abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 april 2007 @ 19:53:58 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48715748
quote:
'Ruzie binnen coalitie over lot postbodes'

PvdA en CDA staan lijnrecht tegenover elkaar: de PvdA wil postbodes beschermen tegen de liberalisering van de postmarkt. Coalitiegenoot CDA voelt daar weinig voor.

Volgens Het Financieele Dagblad helpt de PvdA-fractie oppositiepartijen in de Tweede Kamer aan een meerderheid tegen de nieuwe postwet, als het CDA niet instemt met een constructie in die wet die de arbeidsvoorwaarden van postbezorgers beschermt.

Komt die bescherming er niet, dan stemt de PvdA niet in met de wet die ook de markt voor post tot 50 gram vrijgeeft. Maar het CDA is tegen. 'Als de PvdA de wet gaat torpederen, heeft ze vooral een probleem met haar eigen staatssecretaris Frank Heemskerk. Want het is Heemskerks wet', zegt een anonieme CDA'er in de krant.

Loon
Schrikbeeld voor veel kamerleden zijn de arbeidsvoorwaarden van de postbodes van nieuwkomers op de postmarkt, Sandd en Selektmail. Die werken op basis van stukloon.

Dat is wel wat anders dan de oude monopolist PTT Post, tegenwoordig TNT, dat bekendstond om de goede arbeidsvoorwaarden. Doordat de politiek de markt liberaliseert, is dat verleden tijd. TNT schrapt duizenden banen om te kunnen opboksen tegen de nieuwe concurrentie. En als de TNT-postbodes niet akkoord gaan met een versobering van hun arbeidsvoorwaarden, vallen er nog eens een paar duizend ontslagen extra.
Bron

Het hele voorstel van de PvdA met betrekking tot de bescherming van de arbeidsvoorwaarden van de postbodes klinkt mij een beetje als concurrentievervalsing in de oren.

Het is een feit dat door het vrijgeven van de markt op de postbezorging ook andere bedrijven gaan toe treden die niet zulke riante arbeidsvoorwaarden hebben als het voormalige staatbedrijf TNT. Maar moeten deze bedrijven daarom gedwongen worden om de arbeidsvoorwaarden over te nemen? Dit zou toch te krom voor woorden zijn.......
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48715825
Elsevier...

En nee, dat de staat regels stelt is niet zo vreemd. De oude CAO (hebben postbodes dat wel?) hef je immers niet zomaar even op.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 april 2007 @ 19:57:00 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48715875
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:55 schreef Klopkoek het volgende:
Elsevier...
En ik wilde de OP nog echt serieus gaan lezen.

Dank je, vriend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 25 april 2007 @ 19:58:31 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48715941
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En ik wilde de OP nog echt serieus gaan lezen.

Dank je, vriend.
Het is Martijn, had je nog een andere bron verwacht?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 25 april 2007 @ 19:59:01 #5
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_48715959
Al die staatbedrijven liberaliseren is ook zo'n goed idee
  woensdag 25 april 2007 @ 20:04:32 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48716184
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:55 schreef Klopkoek het volgende:
En nee, dat de staat regels stelt is niet zo vreemd. De oude CAO (hebben postbodes dat wel?) hef je immers niet zomaar even op.
De oude CAO hef je idd niet zo maar op maar hoelang is het al bekend dat het vrijgeven van de postmarkt er een komt?Ik denk zeker al een jaar of 5.

En dan zijn ze er nog niet klaar voor en moet de overheid eigenlijk in grijpen als het aan bepaalde politieke partijen ligt. Iets wat ik een zeer slechte zaak vind zeker omdat je daarmee aan concurentie vervalsing gaat doen eigenlijk
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48716921
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
En dan zijn ze er nog niet klaar voor en moet de overheid eigenlijk in grijpen als het aan bepaalde politieke partijen ligt. Iets wat ik een zeer slechte zaak vind zeker omdat je daarmee aan concurentie vervalsing gaat doen eigenlijk
Alles wat de overheid doet leidt tot concurrentievervalsing. Zelfs anti-concurrentievervalsing wetgeving.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:26:45 #8
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_48717148
.....nog meer slaven.....

ik heb deze maand maar 12 enveloppen bezorgd...
..dan wordt dat 12 euro deze maand kereltje...
zo goed..?
pi_48717287
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Diepvriez het volgende:
...geeft niks hoor, we dwingen iemand anders wel om jou een modaal salaris te betalen
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2007 @ 20:36:46 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48717552
Zolang mijn post netjes door iemand door de brievenbus wordt gedaan bij het juiste geadresseerde adres kan het mij eigenlijk niet zoveel schelen welk bedrijf dat doet. Als het maar gebeurt. Het liefst betaal ik zo min mogelijk, zeker voor aangetekende brieven die ik de laatste veel verstuur (en die kosten een godsvermogen).

Als een goedkoper bedrijf mij een rechtsgeldige aantekengarantie kan geven voor minder geld, perfect.

Liever heb ik dat heel dat nutteloze papieren postgedoe uitgefaseerd wordt en we gewoon over gaan op digitaal.
Carpe Libertatem
pi_48717571
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Diepvriez het volgende:
.....nog meer slaven.....

Dat betekent dat je of lui bent of ander werk moet gaan zoeken
  woensdag 25 april 2007 @ 21:42:35 #12
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48720275
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

De oude CAO hef je idd niet zo maar op maar hoelang is het al bekend dat het vrijgeven van de postmarkt er een komt?Ik denk zeker al een jaar of 5.

Ik heb me even ingelezen. Wat is het geval?

Tot nu toe heeft TNT het monopolie, daarom hebben de bonden een bedrijfs-CAO afgesproken. Zo'n CAO geld dan alleen voor dat bedrijf. Logisch, want er zijn geen andere bedrijven met postbodes. Zo'n bedrijfsCAO komt overigens bij wel meerdere grotere, vooral unieke (zoals Shell, noem me bijv. een ander Nederlands oliebedrijf op) bedrijven voor.
Maar aan zo'n bedrijfs-CAO hoeven dus eventuele toetreders zich niet te houden. Dat is zowel slecht voor TNT (die blijft er aan vast zitten) als de werknemers. Daarom willen de bonden met de werkgevers gaan praten over een bedrijfstak-CAO, een CAO die dus voor alle postbedrijven geld en ook door de minister algemeen geldend verklaard kan worden. Maar de werkgevers slaan dit af.

Begint het kwartje nu een beetje te vallen?

Overigens is jou bewering dat al langer bekend is dat er een liberalisering aan komt niet waar. Het lag in de lijn van verwachtingen, zeker, maar de Tweede Kamer heeft er geen beslissing over genomen en het vorige kabinet (met vrije markt fundi Zalm) dacht er niet eens aan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_48720444
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:42 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens is jou bewering dat al langer bekend is dat er een liberalisering aan komt niet waar. Het lag in de lijn van verwachtingen, zeker, maar de Tweede Kamer heeft er geen beslissing over genomen en het vorige kabinet (met vrije markt fundi Zalm) dacht er niet eens aan.
22-1-2004 Minister Brinkhorst wil postmarkt openstellen
  woensdag 25 april 2007 @ 21:50:10 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48720641
Ik voorspel een doemscenario waarbij de PvdA buiten spel wordt gezet, het kabinet ploft en de vvd binnen wandelt bij de nieuwe verkiezingen alsof het altijd een linkse lente is geweest en er tijd voor zgn. hervormingen gekomen zijn
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  woensdag 25 april 2007 @ 21:53:13 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48720819
quote:
Je hebt gelijk, Brinkhorst was vaak nog liberaler dan zijn VVD-collegas.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 25 april 2007 @ 22:10:16 #16
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48721666
Dit is het niveau waar dit kabinet maar beter op kan blijven.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 25 april 2007 @ 23:06:35 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48723686
Het niveau van 'lekker weinig salaris betalen en wij zakkenvullen'?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 25 april 2007 @ 23:10:47 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48723826
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
Het niveau van 'lekker weinig salaris betalen en wij zakkenvullen'?
Het niveau van ondoordachte bemoeienis met dingen die toevallig in het nieuws komen en emotioneel goed vallen. Dat is geen regeren, dat is crowd pleasen, de keerzijde van de angst waarvan dit kabinet een produkt is.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_48724323
De postbode moet beschermd worden tegen de overheid. Het is leuk en aardig deze anti vrije markt retoriek maar deze hele situatie is ontstaan vanwege het jarenlange monopolie van TNT en zijn voorlopers qua naam. Tegenwoordig wordt er dan getracht om concurrentie in de postmarkt te brengen door andere eisen te stellen aan de nieuwkomers, lees bijna geen eisen, dan waar aan TNT zich moet houden. Nee dat is echt het vrije markt principe. Ik noem het overheidsgereguleerde concurrentievervalsing en daar wordt de naam liberalisering of vrije markt voor misbruikt.

Maar ja daar win je geen zieltjes mee .
pi_48733985
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:29 schreef MrX1982 het volgende:
De postbode moet beschermd worden tegen de overheid. Het is leuk en aardig deze anti vrije markt retoriek maar deze hele situatie is ontstaan vanwege het jarenlange monopolie van TNT en zijn voorlopers qua naam. Tegenwoordig wordt er dan getracht om concurrentie in de postmarkt te brengen door andere eisen te stellen aan de nieuwkomers, lees bijna geen eisen, dan waar aan TNT zich moet houden. Nee dat is echt het vrije markt principe. Ik noem het overheidsgereguleerde concurrentievervalsing en daar wordt de naam liberalisering of vrije markt voor misbruikt.

Maar ja daar win je geen zieltjes mee .
klopt maar wat doe je eraan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_48734358
PvdA wil altijd alles en iedereen beschermen. De postbodes maar ook bijvoorbeeld de minima (zoals dat zo mooi heet). Zo simpel zit deze wereld alleen niet in elkaar. Partij kiezen voor de postbodes betekent dat de minima meer voor post moeten betalen (om het heel simpel uit te drukken). Dat wordt dus een dilema als je alles en iedereen wilt beschermen. Moeilijk voor de PvdA. Het CDA heeft dan ook het grootste gelijk in deze kwestie.

[ Bericht 0% gewijzigd door TubewayDigital op 26-04-2007 12:43:18 ]
pi_48734482
quote:
Schrikbeeld voor veel kamerleden zijn de arbeidsvoorwaarden van de postbodes van nieuwkomers op de postmarkt, Sandd en Selektmail. Die werken op basis van stukloon.
schandalig, echt asociaal, hoe durven ze, te bezopen voor woorden, het ongebrijdelde kapitalisme kan maar zijn gang gaan,

stem nu SP

pi_48734521
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:59 schreef RedFever007 het volgende:
Al die staatbedrijven liberaliseren is ook zo'n goed idee
Goedkopere post, vind ik wel een goed plan op zich.
pi_48734720
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

klopt maar wat doe je eraan
De eisen die gesteld worden aan postbedrijven gelijk trekken of de eisen loslaten. De postmarkt is ook een vrije lastige business in de zin dat het een verzadigde en zelfs krimpende markt is.

Dat de politiek zich hier mee bemoeit, is in ieder geval verkeerd maar ja politici bemoeien zich graag met alles.
  donderdag 26 april 2007 @ 22:12:03 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48755046
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:26 schreef MrX1982 het volgende:
De eisen die gesteld worden aan postbedrijven gelijk trekken of de eisen loslaten. De postmarkt is ook een vrije lastige business in de zin dat het een verzadigde en zelfs krimpende markt is.

Dat de politiek zich hier mee bemoeit, is in ieder geval verkeerd maar ja politici bemoeien zich graag met alles.
Ik zou er idd geen overheids bemoeienis op willen hebben maar ja de linkse partijen bemoeien zich graag met vanalles.

Ik denk dat de concurrentie de markt misschien nog wel een nieuwe impuls zou kunnen geven.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')