abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48724623
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ... met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je? Aangezien de meeste Fokkers atheisten zijn, moeten er toch een aantal nuttige suggesties gepost kunnen worden. PS. Het zou natuurlijk geweldig zijn als bijvoorbeeld een artikel een sterke wetenschappelijk inslag kent ... wat bedoel ik daarmee gedegen bronvermeldingen, etc. ... je begrijpt wel wat ik bedoel.

Laat datgene wat de twijfel zaait maar komen ...
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2007 @ 23:45:26 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48724711
Richard Dawkins - The God Delusion

Richard Dawkins - The God Delusion (deel 3)
Carpe Libertatem
pi_48724966
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:41 schreef -Angelic- het volgende:
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ... met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je?
De bijbel en de koran.

In beide boeken staat voldoende onzin om ieder intelligent persoon er op te kunnen wijzen dat wat er in staat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een websitte als http://www.skepticsannotatedbible.com kan daarbij een geweldige hulp zijn vanwege de unieke wijze van indelen (alles over intolerantie op een rijtej, bijvoorbeeld)
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 25 april 2007 @ 23:58:47 #4
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_48725039
Waarom zou je dat willen?
And all the things you do with it
pi_48725170
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:41 schreef -Angelic- het volgende:
Stel je wilt iemand die gelooft in een bepaalde godsdienst (bv. het Christendom) aan het twijfelen brengen ...
Waarom? Is dat een doel op zich?
quote:
met welke boeken, teksten, of opmerkelijke online artikelen doe je? Aangezien de meeste Fokkers atheisten zijn, moeten er toch een aantal nuttige suggesties gepost kunnen worden. PS. Het zou natuurlijk geweldig zijn als bijvoorbeeld een artikel een sterke wetenschappelijk inslag kent ... wat bedoel ik daarmee gedegen bronvermeldingen, etc. ... je begrijpt wel wat ik bedoel.

Laat datgene wat de twijfel zaait maar komen ...
Inderdaad, laat hetgeen discussie voortbrengt maar komen
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 26 april 2007 @ 00:05:20 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_48725238
Bij twijfel heb je als gelovige altijd een pasklaar antwoord op alles: "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En klaar ben je als atheist zijnde..
pi_48725291
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:58 schreef Houtspeer het volgende:
Ja, dat was ook mijn eerste reactie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 26 april 2007 @ 00:08:09 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725328
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_48725543
Je moet de kilometers aan kloof tussen de bijbel en het dogma dat men aanhangt onthullen. Een religieuze zal zich echter "aangevallen" voelen, omdat de twijfels die je bij hem/haar toch wel doet oproepen tegen het 'geloof' van de religieuze mens ingaat, namelijk het aannemen van een theorie zonder er verificatie voor te zoeken/vinden.

Mensen worden geleidt door hun verlangens, ontdek de reden (verlangen) waarom iemand dus een religie aanhangt en je zal inzien dat het hopeloos is diegene een ander inzicht te geven. Mensen zien wat ze willen zien.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:23:15 #10
121890 M42
I Love Techno!
pi_48725659
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

De bijbel en de koran.

In beide boeken staat voldoende onzin om ieder intelligent persoon er op te kunnen wijzen dat wat er in staat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een websitte als http://www.skepticsannotatedbible.com kan daarbij een geweldige hulp zijn vanwege de unieke wijze van indelen (alles over intolerantie op een rijtej, bijvoorbeeld)
En elk intelligent persoon die ook gelovig is, weet dat hij/zij die boeken niet letterlijk moet nemen... zie het gewoon als een overtuiging een levenswijze een hobby...

Ik vind dit topic persoonlijk nergens over gaan. Je kan eindeloos discussieren over geloof en ook wetenschap! en beiden kunnen geen sluitende antwoorden geven.
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
pi_48725664
quote:
En ik gooi hem nog even in de herhaling...
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48725676
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

De bijbel en de koran.

Dat dus. Inconsistenties etc doen het altijd goed.
pi_48725706
quote:
Precies, wat is het nut ervan?
pi_48725718
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:23 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Die kan je ook terugkaatsen: waarom willen gelovigen altijd ongelovigen/andersgelovigen bekeren? Verder is een wereld zonder godsdienst misschien wel wenselijker dan een met, dus hoe meer zieltjes gewonnen voor het atheisme hoe beter.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:26:37 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725721
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:23 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Why not.

Waarom ueberhaupt een filosofische discussie starten met iemand. Als de persoon in kwestie niet gediend is van dergelijke gesprekken kan diegene dat gewoon aangeven.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:32:11 #16
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_48725834
Waarom moeten atheisten toch altijd per se gelovigen overtuigen van hun waarheid, maar beginnen ze onmiddelijk rood aan te lopen als je ook maar begint met het wijzen op bv de tekortkomingen van (onze huidige) wetenschap? Dat laatste geldt niet alleen vanuit religieus getinte discussies maar gewoon in het algemeen. Volgens mij geldt voor diegenen die zich atheist noemen in weze hetzelfde als christenen: je gelooft ergens in (wetenschap(pers)), meestal kennen ze nog geen fractie van dat hele ding maar toch is het erg pijnlijk als iemand begint over de tekortkomingen.

Mijn advies: ergens over praten, of discussieren is prettig. Maar doe het niet met als doel de ander z'n geloof onderuit te halen. Wil je hem echt ergens van overtuigen? Begin dan niet met zogenaamd keihard bewijs of ander grof geschut, maar laat hem eens zelf nadenken over wat hij/zij ziet als beperking in wat hij gelooft.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  donderdag 26 april 2007 @ 00:39:46 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48725987
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:32 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Waarom moeten atheisten toch altijd...
Altijd? Daar ben ik gestopt met lezen.

Probeer het nog een keertje.
pi_48725989
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Die kan je ook terugkaatsen: waarom willen gelovigen altijd ongelovigen/andersgelovigen bekeren? Verder is een wereld zonder godsdienst misschien wel wenselijker dan een met, dus hoe meer zieltjes gewonnen voor het atheisme hoe beter.
Geen idee, willen gelovigen dat altijd?
Ik vind het van erg weinig respect t.o.v. je gesprekspartner getuigen als je de discussie ingaat met als enige doel zijn geloof of overtuigingen aan het wankelen te brengen.
pi_48726005
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Altijd? Daar ben ik gestopt met lezen.

Probeer het nog een keertje.
Mierenneuker

Hij heeft een goed punt.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:41:08 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48726018
quote:
Op donderdag 26 april 2007 00:40 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mierenneuker

Hij heeft een goed punt.
Oh... laat eens zien dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo