abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48724623
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ... met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je? Aangezien de meeste Fokkers atheisten zijn, moeten er toch een aantal nuttige suggesties gepost kunnen worden. PS. Het zou natuurlijk geweldig zijn als bijvoorbeeld een artikel een sterke wetenschappelijk inslag kent ... wat bedoel ik daarmee gedegen bronvermeldingen, etc. ... je begrijpt wel wat ik bedoel.

Laat datgene wat de twijfel zaait maar komen ...
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2007 @ 23:45:26 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48724711
Richard Dawkins - The God Delusion

Richard Dawkins - The God Delusion (deel 3)
Carpe Libertatem
pi_48724966
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:41 schreef -Angelic- het volgende:
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ... met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je?
De bijbel en de koran.

In beide boeken staat voldoende onzin om ieder intelligent persoon er op te kunnen wijzen dat wat er in staat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een websitte als http://www.skepticsannotatedbible.com kan daarbij een geweldige hulp zijn vanwege de unieke wijze van indelen (alles over intolerantie op een rijtej, bijvoorbeeld)
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 25 april 2007 @ 23:58:47 #4
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_48725039
Waarom zou je dat willen?
And all the things you do with it
pi_48725170
quote:
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ...
Waarom? Is dat een doel op zich?
quote:
met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je? Aangezien de meeste Fokkers atheisten zijn, moeten er toch een aantal nuttige suggesties gepost kunnen worden. PS. Het zou natuurlijk geweldig zijn als bijvoorbeeld een artikel een sterke wetenschappelijk inslag kent ... wat bedoel ik daarmee gedegen bronvermeldingen, etc. ... je begrijpt wel wat ik bedoel.

Laat datgene wat de twijfel zaait maar komen ...
Inderdaad, laat hetgeen discussie voortbrengt maar komen
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 26 april 2007 @ 00:05:20 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_48725238
Bij twijfel heb je als gelovige altijd een pasklaar antwoord op alles: "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En klaar ben je als atheist zijnde..
pi_48725291
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:58 schreef Houtspeer het volgende:
Ja, dat was ook mijn eerste reactie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 26 april 2007 @ 00:08:09 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725328
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_48725543
Je moet de kilometers aan kloof tussen de bijbel en het dogma dat men aanhangt onthullen. Een religieuze zal zich echter "aangevallen" voelen, omdat de twijfels die je bij hem/haar toch wel doet oproepen tegen het 'geloof' van de religieuze mens ingaat, namelijk het aannemen van een theorie zonder er verificatie voor te zoeken/vinden.

Mensen worden geleidt door hun verlangens, ontdek de reden (verlangen) waarom iemand dus een religie aanhangt en je zal inzien dat het hopeloos is diegene een ander inzicht te geven. Mensen zien wat ze willen zien.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:23:15 #10
121890 M42
I Love Techno!
pi_48725659
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

De bijbel en de koran.

In beide boeken staat voldoende onzin om ieder intelligent persoon er op te kunnen wijzen dat wat er in staat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een websitte als http://www.skepticsannotatedbible.com kan daarbij een geweldige hulp zijn vanwege de unieke wijze van indelen (alles over intolerantie op een rijtej, bijvoorbeeld)
En elk intelligent persoon die ook gelovig is, weet dat hij/zij die boeken niet letterlijk moet nemen... zie het gewoon als een overtuiging een levenswijze een hobby...

Ik vind dit topic persoonlijk nergens over gaan. Je kan eindeloos discussieren over geloof en ook wetenschap! en beiden kunnen geen sluitende antwoorden geven.
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
pi_48725664
quote:
En ik gooi hem nog even in de herhaling...
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48725676
quote:

[..]

De bijbel en de koran.

Dat dus. Inconsistenties etc doen het altijd goed.
pi_48725706
quote:
Precies, wat is het nut ervan?
pi_48725718
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:23 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Die kan je ook terugkaatsen: waarom willen gelovigen altijd ongelovigen/andersgelovigen bekeren? Verder is een wereld zonder godsdienst misschien wel wenselijker dan een met, dus hoe meer zieltjes gewonnen voor het atheisme hoe beter.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:26:37 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725721
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:23 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Why not.

Waarom ueberhaupt een filosofische discussie starten met iemand. Als de persoon in kwestie niet gediend is van dergelijke gesprekken kan diegene dat gewoon aangeven.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:32:11 #16
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_48725834
Waarom moeten atheisten toch altijd per se gelovigen overtuigen van hun waarheid, maar beginnen ze onmiddelijk rood aan te lopen als je ook maar begint met het wijzen op bv de tekortkomingen van (onze huidige) wetenschap? Dat laatste geldt niet alleen vanuit religieus getinte discussies maar gewoon in het algemeen. Volgens mij geldt voor diegenen die zich atheist noemen in weze hetzelfde als christenen: je gelooft ergens in (wetenschap(pers)), meestal kennen ze nog geen fractie van dat hele ding maar toch is het erg pijnlijk als iemand begint over de tekortkomingen.

Mijn advies: ergens over praten, of discussieren is prettig. Maar doe het niet met als doel de ander z'n geloof onderuit te halen. Wil je hem echt ergens van overtuigen? Begin dan niet met zogenaamd keihard bewijs of ander grof geschut, maar laat hem eens zelf nadenken over wat hij/zij ziet als beperking in wat hij gelooft.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  donderdag 26 april 2007 @ 00:39:46 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725987
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:32 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Waarom moeten atheisten toch altijd...
Altijd? Daar ben ik gestopt met lezen.

Probeer het nog een keertje.
pi_48725989
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Die kan je ook terugkaatsen: waarom willen gelovigen altijd ongelovigen/andersgelovigen bekeren? Verder is een wereld zonder godsdienst misschien wel wenselijker dan een met, dus hoe meer zieltjes gewonnen voor het atheisme hoe beter.
Geen idee, willen gelovigen dat altijd?
Ik vind het van erg weinig respect t.o.v. je gesprekspartner getuigen als je de discussie ingaat met als enige doel zijn geloof of overtuigingen aan het wankelen te brengen.
pi_48726005
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Altijd? Daar ben ik gestopt met lezen.

Probeer het nog een keertje.
Mierenneuker

Hij heeft een goed punt.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:41:08 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48726018
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:40 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mierenneuker

Hij heeft een goed punt.
Oh... laat eens zien dan?
  donderdag 26 april 2007 @ 00:47:33 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48726131
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:39 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Geen idee, willen gelovigen dat altijd?
Ik vind het van erg weinig respect t.o.v. je gesprekspartner getuigen als je de discussie ingaat met als enige doel zijn geloof of overtuigingen aan het wankelen te brengen.
dat dus En dat betekent natuurlijk niet dat je nooit over het geloof zou moeten/mogen discussieren, maar ik vind de houding van veel (en nee. .dus niet alle ) atheisten erg aanmatigend. De wetenschap lijkt bij die groep mensen de plaats van religie in te nemen, waarbij vooral nageblaat wordt wat anderen beweren, zonder zelf echt voldoende kennis van zaken te hebben om tot een gefundeerd oordeel te kunnen komen.

Persoonlijk vind ik de prettigste discussies de discussies met iemand die wel weet wat het geloof inhoudt en vanuit die kennis tot een oordeel komt
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_48726143
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:39 schreef MinderMutsig het volgende:

Respect in dezen is niet van belang ...
  donderdag 26 april 2007 @ 00:49:48 #23
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48726171
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:48 schreef -Angelic- het volgende:

[..]

Respect in dezen is niet van belang ...
respect is in elke discussie van belang, al is het maar omdat je daarmee sneller je discussiepartner bereikt
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_48726260
Op het moment dat je het geloof van je vriend niet kunt/wil respecteren, ben je imho geen vriendschap meer waard.

Ik kan me voorstellen dat jenergens in gelooft, athiest bent enz. maar op het moment dat je hm niet respecteerd in zijn geloof... waarom zou hij dan nog enig respect , waardering, geloof aan jouw vertuiging moeten geven?
pi_48726273
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh... laat eens zien dan?
Ik ben het niet eens met zijn hele post hoor.
Waar hij wel een punt heeft is dat atheïsten over het algemeen net zo hard bezig zijn gelovigen te overtuigen als andersom. En toch zijn het blijkbaar alleen de gelovigen die iets opdringen.

Daarnaast vind ik dat, als je zo'n discussie aan wilt gaan, je je op zijn minst enigszins verdiept moet hebben in de standpunten van de ander voor je manieren zoek om die onderuit te schoffelen.
Eerst schoppen en dan pas nadenken is eigenlijk best sneu.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:57:19 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48726279
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

dat dus En dat betekent natuurlijk niet dat je nooit over het geloof zou moeten/mogen discussieren, maar ik vind de houding van veel (en nee. .dus niet alle ) atheisten erg aanmatigend. De wetenschap lijkt bij die groep mensen de plaats van religie in te nemen, waarbij vooral nageblaat wordt wat anderen beweren, zonder zelf echt voldoende kennis van zaken te hebben om tot een gefundeerd oordeel te kunnen komen.

Persoonlijk vind ik de prettigste discussies de discussies met iemand die wel weet wat het geloof inhoudt en vanuit die kennis tot een oordeel komt
Ook "veel" klopt niet. Er zijn sowieso maar een matige hoeveelheid MENSEN die een filosofische discussie willen aangaan. Meeste atheisten hebben zich nog helemaal nergens bij ingelezen om met genoeg zelfvertrouwen zo'n discussie in te gaan. Dus dan zal je in discussies (vooral op internet) de atheisten treffen die zich juist wel hebben ingelezen en die ook een beetje zeal hebben om hun punten duidelijk te maken.

Om daarom maar dit als een eigenschap voor "veel atheisten" toe te kennen maak je toch zelf weer een grote fout met generaliseren, iets wat je juist MENSEN met zeal probeert aan te rekenen.

Ik leg steeds de nadruk op mensen omdat, een sterke mening hebben in een discussie is die bij sommige mensen erg van toepassing is. Bij christenen, bij agnosten, atheisten, moslims... noem het maar op.
pi_48726292
tvpaghetti monster
underground forever baby
pi_48726454
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:57 schreef SpecialK het volgende:

Ik leg steeds de nadruk op mensen omdat, een sterke mening hebben in een discussie is die bij sommige mensen erg van toepassing is. Bij christenen, bij agnosten, atheisten, moslims... noem het maar op.
Ik snap echt geen fuck van wat je hier schrijft.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48726510
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat dus. Inconsistenties etc doen het altijd goed.
Ach welnee. Daar weten we toch altijd wel iets op te vinden, zowel "" zij als "wij". Dat brengt wel het denken verder, dus gaan we er mee door. Maar de ander overtuigen daarmee? Weinig kans.

Maar dat brengt me weer bij de al herhaalde malen gestelde vraag: Waarom zou je een gelovige aan het twijfelen willen brengen?

(Persoonlijk vind ik het veel leuker om bij iemand hetzelfde motief voor een ander geloof te vinden!)
  donderdag 26 april 2007 @ 01:15:40 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48726518
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik snap echt geen fuck van wat je hier schrijft.
Mensen zijn mensen. Mensen hebben sterke meningen, niet per se alleen atheisten. Om te doen alsof atheisten de boze wolven zijn die de arme gelovige schaapjes aan het verscheuren zijn is een grove misinterpertatie van de werkelijkheid.

Percentueel gezien zullen er op dit discussiebord een hoop meer atheisten dan theisten te vinden zijn terwijl het in nederland juist rond de 50%/50% is verdeeld. En dan maar elke post van een atheist met een dergelijke instelling als die van de TS zien als WEER een voorbeeld van zo'n intollerante gek.

Ik adviseer je een jaartje naar de biblebelt in amerika te verhuizen en jezelf beetje te profileren als atheist dan kom je wel terug op het toekennen van intollerantie en fanatieke overtuigings drang op alleen atheisten.

Het is een MENSELIJKE eigenschap.
pi_48726690
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen zijn mensen. Mensen hebben sterke meningen, niet per se alleen atheisten. Om te doen alsof atheisten de boze wolven zijn die de arme gelovige schaapjes aan het verscheuren zijn is een grove misinterpertatie van de werkelijkheid.

Percentueel gezien zullen er op dit discussiebord een hoop meer atheisten dan theisten te vinden zijn terwijl het in nederland juist rond de 50%/50% is verdeeld. En dan maar elke post van een atheist met een dergelijke instelling als die van de TS zien als WEER een voorbeeld van zo'n intollerante gek.

Ik adviseer je een jaartje naar de biblebelt in amerika te verhuizen en jezelf beetje te profileren als atheist dan kom je wel terug op het toekennen van intollerantie en fanatieke overtuigings drang op alleen atheisten.

Het is een MENSELIJKE eigenschap.
Ik snap er weer geen fuck van.
Na vijf keer herlezen denk ik dat je het volgende bedoelt:
Mensen hebben de neiging om intolerant te zijn, zowel gelovigen als ongelovigen. En beide groepen willen graag de ander bekeren.

Nou, dat ben ik met je eens. En voor de goede orde: ik beschouw mezelf als agnost.
  donderdag 26 april 2007 @ 01:33:10 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48726712
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:30 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik snap er weer geen fuck van.
Na vijf keer herlezen denk ik dat je het volgende bedoelt:
Diagnose: Dyslectisch.
quote:
Mensen hebben de neiging om intolerant te zijn, zowel gelovigen als ongelovigen. En beide groepen willen graag de ander bekeren.

Nou, dat ben ik met je eens. En voor de goede orde: ik beschouw mezelf als agnost.
Oh ja. Voor de goede orde. Straks breken er nog rellen uit
pi_48726759
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Diagnose: Dyslectisch.
Of dyscriptisch!
  donderdag 26 april 2007 @ 02:06:42 #34
121890 M42
I Love Techno!
pi_48727029
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:32 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Waarom moeten atheisten toch altijd per se gelovigen overtuigen van hun waarheid, maar beginnen ze onmiddelijk rood aan te lopen als je ook maar begint met het wijzen op bv de tekortkomingen van (onze huidige) wetenschap? Dat laatste geldt niet alleen vanuit religieus getinte discussies maar gewoon in het algemeen. Volgens mij geldt voor diegenen die zich atheist noemen in weze hetzelfde als christenen: je gelooft ergens in (wetenschap(pers)), meestal kennen ze nog geen fractie van dat hele ding maar toch is het erg pijnlijk als iemand begint over de tekortkomingen.

Mijn advies: ergens over praten, of discussieren is prettig. Maar doe het niet met als doel de ander z'n geloof onderuit te halen. Wil je hem echt ergens van overtuigen? Begin dan niet met zogenaamd keihard bewijs of ander grof geschut, maar laat hem eens zelf nadenken over wat hij/zij ziet als beperking in wat hij gelooft.
Gelukkig iemand die het ook snapt.
Daarnaast (en ik heb niets tegen wetenschap en hang ook geen geloof aan) zie je vaak bij die wannabe wetenschappertjes op fora zoals GOT en FOK dat zij denken de volledige waarheid te kennen. Wanneer iets niet met "hun machtige wetenschap" verklaard kan worden, dan zijn al die zaken gewoon niet waar. Ook al hebben miljoenen een bepaalde ervaring gehad.
Vervolgens zie je in de wetenschap van dag tot dag van mening veranderen over bepaalde zaken. Hoe waar is de wetenschap dus wel? en waarom daar 100% in geloven
  donderdag 26 april 2007 @ 02:14:52 #35
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48727084
quote:
Vervolgens zie je in de wetenschap van dag tot dag van mening veranderen over bepaalde zaken. Hoe waar is de wetenschap dus wel? en waarom daar 100% in geloven
Joepie, daar gaan we weer....
  donderdag 26 april 2007 @ 02:16:00 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48727091
quote:
Op donderdag 26 april 2007 02:06 schreef M42 het volgende:

[..]

Gelukkig iemand die het ook snapt.
Daarnaast (en ik heb niets tegen wetenschap en hang ook geen geloof aan) zie je vaak bij die wannabe wetenschappertjes op fora zoals GOT en FOK dat zij denken de volledige waarheid te kennen. Wanneer iets niet met "hun machtige wetenschap" verklaard kan worden, dan zijn al die zaken gewoon niet waar. Ook al hebben miljoenen een bepaalde ervaring gehad.
Jij snapt duidelijk niet wat de wetenschap inhoud. En daarnaast ben je lekker aan het generaliseren. Grappig hoe mensen die het hardst klagen over generaliseren zelf er het meeste mee bezig zijn.
  donderdag 26 april 2007 @ 02:20:29 #37
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48727118
Ik zal persoonlijk de laatste zijn die wetenschap onfeilbaar noemt en gelovigen wil bekeren. Zolang ze mij met rust laten is het voor mij prima.

Ik voel het echter als mijn plicht om, zodra iemand gaat verklaren dat de maan 100% zeker van Roqueforte-kaas is gemaakt, diegene duidelijk te maken dat hij zijn feiten nog eens moet gaan nakijken. Blame me for it.
pi_48727212
quote:
Op donderdag 26 april 2007 02:20 schreef StupidByNature het volgende:
Ik zal persoonlijk de laatste zijn die wetenschap onfeilbaar noemt en gelovigen wil bekeren. Zolang ze mij met rust laten is het voor mij prima.

Ik voel het echter als mijn plicht om, zodra iemand gaat verklaren dat de maan 100% zeker van Roqueforte-kaas is gemaakt, diegene duidelijk te maken dat hij zijn feiten nog eens moet gaan nakijken. Blame me for it.
Gelijk heb je. Roquefort! Hoe komen ze op het idee! Goudse kaas, jong, 40+, dat weet toch iedereen!
pi_48727216
Ik probeer altijd atheisten aan het twijfelen te brengen door te stellen dat je helemaal niet zeker kan weten dat er geen God bestaat. Atheisme is voor mij ook een geloof.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_48727233
quote:
Op donderdag 26 april 2007 02:37 schreef teknomist het volgende:
Ik probeer altijd atheisten aan het twijfelen te brengen door te stellen dat je helemaal niet zeker kan weten dat er geen God bestaat. Atheisme is voor mij ook een geloof.
gangster
je icoon is te groot, max 100kB
  donderdag 26 april 2007 @ 03:00:37 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_48727322
Een discussie aangaan met christenen of moslims op dit terrein is zinloos. Ze hebben toch altijd gelijk denken ze.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_48727332
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:00 schreef Megumi het volgende:
Een discussie aangaan met christenen of moslims op dit terrein is zinloos. Ze hebben toch altijd gelijk denken ze.
Dat is juist de essentie van het geloof. Geloven is voor mij iets zonder kritiek voor waar aannemen waarvan je helemaal niet zeker kan zijn dat het waar is. Ik vergelijk het ook wel eens met jezelf voor de gek houden.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  donderdag 26 april 2007 @ 03:24:34 #43
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48727412
Een van de makkelijkste manieren, en zeker bij mensen die letterlijk in de bijbel geloven , is het eens onder handen nemen van de scheppingsverhalen ...

Je moet eigenlijk gewoon eens logisch bekijken wat daar eigenlijk instaat :

Neem nu de Ark van Noach, degene die nog het meeste als waar wordt aangenomen misschien. Noach zou dertigduizend diersoorten in veiligheid hebben gebracht. Twee exemplaren per soort. Op een boot. Twee olifanten, twee muggen, twee leeuwen, twee varkens, ... ga maar door. Die moeten allemaal van water en voedsel voorzien worden. En moeten na een tijdje ook hun uitwerpselen kwijt. In het geval van bv een olifant niet gering. Wat voor een gigantische boot moet dat geweest zijn eigenlijk.
Om over de vissen maar te zwijgen. Die moest Noach niet in de boot opnemen omdat die kunnen zwemmen.
Ik vraag mij af hoe zoetwatervissen dan een zondvloed overleefd hebben ?

Maar stel u vooral bv de Australische landslak voor. Die zou dus helemaal van Australie naar Turkije (waar die Ark zich zou bevinden) gekropen zijn. Daarvoor moest die al de Indische oceaan oversteken, aangenomen dat zo'n landslak uberhaupt kan zwemmen. Die slak doet daar minstens twintigduizend jaar over. Terwijl volgens de Creatonisten (die geloven in die verhalen) de aarde maximum tienduizend jaar bestaat.

Daarnaast zit er zelfs nog een ander probleem , er zijn miljoenen diersoorten, véél meer dan er in de ark zaten. Waar komen die opeens vandaan. Zou dat misschien "evolutie" kunnen zijn ?

En zo kun je doorgaan over quasi elk van die verhalen eigenlijk.

En dan heb je nog de radicalen met hun zogenaamd Intelligent Design , waarom is die hogerhand toch niet zo intelligent als ze denken ?

Het menselijk oog bv heeft een blinde vlek. Elke menselijke ontwerper van beeldschermen of elektronische ogen kan dat wel voorkomen , waarom die Hogerhand dan niet ?

De urineleider bij de man is bv met z'n vele kronkelingen nodeloos omslachtig. Elke menselijke loodgieter kan zo een betere manier tekenen om die te leggen ...

En waarom zijn er dan kinderen met zware genetische fouten ? Bij de ziekte van Tay-Sachs bv begint na de geboorte het zenuwstelsel af te takelen door een 'fout' die in het DNA zit. Horen wordt pijnlijk, zien wordt pijnlijk, voelen wordt pijnlijk. Het kind geraakt in een vegetatief stadium en sterft een gruwelijke dood binnen enkele jaren.

Foutje in het ontwerp ?

Stel dat ze gelijk hebben én er is een "hogerhand" die al dat soort dingen ontwerpt. Dan is het 1/ een prutser 2/ de grootste klootzak die er ooit geweest is. 3/ is hij dommer dan wijzelf.
En ik weiger daar zelfs in te geloven.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_48727416
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:00 schreef Megumi het volgende:
Dat ligt eraan hoe je die discussie vorm geeft.
Een gelovige zal er vanuit gaan dat God bestaan, een ongelovige van niet. De ander overtuigen van je gelijk zal niet lukken omdat er geen bewijzen zijn voor beide standpunten.
Dan blijven discussies over evolutie, ID, de bijbel, persoonlijke overtuiging en de oorzaak hiervan, het God-gen, de zin en onzin van rituelen e.d. over. En daar is behoorlijk veel over te zeggen.

(Wel grappig dat je dit zegt over christenen en moslims overigens, jij denkt toch ook dat je gelijk hebt dat God niet bestaat?)
  donderdag 26 april 2007 @ 03:29:45 #45
pi_48727427
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:25 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe je die discussie vorm geeft.
Een gelovige zal er vanuit gaan dat God bestaan, een ongelovige van niet. De ander overtuigen van je gelijk zal niet lukken omdat er geen bewijzen zijn voor beide standpunten.
Dan blijven discussies over evolutie, ID, de bijbel, persoonlijke overtuiging en de oorzaak hiervan, het God-gen, de zin en onzin van rituelen e.d. over. En daar is behoorlijk veel over te zeggen.

(Wel grappig dat je dit zegt over christenen en moslims overigens, jij denkt toch ook dat je gelijk hebt dat God niet bestaat?)
Het een sluit het ander niet uit. De dag dat men wetenschappelijk kan bewijzen dat God bestaat zal ik er ook in 'geloven' hoor ...

Dat is nu vaak het verschil tussen een 'gelovige' en een 'ongelovige' , een gelovige "gelooft" bepaalde verhalen over dingen die nog niet wetenschappelijk te verklaren zijn. (of waren op het moment dat de bijbel/thora/koran/... verscheen)
pi_48727460
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. De dag dat men wetenschappelijk kan bewijzen dat God bestaat zal ik er ook in 'geloven' hoor ...

Dat is nu vaak het verschil tussen een 'gelovige' en een 'ongelovige' , een gelovige "gelooft" bepaalde verhalen over dingen die nog niet wetenschappelijk te verklaren zijn. (of waren op het moment dat de bijbel/thora/koran/... verscheen)
Ik denk dat je met dat laatste wel een punt hebt.

Mensen zijn kritischer geworden, hebben meer kennis dan in de tijd dat de bijbel geschreven werd en hebben meer bronnen van informatie dan de kerk alleen. Het kerkbezoek is terug gelopen en veel gelovigen nemen daarbij steeds meer afstand van het traditionele geloof waarbij de bijbel als DE waarheid wordt gepresenteerd. Zelfs een groot deel van de predikanten deelt die mening.
De bijbel wordt steeds meer gezien als leidraad, en boek met mooie levenslessen en niet als een blauwdruk voor de wereld en het leven. Dat geloof hoeft niet te conflicteren met evolutie en wetenschap.

Als je al met bijbelvaste gelovigen in discussie wilt in deze context zou het doel moeten zijn het stimuleren van het vormen van een eigen mening op basis van verschillende bronnen. Ik zie niet in waarom je iemand 'van het geloof af zou willen praten'.
pi_48727469
Sterker nog, door dat te proberen bereik je meestal alleen maar dat die gelovige zijn hakken in het zand zet en er niet meer geluisterd wordt naar argumenten.
Het wordt een spelletje wie de meeste wetenschappelijke artikelen en bijbelteksten kan vinden die datgene waar de andere voor staat tegenspreken en daar wordt niemand wijzer van.
  donderdag 26 april 2007 @ 03:56:14 #48
pi_48727494
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik denk dat je met dat laatste wel een punt hebt.

Mensen zijn kritischer geworden, hebben meer kennis dan in de tijd dat de bijbel geschreven werd en hebben meer bronnen van informatie dan de kerk alleen. Het kerkbezoek is terug gelopen en veel gelovigen nemen daarbij steeds meer afstand van het traditionele geloof waarbij de bijbel als DE waarheid wordt gepresenteerd. Zelfs een groot deel van de predikanten deelt die mening.
De bijbel wordt steeds meer gezien als leidraad, en boek met mooie levenslessen en niet als een blauwdruk voor de wereld en het leven. Dat geloof hoeft niet te conflicteren met evolutie en wetenschap.

Als je al met bijbelvaste gelovigen in discussie wilt in deze context zou het doel moeten zijn het stimuleren van het vormen van een eigen mening op basis van verschillende bronnen. Ik zie niet in waarom je iemand 'van het geloof af zou willen praten'.
Dat is hetgene wat zowat elke gelovige schijnt te vergeten: elke belangrijke religie op aarde heeft als ontstaansreden een samenleving te 'reguleren'. En dat door het verklaren van het onverklaarbare , antwoorden te geven op waar geen (nog) antwoord voor is en het invoeren van bepaalde morele waarden en normen ( "gij zult niet doden" "gij zult niet stelen" ... ) en regels om die na te leven. En dat allemaal om de samenleving leefbaar te maken.

Maar aangezien de meeste van die religies uit het verleden stammen botsen ze met de huidige Westerse maatschappij waar de strafwet en de staat die taken grotendeels heeft overgenomen , en botsen ze met andere religies die ze tegenkomen. (want daar zijn ze niet voor gemaakt)

Mooi voorbeeld is bv de rituele slachting in de Islam. Die is er eigenlijk in opgenomen uit "hygiënische en diervriendelijke" omstandigheden. In die tijd was die rituele slachting de meest diervriendelijke en hygiënische manier om een dier te doden. Om dezelfde reden mogen Moslims trouwens geen varkensvlees eten. Varkens waren toen moeilijk in hygiënische omstandigheden te kweken en zorgden voor ziektes.

Tegenwoordig hebben we in Westerse slachterijen véél diervriendelijkere methodes om dieren af te maken (met verdoving bv) , maar die botsen met de Islam ...
pi_48727506
quote:
Op donderdag 26 april 2007 03:56 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat is hetgene wat zowat elke gelovige schijnt te vergeten: elke belangrijke religie op aarde heeft als ontstaansreden een samenleving te 'reguleren'. En dat door het verklaren van het onverklaarbare , antwoorden te geven op waar geen (nog) antwoord voor is en het invoeren van bepaalde morele waarden en normen ( "gij zult niet doden" "gij zult niet stelen" ... ) en regels om die na te leven. En dat allemaal om de samenleving leefbaar te maken.

Maar aangezien de meeste van die religies uit het verleden stammen botsen ze met de huidige Westerse maatschappij waar de strafwet en de staat die taken grotendeels heeft overgenomen , en botsen ze met andere religies die ze tegenkomen. (want daar zijn ze niet voor gemaakt)

Mooi voorbeeld is bv de rituele slachting in de Islam. Die is er eigenlijk in opgenomen uit "hygiënische en diervriendelijke" omstandigheden. In die tijd was die rituele slachting de meest diervriendelijke en hygiënische manier om een dier te doden. Om dezelfde reden mogen Moslims trouwens geen varkensvlees eten. Varkens waren toen moeilijk in hygiënische omstandigheden te kweken en zorgden voor ziektes.

Tegenwoordig hebben we in Westerse slachterijen véél diervriendelijkere methodes om dieren af te maken (met verdoving bv) , maar die botsen met de Islam ...
We zijn het eens.
  donderdag 26 april 2007 @ 04:29:39 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_48727529
Niet. Twijfel ligt in iemand's karakter inbesloten en iemand's karakter veranderen doe je niet zomaar. Als het iemand is die nooit van de inconsistenties van de bijbel heeft gehoord, dan krijg je die niet aan het twijfelen, want het is geen onderzoekend persoon. Als diegene ze wel kent, en nog altijd (rigide) gelooft, dan heeft het ook geen nut om ze te vertellen. Als ze aangelegd zijn om filosofisch te twijfelen worden ze ofwel vanzelf defacto atheist, of ze blijven inconsistent. Vaak worden gelovige wetenschappers aangehaald om aan te tonen dat religie en wetenschap heel goed samen kunnen gaan, maar daar ben ik het niet mee eens. Het methodologisch naturalisme van de wetenschap is inherent onverenigbaar met de wijze waarop metafysische objecten of gebeurtenissen in religie doorgaans behandeld worden. Omgekeerd zou een geloof in wonderen het naturalisme en daardoor de wetenschappelijke epistemologie onderuit halen. Een gelovige wetenschapper heeft dus mijns inziens een inconsistente filosofie.

Maar dat terzijde. De vraag waarom je iemand van z'n geloof wil brengen is natuurlijk de hamvraag die meer mensen hebben gesteld. Er zijn op globale schaal wel wat redenen te bedenken, maar zoals ik al zei, waarschijnlijk lukt je het in het individuele geval niet. En dat moet je naar mijn mening ook helemaal niet willen, daar verziek je alleen maar relaties mee. Zoals teamlead al zei, het is aanmatigend en hoogst irritant. Laat de ander gewoon in zijn of haar waarde. Echte twijfel is natuurlijk het besef dat je er zelf ook gewoon naast kunt zitten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 26 april 2007 @ 07:15:11 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48727718
quote:
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ...
Waarom zou je iemand aan het twijfelen willen brengen over diens levensbeschouwing?
  donderdag 26 april 2007 @ 07:49:05 #52
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48727878
Ik zou hem The Old Testament van Coogan en vooral The New Testament van Bart Ehrman eens te lezen geven. Ik zou hem sowieso alles van Ehrman te lezen geven. Die man is het prototype van een streng religieuze die zich met bijbelwetenschap ging bezighouden en nu zijn geloof heeft losgelaten.
Beide boeken zijn een soort handboeken bij het lezen van de Bijbel. Bepaalde tegenstrijdigheden zitten in kleine dingetjes en daar lees je gemakkelijk overheen als niet-expert zijnde of als niet-strijder-tegen-godsdienst zijnde.

@ Alicey: om hem vrij te maken!
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 26 april 2007 @ 08:20:32 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48728165
quote:
Op donderdag 26 april 2007 07:49 schreef Viking84 het volgende:

@ Alicey: om hem vrij te maken!
Grappig, christenen beweren precies datzelfde wanneer ze iemand willen bekeren.
  donderdag 26 april 2007 @ 08:40:59 #54
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_48728423
quote:
Op donderdag 26 april 2007 04:29 schreef speknek het volgende:
...
tnx spek, je neemt me de woorden uit de mond al had ik het waarschijnlijk niet zo mooi kunnen zeggen.
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 26 april 2007 @ 08:50:26 #55
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48728555
quote:
Op donderdag 26 april 2007 08:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Grappig, christenen beweren precies datzelfde wanneer ze iemand willen bekeren.
christenen zien alleen niet in dat er tientallen, misschien wel honderden, godsdiensten zijn die hetzelfde beweren. Boeddhisme is onzin, hindoeïsme is onzin, alles is onzin, behalve wat zij zelf geloven. En dan zijn ze zich er niet eens van bewust dat datgene wat zij geloven sterk beïnvloed wordt door de omgeving waarin zij opgroeien (westerse cultuur, hervormd gezin wellicht...). En het dan tóch nog als de waarheid beschouwen. Want als ze in China of Turkije waren opgegroeid waren ze natuurlijk nog steeds christenen geweest .

Je mag van mij best in God geloven (hoewel ik niet meer in God geloof, geloof ik ook niet dat we hier voor niets zijn), maar geloof alsjeblieft niet in de Bijbel, want zoals Haushofer al zei: de Bijbel is niet op een mooie dag uit de hemel komen vallen. Hij is het resultaat van de dwingelanderij van de meerderheid der kerken rond 200 na Chr. Irenaeus van Lyon en zijn vriendjes hebben iedereen met een afwijkende mening monddood gemaakt door hen buiten te sluiten en hun geschriften te vernietigen. Daarbij kregen ze in de vierde eeuw ook nog eens de steun van het militaire apparaat toen keizer Constantijn christen werd, dus toen konden ze de strijd tegen de niet-orthodoxen al helemaal goed aanpakken.

Het jammere aan veel christenen is dat ze zich niet open stellen voor deze geschiedenis. De Bijbel is het woord van God en daarmee uit. Bovendien doet de auteur van de Handelingen der Apostelen het voorkomen alsof de kerk ooit een eenheid was en daar wil iedereen nu naar terug. Die eenheid is een grote leugen. Het christendom van de eerste eeuwen was nog verscheidener dan het christendom van nu.

Wat zeg ik: het hele christendom incl die Bijbel is een grote leugen .
Niet meer actief op Fok!
pi_48728859
quote:

[..]

De bijbel en de koran.

Wees dan wel eerlijk, en zet deze er ook bij

http://www.lookinguntojesus.net

Deze weerlegt weer die hele site die je net opgeeft, en niet zonder succes moet ik zeggen.
  donderdag 26 april 2007 @ 09:27:17 #57
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48729173
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:09 schreef bigore het volgende:

[..]

Deze weerlegt weer die hele site die je net opgeeft, en niet zonder succes moet ik zeggen.
SAB is zo eerlijk om de Christelijke antwoorden erbij te zetten.

Het verschil tussen beide sites is dat SAB slechts passages kiest zoals ze er staan, op "face value", terwijl lookinguntojesus en andere sites regelmatig met antwoorden komen waarin ze zichzelf in behoorlijke bochten moeten wringen om het te kunnen weerleggen. In sommige gevallen is er inderdaad geen tegenstrijdigheid door contextissues iod. Maar in andere gevallen is de weerlegging vaak iets zoals: het is goed mogelijk dat... of waarschijnlijk wordt bedoeld..... of het kan ook zijn.... En dan concluderen dat er dùs geen tegenstrijdigheid is. Dat is mij wat te simpel. Voor mij pleit dit meer voor de onduidelijkheid/ slechte samenhang van de Bijbel.

Overigens zijn er nog altijd punten waar de christelijke antwoordsites geen antwoord op vinden. Maar die punten zijn dan "niet belangrijk genoeg" om zich druk over te maken.
pi_48729663
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ach welnee. Daar weten we toch altijd wel iets op te vinden, zowel "" zij als "wij". Dat brengt wel het denken verder, dus gaan we er mee door. Maar de ander overtuigen daarmee? Weinig kans.

Maar dat brengt me weer bij de al herhaalde malen gestelde vraag: Waarom zou je een gelovige aan het twijfelen willen brengen?

(Persoonlijk vind ik het veel leuker om bij iemand hetzelfde motief voor een ander geloof te vinden!)
De meeste mensen die van hun geloof zijn gevallen zijn daartoe getriggerd door dit soort gedachten/discussies.
  donderdag 26 april 2007 @ 09:49:03 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_48729692
Mja, wat mij betreft gaat het om het laatste. SAB is overkill, ik denk dat meer dan de helft van de teksten echt volledig uit zijn of haar verband zijn gerukt, of alleen in een bepaalde exotische vertaling te interpreteren valt als iets verwerpelijks. Die zijn dus makkelijk te weerleggen. Maar dat wil niet zeggen dat een site als lookinguntojesus compleet SAB heeft weerlegd, daar zouden ze ook wel erg lang mee bezig zijn. Het is een beetje zonde, SAB had zich beter bij de ondubbelzinnige fouten en wreedheden kunnen beperken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48729708
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:27 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

SAB is zo eerlijk om de Christelijke antwoorden erbij te zetten.

Het verschil tussen beide sites is dat SAB slechts passages kiest zoals ze er staan, op "face value", terwijl lookinguntojesus en andere sites regelmatig met antwoorden komen waarin ze zichzelf in behoorlijke bochten moeten wringen om het te kunnen weerleggen. In sommige gevallen is er inderdaad geen tegenstrijdigheid door contextissues iod. Maar in andere gevallen is de weerlegging vaak iets zoals: het is goed mogelijk dat... of waarschijnlijk wordt bedoeld..... of het kan ook zijn.... En dan concluderen dat er dùs geen tegenstrijdigheid is. Dat is mij wat te simpel. Voor mij pleit dit meer voor de onduidelijkheid/ slechte samenhang van de Bijbel.

Overigens zijn er nog altijd punten waar de christelijke antwoordsites geen antwoord op vinden. Maar die punten zijn dan "niet belangrijk genoeg" om zich druk over te maken.
Je hebt idd gelijk, die site weerlegt eigenlijk ook niet de volledige site, maar wat ze doen doen ze toch aardig goed, want ze geven wel aan waarom het niet een contradictie HOEFT te zijn, dat is eigenlijk al genoeg om het niet meer als contradictie aan te nemen, want je kan het op 2 manieren interpreteren.

Moet ook zeggen dat ze juist de moeilijke contradicties proberen te weerleggen. De contradicties die niet zo significant zijn staan er ook niet tussen, zoals bijvoorbeeld of die ene kerel nou sliep of niet terwijl die vermoord werd.
pi_48729734
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:09 schreef bigore het volgende:

[..]

De antwoorden van deze website staan idd op SAB vermeld vanwege de hoge amusemetswaarde en stupiditeitsgehalte.
Neem nou bijvoorbeeld (om maar een klein voorbeeld te noemen) de vraag die SAB stelt: hoe is Judas gestorven? In Matt 27:5 staat dat hij zich ophing, terwijl we in Handelingen 1:18 lezen: Van de beloning voor zijn schanddaad kocht hij een stuk grond, maar bij een val werd zijn buik opengereten, zodat zijn ingewanden naar buiten kwamen.. SAB stelt daarop "he, er staat hier een tegenstelling".

Wat is het antwoord van lookingintojesus.net hierop?

'Het touw van Judas brak, waarna zijn buik werd opengereten"
"Kortom, er is geen contradictie"

Dit is wel een mooi voorbeeld hoe apologisten te werk gaan: ze gaan overal allerlei verbanden tussen leggen hoewel ze niet hard kunnen maken dat die verbanden er zijn enkel en alleen om aan te tonen dat er geen tegenstellingen in de bijbel staan. De logica van kinderen die nog steeds in Sinterklaas geloven.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48729765
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:51 schreef onemangang het volgende:

[..]

De antwoorden van deze website staan idd op SAB vermeld vanwege de hoge amusemetswaarde en stupiditeitsgehalte.
Neem nou bijvoorbeeld (om maar een klein voorbeeld te noemen) de vraag die SAB stelt: hoe is Judas gestorven? In Matt 27:5 staat dat hij zich ophing, terwijl we in Handelingen 1:18 lezen: Van de beloning voor zijn schanddaad kocht hij een stuk grond, maar bij een val werd zijn buik opengereten, zodat zijn ingewanden naar buiten kwamen.. SAB stelt daarop "he, er staat hier een tegenstelling".

Wat is het antwoord van lookingintojesus.net hierop?

'Het touw van Judas brak, waarna zijn buik werd opengereten"
"Kortom, er is geen contradictie"

Dit is wel een mooi voorbeeld hoe apologisten te werk gaan: ze gaan overal allerlei verbanden tussen leggen hoewel ze niet hard kunnen maken dat die verbanden er zijn enkel en alleen om aan te tonen dat er geen tegenstellingen in de bijbel staan. De logica van kinderen die nog steeds in Sinterklaas geloven.
Die is idd wel erg lomp ja
pi_48730196
Een gesprek beginnen om iemand van z'n geloof af te brengen, lijkt me niet verstandig en ook niet effectief.

Maar mocht een gesprek met een christen ooit een wending nemen waardoor het een diepgaand gesprek wordt over de vraag of het nou allemaal wel waar is wat er in de bijbel staat, dan zou ik gaan voor het aanstippen van de interne inconsequenties en tegenspraken. Daarmee toon je voldoende aan dat het niet van kaft tot kaft allemaal waar kan zijn.

Mocht het gesprek puur gaan over de vraag of God bestaat, kun je er denk ik niet omheen, om eerst eens een diepgaand gesprek te beginnen over welke eigenschappen God dan wel heeft, aangezien het wat moeilijk discussiëren is over het wel of niet bestaan van iets of iemand, als je er verschillende beelden bij hebt.
pi_48730645
Kan men nog over 'geloof' praten als men het 'zeker weet'?

Ik zou zeggen van niet.

Verder zou ik wel kunnen zeggen dat geen (atheistisch) argument mij ooit heeft kunnen laten twijfelen.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2007 10:30:58 ]
pi_48730727
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:28 schreef Triggershot het volgende:

Ik zou zeggen van niet.
Zoals mijn schoonvader zegt, het is voor mij geen geloof meer, het is een zekerheid, ik weet zeker dat God bestaat.
  donderdag 26 april 2007 @ 10:46:15 #66
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48731165
Ja, en dan zeg jij: "Ik weet zeker dat God niet bestaat". Waarom is zijn 'zeker weten' geldiger dan jouw 'zeker weten'?
Niet meer actief op Fok!
pi_48731283
quote:
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
  donderdag 26 april 2007 @ 10:51:37 #68
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_48731313
Jullie kunnen nu wel eindeloos doorlullen, maar het punt is dat meeste gelovigen veel goede dingen doen omdat het hoort bij hun geloof.
Gelovigen hebben altijd iemand die hen in de gaten houdt en dat geeft hen een fijn gevoel. Waarom zou iemand in godsnaam dat fijne gevoel afpakken? Ik geloof niet dat er een God is, maar dat stopt me niet gelovigen met rust te laten als het op hun geloof aankomt.
And all the things you do with it
  donderdag 26 april 2007 @ 10:54:48 #69
121890 M42
I Love Techno!
pi_48731404
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:51 schreef Houtspeer het volgende:
Jullie kunnen nu wel eindeloos doorlullen, maar het punt is dat meeste gelovigen veel goede dingen doen omdat het hoort bij hun geloof.
Gelovigen hebben altijd iemand die hen in de gaten houdt en dat geeft hen een fijn gevoel. Waarom zou iemand in godsnaam dat fijne gevoel afpakken? Ik geloof niet dat er een God is, maar dat stopt me niet gelovigen met rust te laten als het op hun geloof aankomt.
Misschien jalouzie dat mensen dit doen

Niet dat geloof alleen maar goede dingen doet er zijn ook overtuigingen waar vooral het tegenovergestelde een feit is. Maar als je kijkt hoeveel goed werk de kerken doen voor de kansarmen dan vind ik het misselijk om dat soort mensen te overtuigen met jouw gelijk (geloof).
  donderdag 26 april 2007 @ 11:34:29 #70
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48732842
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:51 schreef Houtspeer het volgende:
Ook als je bijvoorbeeld homo bent in een land waar gelovigen de dienst uit maken en die wet zo veel mogelijk op de Bijbel baseren?
  donderdag 26 april 2007 @ 11:39:38 #71
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48733052
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:34 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Ook als je bijvoorbeeld homo bent in een land waar gelovigen de dienst uit maken en die wet zo veel mogelijk op de Bijbel baseren?
Dat dus.

Geloven = prima, maar dwing je geloof niet aan anderen op.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 26 april 2007 @ 11:42:12 #72
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_48733141
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:54 schreef M42 het volgende:

[..]

...dan vind ik het misselijk om dat soort mensen te overtuigen met jouw gelijk (geloof).
Ach ik weet niet. Als deze mensen (misselijk) proberen mij te bekeren zal ik ze haarfijn uitleggen waarom ik niet gelovig ben. Dat deze argumenten vervolgens (mogelijk) twijfel zaaien...
pi_48733182
tvp.
  donderdag 26 april 2007 @ 11:45:23 #74
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48733265
quote:
Op donderdag 26 april 2007 08:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

christenen zien alleen niet in dat er tientallen, misschien wel honderden, godsdiensten zijn die hetzelfde beweren. Boeddhisme is onzin, hindoeïsme is onzin, alles is onzin, behalve wat zij zelf geloven. En dan zijn ze zich er niet eens van bewust dat datgene wat zij geloven sterk beïnvloed wordt door de omgeving waarin zij opgroeien (westerse cultuur, hervormd gezin wellicht...). En het dan tóch nog als de waarheid beschouwen. Want als ze in China of Turkije waren opgegroeid waren ze natuurlijk nog steeds christenen geweest .
ik weet niet welke Christenen jij spreekt, maar ik ken er persoonlijk niet 1 die andere religies afdoet als "onzin". Zeker Boeddhisme en Islam kennen qua leer veel overenkomsten met het Christendom (met name als het gaat over de houding t.o.v. je medemens enzo)
quote:
Je mag van mij best in God geloven (hoewel ik niet meer in God geloof, geloof ik ook niet dat we hier voor niets zijn), maar geloof alsjeblieft niet in de Bijbel, want zoals Haushofer al zei: de Bijbel is niet op een mooie dag uit de hemel komen vallen. Hij is het resultaat van de dwingelanderij van de meerderheid der kerken rond 200 na Chr. Irenaeus van Lyon en zijn vriendjes hebben iedereen met een afwijkende mening monddood gemaakt door hen buiten te sluiten en hun geschriften te vernietigen. Daarbij kregen ze in de vierde eeuw ook nog eens de steun van het militaire apparaat toen keizer Constantijn christen werd, dus toen konden ze de strijd tegen de niet-orthodoxen al helemaal goed aanpakken.
Dan kun je de Bijbel toch nog steeds zien als Gods woord
quote:
Het jammere aan veel christenen is dat ze zich niet open stellen voor deze geschiedenis. De Bijbel is het woord van God en daarmee uit. Bovendien doet de auteur van de Handelingen der Apostelen het voorkomen alsof de kerk ooit een eenheid was en daar wil iedereen nu naar terug. Die eenheid is een grote leugen. Het christendom van de eerste eeuwen was nog verscheidener dan het christendom van nu.
Die eenheid was er wel degelijk. Niet in de tijd van Handelingen inderdaad, aangezien er geen organisatie was en iedereen maar deed wat hij of zij dacht te moeten doen. In latere jaren was die eenheid er wel. Naar die eenheid willen een aantal Christenen terug. Ik zie niet in wat daar nou precies het probleem van is. Uiteindelijk geloven alle Christenen in dezelfde God op grond van dezelfde Bijbel.
quote:
Wat zeg ik: het hele christendom incl die Bijbel is een grote leugen .
  donderdag 26 april 2007 @ 11:45:50 #75
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48733282
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:42 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Ach ik weet niet. Als deze mensen (misselijk) proberen mij te bekeren zal ik ze haarfijn uitleggen waarom ik niet gelovig ben. Dat deze argumenten vervolgens (mogelijk) twijfel zaaien...
maar dat is een andere uitgangspositie dan TS hanteert
pi_48733299
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:46 schreef Viking84 het volgende:
Ja, en dan zeg jij: "Ik weet zeker dat God niet bestaat". Waarom is zijn 'zeker weten' geldiger dan jouw 'zeker weten'?
Het eigen 'zeker weten' weegt voor een persoon meestal zwaarder dan het 'zeker weten' van een ander. Objectief gezien is zijn zeker weten dan niet geldiger, subjectief gezien wel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_48733364
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:34 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Dat pleit voor het gescheiden houden van politiek en geloof, niet tegen het geloof an sich.
  donderdag 26 april 2007 @ 11:48:47 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48733420
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het eigen 'zeker weten' weegt voor een persoon meestal zwaarder dan het 'zeker weten' van een ander. Objectief gezien is zijn zeker weten dan niet geldiger, subjectief gezien wel.
en wat wil je hiermee zeggen?
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 26 april 2007 @ 11:57:54 #79
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48733796
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:47 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat pleit voor het gescheiden houden van politiek en geloof, niet tegen het geloof an sich.
Hoe wil jij dan poltiek en geloof scheiden? Da kan nie' hoor.
  donderdag 26 april 2007 @ 12:00:13 #80
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48733876
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe wil jij dan poltiek en geloof scheiden? Da kan nie' hoor.
lijkt mij ook lastig.

Dan zou je niet alleen de SGP en de CU moeten afschaffen, maar ook de Partij voor de Dieren. Marianne Thieme zegt wel dat haar partij een seculiere partij is, maar haar geloof zal er vast wel iets mee te maken hebben dat ze vegetarisch is.
Niet meer actief op Fok!
pi_48734017
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:48 schreef Viking84 het volgende:

[..]

en wat wil je hiermee zeggen?
Dat beweren dat je het tegenovergestelde 'zeker weet' niet erg veel invloed heeft op zo'n persoon.
  donderdag 26 april 2007 @ 12:05:13 #82
121890 M42
I Love Techno!
pi_48734042
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:42 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Anderzijds natuurlijk hetzelfde verhaal! ik heb ook regelmatig die mensen van de jesus bus mogen ontmoeten en ga dan altijd even fijn in discussie. Mensen moeten gewoon respect voor elkaar hebben. Als jij gelovig wilt zijn "fine"! als jij ongelovig wilt zijn "fine"! maar dring het niet aan elkaar op.
pi_48734688
Ik weet niet zeker of God niet bestaat, maar ik weet ook niet zeker of de Evolutietheorie waar is.
  donderdag 26 april 2007 @ 12:30:51 #84
121890 M42
I Love Techno!
pi_48734872
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:25 schreef bigore het volgende:
Ik weet niet zeker of God niet bestaat, maar ik weet ook niet zeker of de Evolutietheorie waar is.
Ik hang geen geloof aan, maar vind dat de evolutietheorie op sommige punten ook veel steken laat vallen en niet een sluitend antwoord geeft. Zeker betreffende de mens. In het Adam en Eva verhaal en de bewering van sommige extremistische gelovigen dat de aarde pas 2000 jaar oud is, vind ik persoonlijk nog dommer

1 ding geloof ik wel, dat er zo ontzettend veel meer is dan wij kunnen bevatten. Ik geloof dus wel in wiskunde en als je dan al kijkt naar het aantal berekende dimensies en dan ook nog bedenkt dat het meer dan aannemelijk is dat er in die hogere dimensies ook vormen van leven bevinden dat zij absoluut als goden op ons zouden overkomen. Elke dimensie hoger wordt alles complexer en minder te bevatten voor ons menselijke brein en zullen de levende itentiteiten veel intelligenter zijn dan wij ooit kunnen bevatten. Elke stap hoger zou mogelijk gecreeerd kunnen zijn (dan wel bewust of onbewust) door de dimensie daarboven waarmee je dus ook een antwoord op "god" krijgt. Bestaat deze wel of niet... Ja dus! ligt alleen aan de intepretatie van wat een god is.
pi_48735878
quote:
Op donderdag 26 april 2007 04:29 schreef speknek het volgende:
Niet. Twijfel ligt in iemand's karakter inbesloten en iemand's karakter veranderen doe je niet zomaar. Als het iemand is die nooit van de inconsistenties van de bijbel heeft gehoord, dan krijg je die niet aan het twijfelen, want het is geen onderzoekend persoon. Als diegene ze wel kent, en nog altijd (rigide) gelooft, dan heeft het ook geen nut om ze te vertellen. Als ze aangelegd zijn om filosofisch te twijfelen worden ze ofwel vanzelf defacto atheist, of ze blijven inconsistent. Vaak worden gelovige wetenschappers aangehaald om aan te tonen dat religie en wetenschap heel goed samen kunnen gaan, maar daar ben ik het niet mee eens. Het methodologisch naturalisme van de wetenschap is inherent onverenigbaar met de wijze waarop metafysische objecten of gebeurtenissen in religie doorgaans behandeld worden. Omgekeerd zou een geloof in wonderen het naturalisme en daardoor de wetenschappelijke epistemologie onderuit halen. Een gelovige wetenschapper heeft dus mijns inziens een inconsistente filosofie.

Maar dat terzijde. De vraag waarom je iemand van z'n geloof wil brengen is natuurlijk de hamvraag die meer mensen hebben gesteld. Er zijn op globale schaal wel wat redenen te bedenken, maar zoals ik al zei, waarschijnlijk lukt je het in het individuele geval niet. En dat moet je naar mijn mening ook helemaal niet willen, daar verziek je alleen maar relaties mee. Zoals teamlead al zei, het is aanmatigend en hoogst irritant. Laat de ander gewoon in zijn of haar waarde. Echte twijfel is natuurlijk het besef dat je er zelf ook gewoon naast kunt zitten.
Dat twijfel in iemands karakter besloten ligt lijkt me een ongefundeerde opmerking. Het ligt er allemaal maar net aan
welke bronnen je zelf aanboort. Je kan 100 antibijbel websites of boeken vinden en als je alleen die leest zal je overtuigd raken dat de bijbel onzin is. Zoek je echter 100 probijbel websites of boeken zul je overtuigd raken dat de bijbel waar is. En zo zijn er mensen geweest die de bijbel wilden ontkrachten en tot de conclusie kwamen dat de bijbel wel waar moest zijn en andersom. Uiteindelijk ben je het zelf die de keuze maakt om er in te geloven of niet. Als je er niet in gelooft zul je elk (schijnbaar) mankementje aanhalen om aan te tonen dat de bijbel onzin is en als je er wel in gelooft zal alles logisch uit te leggen zijn. Het heeft echter niets met 'weldenkend', 'rationeel', 'filosofisch onderzoekend' oid zoals zovaak en ook hier weer genoemd wordt te maken, wanneer je dat soort termen gaat gebruiken om aan te geven dat mensen die geloven niet helemaal OK zijn plaats je jezelf alleen maar onterecht op een voetstuk. Er zijn genoeg gelovigen die na een eigen zoektocht naar bijv. zingeving bij een bepaald geloof uitgekomen zijn. Als je er echter van overtuigd bent dat dit leven helemaal geen zin heeft is zo'n zoektoch uiteraard al onzinnig. Maar wie heeft er nou uiteindelijk gelijk? Als je gelooft dat jij dat bent is dat prima maar ga jezelf niet hoger of slimmer voelen dan een ander omdat je beredeneerd hebt dat alleen jij gelijk kan hebben.

Als je iemand die gelooft aan het twijfelen wil brengen zal je iemand moeten zoeken die zelf al twijfelt en zijn huiswerk nog niet goed heeft gedaan. Waarom zou je iemand van zijn geloof willen brengen? Uit eigenbelang lijkt me? Veel mensen storen zich nogal aan gelovigen heb ik het idee, vinden dat ze dom en/of gevaarlijk zijn en dat daarom dat geloof er maar eens uitgestampt moet worden, censuur van de bijbel wordt ook niet langer geschuwd geloof ik. Misschien gebeurt het zelfs uit medelijden om die arme domme gelovigen maar eens te verlossen van dat dogmatische wereldbeeld en het wereldbeeld van de bekerende persoon over te nemen. Christenen horen het uit liefde doen, de uiteindelijk bekering moet uit vrije keuze gebeuren. Een andere manier is niet christelijk van aard.

edit Dat niet-gelovigen zich vaak storen aan gelovigen kan ik trouwens wel begrijpen als je ziet wat sommige mensen in naam van het geloof doen. Dat wil echter natuurlijk niet zeggen dat zij het ware geloof vertegenwoordigen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 26-04-2007 13:04:26 ]
pi_48736325
quote:
Zelfde reden als dat je een kind van 10 dat nog in Sinterklaas gelooft of een volwassene die denkt dat de wereld plat is of dat alle negers lui zijn op andere gedachten wilt brengen.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 26 april 2007 @ 13:16:59 #87
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_48736413
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:25 schreef bigore het volgende:

Het wel of niet bestaan van god staat compleet los van het feit of evolutie waar is of niet.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:21:44 #88
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48736572
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:13 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Zelfde reden als dat je een kind van 10 dat nog in Sinterklaas gelooft of een volwassene die denkt dat de wereld plat is of dat alle negers lui zijn op andere gedachten wilt brengen.
om vooral je eigen superioriteitsgevoel te laten gelden dus?
pi_48736578
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:16 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Het wel of niet bestaan van god staat compleet los van het feit of evolutie waar is of niet.

Maar dat weet je pas zeker als je je daar voldoende in verdiept hebt. Aannemen dat het zo is omdat men zegt dat het wetenschappelijk bewezen is, is niet echt de beste manier lijkt mij.
Dan komt het inderdaad neer op geloof en niet op wetenschap.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:33:04 #90
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_48736916
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:21 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Maar dat weet je pas zeker als je je daar voldoende in verdiept hebt. Aannemen dat het zo is omdat men zegt dat het wetenschappelijk bewezen is, is niet echt de beste manier lijkt mij.
Dan komt het inderdaad neer op geloof en niet op wetenschap.
Laat ik het dan zo stellen: biologie heeft niets te maken met godsdienst.
pi_48736949
quote:
Op donderdag 26 april 2007 10:28 schreef Triggershot het volgende:

Ik zou zeggen van niet.

Verder zou ik wel kunnen zeggen dat geen (atheistisch) argument mij ooit heeft kunnen laten twijfelen.
Daarom is het ook geloof. Er is echter geen enkel rationeel argument voor het bestaan van een god.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:47:14 #92
121890 M42
I Love Techno!
pi_48737358
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:34 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Daarom is het ook geloof. Er is echter geen enkel rationeel argument voor het bestaan van een god.
Dat is kort door de bocht! rationele argumenten zijn er zat. Alleen jij vindt het vergezocht. Dat is heel wat anders en dat is jouw mening en overtuiging.

Zelfs vanuit wetenschappelijk/wiskundig oogpunt (zie mijn voorgaande korte posting) valt te beredeneren dat er wat groters is dan ons zelf. Het probleem is echter dat veel mensen zich als ubermensch zien. En er niet mee om kunnen gaan dat er een grotere intelligentie/macht is dan henzelf.
pi_48737446
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:47 schreef M42 het volgende:

[..]

Dat is kort door de bocht! rationele argumenten zijn er zat. Alleen jij vindt het vergezocht. Dat is heel wat anders en dat is jouw mening en overtuiging.

Zelfs vanuit wetenschappelijk/wiskundig oogpunt (zie mijn voorgaande korte posting) valt te beredeneren dat er wat groters is dan ons zelf. Het probleem is echter dat veel mensen zich als ubermensch zien. En er niet mee om kunnen gaan dat er een grotere intelligentie/macht is dan henzelf.
Er is vanuit wetenschappelijk oogpunt geen enkele maar dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat er iets groters is. Vgl Ockham's razor.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:50:28 #94
pi_48737463
quote:
Het probleem is echter dat veel mensen zich als ubermensch zien. En er niet mee om kunnen gaan dat er een grotere intelligentie/macht is dan henzelf.
Zoals ik hier eerder al zei, als er zo'n grote intelligente macht is, waarom maakt die dan zoveel blunders ? Waarom kan elke loodgieter een betere manier tekenen om de urinebuis van een man te laten lopen dan in ons "door god ontworpen lichaam" het geval is ? Waarom zijn er dan zoveel genetische ziektes ? ...

Bij de ziekte van Tay-Sachs bv begint na de geboorte het zenuwstelsel af te takelen door een 'fout' die in het DNA zit. Horen wordt pijnlijk, zien wordt pijnlijk, voelen wordt pijnlijk. Het kind geraakt in een vegetatief stadium en sterft een gruwelijke dood binnen enkele jaren.

Foutje in het ontwerp ?

Stel dat je gelijk hebt én er is een "hogerhand" die al dat soort dingen ontwerpt. Dan is het 1/ een prutser 2/ de grootste klootzak die er ooit geweest is. 3/ is hij dommer dan wijzelf.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:53:01 #95
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48737566
quote:

[..]

Wat Diederik Duck probeert te zeggen is dat er geen rationeel valide argumenten zijn voor een opperwezen. Je vervalt altijd in drogredenen (zo niet, verbaas mij!).
pi_48737660
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:30 schreef M42 het volgende:
1 ding geloof ik wel, dat er zo ontzettend veel meer is dan wij kunnen bevatten. Ik geloof dus wel in wiskunde en als je dan al kijkt naar het aantal berekende dimensies en dan ook nog bedenkt dat het meer dan aannemelijk is dat er in die hogere dimensies ook vormen van leven bevinden dat zij absoluut als goden op ons zouden overkomen. Elke dimensie hoger wordt alles complexer en minder te bevatten voor ons menselijke brein en zullen de levende itentiteiten veel intelligenter zijn dan wij ooit kunnen bevatten. Elke stap hoger zou mogelijk gecreeerd kunnen zijn (dan wel bewust of onbewust) door de dimensie daarboven waarmee je dus ook een antwoord op "god" krijgt. Bestaat deze wel of niet... Ja dus! ligt alleen aan de intepretatie van wat een god is.
Volgens mij begrijp je anders erg weinig van het wiskundige concept van een dimensie. Je hebt het hier eerder over het concept 'dimensie' uit series als star trek.
  donderdag 26 april 2007 @ 13:55:38 #97
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48737666
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:47 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Wel als het geloof gebiedt om homo's zo te benaderen. Politiek is dan alleen maar een makkelijk middel om ineens veel invloed te krijgen om dat gebod makkelijker uitvoerbaar te maken.
pi_48737787
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Zoals ik hier eerder al zei, als er zo'n grote intelligente macht is, waarom maakt die dan zoveel blunders ? Waarom kan elke loodgieter een betere manier tekenen om de urinebuis van een man te laten lopen dan in ons "door god ontworpen lichaam" het geval is ? Waarom zijn er dan zoveel genetische ziektes ? ...

Bij de ziekte van Tay-Sachs bv begint na de geboorte het zenuwstelsel af te takelen door een 'fout' die in het DNA zit. Horen wordt pijnlijk, zien wordt pijnlijk, voelen wordt pijnlijk. Het kind geraakt in een vegetatief stadium en sterft een gruwelijke dood binnen enkele jaren.

Foutje in het ontwerp ?

Stel dat je gelijk hebt én er is een "hogerhand" die al dat soort dingen ontwerpt. Dan is het 1/ een prutser 2/ de grootste klootzak die er ooit geweest is. 3/ is hij dommer dan wijzelf.
Dat van die urinebuis lijkt me een beetje onzin. De rest is allemaal prima dmv christelijk geloof te verklaren. Sterker nog het is 1 van de main thema's.
pi_48738035
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:34 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat een onzin, er zijn genoeg wetenschappers wie naast het geloven in het bestaan van een God het meest in contact zijn geweest met wetenschap en rationaliteit dan wie dan ook, ooit.. Het beeld van een bestaande God kan betwist worden met rationaliteit, maar het claimen van het niet bestaan van een God is niets wetenschappelijks aan.
pi_48738500
quote:
Op donderdag 26 april 2007 08:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Precies en prima verwoord.

Ik zou pas gaan geloven als een moslim een mariaverschijning (of een ander christelijk wonder) krijgt
Lurf is the message and the message is Lurf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')