Ach jeetje, wat spijt me dat nouquote:
Die orde is er omdat de mens ze zo opstelt.quote:Op zondag 29 april 2007 23:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De mens kan de werkelijkheid slechts benaderen omdat deze geordend is. Iedere keer als ik onder dezelfde condities een balletje vanaf 1 meter hoogte laat vallen, valt ie even hard naar beneden. Daar vanuit gaande kan ik pas wat gaan beschrijven.
Praat je wel eens vaker met jezelf? En dan de filosofische vraag om toch nog een beetje WFL te blijven... kan je ook een strawman voor jezelf spelen?quote:Op zondag 29 april 2007 23:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar ik denk dat jij met je vraag: waarom is die orde er? naar het doel vraagt, en niet naar de oorzaak.
Dan nog is mijn antwoord in wezen hetzelfde: waarom zou er een doel zijn?
Ja hoor, 's morgens onder de douche. In plaats van zingen.quote:Op maandag 30 april 2007 00:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Praat je wel eens vaker met jezelf? En dan de filosofische vraag om toch nog een beetje WFL te blijven... kan je ook een strawman voor jezelf spelen?
Als je vraagt naar de oorzaak: waarom niet? Oorzaak en gevolg zijn al een soort orde.quote:Op zondag 29 april 2007 23:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Ik doel op de orde die aanwezig is, zodat we ze kunnen beschrijven met thermodynamica en kinetiek en weet ik veel wat. Waarom is die orde er?
Ik vind dat toch een andere benadering. Beargumenteren waarom je in God zou moeten geloven is heel wat anders dan verklaren waarom mensen in God geloven in mijn optiek.quote:Op maandag 30 april 2007 13:25 schreef teamlead het volgende:
kan dit niet in Argumenten om in God te geloven
Mag dat niet dan?quote:Op maandag 30 april 2007 13:34 schreef Viking84 het volgende:
Ik geloof dat ik het niet helemaal met TS eens ben mbt het doel van het topic. Er kwamen in het andere topic namelijk ook inconsistenties in de Bijbel ter sprake en als daar aanleiding toe is, wil ik daar hier ook gewoon mee verder gaan.
Het belangrijkste punt is m.i. evenwel: waarom is het wel legitiem om in God te geloven en waarom mag je niet geloven in beestjes in het gras die het gras groen maken? (copyright by Zwambtenaar).
klopt.quote:Op maandag 30 april 2007 13:19 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Zo'n reactie valt te verwachten. Als het ze te moeilijk wordt, dan worden ze boos of gaan ze op hun strepen staan (de lerares als autoritair persoon tegenover de leerling).
veruit de meesten in mijn bijbelles-klas slikten het als zoete koek, veel kinderen nemen onterecht aan dat volwassenen altijd de waarheid spreken. En als iets in een boek staat, dan moet het wel waar zijn!1quote:Op maandag 30 april 2007 13:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
scherp kind was je. Ik slikte alles voor zoete koek
.
Op Freethinker.nl staat een mooi stuk over de ark van Noah trouwens. Heb er hartelijk om gelachen.
wat bedoel je met geloven dan?quote:Op maandag 30 april 2007 13:23 schreef zwambtenaar het volgende:
In navolging van Mensen die in god geloven (in KLB topic) volgt hier in WFL het tweede deel met als primair doel het vinden van een (wetenschappelijke) verklaring voor het feit dat mensen geloven.
Het huidige duel, gevoerd in de genoemde voorgaande topic, concentreert zich rondom de validiteit en betrouwbaarheid van de Bijbel en de verschillende drogredenen die christenen aanvoeren om hun geloof te rechtvaardigen.
Jonge kinderen zijn zeer afhankelijk van hun opvoeders. Omdat ze zelf nog niets weten van de gevaren in de wereld om hen heen zijn ze afhankelijk van de info van hun ouders. Uitsluiting van een kind is evolutionair gezien het doodvonnis voor een kind. Een kind zal er alles aan doen dat te voorkomen. Deze instinctieve gedragingen zorgen ervoor dat kinderen op jonge leeftijd makkelijk te indoctrineren zijn. Op latere leeftijd kunnen de meeste van deze kinderen niet accepteren en verwerken dat ze door hun opvoeders mentaal verminkt zijn in hun vroege jeugd. Ze negeren daarom de ratio of ontwikkelen zelfs een haat tegen de ratio. Er treedt cognitieve dissonantie op.Dat is mijn meer wetenschappelijke visie op religie.quote:Op maandag 30 april 2007 13:23 schreef zwambtenaar het volgende:
In navolging van Mensen die in god geloven (in KLB topic) volgt hier in WFL het tweede deel met als primair doel het vinden van een (wetenschappelijke) verklaring voor het feit dat mensen geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |