SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Is er nog een vervolg van dit boek of is dit het einde...
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2007 21:22:14 ]
quote:Op woensdag 25 april 2007 21:21 schreef Gewas het volgende:
Hoi, dit boek heb ik net uitgelezen (wel de Nederlandse versie 'In de Ban van de Ring') en ik vond het echt een leuk boek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Is er nog een vervolg van dit boek of is dit het einde....
Niet meer actief op Fok!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
quote:Op woensdag 25 april 2007 21:44 schreef splendor het volgende:
Lees The Silmarillion.. misschien lastig doorheen komen, vooral het begin want dat is niet echt fantasie, maar daar worden dat soort dingen in uitgelegd.
Ook wie Gandalf nu echt is.Dat vroeg me ik me echt al die tijd al af, vanwaar komen die tovenaars. En hoe werd die ene gozer een Witte? Saruman volgens mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb de trilogie al minimaal 3x gezien (boeken nooit gelezen)![]()
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:09 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Dat vroeg me ik me echt al die tijd al af, vanwaar komen die tovenaars. En hoe werd die ene gozer een Witte? Saruman volgens mij.
Heb de trilogie al minimaal 3x gezien (boeken nooit gelezen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2007 22:17:18 ]
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:14 schreef Gewas het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:09 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Dat vroeg me ik me echt al die tijd al af, vanwaar komen die tovenaars. En hoe werd die ene gozer een Witte? Saruman volgens mij.
Heb de trilogie al minimaal 3x gezien (boeken nooit gelezen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het heel kort.Maar als het je intresseert dan lees het boek maar, dan vallen heel veel dingen op z'n plaats en word het ook echt een compleet verhaal, lord of the rings heeft nogal wat gaten die in dat boek worden gevuld. Bijvoorbeeld waar de dwergen vandaan komen en waarom de elven onsterfelijk zijn.
-
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:16 schreef Crazykill het volgende:
[..]Ja inderdaad, en waarom die andere wit was weet ik eigenlijk niet, wordt geloof ik niet verteld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien een beetje offtopic maar ik las iets in de spits over een nieuwe boek van tolkien die postuum werd uitgegeven? De kinderen van hurin ofzoiets? Weet iemand daar meer over? En is het de moeite waard om te lezen/kopen?-
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het einde van de boeken is trouwens vrij anders dan in de films, vooral wat betreft Saruman.
Met TNT?
"mmm... Doemspleten, Doemberg, Mordor. Er is niemand thuis, dan geef ik het toch gewoon af bij de buren? Die aardige mijnheer Sauron in die Zwarte Toren hiernaast wil het vast wel even bewaren"
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:21 schreef Barbaaf het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het einde van de boeken is trouwens vrij anders dan in de films, vooral wat betreft Saruman.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
quote:Op woensdag 25 april 2007 22:23 schreef splendor het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
Valt nog mee, er zijn veel betere topics over LotR hier.quote:Op woensdag 25 april 2007 22:32 schreef alwaysthebest het volgende:
Hm interessant topic.
Sorry voor de tvp.
Er staat me nog een discussie bij over het al dan niet hebben van vleugels door Balrogs in het algemeen en degeen met wie Gandalf in Moria vocht in het bijzonderquote:Op woensdag 25 april 2007 22:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Valt nog mee, er zijn veel betere topics over LotR hier.
Bijvoorbeeld. Da's al een heel stuk beter.quote:Op woensdag 25 april 2007 22:40 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Er staat me nog een discussie bij over het al dan niet hebben van vleugels door Balrogs in het algemeen en degeen met wie Gandalf in Moria vocht in het bijzonder![]()
Ik heb dat boek vrij snel de kast ingegooid, erg lastig te lezen. Misschien over een tijdje nog maar eens proberen.quote:Op donderdag 26 april 2007 19:01 schreef Gewas het volgende:
Ik ben nu een eindje in het boek De Silmarillion. Maar echt, waar gaat het over.![]()
Het zijn losse(re) verhalen en beschrijft de mythologie van Midden Aarde, zoiets als de verhalen uit het oude Griekenland, Egypte, Mesopotamië of, dichter als inspiratiebron, Scandinavië en Britannië.quote:Op donderdag 26 april 2007 19:01 schreef Gewas het volgende:
Ik ben nu een eindje in het boek De Silmarillion. Maar echt, waar gaat het over.![]()
De schrijfstijl ligt inderdaad niet iedereen. Probeer anders eerst de Hobbit en dan nog een keer In de ban van de Ring. En als je dat nog steeds traag vindt, begin dan pas bij Rivendell, zeker het eerste stuk is namelijk enorm traag.quote:Op donderdag 26 april 2007 20:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vond In de ban van de ring echt zooo takkesaai. De films zijn wel ok, maar die boeken, daar is echt niet doorheen te komen. Halverwege boek2 had ik er wel genoeg van
Nu ben ik wat verder in het boek en het word leuker (gaat over Elfen en Dwergen enz) maar het begin van het boek... ik weet echt niet waar het over ging.quote:Op donderdag 26 april 2007 20:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het zijn losse(re) verhalen en beschrijft de mythologie van Midden Aarde, zoiets als de verhalen uit het oude Griekenland, Egypte, Mesopotamië of, dichter als inspiratiebron, Scandinavië en Britannië.
Eru Illuvatár is de schepper. Hij maakte de goden en hun engelen. Samen zongen ze het lied der schepping. Een aantal van de goden en veel meer van de engelen vertrokken naar Midden Aarde en werden Valar en Maiar. Één Vala, Melkor, was alleen heel trots en eiste een groter deel op, zijn maiar met onder andere Sauron volgden hem en het werd oorlog.quote:Op donderdag 26 april 2007 20:52 schreef Gewas het volgende:
[..]
Nu ben ik wat verder in het boek en het word leuker (gaat over Elfen en Dwergen enz) maar het begin van het boek... ik weet echt niet waar het over ging.![]()
Nou ja dit is een aardig begin toch?quote:Op woensdag 25 april 2007 22:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Valt nog mee, er zijn veel betere topics over LotR hier.
De hobbit is leuk, maar wel een stuk meer standaardfantasy (magische voorwerpen enzo). Het is dan ook voor een wat jonger publiek.quote:Op donderdag 26 april 2007 21:06 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Nou ja dit is een aardig begin toch?
Ik heb me nog niet zo diep verdiept, ga zeker wel nog o.a. de Hobbit lezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:27 schreef Gewas het volgende:
Ik snap iets niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Wat ik me afvraag,quote:Op woensdag 25 april 2007 22:40 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Er staat me nog een discussie bij over het al dan niet hebben van vleugels door Balrogs in het algemeen en degeen met wie Gandalf in Moria vocht in het bijzonder![]()
quote:Op maandag 21 mei 2007 16:54 schreef Gewas het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag,De Balrog brak de val in het water. Oh, en Gandalf is natuurlijk geen mens, dat scheelt ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
Gandalf overleeft z'n val wel, gaat vechten en na een lange tijd verslaat hij de Balrog bovenop de bergen en niet diep onder de bergen. Daarna bezwijkt hij aan z'n verwondingen en wordt teruggestuurd in een sterkere versie omdat z'n werk er nog niet opzit (maar nog niet met z'n volledige krachten want dan zou hij sterker zijn dan Sauron die het grootste gedeelte van z'n macht in de ring gegoten heeft).quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:43 schreef SSID het volgende:
Samenvatting: Gandalf overleeft zijn val niet, maar komt terug als nieuwe wizard.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Gandalf overleeft z'n val wel, gaat vechten en na een lange tijd verslaat hij de Balrog bovenop de bergen en niet diep onder de bergen. Daarna bezwijkt hij aan z'n verwondingen en wordt teruggestuurd in een sterkere versie omdat z'n werk er nog niet opzit (maar nog niet met z'n volledige krachten want dan zou hij sterker zijn dan Sauron die het grootste gedeelte van z'n macht in de ring gegoten heeft).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatst ook weer de Silmarillion gelezen, wat een briljant boek is dat zeg. Vooral alle heldendaden vond ik prachtig.
En De kinderen van Hurin vond ik dan weer wat minder, die had ik daarna gelezen, en dat weet je alles al zown beetje en dat was jammer.
Slay the dragon in your dreams!
Weet je toevallig ook of aragorn ook wordt terug gestuurd? Ik zit net de 2e film weer te kijken en op het moment dat hij door brego uit de rivier wordt gered (nouja hij spoelt aan en dan komt dat paard aangelopen), dan kust arwen hem en zegt 'may the grace of the valar protect you', kun je daar niet uit opmaken dat ze ook aragorn terug hebben gestuurd? Of misschien juist dat ie bijna dood was maar ze hem nog niet willen hebben, vandaar die ''genade''.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Gandalf overleeft z'n val wel, gaat vechten en na een lange tijd verslaat hij de Balrog bovenop de bergen en niet diep onder de bergen. Daarna bezwijkt hij aan z'n verwondingen en wordt teruggestuurd in een sterkere versie omdat z'n werk er nog niet opzit (maar nog niet met z'n volledige krachten want dan zou hij sterker zijn dan Sauron die het grootste gedeelte van z'n macht in de ring gegoten heeft).
Dat van Aragorn staat niet in het boek, dat hebben ze er in de film zelf bij bedacht.quote:Op woensdag 23 mei 2007 08:36 schreef splendor het volgende:
[..]
Weet je toevallig ook of aragorn ook wordt terug gestuurd? Ik zit net de 2e film weer te kijken en op het moment dat hij door brego uit de rivier wordt gered (nouja hij spoelt aan en dan komt dat paard aangelopen), dan kust arwen hem en zegt 'may the grace of the valar protect you', kun je daar niet uit opmaken dat ze ook aragorn terug hebben gestuurd? Of misschien juist dat ie bijna dood was maar ze hem nog niet willen hebben, vandaar die ''genade''.
Overigens nog een klein vraagje nu ik toch bezig ben.Na een tijdje zegt gandalf dat ie al 300 mensenjaren de aarde bewandeld en nu te weinig tijd heeft, maar hoezo 300? Hij loopt er toch al een stuk of 2000 rond?
Nog iets trouwens, In welk boek worden de verhalen verteld van de oorsprong van rohan en gondor, of is er niet veel gebeurt in de tijd dat de ring verborgen was?
Op het moment dat hij met Aragorn in de stallen staat in Rohan, waarna Aragorn met Theoden naar Helm's Deep gaat. Uit mijn hoofd, dus ik kan er compleet naast zitten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:08 schreef splendor het volgende:
Oh het zouden ook mensenlevens kunnen zijn inderdaad, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Dat van arwen heb ik nog een keer gekeken maar dat van gandalf zou ik zo niet weten waar ie dat ergens gezegd zou hebben.
Je zit precies goed, ik had dit nog even nagekeken op de DVD.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:21 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Op het moment dat hij met Aragorn in de stallen staat in Rohan, waarna Aragorn met Theoden naar Helm's Deep gaat. Uit mijn hoofd, dus ik kan er compleet naast zitten.
Dat is een filmstuk. Arwen komt in het boek maar heel erg weinig voor omdat Tolkien eerst van plan was om hem met Eowýn te laten trouwen. Pas tegen het einde veranderde hij van gedachten en koos hij toch van Arwen maar toen was het te laat en veel te veel werk om haar rol te vergroten. In het boek zit ze eigenlijk alleen in Rivendell (zij was niet degene die Frodo naar Rivendell bracht) en aan het eind eigenlijk.quote:Op woensdag 23 mei 2007 08:36 schreef splendor het volgende:
[..]
Weet je toevallig ook of aragorn ook wordt terug gestuurd? Ik zit net de 2e film weer te kijken en op het moment dat hij door brego uit de rivier wordt gered (nouja hij spoelt aan en dan komt dat paard aangelopen), dan kust arwen hem en zegt 'may the grace of the valar protect you', kun je daar niet uit opmaken dat ze ook aragorn terug hebben gestuurd? Of misschien juist dat ie bijna dood was maar ze hem nog niet willen hebben, vandaar die ''genade''.
Poeh, even spieken op de encyclopedia of arda.quote:Nog iets trouwens, In welk boek worden de verhalen verteld van de oorsprong van rohan en gondor, of is er niet veel gebeurt in de tijd dat de ring verborgen was?
Eorl en Cirion komt nog half half naar voren als een van de stukken uit de Unfinished Tales meen ik, maar echt LotR proza wordt het niet. Alhoewel ik zelf absoluut niet ontevreden was met de recent uitgekomen Children of Húrin ondanks dat ik het merendeel van de tekst al wel in de een of andere vorm had.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:28 schreef Dagonet het volgende:
Poeh, even spieken op de encyclopedia of arda.
Hmmm, daar staan geen verwijzingen naar de boeken, da's wel jammer. Daar kan je het wel een beetje uitvogelen maar de daadwerkelijke verhalen heb je dan niet natuurlijk. Volgens mij werden die ook niet gigantisch uit de doeken gedaan hoor.
Die zit in zo'n beetje elke editie behalve de eerste dacht ik. Achterin Return of the King. Alhoewel je niet bijzonder veel mist als je toch al bezig bent in Nagelaten Vertellingen, is het wel aardig om de familielijnen en gebeurtenissen een beetje helder bij elkaar te hebbenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:44 schreef Gewas het volgende:
Ik ben nu Nagelaten Vertellingen aan het lezen en er wordt een verwijzing gemaakt naar een Appendix in 'In de Ban van de Ring' maar mijn versie heeft helemaal geen Appendix in dat boek. Zitten er bij jullie wel Appendixen in dat boek?
Ik heb een jubileumuitgave (3 boeken in 1) uit 2004. Maar dan ga ik dat boek maar uit de bibliotheek halen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Die zit in zo'n beetje elke editie behalve de eerste dacht ik. Achterin Return of the King. Alhoewel je niet bijzonder veel mist als je toch al bezig bent in Nagelaten Vertellingen, is het wel aardig om de familielijnen en gebeurtenissen een beetje helder bij elkaar te hebben.
quote:... Uitstekende vertaling. Deze editie bevat niet de aanhangsels die in andere uitgaven wel te vinden zijn. Paperbackeditie; kleine druk.
(Biblion recensie, Redactie)
Dat zijn idd de aanhangselen (zoals ze officiëel in het Nederlands heten, je appendix dus).quote:Op dinsdag 12 juni 2007 20:04 schreef Gewas het volgende:
Over aanhangsels gesproken... ik heb ook het boek 'In de Ban van de Ring - De Aanhangsels' (nog niet gelezen) is dat hetzelfde als de Appendix in 'In de Ban van de Ring'?
Ik ben in de bibliotheek geweest om het te vergelijken met andere boeken en het zijn inderdaad dezelfde aanhangels.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 20:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat zijn idd de aanhangselen (zoals ze officiëel in het Nederlands heten, je appendix dus).
Jaquote:Op maandag 23 juli 2007 17:32 schreef Gewas het volgende:
Heeft iemand Letters from J.R.R. Tolkien en Roverandom gelezen?
Nee. Brieven van de Kerstman is een verzameling van brieven en tekeningen die Tolkien door de postbode bij hem thuis liet bezorgen toen z'n kinderen klein waren, de kerstman schreef dus terug.quote:En is Brieven van de Kerstman hetzelfde boek als Letters from J.R.R. Tolkien?
De Engelse versie van Letters from J.R.R. Tolkien heb ik volgens mij in de Elfwinkel zien liggen. Ik hoop dat ik er wat van snap in het Engels.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja
[..]
Nee. Brieven van de Kerstman is een verzameling van brieven en tekeningen die Tolkien door de postbode bij hem thuis liet bezorgen toen z'n kinderen klein waren, de kerstman schreef dus terug.
Letters is de verzameling brieven aan familie, vrienden, uitgevers en fans over z'n boeken, met name de Hobbit en LotR.
Niet?quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
In het boek zit ze eigenlijk alleen in Rivendell (zij was niet degene die Frodo naar Rivendell bracht) en aan het eind eigenlijk.
Hmmm ik heb hem vorig jaar gekocht maar niet helemaal uitgelezen. Maar als je meer informatie wilt hebben over Lord of the Rings vind je het misschien wel wat. Wat ik alleen wel een handig hoofdstuk vond was de hele tijdlijn van de geschiedenis van Midden-aarde waarin bij elk jaar wordt verteld wat er gebeurt is. Om alles op een rijtje te krijgen zegmaar.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:49 schreef Wiehoe het volgende:
Ik ben momenteel ook druk bezig met Lord of the rings te lezen en de versie die ik heb heeft ook geen aanhangsels/appendix. Is dit de moeite waard om het er los bij te kopen?
Wat je ook kan doen is in de bibliotheek op zoek gaan naar een versie van Lord of the Rings met bijlage en dan kijken wat je er van vind. Had ik ook gedaan en toen had ik hem maar gekocht.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:17 schreef Wiehoe het volgende:
Oke dan lees ik eerst het boek wel uit en dan kijk ik of ik nog meer informatie wil. Ik heb namelijk Silmarillion ook nog, daar wil ik ook nog weer voor de 3e keer aan beginnen. Kijken hoever ik nu kom, want wat een moeilijk boek is dat zeg
Ja dat heb ik ook dat je de film gaat vergelijken met het boek. Ik heb eerst de films gezien (deel 1 in de bios) en vond het helemaal geweldig maar had er toen niet aan gedacht het boek te lezen. Pas nadat ik deel 3 had gezien besloot ik het boek te gaan lezen. Maar als ik dus in het boek lees over Frodo denk ik meteen aan die acteur van de film.quote:Op woensdag 31 december 2008 13:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ben LOTR weer aan het lezen.
Vorige keer dat ik het las was vlak voor de release van de eerste film. Dus delen 2 en 3 zag ik in de bios pas respectievelijk 1 en 2 jaar na het lezen van het boek. Ik zag wel verschillen met het verhaal in het boek, niet alleen ontbrekende delen, maar ook dingen die in het boek niet voorkomen.
Ik heb de film nu al vele malen gezien. Hierdoor ben ik blijkbaar gaan denken dat dingen die ik in de film zie, ook in het boek gebeuren. Zo zat ik bij de slag om Helms Deep toch echt te wachten op een groep elven onder leiding van Haldir, maar die komen natuurlijk helemaal niet. Ik verwachtte Wargs op weg naar Helms Deep, maar die bleven weg.
Het is wel leuk om 'm weer eens helemaal te lezen, al heb ik er nu, halverwege ben ik ongeveer, wel spijt van dat ik niet gewoon de Engelse ben gaan lezen. Dat doe ik de volgende keer, dus over een jaar of 3 denk ik.
Wat dan? Ah, gevonden, the Legend of Siguard and Gudrun. Een hervertelling van de Noorse saga. (dit verhaal dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Sigurd)quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
binnenkort weer een " nieuw" oud 'jong' werk van Tolkien op de markt...
Hangt er vanaf. Dit is uitgegeven en bewerkt door Christopher en niet door een ghostwriter. Christopher was vanaf het begin al een klankbord voor z'n vader en heeft na diens dood decennia gespendeerd aan het bewerken en uitgeven van z'n vaders nalatenschap. The Children of Hurin kostte al verschrikkelijk lang om in goede vorm te kunnen publiceren.quote:vraag me toch af hoe men steeds aan dit soort dingen komt bij dooie menschen ... je krijgt toch vaak het idee dat iemand anders het heeft geschreven in de stijl van ...
Dat kan. Hij's niet de eerste die het herverteld.quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:55 schreef Gewas het volgende:
Grappig, volgens mij heb ik het verhaal van Sigurd al gelezen in een boek (De Edda).
Gandalf en 12 van de 13 namen van de dwergen uit de Hobbit.quote:Kan er ook naastzitten, ik haal de namen altijd door elkaar. Tolkien heeft heel veel overgenomen uit de Germaanse mythologie. Dwergen, elfen, reuzen enz. Ik heb gelezen dat de naam Gandalf zelfs letterlijk is overgenomen.
Specifiek voor 'Lord of the rings' kan ik het niet zeggen. Wel voor 'the Hobbit'. Dit boek heb ik ooit in het Nederlands gelezen, en laatst in het engels en ik kan eigenlijk wel zeggen dat dit een hele verrijking voor het verhaal was. Hoewel de Nederlandse vertaling niet slecht is, draagt het lezen in de oorspronkelijke taal veel bij aan de sfeer en de toon van hoe Tolkien het bedoeld heeft, althans dat was mijn ervaring. Dus als je geen problemen hebt met het lezen van engels is het zeker aan te raden het ook in het engels te lezen!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 00:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Vraagje: Heb het boek nu 2 x in het Nederlands gelezen, maar hoe anders is de beleving van het boek in het Engels? Misschien een erg suggestieve vraag maar ik hoop toch dat er iemand een bepaald antwoord op kan formuleren.
Ik heb LotR nooit in het Nederlands gelezen. Wel een stuk of 3 in het Engels. LotR is een boek wat in ieder geval een paar keer lezen waard is (ik kan me niet herinneren ooit een ander boek vaker dan 1 keer gelezen te hebben). Als je het engels een beetje machtig bent raad ik je aan het inderdaad het eens in het engels te lezen. Ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ik weet alleen dat ik erg van de schrijfstijl van Tolkien kan genieten, dus waarom niet op de manier zoals hij dat zelf heeft neergepend.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 00:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Vraagje: Heb het boek nu 2 x in het Nederlands gelezen, maar hoe anders is de beleving van het boek in het Engels? Misschien een erg suggestieve vraag maar ik hoop toch dat er iemand een bepaald antwoord op kan formuleren.
Dat is het dan ook niet, het is een versie van het oudnoorse gedicht tegenwoordig voornamelijk bekend als Wagners Nibelungen opera. (waar de helikoptermuziek uit Apocalypse Now dan weer van is).quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:13 schreef Gewas het volgende:
Verwacht echter geen verhaal over Midden-Aarde.
Leg ze naast elkaar neer.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 10:00 schreef Gewas het volgende:
Schop.
Ik lees wel vaker dat de Engelstalige versie mooier/beter is. Ik vraag me alleen af of ik goed genoeg Engels kan. Denk dat ik maar met de Hobbit in het Engels begin dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |