De NVBS-verrassingsrit met HIJSM Plan U 113Oei, dat was even minder, de wekker om 6.45 na een veel te korte nacht, wat weer te maken had met het kampioenschap van PSV en de gevolgen daarvan
![]()
Maar goed, toch eruit he, 's avonds een kerel, 's morgens een kerel, niewaar
![]()
Eerst even met plannetje V 804 naar Leiden en vervolgens met een DDARretje langs de bollenvelden om zodoende ruim op tijd in Haarlem te zijn voor het vertrek van de NVBS-excursie (waarom ik niet via Amsterdam gegaan ben zal duidelijk zijn). En jawel, na een tijdje kwam de rode Plan U aanrijden, en kon het gezelschap aan boord. In Den Haag HS en Rotterdam werden de laatste deelnemers ingeladen, waarna we op weg konden naar de eerste fotostop, op Rotterdam Stadion. Daar was ik toch wel enigszins verbaasd over het verloop van de dingen: Een soort commandant met een megafoon die de mensen naar een "ideale plek" dirigeert, waarna iedereen braaf naast elkaar op een rijtje gaat staan en zitten om allemaal dezelfde foto te kunnen maken
![]()
Ik heb van een andere deelnemer begrepen dat er vroegâh ook nog een lint gespannen werd waar iedereen dan achter moest, maar dat regime schijnt de laatste jaren enigszins versoepeld te zijn.
![]()
(de trein bevindt zich rechts achter de fotograaf)
Hoe dan ook, we konden weer snel verder. Over de Moerdijkbrug, kopmaken op Lage Zwaluwe, en over het enkele lijntje langs het dorpje Moerdijk op naar het gelijknamige industrieterrein, waar we helemaal op het meest westelijke spoor een fotostop hadden. Daarna weer terug naar Lage Zwaluwe, met onderweg nog een fotostop bij het monument in de buurt (nou ja, vanuit Saturnus gezien was het best in de buurt
![]()
). Terug op de hoofdlijn kon het gas flink open, langs Breda, Tilburg, Eindhoven met de grijze CXX-protos en de overgeschilderde Veolia-wadloper (keurig aan het zicht onttrokken door wat schraal V- en T-werk overigens) en door naar Weert. In Weert werd kopgemaakt om door het Budelerzand naar Budel te rijden, net als Moerdijk dus een stuk waar je normaal niet zo snel komt, dus dat was wel tof
![]()
.
Vlak voor Budel werd opnieuw kopgemaakt, en als eerste reizigerstrein in de geschiedenis hebben we het raccordement van de firma Zinifex bereden, een grote zinkfabriek. Inmiddels was het hoog tijd voor weer een fotostop, voorbij het terrein van de fabriek (op het terrein mochten immers geen foto's gemaakt worden) temidden van wat fraaie vennetjes. Na afloop daarvan zijn we nog even met trein en al de productiehallen in gereden, waar versgegoten blokken zink lagen af te koelen. Dat was natuurlijk helemaal cool om eens mee te maken
![]()
Maar wederom: geen foto's.
Via Budel ging de rit verder naar Weert en Roermond, waar we 20 minuten stilstonden voordat we achter een sliert Wadlopertjes aan richting Venlo konden. Bij de kruising in Swalmen was er weer gelegenheid voor de foto's, en in Tegelen opnieuw. Na Venlo werd koers gezet richting Eindhoven, waarbij een geplande fotostop in Horst-Sevenum nog de mist in ging om allerlei redenen waar Prorail ook niet helemaal vrijuit bij ging, zoals het hoort
![]()
En na geconstateerd te hebben dat de palen voor de bordjes inmiddels geplaatst zijn op Helmond Brandevoort
![]()
gingen we verder naar Den Bosch. Voor iets wat rijmt op "fotostop" uiteraard, hoewel ook een gang naar de Smullers er mooi tussendoor kon, aangezien het inmiddels etenstijd was. Vervolgens voerde de rit via een imposant staaltje roestrijden bij Geldermalsen naar Dordrecht, met fotostops in Beesd, Leerdam, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam, het kan niet op
![]()
Bij het binnenrijden van Dordrecht liepen we nog even 10 minuten vertraging op vanwege een niet nader genoemde figuur op het spoor of het schouwpad, die eerst verwijderd moest worden. Mongolen, platschieten die lui
Oorspronkelijk was ik van plan om helemaal mee terug te rijden naar Haarlem, en dan nog via Leiden naar Utrecht te rijden, maar uiteindelijk heb ik bij de fotostop in Rotterdam de pijp aan Maarten gegeven en ben naar huis gegaan. Was overigens nog steeds kwart over tien toen ik thuis was.
De foto's:
1. De trein in Haarlem
![]()
2. De trein op Rotterdam Stadion
![]()
3. De trein op Moerdijk
![]()
4. De trein op Moerdijk
![]()
5. De trein bij het monument bij Moerdijk
![]()
6. De trein bij het monument bij Moerdijk
![]()
7. De trein achter de zinkfabriek
![]()
8. De trein in Tegelen
![]()
9. De trein in Den Bosch
![]()
10. De trein in Hardinxveld-Giessendam
![]()
11. De trein in Rotterdam Centraal
![]()
Kan je nagaan eh
![]()
staan de fotostops van Swalmen, Beesd, Leerdam en Gorinchem er nog niet eens bij.
Nou ja goed, we gaan verder.
12. De trein met een smerig stuk schroot op Rotterdam Stadion
![]()
13. De trein met ander smerig schroot in Tegelen
![]()
14. De trein met een Veetje in Hardinxveld-Giessendam
![]()
En tot slot nog wat algemene sfeerimpressies
15. De trein laat zich uitgebreid bewonderen achter de zinkfabriek
![]()
16. Het instappen met behulp van een huishoudladdertje, daar waar geen perron was
![]()
17. De trein van binnen
![]()
![]()
18. De Arriva-sticker is precies groot genoeg voor over het NS-logo van de 869
![]()
19. Het Nummer van De trein
![]()
Het was een leuke dag, mooi weer, Warsteiner aan boord, zinkfabriek bezocht
![]()
Alleen die gekkigheid met die fotostops hoeft de volgende keer niet van mij
![]()