen miljarden euro’s willen opblazen. Dat zou zelfs de protectionistische Franse president Nicolas Sarkozy waarschijnlijk te ver vinden gaan.
Banen schrappen
De beide gedeputeerden schijnen ook nog niet door te hebben dat we in een tijdgewricht zitten waarin banen schrappen misschien juist een zegen is. Nederland heeft 200 duizend vacatures, een symptoom van een enorme spanning op de arbeidsmarkt. Ervaren mensen uit de financiële dienstverlening zouden die druk wat kunnen verminderen. Ook de gevolgen van de vergrijzing worden trouwens steeds voelbaarder op de arbeidsmarkt. Zo beschouwd is het plan van het trio, dat inderdaad meer banen kost, misschien wel verkieslijk boven het Barclays-plan.
Dan zou de huizenmarkt is Amsterdam worden geschaad. Nou en, als er één huizenmarkt in Nederland totaal overspannen is, dan is het de Amsterdamse wel . Meer beschikbaarheid tegen lagere prijzen zou zeer welkom zijn.
Weinig aan te doen
Verder zou het ABN Amro-hoofdkantoor kwijtraken het imago van Amsterdam schaden. Het is natuurlijk nooit leuk om een belangrijk hoofdkantoor kwijt te raken, maar daar valt weinig aan te doen. Moet Londen de overname van ICI door Akzo Nobel verbieden omdat de gemeentebestuurders het hoofdkantoor in Londen willen houden?
De heren Greiner en Bond moeten zich vooral bezig blijven houden met het neerzetten van industrieterreinen in hun provincies. Ook het ontwikkelen van recreatieprojecten die kostendekkend zijn, is mooi werk. Maar de perikelen rond de overname van ABN Amro moeten ze overlaten aan minister Wouter Bos en Nout Wellink, de president van de Nederlandsche Bank. Die mannen hebben daarvoor doorgeleerd.
Opgeslokt worden is GEEN fusie. Fusies bestaan niet.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 20:03 schreef ouderejongere het volgende:
De derde optie is vooralsnog de beste: ABN-Amro moet zelfstandig verdergaan, geen fusie, geen opsplitsing.
dan moeten ze meteen grote schoonmaak houden in de leiding van het bedrijfquote:Op woensdag 22 augustus 2007 20:03 schreef ouderejongere het volgende:
De derde optie is vooralsnog de beste: ABN-Amro moet zelfstandig verdergaan, geen fusie, geen opsplitsing.
Een debat aanvragen nadat Barclays de goedkeuring binnen heeftquote:ABN AMRO: Kamer eist duidelijkheid van Bos
De Tweede Kamer wil dat minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) een duidelijk standpunt inneemt wat betreft de overname van de ABN AMRO. Een meerderheid in de Kamer wil een debat over de toekomst van de bank.
Het bankentrio
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een debat met Bos over de toekomst van de ABN AMRO.
Dat meldt Het Financieele Dagblad. Het debat is aangevraagd door de oppositiepartijen SP en GroenLinks. Zij worden gesteund door de PvdA, de Partij voor de Vrijheid (PVV) en D66.
Geen bezwaar
Het is nog niet bekend wanneer het debat plaats zal hebben. De SP wil het debat in elk geval houden voordat Bos een verklaring geeft van 'geen bezwaar' aan het consortium van Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander.
Artikel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |