Bronquote:'Ruzie binnen coalitie over lot postbodes'
PvdA en CDA staan lijnrecht tegenover elkaar: de PvdA wil postbodes beschermen tegen de liberalisering van de postmarkt. Coalitiegenoot CDA voelt daar weinig voor.
Volgens Het Financieele Dagblad helpt de PvdA-fractie oppositiepartijen in de Tweede Kamer aan een meerderheid tegen de nieuwe postwet, als het CDA niet instemt met een constructie in die wet die de arbeidsvoorwaarden van postbezorgers beschermt.
Komt die bescherming er niet, dan stemt de PvdA niet in met de wet die ook de markt voor post tot 50 gram vrijgeeft. Maar het CDA is tegen. 'Als de PvdA de wet gaat torpederen, heeft ze vooral een probleem met haar eigen staatssecretaris Frank Heemskerk. Want het is Heemskerks wet', zegt een anonieme CDA'er in de krant.
Loon
Schrikbeeld voor veel kamerleden zijn de arbeidsvoorwaarden van de postbodes van nieuwkomers op de postmarkt, Sandd en Selektmail. Die werken op basis van stukloon.
Dat is wel wat anders dan de oude monopolist PTT Post, tegenwoordig TNT, dat bekendstond om de goede arbeidsvoorwaarden. Doordat de politiek de markt liberaliseert, is dat verleden tijd. TNT schrapt duizenden banen om te kunnen opboksen tegen de nieuwe concurrentie. En als de TNT-postbodes niet akkoord gaan met een versobering van hun arbeidsvoorwaarden, vallen er nog eens een paar duizend ontslagen extra.
En ik wilde de OP nog echt serieus gaan lezen.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:55 schreef Klopkoek het volgende:
Elsevier...
Het is Martijn, had je nog een andere bron verwacht?quote:Op woensdag 25 april 2007 19:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En ik wilde de OP nog echt serieus gaan lezen.
Dank je, vriend.![]()
De oude CAO hef je idd niet zo maar op maar hoelang is het al bekend dat het vrijgeven van de postmarkt er een komt?Ik denk zeker al een jaar of 5.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:55 schreef Klopkoek het volgende:
En nee, dat de staat regels stelt is niet zo vreemd. De oude CAO (hebben postbodes dat wel?) hef je immers niet zomaar even op.
Alles wat de overheid doet leidt tot concurrentievervalsing. Zelfs anti-concurrentievervalsing wetgeving.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
En dan zijn ze er nog niet klaar voor en moet de overheid eigenlijk in grijpen als het aan bepaalde politieke partijen ligt. Iets wat ik een zeer slechte zaak vind zeker omdat je daarmee aan concurentie vervalsing gaat doen eigenlijk
ik heb deze maand maar 12 enveloppen bezorgd...quote:Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Diepvriez het volgende:
ik heb deze maand maar 12 enveloppen bezorgd...![]()
..dan wordt dat 12 euro deze maand kereltje...![]()
Dat betekent dat je of lui bent of ander werk moet gaan zoekenquote:Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Diepvriez het volgende:
.....nog meer slaven.....![]()
ik heb deze maand maar 12 enveloppen bezorgd...![]()
..dan wordt dat 12 euro deze maand kereltje...![]()
Ik heb me even ingelezen. Wat is het geval?quote:Op woensdag 25 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De oude CAO hef je idd niet zo maar op maar hoelang is het al bekend dat het vrijgeven van de postmarkt er een komt?Ik denk zeker al een jaar of 5.
En dan zijn ze er nog niet klaar voor en moet de overheid eigenlijk in grijpen als het aan bepaalde politieke partijen ligt. Iets wat ik een zeer slechte zaak vind zeker omdat je daarmee aan concurentie vervalsing gaat doen eigenlijk
22-1-2004 Minister Brinkhorst wil postmarkt openstellenquote:Op woensdag 25 april 2007 21:42 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens is jou bewering dat al langer bekend is dat er een liberalisering aan komt niet waar. Het lag in de lijn van verwachtingen, zeker, maar de Tweede Kamer heeft er geen beslissing over genomen en het vorige kabinet (met vrije markt fundi Zalm) dacht er niet eens aan.
Je hebt gelijk, Brinkhorst was vaak nog liberaler dan zijn VVD-collegas.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
22-1-2004 Minister Brinkhorst wil postmarkt openstellen
Het niveau van ondoordachte bemoeienis met dingen die toevallig in het nieuws komen en emotioneel goed vallen. Dat is geen regeren, dat is crowd pleasen, de keerzijde van de angst waarvan dit kabinet een produkt is.quote:Op woensdag 25 april 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
Het niveau van 'lekker weinig salaris betalen en wij zakkenvullen'?
klopt maar wat doe je eraanquote:Op woensdag 25 april 2007 23:29 schreef MrX1982 het volgende:
De postbode moet beschermd worden tegen de overheid. Het is leuk en aardig deze anti vrije markt retoriek maar deze hele situatie is ontstaan vanwege het jarenlange monopolie van TNT en zijn voorlopers qua naam. Tegenwoordig wordt er dan getracht om concurrentie in de postmarkt te brengen door andere eisen te stellen aan de nieuwkomers, lees bijna geen eisen, dan waar aan TNT zich moet houden. Nee dat is echt het vrije markt principe. Ik noem het overheidsgereguleerde concurrentievervalsing en daar wordt de naam liberalisering of vrije markt voor misbruikt.
Maar ja daar win je geen zieltjes mee.
schandalig, echt asociaal, hoe durven ze, te bezopen voor woorden, het ongebrijdelde kapitalisme kan maar zijn gang gaan,quote:Schrikbeeld voor veel kamerleden zijn de arbeidsvoorwaarden van de postbodes van nieuwkomers op de postmarkt, Sandd en Selektmail. Die werken op basis van stukloon.
Goedkopere post, vind ik wel een goed plan op zich.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:59 schreef RedFever007 het volgende:
Al die staatbedrijven liberaliseren is ook zo'n goed idee
De eisen die gesteld worden aan postbedrijven gelijk trekken of de eisen loslaten. De postmarkt is ook een vrije lastige business in de zin dat het een verzadigde en zelfs krimpende markt is.quote:Op donderdag 26 april 2007 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt maar wat doe je eraan![]()
Ik zou er idd geen overheids bemoeienis op willen hebben maar ja de linkse partijen bemoeien zich graag met vanalles.quote:Op donderdag 26 april 2007 12:26 schreef MrX1982 het volgende:
De eisen die gesteld worden aan postbedrijven gelijk trekken of de eisen loslaten. De postmarkt is ook een vrije lastige business in de zin dat het een verzadigde en zelfs krimpende markt is.
Dat de politiek zich hier mee bemoeit, is in ieder geval verkeerd maar ja politici bemoeien zich graag met alles.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |