abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72394401
quote:
John Ronald Reuel Tolkien werd geboren op 3 januari 1892 te Bloemfontein, Zuid-Afrika. In een hol onder de grond woonde een Hobbit... Deze woorden schreef hij in 1928 op het onbeschreven eindexamenblad van een van zijn studenten. Het boek dat Tolkien over deze Hobbits schreef was het begin van zijn wereldberoemde oeuvre, dat na vijftig jaar nog steeds als zowel het begin als het hoogtepunt van het fantasygenre wordt beschouwd: In de Ban van de Ring.
Boeken van Tolkien:

-De Hobbit (1937)

In de Ban van de Ring:
-De Reisgenoten (1954)
-De Twee Torens (1954)
-De Terugkeer van de Koning (1955)

-Boer Gilles van Ham (1949)
-De Avonturen van Tom Bombadil (1962)
-Blad van Klein (1964)
-De Smid van Groot Wolding (1967)
-Brieven van de Kerstman (1976)
-De Silmarillion (1977)
-Nagelaten Vertellingen (1980)
-Brieven van Tolkien (1981)
-Meneer Blijleven (1982)
-Roverandom (1998)
-De Kinderen van Húrin (2007)
-De Legende van Sigurd en Gudrún (2009)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolkien

Nieuw boek:

quote:
Na De Kinderen van Húrin maakte zoon Christopher opnieuw een nooit eerder gepubliceerd verhaal van zijn vader klaar voor publicatie. De Legende van Sigurd en Gudrún is een mythische vertelling gebaseerd op de Noorse legendes over Sigurd de Völsung en De Val van de Niflungs, dat door Tolkien in modern Engels werd herverteld.
Zijn er meer Tolkien liefhebbers hier? In dit topic kunnen we praten over de boeken van Tolkien.
pi_72394459
tvp tot een jaar of 10 / 12 terug veel van hem gelezen, laatste jaren niets meer. Overigens wel alles in het Engels weet niet of dat ten koste gaat van je topic
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_72394524
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:56 schreef Ceased2Be het volgende:
tvp tot een jaar of 10 / 12 terug veel van hem gelezen, laatste jaren niets meer. Overigens wel alles in het Engels weet niet of dat ten koste gaat van je topic
Maakt niet uit, de verhalen zijn hetzelfde toch? Ik heb zelf alleen Nederlandse boeken van hem gelezen, mijn Engels is niet al te best.

Oh en als iemand in de OP een fout ontdekt over de boeken of de jaartallen, zeg het dan even dan pas ik het aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2009 16:06:29 ]
  donderdag 3 september 2009 @ 12:10:14 #4
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_72394820
Ik heb mij laten vertellen dat het nieuwe boek door zijn zoon geschreven was. (leek mij vrij logisch dat hij dat niet zelf deed Tenzij de doden kunnen schrijven)
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
pi_72394882
Ik ben met het nieuwe boek bezig. Ben ongeveer bij bladzijde 100 en het bevalt me goed tot nu toe. Wel moeilijk te begrijpen af en toe. De verhalen zijn trouwens gebaseerd op de verhalen van de Edda maar Tolkien heeft er een hele eigen draai aan gegeven. Het is trouwens wel handig als je van te tevoren al wat weet over de Noorse mythologie omdat het dan makkelijker te begrijpen is.
  donderdag 3 september 2009 @ 12:14:20 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_72394947
Naast de Lord of the Rings en the Hobbit ook eens een dappere poging gedaan om Silmarillion te lezen. Na een pagina of 20 met alleen maar namen vond ik het wel voldoende.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 3 september 2009 @ 12:17:19 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_72395036
In de Ban van de Ring is toch wel de basis van mijn fantasie verslaving!

Daarna The Hobbit en The Silmarillion gelezen maar eigenlijk nooit veel meer van Tolkien.

Het is wel de moeite waard om je engels bij te spijkeren Gewas! Ik vind de boeken mooier in het Engels. Deels omdat Engels een rijkere taal is en deels omdat Tolkien een ongelofelijk taalkunstenaar was. Er gaan, hoe erg Max Schuchart zijn best ook deed, toch subtiele dingen verloren.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_72395047
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:10 schreef BELASTING het volgende:
Ik heb mij laten vertellen dat het nieuwe boek door zijn zoon geschreven was. (leek mij vrij logisch dat hij dat niet zelf deed Tenzij de doden kunnen schrijven)
Het verhaal zelf is volgens mij een heel oud verhaal van Tolkien, maar zijn zoon legt in de inleiding en in het commentaar op de hoofdstukken uit wat zijn vader bedoelde. Ik vind dat zijn zoon ook best goed kan schrijven en de uitleggen die hij geeft verduidelijken het verhaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2009 12:18:36 ]
pi_72395311
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:17 schreef SicSicSics het volgende:
In de Ban van de Ring is toch wel de basis van mijn fantasie verslaving!

Daarna The Hobbit en The Silmarillion gelezen maar eigenlijk nooit veel meer van Tolkien.

Het is wel de moeite waard om je engels bij te spijkeren Gewas! Ik vind de boeken mooier in het Engels. Deels omdat Engels een rijkere taal is en deels omdat Tolkien een ongelofelijk taalkunstenaar was. Er gaan, hoe erg Max Schuchart zijn best ook deed, toch subtiele dingen verloren.
Ik heb al meerdere mensen horen zeggen dat de Engelse versies veel beter zijn. Zat er een tijdje geleden al aan te twijfelen of ik de Hobbit in het Engels zal kopen. Ik vind sowieso de Engelse namen als The Shire al meteen mooier klinken. Ik denk dat ik hem eerst maar leen in de bieb en kijk of ik het begrijp.
pi_72395453
Heb er aardig wat gelezen een paar niet helemaal omdat ik ze een beetje te ingewikkeld vond om zo s'avonds te lezen.

-De Hobbit (1937)
In de Ban van de Ring:
-De Reisgenoten (1954)
-De Twee Torens (1954)
-De Terugkeer van de Koning (1955)
-De Silmarillion (1977)
-Nagelaten Vertellingen (1980)
-De Kinderen van Húrin (2007)
-De Legende van Sigurd en Gudrún (2009)

Voor mij was The Hobbit daaruit het beste boek en die heb ik natuurlijk in het engels gelezen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_72395598
Heb alleen In de ban van de Ring van hem gelezen. Wil nog wel meer boeken van hem lezen, maar er is nog zoveel wat ik wil lezen. Er zijn eigenlijk veel te veel goede boeken
pi_72396387
Ik heb verschillende boeken gelezen van Tolkien, maar nog niet allemaal zie ik.
Er is toch ook een serie boeken over dwergen in Midden Aarde? Dit is niet geschreven door Tolkien, maar gaat wel over Midden Aarde. Weet iemand wat ik bedoel en zijn het leuke boeken?
History became legend, legend became myth.
pi_72396419
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:36 schreef Tja..1986 het volgende:
Heb alleen In de ban van de Ring van hem gelezen. Wil nog wel meer boeken van hem lezen, maar er is nog zoveel wat ik wil lezen. Er zijn eigenlijk veel te veel goede boeken
Ik heb hier zo'n 8 boeken liggen waarmee ik halverwege ben. Ik wil altijd alles tegelijk lezen.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:14 schreef Lod het volgende:
Naast de Lord of the Rings en the Hobbit ook eens een dappere poging gedaan om Silmarillion te lezen. Na een pagina of 20 met alleen maar namen vond ik het wel voldoende.
De Silmarillion heb ik gelezen maar snapte er toendertijd weinig van. Toch wil ik hem nog eens herlezen.

Deze boeken van Tolkien heb ik gelezen:

In de Ban van de Ring
De Hobbit
De Silmarillion
Nagelaten Vertellingen
De Aanhangsels
Sprookjes en Vertellingen
De Kinderen van Hurin
pi_72396956
Weet dat er destijds een hele serie was getiteld 'the history of middle-earth' helemaal ge-edit door Christopher Tolkien maar die zie je eigenlijk nergens mee staan terwijl je er 10 / 15 jaar geleden mee doodgegooid werd.

-edit-
http://www.bookdepository(...)of-Middle-Earth-Pt.1

Mooie verzamelband van de eerste 5 delen zie ik. wellicht nog eens het aanschaffen waard

[ Bericht 46% gewijzigd door Ceased2Be op 03-09-2009 14:36:33 ]
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_72404819
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:14 schreef Lod het volgende:
Voor mij geldt hetzelfde. The Silmarillion kon me echt niet boeien.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_72408278
quote:
Op donderdag 3 september 2009 17:48 schreef Idler het volgende:

[..]

Voor mij geldt hetzelfde. The Silmarillion kon me echt niet boeien.
Ik had al hetzelfde met het grootste deel van LotR; Sam & Frodo vond/vind ik zo gruwelijk irritant dat ik die stukken altijd overgeslagen heb na de eerste keer lezen.
pi_72428259
Ik ben net terug van de stad en ik heb de Hobbit in het Engels gehaald. Heb net al effe een bladzijde gelezen en op een paar woorden na vind ik het goed te begrijpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2009 12:05:18 ]
pi_72428395
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:56 schreef Ceased2Be het volgende:
Zelfde. Een paar jaar voor die films uitkwamen las ik echt alles van hem (en dan meestal meerdere keren), maar ik heb nu al jaren niets meer van Tolkien gelezen.

The Silmarillion was altijd mijn favorieten boek van hem, ik heb ook wat van die History of Middle Earth boeken van hem gelezen, maar die konden niet echt boeien.
pi_72429692
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:05 schreef Gewas het volgende:
Ik ben net terug van de stad en ik heb de Hobbit in het Engels gehaald. Heb net al effe een bladzijde gelezen en op een paar woorden na vind ik het goed te begrijpen.
Het is best kinderlijk geschreven vind ik zelf dus goed te volgen voor ons.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_72429743
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 13:00 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Het is geschreven voor engelse kinderen van de basisschool leeftijd dus het zou goed te volgen moeten zijn ja . Het is ook niet verboden om een woordenboek ernaast te houden voor de woorden waarvan je uit de context de betekenis niet kunt halen
pi_72429860
Zo erg is mijn engels nou ook weer niet.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  † In Memoriam † vrijdag 4 september 2009 @ 13:12:35 #22
248016 goldfinger1963
BBQ KIng
pi_72430057
De Silmarillion vind ik een moeilijk boek om te lezen maar dat komt volgens mij meer omdat er geen verhaallijn in zit
de trilogie waar hij het bekenste mee is geworden is weer een puik verhaal
Het gaat er niet om wat mensen over je zeggen,
Maar hoe je ermee omgaat !
Een geschreven woord komt anders over dan een gesproken woord.
pi_72442363
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 13:00 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Ik heb nu een aantal bladzijdes gelezen van de Hobbit en ik begrijp het gewoon best goed. Ik heb hem ook effe naast de Nederlandstalige versie gelegd en vergeleken, en ik vind de Engelse eigenlijk toch mooier.
pi_72522969
Heeft iemand hier trouwens Brieven Van De Kerstman en Brieven Van Tolkien gelezen? En wat vonden jullie ervan?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2009 17:06:29 ]
pi_72525311
Ik heb Brieven van Tolkien gelezen. Er zitten een paar aardige (lange) brieven in waarin hij veel uitlegt aan zijn lezers, die zeker wel de moeite waard zijn als je wat geïnteresseerd bent in de wereld achter The Lord of the Rings. Er zaten echter ook heel wat brieven tussen die hij aan zijn vrouw heeft geschreven, waar privé informatie in stond waar ik totaal geen behoefte aan heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')