Heb je alles voor vandaag?quote:ALKMAAR - Een 16-jarige leerling van de Christelijke scholengemeenschap Jan Arentz in Alkmaar is maandagmiddag in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis. Hij had drie klappen gekregen van een andere jongen.
Dat heeft directeur L. Spaans van de scholengemeenschap maandagavond gezegd. De politie bevestigt het bericht. Volgens de politiewoordvoerder is een 17-jarige jongen uit Alkmaar aangehouden in verband met de zaak.
Volgens de directeur van de school liep het slachtoffer na schooltijd naar buiten en ontstond er een gesprek tussen beide jongens. De Alkmaarder, die niet op het Jan Arentz zit, sloeg volgens de directeur de leerling uit Heerhugowaard drie keer op zijn hoofd. Deze viel vervolgens bewusteloos op de stoep voor de school.
Ik vermoed zware mishandeling met de dood tot gevolge hebbend. Ondanks dat hij Gerdnan waarschijnlijk in elkaar zou willen slaan, lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij echt de intentie had om Gerdnan te doden. Zeker niet omdat die jongen niet met zijn vriendin was vreemdgegaan, maar om roddels rond vreemdgaan van een 3e persoon. Steeds meer lijkt het niet op een crime passional maar om een dom "ongeluk"quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:47 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Doodslag lijkt me. Als je 3 keer hard op iemand z'n slaap ramt aanvaard je de kans dat diegene dood kan gaan toch?
En mocht ie in het leger of op een vechtsport zitten, zoals ik hier lees, helpt dat ook niet echt mee.
Niet altijd. Het kan soms iets zeggen, maar waar komt deze speculatiedrang vandaan?quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:59 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet...
Hoeft niet in alles extreem te zijn, maar je neemt toch trekjes over (vaak onbewust) om toch maar vooral geaccepteerd te worden in diezelfde groep.
Toch maken kranten zich er ook schuldig aan, bij een moord in een rustige buurt, interviewen van de buren:quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:11 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Niet altijd. Het kan soms iets zeggen, maar waar komt deze speculatiedrang vandaan?
"De dader had allemaal oorringen in, nogal logisch dus dat hij dit doet!"
"De dader had foute vrienden, nogal logisch dat dit is gebeurd!"
"De dader heeft een jointje gerookt, nogal logisch dat dit is gebeurd!"
En wij zijn allemaal geheelonthouders, onze vrienden zijn allemaal perfect, wij leven allemaal volgens de bijbel en het wetboek en onze vrouwen gaan nooit vreemd. Heeft JP toch z'n zin.
Yvonne, je bent geweldig!quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:11 schreef yvonne het volgende:
Ik heb even dat stuk van Joost in je OP gevoegd, als je het niet erg vindt
Jezus... nu heb ik dus echt een brok in me keelquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:11 schreef yvonne het volgende:
Dat achteraf geouwehoer is inderdaad zo onnodig. Kijk, natuurlijk is die Pepijn een ei dat hij dit heeft gedaan, maar wij weten niks. (Alhoewel, volgens achterbuuf was dit absoluut geen verrassing, want er stond zowat 'moordenaar in spe' op z'n voorhoofd gestempeldquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
Toch maken kranten zich er ook schuldig aan, bij een moord in een rustige buurt, interviewen van de buren:
Zulke vriendelijke mensen, alleen wel een beetje raar hè, ze werkten nooit in de tuin, ze deden nooit * vul maar in*
Dat stupide geouwehoer drukt meteen zo'n stempel
Klopt, goed punt maar eigenlijk doen wij nu ook een beetje hier aan mee, zie de TTquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
Toch maken kranten zich er ook schuldig aan, bij een moord in een rustige buurt, interviewen van de buren:
Zulke vriendelijke mensen, alleen wel een beetje raar hè, ze werkten nooit in de tuin, ze deden nooit * vul maar in*
Hij woont er ook vlak bij?quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:36 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Dat achteraf geouwehoer is inderdaad zo onnodig. Kijk, natuurlijk is die Pepijn een ei dat hij dit heeft gedaan, maar wij weten niks. (Alhoewel, volgens achterbuuf was dit absoluut geen verrassing, want er stond zowat 'moordenaar in spe' op z'n voorhoofd gestempeld)
Laten we gewoon de feiten afwachten.
anders was er geen nieuws meerquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:11 schreef yvonne het volgende:
lol, de post van backontrack hierboven is precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 25 april 2007 07:52 schreef Queen_Bee het volgende:
Wie is Joost
Alsof ik die móet kennen ofzoquote:Op woensdag 25 april 2007 07:56 schreef milagro het volgende:
[..]
![]()
http://www.joostzwagerman.nl/boekboek/show/id=73593
Eigenlijk heb ik het niet zo op Nederlands, dus neequote:
Wat schrijft/doet pa Pepijn op hyves dan?quote:Op woensdag 25 april 2007 07:36 schreef milagro het volgende:
nu ja, het zal wel bij het nutteloos reageren/speculeren/linkjes klikken horen, maar pa Pepijn spoort ook niet helemaal als je zijn Hyves leest
ik las ook in het AD dat Pepijn nog niet bekend heeft, ja ik bedoel, wat valt er niet te bekennen dan?
dat je niet die klappen uitgedeeld hebt?.... het zal de shock wel zijn dan
niets recents , hoor, en al helemaal niet dus over dit drama, maar een wazig verhaal over zijn aandoening (borderlinequote:Op woensdag 25 april 2007 08:14 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Wat schrijft/doet pa Pepijn op hyves dan?
Link?
linkje?quote:Op woensdag 25 april 2007 07:36 schreef milagro het volgende:
nu ja, het zal wel bij het nutteloos reageren/speculeren/linkjes klikken horen, maar pa Pepijn spoort ook niet helemaal als je zijn Hyves leest
ik las ook in het AD dat Pepijn nog niet bekend heeft, ja ik bedoel, wat valt er niet te bekennen dan?
yep, Hyvesblog is weg nu, maar deze niet, staat hetzelfde op..quote:Op woensdag 25 april 2007 08:25 schreef yvonne het volgende:
Is dat die Pa?
Als dat die pa is snap ik wel dat Pepijn niet helemaal spoort in zijn bovenkamer.quote:Op woensdag 25 april 2007 08:25 schreef yvonne het volgende:
Is dat die Pa?
Ook verwijderd..quote:Op woensdag 25 april 2007 08:29 schreef milagro het volgende:
[..]
yep, Hyvesblog is weg nu, maar deze niet, staat hetzelfde op..
Niet zo slim van hem. Hij kan het beter maar meteen bekennen. Want dat hij het gedaan heeft, lijkt me zo langzamerhand wel duidelijk.quote:Op woensdag 25 april 2007 07:36 schreef milagro het volgende:
quote:Doodgeslagen om roddel
Havoscholier bezwijkt na drie stompen
door Johan van den Dongen en Eric van Staten
ALKMAAR, woensdag
De schoolpleinmoord op de 16-jarige Gerd Nan van Wijk, maandag in Alkmaar, is vrijwel zeker een wraakactie geweest na een uit de hand gelopen puberroddel. De 17-jarige binnenvaartmatroos Pepijn V. sloeg de blonde havo-scholier drie keer zo hard met de vuist tegen de slaap dat de jongen gisternacht in het ziekenhuis overleed.
Gerd Nan van Wijk kwam maandagmiddag omstreeks 13.00 uur de school uitlopen. Zijn laatste vijftig meter richting fietsenstalling zijn door bewakingscamera’s vastgelegd. Ook belager Pepijn V. – geen leerling van de school – staat op de opnames. Hij gaf Gerd Nan een knietje en stompen op zijn hoofd. Directeur Leen Spaans: „Voor iemand kon reageren, lag Gerd Nan buiten westen. Het was een doelgerichte actie. Iedereen was verbijsterd over de snelheid.”
Na de mishandeling bij de christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz werd V. opgepakt in zijn woning in Alkmaar. Volgens kennissen van zijn familie is V. ’geen lieverdje’. „Vorig jaar is Pepijn nog naar een heropvoedingskamp in Frankrijk gestuurd.”
Met het toetakelen van Gerd Nan zou Pepijn V. een vriend van hem een dienst hebben willen bewijzen. Gerd Nan zou zich na een avondje uit met deze vriend zich iets te lollig hebben uitgelaten over de reputatie van dit stapmaatje als meisjesversierder. Omdat de stapvriend hierdoor met de mond vol tanden kwam te staan tegenover zijn vriendin, zou Pepijn voor hem zijn opgekomen en Gerd Nan in elkaar hebben geslagen. De verdachte komt uit een artistieke familie. Zijn moeder heeft een dansschool in Alkmaar, zijn tante was bekend als zangeres van Vulcano en Mrs. Einstein, zijn opa was dirigent van het Volendams operakoor en broer Tommie acteerde in de film ’Afblijven’ die vorig jaar uitkwam.
Op zijn website schrijft Pepijn V: „Ik ben pepinos, woon in alkmaar & ben matroos in de binnevaart. Mijn geluk is kimberlie, houw super veel van haar, ze is me alles en ik wil haar nooit meer kwijt, der zal nooit iemand tussen ons in komen te staan, you are my baby girl.”
quote:Stilte en tranen in fietsenstalling
Van onze verslaggevers
ALKMAAR, woensdag
Gerd Nan van Wijk, de 16-jarige havo-scholier die gisternacht overleed nadat hij in Alkmaar in elkaar was geslagen, stond op zijn school en bij zijn hockeyclub te boek als een lieve, leuke en sportieve jongen.
Zijn dood heeft tot een enorme verslagenheid geleid op de Jan Arentsz scholengemeenschap. Op de plek waar zijn belager Pepijn V. hem de fatale vuistslagen toediende, hingen gisteren leerlingen met betraande ogen in de fietsenstalling rond en vielen elkaar regelmatig in de armen. Het was ijzingwekkend stil; er werd alleen gehuild. De schoolvlag hing halfstok. Er werden bloemen neergelegd en kaarsjes aangestoken.
Hel
De schoolleiding heeft contact gehad met Gerd Nans ouders. „Die mensen gaan door een hel”, zegt directeur Leen Spaans. „’s Morgens zie je je kind naar school gaan en een paar uur later is hij dood. Dit is het ergste wat je kan overkomen. We verkeren met zijn allen in shock. We realiseren ons dat het leven van de verdachte door deze daad ook is vernietigd. Er zijn meerdere slachtoffers.”
Buiten op het schoolplein vertelt een jongen afgelopen zondag nog met het slachtoffer te hebben gevaren. „Ik heb er vannacht niet van geslapen. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben er kapot van.”
Bij de ouderlijke woning van Gerd Nan, een stolpboerderij in Heerhugowaard, was het gistermiddag een komen en gaan van familie en bekenden. Hockeyclub Heerhugowaard, waar Gerd Nan in de A1 speelde, hield gisteravond een herdenkingsbijeenkomst. „We hebben met elkaar gepraat, gehuild en zijn kwaad geworden”, aldus voorzitter André van Zomeren.
nee, natuurlijk zijn er meer Pepijns, ook met okay ouders, en deze ouders zijn vast ook okay, alleen die weblog van Pa, mijn hemel, valt op dat hij enkel maar over die dame praat, nergens lees je iets over zijn kinderen of zo, maar goed...quote:Op woensdag 25 april 2007 08:35 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ook verwijderd..
Ik ga niet de open deur intrappen dat er veel van dit soort jeugd is hè, en bijhorende ouders..
yep.quote:En toch sta je weer even wat bewuster je kinderen de deur uit te helpen smorgens..
En toch voelt het soort van 'veilig' dat die knul zo'n labiele pa heeft. Wij zijn zo niet, 'dus' zullen onze zoons zich nooit ontpoppen tot 'woeps, dat was nou ook weer niet de bedoeling'-gelegenheidsmoordenaars.quote:Op woensdag 25 april 2007 08:35 schreef yvonne het volgende:
Ik ga niet de open deur intrappen dat er veel van dit soort jeugd is hè, en bijhorende ouders..
quote:AMSTERDAM - De jongen die de scholier Gerd Nan van Wijk waarschijnlijk om een meisje doodsloeg, heeft vorig jaar nog in een heropvoedingskamp in Frankrijk gezeten. Pepijn V. schreef op internet: 'Mijn geluk is Kimberlie, der zal nooit iemand tussen ons in komen te staan'
De schoolpleinmoord op de 16-jarige Gerd Nan van Wijk, maandag in Alkmaar, is vrijwel zeker een wraakactie geweest na een uit de hand gelopen puberroddel. De 17-jarige binnenvaartmatroos Pepijn V. sloeg de blonde havo-scholier drie keer zo hard met de vuist tegen de slaap dat de jongen gisternacht in het ziekenhuis overleed.
Gerd Nan van Wijk kwam maandagmiddag omstreeks 13.00 uur de school uitlopen. Zijn laatste vijftig meter richting fietsenstalling zijn door bewakingscamera's vastgelegd. Ook belager Pepijn V. - geen leerling van de school - staat op de opnames. Hij gaf Gerd Nan een knietje en stompen op zijn hoofd. Directeur Leen Spaans: "Voor iemand kon reageren, lag Gerd Nan buiten westen. Het was een doelgerichte actie. Iedereen was verbijsterd over de snelheid."
Na de mishandeling bij de christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz werd V. opgepakt in zijn woning in Alkmaar. Volgens kennissen van zijn familie is V. 'geen lieverdje'. "Vorig jaar is Pepijn nog naar een heropvoedingskamp in Frankrijk gestuurd."
Met het toetakelen van Gerd Nan zou Pepijn V. een vriend van hem een dienst hebben willen bewijzen. Gerd Nan zou zich na een avondje uit met deze vriend zich iets te lollig hebben uitgelaten over de reputatie van dit stapmaatje als meisjesversierder. Omdat de stapvriend hierdoor met de mond vol tanden kwam te staan tegenover zijn vriendin, zou Pepijn voor hem zijn opgekomen en Gerd Nan in elkaar hebben geslagen. De verdachte komt uit een artistieke familie. Zijn moeder heeft een dansschool in Alkmaar, zijn tante was bekend als zangeres van Vulcano en Mrs. Einstein, zijn opa was dirigent van het Volendams operakoor en broer Tommie acteerde in de film 'Afblijven' die vorig jaar uitkwam.
Op zijn website schrijft Pepijn V: "Ik ben pepinos, woon in alkmaar & ben matroos in de binnevaart. Mijn geluk is kimberlie, houw super veel van haar, ze is me alles en ik wil haar nooit meer kwijt, der zal nooit iemand tussen ons in komen te staan, you are my baby girl."
Bron: Spitsnetquote:Verdachte drama Alkmaar is op het internet vogelvrij
dinsdag 24 april 2007 om 21:47
Nog voordat er een rechter aan te pas kwam, was Pepijn V., verdacht van de dodelijke mishandeling in Alkmaar, op internet al veroordeeld.
Door Joris Polman
AMSTERDAM - We schrijven 24 april, 08.42 uur. GeenStijl-reaguurder Bwahaha meldt in de comments bij het artikel 'Matroos Pepijn slaat scholier dood': "Detail: Gerd Nan was Hyves vriend van Pepijn." Het is het begin van een zoektocht van honderden internetters door de krochten van het wereldwijde web naar meer informatie over de tragische dood van Gerd Nan van Wijk, de zestienjarige scholier die maandagavond overleed na een zware mishandeling in Alkmaar.
De redactie van GeenStijl geeft zelf de broodnodige aanwijzingen voor de speurtocht, vertelt hoofdredacteur Dominique Weesie. "Maandagavond rond half twaalf kregen wij officieus bevestigd dat de zeventienjarige Pepijn V. (zie voor profiel linkje 'Pepijn' op GeenStijl) uit Alkmaar was opgepakt door de politie. Zijn naam was al eerder opgedoken in een aantal fora. Maar wij publiceren pas als we aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weten dat we de goede naam hebben. De bevestiging kwam uit een betrouwbare bron, je moet daarbij denken aan politiekringen."
Speculaties
In het artikel plaatst GeenStijl zowel linkjes naar persoonlijke websites van slachtoffer Gerd Nan als verdachte Pepijn, in geval van de laatste op Hyves en Partypeeps. En daar waar op GeenStijl de lezers voornamelijk bezig zijn met speculaties over de toedracht van de moord, beginnen op Hyves en Partypeeps al snel de eerste verwensingen en bedreigingen aan het adres van verdachte Pepijn binnen te stromen. De verdachte is vanaf dat moment vogelvrij verklaard op internet.
Navraag leert dat je als 'slachtoffer' van een virtuele lynchpartij weinig kunt beginnen. Internetpublicist Henk Blanken spreekt van een 'wild mob' die losgaat op het internet. En daar gelden andere normen dan in traditionele media als kranten. Jurist en publicist Christiaan Alberdingk Thijm bestempelt zelfs een rechtsgang op voorhand als een heilloze weg. "Het internet werkt als een collectief geheugen. Als je een site op zwart zet, duikt de informatie wel weer ergens anders op."
Storm
Beiden zijn van mening dat het slachtoffer beter stil kan blijven zitten tot de storm is overgewaaid. Alberdingk Thijm: "Juridische stappen leiden weer tot nieuwe publicaties over jouw persoon. En dat wilde je nou juist voorkomen." Ook ingrijpen door de overheid is complex, alleen al omdat er zo ontzettend veel websites zijn. "Het enige dat werkt is zelfregulering", zegt Alberdingk Thijm. Met andere woorden, de beheerders van de sites zijn de enigen die een einde kunnen maken aan een virtueel volksgericht.
Het profiel van verdachte Pepijn ging gisteren in de loop van de middag dan ook uit de lucht. Maar dat is niet door ingrijpen van de Hyves-redactie, zegt Raymond Spanjar, mede-oprichter van Hyves. "Hyvers kunnen zelf aangeven of een profiel 'OK' is, of 'Niet OK'. Stemmen veel mensen op 'Niet OK', dan gaat de site vanzelf uit de lucht. Wij bepalen dan vervolgens wat er verder met de site moet gebeuren." In geval van Pepijn is daar nog geen beslissing over genomen.
Nep-gangster
Terug naar GeenStijl. Het artikel over de dodelijke mishandeling sluit als volgt af: "En ondanks het feit dat Pepijn pas over enkele maanden de respectabele leeftijd van 18 zal bereiken, dringen wij aan om hem als gewone volwassene te berechten. Anders vrezen wij dat deze nep-gangster weer weg komt met een paar maandjes jeugd-internaat en piepers jassen in het bejaardentehuis. Bubba verdient gewoon zo'n vers snackje..."
Is dat niet de aanzet tot een volksgericht? GeenStijl-hoofdredacteur Weesie kan geen medelijden met de verdachte hebben. "Wij bedrijven geen journalistiek. Bovendien, in het buitenland is het heel normaal dat verdachten met naam en toenaam worden genoemd."
Scrupules
En ook over het doorlinken naar het profiel van de verdachte heeft Weesie geen scrupules: "Iedereen moet zich afvragen hoe verstandig het is om een profiel met persoonlijke gegevens op het internet aan te maken. Je vindt niet alleen informatie over de persoon zelf, maar ook meteen over vrienden en familie. Wij hebben zelf een zoekmachine waarmee we direct in de tien grootste profielensites van Nederland kunnen zoeken op naam."
Hyves houdt daar rekening mee, zegt Spanjar. "Hyvers bepalen zelf wat je op Hyves kunt zien. Ze kunnen filters opwerpen. Zo kun je specifieke informatie alleen toegankelijk maken voor vrienden. Ook kun je ervoor kiezen dat je achternaam of woonplaats niet wordt herkend door zoekmachines."
Onderzoek
Ondertussen worstelt ook de Raad voor de Journalistiek met de vraag hoe ver discussies mogen gaan op fora, zo bleek gisteren tijdens een bijeenkomst in Hilversum. Naar aanleiding daarvan nemen Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers, Henk Blanken en Laurens Verhagen, hoofdredacteur van Nu.nl, het initiatief om deze kwestie ook aan de orde te stellen in het Genootschap van Hoofdredacteuren. Daarin staat onder meer de vraag centraal waar de verantwoordelijkheid van de media ophoudt en waar die van de internetter begint. Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers: "Het blijkt telkens weer dat er op internet voor het publiek kennelijk andere normen gelden dan voor de traditionele media. We moeten kijken hoe we daar in de toekomst mee willen omgaan.''
Bron: Volkskrantquote:Info dader en slachtoffer op internet
Van onze verslaggever Ferry Haan
AMSTERDAM - De scholier die in Alkmaar is doodgeslagen kende de vermoedelijke dader.
Ze verwezen naar elkaar op de vriendenwebsite www.hyves.nl
Binnen luttele minuten is informatie beschikbaar over de dader, het slachtoffer, de familie, vrienden en vriendinnen op internet. Ze hebben het er zelf opgezet en plaatsen er foto’s bij. Naar deze informatie wordt gelinkt vanaf websites als www.geenstijl.nl waar iedereen anoniem vrij kan schieten. Zo wordt de vriendin van de verdachte, een meisje van 16, uitgescholden evenals zijn familie.
De openheid kent geen grenzen. De vader van de vermoedelijke dader meldt op zijn Hyves-pagina dat hij problemen heeft met zijn scheiding en zijn psychische afwijking waardoor hij agressief kan reageren. De zoon meldt dat hij werkt op een schip en dat hij alles over heeft voor zijn vriendin.
De pagina van de verdachte is inmiddels niet meer beschikbaar. De Hyves-pagina van het slachtoffer nog wel.
Ken je feiten!quote:Op woensdag 25 april 2007 10:48 schreef Jodocus1 het volgende:
Volgens mij als je doelbewust met een (verboden) wapen op pad gaat, spreek je toch niet meer over een educatief tikje. Dan ben je bewust op pad om iemand letsel toe te brengen.
Daarnaast mag je bij een 17 jarige inmiddels ook genoeg verstand verwachten om de risico's te overzien van het gebruik van een verboden wapen.
Dus, mijn mening: Berechten als een volwassen en zwaar straffen.......
volgens mij was dat allang weer achterhaald, dat verboden wapen.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:48 schreef Jodocus1 het volgende:
Volgens mij als je doelbewust met een (verboden) wapen op pad gaat
Oops, da's slordig dan. Excuses.quote:Op woensdag 25 april 2007 11:00 schreef anneja het volgende:
[..]
volgens mij was dat allang weer achterhaald, dat verboden wapen.
ik vind dat "moordmatroos" nog vele malen erger, eigenlijkquote:Op woensdag 25 april 2007 10:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De blonde havoscholierWat is het toch een kutkrant. Alsof het eeuwige zonde is als een blond persoon vermoord wordt. Als hij donkerblond of rood was dan hadden ze het niet vermeld.
Taalkundig is het pure armoede natuurlijk. Ik krijg het idee dat iedere journalist er een sport van maakt om als eerst het woord van het jaar te verzinnen.quote:ik vind dat "moordmatroos" nog vele malen erger, eigenlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |