Bron: Nu.nlquote:Rutte is antimarktdenken zat
UDEN - VVD-leider Mark Rutte heeft genoeg van het antimarktdenken dat de Nederlandse politiek volgens hem in zijn greep heeft. "De kritiek op de liberale economie begint zo luid te klinken dat wij Nederlanders de grote voordelen ervan dreigen te vergeten", zei hij maandagavond in Uden, waar de lokale VVD-afdeling haar 40-jarig bestaan vierde.
Rutte riep zijn partijgenoten op zich niet te laten verleiden "door linkse retoriek die stelt dat marktwerking leidt tot een-race-to-the-bottom. Marktwerking leidt tot een race-to-the-top".
Telefoons
De VVD-leider wees erop dat de vrije markt voor telefonie heeft geleid tot een enorme toename van het aantal mobiele telefoons, dat vliegen steeds goedkoper wordt door concurrentie van de luchtvaartmaatschappijen en dat er voldoende geld is voor "een fatsoenlijke sociale zekerheid" omdat dat geld in de vrije markt wordt verdiend.
Rutte ontkent niet dat "de markt soms bijsturing behoeft". De overheid heeft daarbij een rol als "marktmeester".
Niet blind
"En we zijn er niet blind voor dat globalisering soms ook problemen met zich meeneemt en de mensen zorgen baart. Neem de problematiek van de wereldwijde migratiestromen en van de verplaatsing van arbeid naar andere werelddelen." Maar die oplossing is niet "het continu bekritiseren van de vrije markt".
Rutte wil dan ook dat VVD'ers zich niet langer in het defensief laten drukken door "de trend van antiliberaal denken". Die trend vraagt volgens hem om een "offensief en optimistisch antwoord".
"Ik wil dus geen liberalen horen die schuchter zeggen dat wij ook echt wel sociaal zijn. Ik wil geen liberalen meer horen stamelen dat wij ook echt wel van de natuur houden. Ik wil trotse liberalen horen, die wijzen op de dagelijkse en historische successen van ons gedachtegoed."
Wat een zege! Tegenwoordig zit iedereen als een contactgestoorde aan de telefoon te hangen en proberen ze er andere mensen mee lastig te vallen hoe interessant ze wel niet zijn. De tijd zonder mobiele telefoons was af en toe lastig, maar vaak ook een genot.quote:De VVD-leider wees erop dat de vrije markt voor telefonie heeft geleid tot een enorme toename van het aantal mobiele telefoons
Wat een zege! Goedkoop vliegen is geen zegen, want het is uiterst slecht voor het milieu, de afhankelijk en gevolgen van een nog hogere gebruik van fossiele brandstoffen en de grote overlast van vliegtuigen voor bewoners.quote:dat vliegen steeds goedkoper wordt door concurrentie van de luchtvaartmaatschappijen
Nu bij AH, zomerzege(l)squote:Op woensdag 25 april 2007 12:21 schreef pberends het volgende:
Hulde! Hulde! Hulde! Verzin hier nog meer "zeges" van de vrije markt.
Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat dan, maar hier bezorgt men zelfs op maandag nog amper post en bij voorkeur pas om 12 uur ofzo. Vroeger had je tenminste nog een ochtend en avond bestelling. Tegenwoordig mag je blij zijn als een pakje oid niet bij de buren wordt afgeleverd, of achteloos voor je deur wordt gezet. En dan heb ik het nog eens over de TNT, laten we het over die andere vrije markt helden als Pakket Express of NPD nog maar niet hebben...quote:Op woensdag 25 april 2007 12:21 schreef pberends het volgende:
- 7 keer per dag komt er post door de deur
ohjah das idd ook ene goeie "monopolisering" als dat tenminste een woord is.quote:Op woensdag 25 april 2007 12:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Vrije markt, hmmm... dat de entertainmentindustrie nog maar bestaat uit 3 a 4 grote conglomeraten die zich binnenkort ook wel zullen opeten. Of is dit een verkeerd voorbeeld?
Kom je muziek tekortquote:Op woensdag 25 april 2007 12:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Vrije markt, hmmm... dat de entertainmentindustrie nog maar bestaat uit 3 a 4 grote conglomeraten die zich binnenkort ook wel zullen opeten. Of is dit een verkeerd voorbeeld?
De myspace-bandjes, het groeiend aantal undeground concerten en feesten, kleine bandjes die snel groeien doordat hun kleine labels ver onder de prijs van conglommeraten gaan verkopen of optreden.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ben je blij met al die vreselijke muzikale ontwikkelingen?
Anders gezegt. waar heb je bovenstaande 2 voor nodig? wat voegt dat toe aan je leven?quote:Op woensdag 25 april 2007 13:33 schreef HeatWave het volgende:
Ik ben gek op mobieltjes, en ik vlieg liever voor 100 dan voor 700 euro.
En nu?
ik zou ook wel dezelfde acijnsen voor mn benzine willen betalen als de vliegtuigmaatschappijen voor hun kerosinequote:Op woensdag 25 april 2007 13:33 schreef HeatWave het volgende:
en ik vlieg liever voor 100 dan voor 700 euro.
Nee, ik natuurlijk ook niet. Maar daar gaat het niet om. De muziekmarkt is aan het instorten door de 'punk'-mentaliteit van de bandjes van tegenwoordig, voor zolang het duurt dan. Als ze geld ruiken gaan ze alsnog naar Universal of Warner. Dat de platenmaatschappijen in problemen zitten is natuurlijk mooi maar heeft wel gevolgen voor met name concertkaartjes. Platenmaatschappijen hadden nooit de monsters moeten worden die het zijn geworden, dat had ons een hoop troep bespaard, een hopen zielen gered. Ik heb geen flauw idee wat ik nu wilde zeggenquote:Op woensdag 25 april 2007 13:32 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De myspace-bandjes, het groeiend aantal undeground concerten en feesten, kleine bandjes die snel groeien doordat hun kleine labels ver onder de prijs van conglommeraten gaan verkopen of optreden.
Enfin, ik kom geen enkele muziek tekort.
Veel, lekker ontspannen met een spelletje onderweg, ff een SMS dat ik wat later ben, met drukke evenementen zoals k'dag kan ik mensen eindelijk eens vinden ipv eeuwen zoeken.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:37 schreef kless het volgende:
[..]
Anders gezegt. waar heb je bovenstaande 2 voor nodig? wat voegt dat toe aan je leven?
CD Babyquote:Op woensdag 25 april 2007 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ben je blij met al die vreselijke muzikale ontwikkelingen?
Ik ook niet. Het lijkt juist dat de markt ervoor zorgt dat er ondanks deze bagger nog steeds goede aanbod is, omdat er goede vraag isquote:Op woensdag 25 april 2007 13:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nee, ik natuurlijk ook niet. Maar daar gaat het niet om. De muziekmarkt is aan het instorten door de 'punk'-mentaliteit van de bandjes van tegenwoordig, voor zolang het duurt dan. Als ze geld ruiken gaan ze alsnog naar Universal of Warner. Dat de platenmaatschappijen in problemen zitten is natuurlijk mooi maar heeft wel gevolgen voor met name concertkaartjes. Platenmaatschappijen hadden nooit de monsters moeten worden die het zijn geworden, dat had ons een hoop troep bespaard, een hopen zielen gered. Ik heb geen flauw idee wat ik nu wilde zeggen
Communicatie snap ik nog, maar daar verspilt men heel veel tijd aan met slechte afspraken maken.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Veel, lekker ontspannen met een spelletje onderweg, ff een SMS dat ik wat later ben, met drukke evenementen zoals k'dag kan ik mensen eindelijk eens vinden ipv eeuwen zoeken.
En nu kan ik zonder maanden te hoeven sparen wel ff naar Barcelona ipv naar schubbekutjeveen voor een lang weekend.
En ja, dat vind ik prettig.
Alles mag!quote:Op woensdag 25 april 2007 12:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Met dank aan het rijnlandse model.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:40 schreef Schepseltje het volgende:
kijk naar alles wat je aan welvaart en vrijheid hebt ten opzichte van de DDR of Noord Korea, en voila
Daar gaat dit topic niet over. En nee, natuurlijk ben ik geen voorstander van DDR of Noord-Korea. Maar de vrije markt is te ver doorgeschoten.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:40 schreef Schepseltje het volgende:
kijk naar alles wat je aan welvaart en vrijheid hebt ten opzichte van de DDR of Noord Korea, en voila
Ok.. pakken we de cijfers er even bijquote:Op woensdag 25 april 2007 14:48 schreef pberends het volgende:
Daar gaat dit topic niet over. En nee, natuurlijk ben ik geen voorstander van DDR of Noord-Korea. Maar de vrije markt is te ver doorgeschoten.
In 1900 werd 90% van de maatschappij aan de vrije markt overgelaten.. (eigen boerderij, particuliere scholen, etc) inmiddels nog 48% (cijfers zijn uit 2002, dus nu misschien nog minder)quote:Nederlandse overheidsuitgaven als percentage van het nationaal inkomen
1900.....10%
1914.....11%
1917.....30%
1920.....17%
1930.....18%
1933.....25%
1950.....24%
1960.....25%
1970.....30%
1980.....36%
2002.....52%
Bronnen: Adam Smith Institute en "Economische geschiedenis van Nederland in de 20e eeuw" JL van Zanden / RT Griffiths
Dankzij, daar ben ik wel van overtuigd, het is de methode geweest om na de tweede wereldoorlog een welvarende samenleving op te bouwen. In de UK duurde dat 30 jaar langer.quote:
hoe rijker men werd (door ontwikkelingen binnen de vrije markt) hoe meer de overheid er bovenop sprongquote:Op woensdag 25 april 2007 15:02 schreef du_ke het volgende:
Schepseltje kijk eens naar de welvaart in Nederland nu en die in 1900. Blijkbaar heeft meer overheid voor veel meer welvaart gezorgd.
In dit geval heeft de overheid van dat geld wegen aangelegd waar je met je tractor overheen kan en dijken zodat de polder die je met je tractor wilt bewerken niet overstroomt.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:07 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
hoe rijker men werd (door ontwikkelingen binnen de vrije markt) hoe meer de overheid er bovenop sprong
ken je tractorpulling? zelfde principe, hoe harder je gaat, hoe meer gewicht je moet dragen
communisme is prima, helaas ongschikt voor mensen.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Daar gaat dit topic niet over. En nee, natuurlijk ben ik geen voorstander van DDR of Noord-Korea. Maar de vrije markt is te ver doorgeschoten.
Net als het ontbreken van overheden dat trekken mensen ook niet.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:50 schreef kless het volgende:
[..]
communisme is prima, helaas ongschikt voor mensen.
Dat de overheid toevallig goed is in wegen aanleggen betekent niet dat je overal de overheid maar in moet gaan zetten.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
In dit geval heeft de overheid van dat geld wegen aangelegd waar je met je tractor overheen kan en dijken zodat de polder die je met je tractor wilt bewerken niet overstroomt.
Het juiste aandeel is zo'n 38 tot 42%.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:56 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Ok.. pakken we de cijfers er even bij
[..]
In 1900 werd 90% van de maatschappij aan de vrije markt overgelaten.. (eigen boerderij, particuliere scholen, etc) inmiddels nog 48% (cijfers zijn uit 2002, dus nu misschien nog minder)
Oftewel, als jij van 9 tot 5 werkt, werk je meer dan vier uur voor de overheid, de rest van de opbrengst mag je op de vrije markt besteden.
De gemiddelde nederlander is dus in feite een halve ambtenaar.
Als 48% voor jou 'doorgeschoten' is.. wat is dan het juiste aandeel? 40% ? 10% ?
De overheid legt geen wegen aan, dat doen gewoon particuliere bedrijven. Het wordt wel betaald door de overheid ja.quote:Op donderdag 26 april 2007 00:30 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat de overheid toevallig goed is in wegen aanleggen betekent niet dat je overal de overheid maar in moet gaan zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |