abonnement Unibet Coolblue
pi_48656948
[Centraal] Medicatie bij psychische klachten - Deel 3 was alweer vol, hier een verse...


Openingspost:

Dit topic is bedoeld om gebruikerservaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussieren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do\\\'s & dont\\\'s dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatriche problemen.. Onder het kopje \\\'dossiers\\\' staan handige .pdjjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast factuele informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van Anti Depressiva.

Hersenstorm - onder het kopje \'Ritalin, ja of nee?\' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart \\\'Medicatie en psychofarmaca\\\' subforum, met daarin vooral veel gebruikerservaringen van onder andere AD\\\'s en ritalin.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_48660567
quote:
Lips - maandag 23 april 2007 @ 21:35


berney bedankt voor de tip! Kan het daar altijd met de huisarts over hebben. Hoe ervaar jij verder bijwerkingen van prozac?
Ik heb helemaal geen bijwerkingen van prozac. De angstdromen/nachtmerries nemen ook af.
pi_48661422
In gratis dagblad "De Pers" staat vandaag toevallig "De Duistere Kant van Prozac", http://depers.republisher.modernmedia.nl/1768/default.aspx?issueid=6526, pagina 12.

*edit* Link werkte niet. Ga naar http://depers.republisher.modernmedia.nl/ en kies de editie van dinsdag 24 april 2007.

[ Bericht 32% gewijzigd door Halinalle op 24-04-2007 11:41:41 ]
  dinsdag 24 april 2007 @ 17:25:13 #4
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_48674690
Vind het wel erg zwart gekleurd dat artikel. Enkel de negatieve kant wordt belicht (maar dat gebeurt natuurlijk wel vaker)
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_48675269
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 11:06 schreef berney het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen bijwerkingen van prozac. De angstdromen/nachtmerries nemen ook af.
Ik slik ook prozac/fluoxetine, ook zonder bijwerkingen .
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_48678035
poing (tvp)
pi_48684067
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 17:25 schreef Lips het volgende:
Vind het wel erg zwart gekleurd dat artikel. Enkel de negatieve kant wordt belicht (maar dat gebeurt natuurlijk wel vaker)
Het artikel legt inderdaad de nadruk op de negatieve kant van SSRI zoals Prozac (hoewel tricyclische AD, het soort dat ik gebruik, er nog slechter af komt), maar niet geheel ten onrechte:

  • Van bijwerkingen (moeheid, lusteloosheid, gewichtstoename, seksuele problemen) kun je mogelijk flink last hebben.
  • Grote kans, dat als je er eenmaal aan begint er voor een lange tijd aan vast zit.
  • Bij lichtere depressies is er volgens een aantal onderzoeken nauwelijks verschil in werkzaamheid met een placebo behandeling.

    Ik ben van mening dat medicatie bij een flinke en/of langdurige depressie een uitkomst kan zijn, waardoor mensen er echt weer bovenop kunnen komen. De voordelen zijn in mijn ogen dan echt veel groter dan de nadelen.
    Bij lichtere gevallen, waarbij mensen nog redelijk goed functioneren en zich niet al te slecht voelen, is medicatie misschien niet de eerste keuze. (Te grote terughoudenheid in het voorschrijven van medicatie is natuurlijk ook weer onwenselijk en veroorzaakt onnodig lijden)
  •   dinsdag 24 april 2007 @ 23:38:55 #8
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48689080
    Psychiatrische medicatie is meestal een "eindstation" (niet negatief bedoelt iig) in een behandelingstraject.
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_48693470
    quote:
    Op dinsdag 24 april 2007 23:38 schreef Re het volgende:
    Psychiatrische medicatie is meestal een "eindstation" (niet negatief bedoelt iig) in een behandelingstraject.
    ik weet niet wat jouw ervaringen zijn. ik heb (medisch pyscholoog / huisarts) ad voorgeschreven gekregen, aan het begin van het traject.
      woensdag 25 april 2007 @ 08:44:49 #10
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48694204
    quote:
    Op woensdag 25 april 2007 07:55 schreef Dale het volgende:

    [..]

    ik weet niet wat jouw ervaringen zijn. ik heb (medisch pyscholoog / huisarts) ad voorgeschreven gekregen, aan het begin van het traject.
    vandaar dat er ook staat meestal... en alhoewel het klinkt als "begin"van het traject zit je toch al redelijk ver hoor
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_48694877
    quote:
    Op dinsdag 24 april 2007 23:38 schreef Re het volgende:
    Psychiatrische medicatie is meestal een "eindstation" (niet negatief bedoelt iig) in een behandelingstraject.
    Ik weet niet helemaal zeker wat je daarmee bedoelt.

    Ik meen, dat een behandelingstraject de behandelingen omvat tussen het moment waar de patiënt zich meldt (of gemeld wordt) bij een hulpverlener tot het moment waarbij de patiënt min of meer uitbehandeld is, bijvoorbeeld omdat de klachten in belangrijke mate verdwenen zijn.
    Een behandelingstraject kan kort zijn en weinig behandelaars omvatten (bijv. alleen de huisarts), maar ook, het andere uiterste, langdurig zijn en een legertje behandelaars (artsen, psychiaters, psychologen, allerlei therepeuten) omvatten.

    Bedoel je te zeggen dat een veelvoorkomende uitkomst van een psychiatrisch behandelingstraject is dat de patiënt voor langere tijd medicatie moet slikken? Of begrijp ik het verkeerd?
      woensdag 25 april 2007 @ 09:22:12 #12
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48695020
    quote:
    Op woensdag 25 april 2007 09:15 schreef Halinalle het volgende:

    [..]

    Ik weet niet helemaal zeker wat je daarmee bedoelt.

    Ik meen, dat een behandelingstraject de behandelingen omvat tussen het moment waar de patiënt zich meldt (of gemeld wordt) bij een hulpverlener tot het moment waarbij de patiënt min of meer uitbehandeld is, bijvoorbeeld omdat de klachten in belangrijke mate verdwenen zijn.
    Een behandelingstraject kan kort zijn en weinig behandelaars omvatten (bijv. alleen de huisarts), maar ook, het andere uiterste, langdurig zijn en een legertje behandelaars (artsen, psychiaters, psychologen, allerlei therepeuten) omvatten.

    Bedoel je te zeggen dat een veelvoorkomende uitkomst van een psychiatrisch behandelingstraject is dat de patiënt voor langere tijd medicatie moet slikken? Of begrijp ik het verkeerd?
    Wat ik meer wilde zeggen is dat "als al het andere niet helpt" dat dan medicatie een optie is, bij kortstondige (leidend tot genezing) ziektes of langdurige (idd voor de rest van je leven aan de medicijnen moeten zitten bijvoorbeeld), dit altijd icm ondersteunende bezigheden
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 28 april 2007 @ 16:09:38 #13
    81882 Lips
    Een vrouwtje
    pi_48807802
    Ik ben inmiddels al 5 dagen aan het minderen, zit nu dus 5 dagen op 20mg seroxat, en het gaat eigenlijk best goed! Nergens echt last van. Zie wel af en toe een beetje wazig, ben wat sneller geirriteerd en ben meer moe. Maar van negatieve bijwerkingen zoals ik had toen ik begon is geen sprake. Eigenlijk moet ik tot 7 mei op deze dosering blijven maar ik denk dat ik vrijdag de dokter ga bellen of ik niet een paar dagen eerder naar 15 mg mag.
    Miauw
    Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
      zaterdag 28 april 2007 @ 21:01:15 #14
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48814770
    quote:
    Op woensdag 25 april 2007 09:22 schreef Re het volgende:

    [..]

    Wat ik meer wilde zeggen is dat "als al het andere niet helpt" dat dan medicatie een optie is, bij kortstondige (leidend tot genezing) ziektes of langdurige (idd voor de rest van je leven aan de medicijnen moeten zitten bijvoorbeeld), dit altijd icm ondersteunende bezigheden
    Dat dus. Ik heb medicatie altijd geweigerd, omdat het toch wel best een stap is. Na acht jaar heb ik het toch maar geaccepteerd . Nu wordt er ook goed naar gekeken, en waarschijnlijk hebben mijn klachten een biologische oorzaak (psychologisch is er zegmaar niks mis, en na 8 jaar therapie kan ik zeggen dat het toch voor mij niet werkt). Is het dan trouwens standaard dat je dan je hele leven aan de medicijnen zou moeten? . En hoe zit het met erfelijkheidskwesties in deze?

    Intussen zit ik een weekje op 40mg nu en het gaat echt wel weer een heel stuk beter met me. Ik weet niet of het direct van de medicatie komt, of ook gewoon door het weer, doordat ik fijne en leuke dingen doe, of door iets anders, maar ik vind het wel fijn dat mijn gemoed iets minder sterk varieert nu. Over een week moet ik weer naar de psychiater, dan ga ik evt. nog verhogen naar 50mg.

    Qua bijwerkingen heb ik alleen (weer) erg veel last van moeheid, en ik slaap weer gewoon gemakkelijk 10-13 uur op een nacht . Maar ik voel me niet energieloos-moe, zegmaar. Lastig te omschrijven... ik slaap gewoon graag nu (dat vond ik ook al het voordeel van toen ik aan seroxat begon, maar is o.a. door dosiswisseling/ander tijdstip van innemen bij 30mg minder geworden) en ik heb wel weer wat meer last van 'schokjes' in m'n hoofd, maar ik vind het verwaarloosbaar vergeleken met hoe ik me hiervoor voelde.
    KuikenGuppy
      zaterdag 28 april 2007 @ 21:07:50 #15
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48815036
    Als je een biologische (wat erfelijk kan zijn) oorzaak hebt dan kan het idd best zo zijn dat je je hele leven medicijnen moet slikken, immers de disbalans in je hersenen heeft dan geen psychische oorzaak, dan kan je het beter vergelijken met diabetes oid.
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 28 april 2007 @ 21:08:18 #16
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48815050
    Daar ben ik dus ook bang voor. .
    KuikenGuppy
      zaterdag 28 april 2007 @ 21:12:33 #17
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48815165
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 21:08 schreef Burdie het volgende:
    Daar ben ik dus ook bang voor. .
    maar dat is alleen te bepalen door de daarvoor verantwoordelijke instanties natuurlijk
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 28 april 2007 @ 21:14:20 #18
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48815215
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 21:12 schreef Re het volgende:

    [..]

    maar dat is alleen te bepalen door de daarvoor verantwoordelijke instanties natuurlijk
    Ja, natuurlijk, dat weet ik .
    Maar het gaat er steeds meer op lijken dat ik gewoon geen 'problemen' heb, anders dan dat er iets niet helemaal in orde is met de aanmaak/opname van blij-voel-stofjes in mijn hoofd. Maargoed, over iets meer dan een week hoop ik het zeker te weten, als het goed is krijg ik dan een diagnose .
    KuikenGuppy
      dinsdag 1 mei 2007 @ 21:56:53 #19
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48905247
    Zeg, ik vraag me af he... hoe zit dat eigenlijk met medicijnen? Ik voel me nu niet echt depressief, alleen een beetje licht moodswingerig. Maar het punt van 'ik wil dood, dood, dood' heb ik alweer een week of twee niet meer bereikt. Ik schrijf elke dag in een schriftje hoe het gaat, en de laatste dagen is het steeds "prima". Maar ik slik die medicijnen (o.a.) tegen een hardnekkige depressie. Ben ik dan nog wel depressief, ondanks dat ik dat niet zo voel? Of hoe zit dat?
    KuikenGuppy
      dinsdag 1 mei 2007 @ 22:16:18 #20
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48906309
    quote:
    Op dinsdag 1 mei 2007 21:56 schreef Burdie het volgende:
    Zeg, ik vraag me af he... hoe zit dat eigenlijk met medicijnen? Ik voel me nu niet echt depressief, alleen een beetje licht moodswingerig. Maar het punt van 'ik wil dood, dood, dood' heb ik alweer een week of twee niet meer bereikt. Ik schrijf elke dag in een schriftje hoe het gaat, en de laatste dagen is het steeds "prima". Maar ik slik die medicijnen (o.a.) tegen een hardnekkige depressie. Ben ik dan nog wel depressief, ondanks dat ik dat niet zo voel? Of hoe zit dat?
    het biologisch verstoorde evenwicht is een beetje hersteld door de medicijnen maar als je een biologische oorzaak hebt zal die er altijd zitten natuurlijk dus neem je de medicijnen weg dan gaat het evenwicht weer de verkeerde kant op (nog steeds vooraangenomen dat het een biologische oorzaak is)
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      dinsdag 1 mei 2007 @ 22:22:11 #21
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48906618
    quote:
    Op dinsdag 1 mei 2007 22:16 schreef Re het volgende:

    [..]

    het biologisch verstoorde evenwicht is een beetje hersteld door de medicijnen maar als je een biologische oorzaak hebt zal die er altijd zitten natuurlijk dus neem je de medicijnen weg dan gaat het evenwicht weer de verkeerde kant op (nog steeds vooraangenomen dat het een biologische oorzaak is)
    Als het goed is, weet ik dat over een klein weekje, maar de kans is groot.
    Ik wil echt nu wel eens weten waar ik aan toe ben, qua medicijnen. Sowieso moet ik ze nog anderhalf jaar ofzo gebruiken. Maar ben ik nog altijd depressief dan? .
    KuikenGuppy
      dinsdag 1 mei 2007 @ 22:23:42 #22
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48906686
    nee je hebt klinische depressie... depressiviteit is daar een symptoom van wat door de medicijnen wordt tegengegaan
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      dinsdag 1 mei 2007 @ 22:27:30 #23
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48906885
    En dat gaat nooit meer over? ?!
    (Uiteraard ga ik dit allemaal met de psychiater bespreken, volgende week).
    KuikenGuppy
    pi_48915690
    quote:
    Op dinsdag 1 mei 2007 22:27 schreef Burdie het volgende:
    En dat gaat nooit meer over? ?!
    (Uiteraard ga ik dit allemaal met de psychiater bespreken, volgende week).
    met het risico dat dit gemodereerd wordt toch ff een vraag over ad...
    ik slik efexor nu een week of 3, 4. het tobben is minder, maak me nu minder druk om zaken. dat is wel fijn. het idee dat ik liever dood zou zijn is alleen nog niet echt minder geworden. voorheen had ik daarover ideeen als, dat kun je niet doen voor je omgeving, ouders etc. als ik het toch wilde dan iets pijnloos. nu maakt beiden me eigenlijk haast niet meer uit.

    die gevoelens, helpt ad daar ook mee? duurt dat nog wat langer? iemand met dezelfde ervaring?
    pi_48916648
    quote:
    Op woensdag 2 mei 2007 07:41 schreef Dale het volgende:

    [..]

    met het risico dat dit gemodereerd wordt toch ff een vraag over ad...
    ik slik efexor nu een week of 3, 4. het tobben is minder, maak me nu minder druk om zaken. dat is wel fijn. het idee dat ik liever dood zou zijn is alleen nog niet echt minder geworden. voorheen had ik daarover ideeen als, dat kun je niet doen voor je omgeving, ouders etc. als ik het toch wilde dan iets pijnloos. nu maakt beiden me eigenlijk haast niet meer uit.

    die gevoelens, helpt ad daar ook mee? duurt dat nog wat langer? iemand met dezelfde ervaring?
    Je zit nog echt in de opbouwfase, dus verdere verbetering kan je zeker verwachten. Het idee dat je liever dood zou zijn schijnt wel vaker meer tijd nodig te hebben om te verdwijnen. Jij gaat toch trouwens ook naar een psycholoog?
    pi_48935770
    quote:
    Op woensdag 2 mei 2007 09:07 schreef Halinalle het volgende:

    [..]

    Je zit nog echt in de opbouwfase, dus verdere verbetering kan je zeker verwachten. Het idee dat je liever dood zou zijn schijnt wel vaker meer tijd nodig te hebben om te verdwijnen. Jij gaat toch trouwens ook naar een psycholoog?
    Jups

    ik zie die ad meer als steuntje in de rug dan als definitieve oplossing Zou ook niet alleen AD willen zonder dat ik bezig ga met de oorzaak van het probleem. Heb het vanmiddag ook aangegeven bij mijn psych maar die zei weinig zinnigs verder hierover behalve dat het wel vaker voorkomt dat patienten hun gevoelens wat afgevlakt vinden na gebruik ad.
      donderdag 3 mei 2007 @ 01:23:42 #27
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_48950753
    Hebben jullie ook last van vermoeidheid door de AD? Ik kan echt wel 13 uur op een nacht slapen en word dan alsnog moe wakker. Gelukkig bestaat er zoiets als koffie .
    KuikenGuppy
      donderdag 3 mei 2007 @ 08:30:37 #28
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_48953189
    quote:
    Op donderdag 3 mei 2007 01:23 schreef Burdie het volgende:
    Hebben jullie ook last van vermoeidheid door de AD? Ik kan echt wel 13 uur op een nacht slapen en word dan alsnog moe wakker. Gelukkig bestaat er zoiets als koffie .
    dat zijn de effecten van het studenten leven die naar boven komen hoor

    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_48973596
    quote:
    Op donderdag 3 mei 2007 01:23 schreef Burdie het volgende:
    Hebben jullie ook last van vermoeidheid door de AD? Ik kan echt wel 13 uur op een nacht slapen en word dan alsnog moe wakker. Gelukkig bestaat er zoiets als koffie .
    1 van mijn fysieke klachten is ochtendmoeheid. deze is met de ad alleen maar erger geworden ja
    pi_49036693
    Hmmm, ik slik al bijna een jaar Paroxetine.
    Alleen vergeet ik zo nu en dan het opnieuw in te nemen of vergeet steeds een herhaal recept te halen.
    Ik merk al meteen na een dag dat het ineens enorm kut met me gaat.
    Ik voel me licht in me hoofd, het lijkt net of alles heen en weer schudt, ik heb last van blackouts lijkt het net, en alles beukt en dreunt in me hoofd. Verder heb ik dan ook last van onevenwichtigheid. Om gestoord van te worden
    Zijn dit side-effects van de AD ? Of ligt het puur aan mij ?
    pi_49046240
    quote:
    Op zaterdag 5 mei 2007 14:51 schreef _nWo_ het volgende:
    Hmmm, ik slik al bijna een jaar Paroxetine.
    Alleen vergeet ik zo nu en dan het opnieuw in te nemen of vergeet steeds een herhaal recept te halen.
    Ik merk al meteen na een dag dat het ineens enorm kut met me gaat.
    Ik voel me licht in me hoofd, het lijkt net of alles heen en weer schudt, ik heb last van blackouts lijkt het net, en alles beukt en dreunt in me hoofd. Verder heb ik dan ook last van onevenwichtigheid. Om gestoord van te worden
    Zijn dit side-effects van de AD ? Of ligt het puur aan mij ?
    Volgens mij zijn dat ontwenningsverschijnselen nWo, als je ze opeens een dag (of langer) niet neemt zonder af te bouwen, is de kans heel erg groot dat je dit soort klachten krijgt. Bij AD is het heel belangrijk dat je ze iedere dag neemt, en het liefst ook op hetzelfde tijdstip..
    We zien de dingen niet zoals ze zijn.
    We zien de dingen zoals wij zijn.
    weblogje
    pi_49047402
    Ik ben nu dan ook aan het afbouwen.
    Slik sinds 2 maanden iedere dag een halve tablet, en nu sinds 2 weken neem ik om de dag een halve tablet.
    Maar de dag dat ik dan geen tablet inneem gaat het gewoon zwaar kut, de verschijnselen die ik dus hierboven heb beschreven treden dan erg flink op.
    Hoe moet ik dan ingodsnaam afbouwen als dat dan al niet eens lukt ?
      zaterdag 5 mei 2007 @ 22:24:18 #33
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49048443
    meldt het aan je behandelend arts
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 5 mei 2007 @ 22:40:28 #34
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49048892
    Is het slim (of beter: onverstandig) om tijdens het gebruik van AD te gaan stoppen met roken?
    KuikenGuppy
      zaterdag 5 mei 2007 @ 22:45:37 #35
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49049047
    quote:
    Op zaterdag 5 mei 2007 22:40 schreef Burdie het volgende:
    Is het slim (of beter: onverstandig) om tijdens het gebruik van AD te gaan stoppen met roken?
    waarom zou dat onverstandig moeten zijn?
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 5 mei 2007 @ 22:50:40 #36
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49049174
    Omdat het misschien niet handig is om heftige dingen te veranderen?
    (En ik zoek gewoon naar een smoesje om weer te 'mogen' roken .)
    KuikenGuppy
    pi_49049390
    quote:
    Op zaterdag 5 mei 2007 22:50 schreef Burdie het volgende:
    Omdat het misschien niet handig is om heftige dingen te veranderen?
    (En ik zoek gewoon naar een smoesje om weer te 'mogen' roken .)
    Vergeet niet dat het effect verstevigend is...
    Mijn eerst peuk van de dag nadat ik mijn AD heb ingenomen slaat altijd in als een bom.
    Net alsof ik een blow heb gerookt.
      zaterdag 5 mei 2007 @ 23:00:43 #38
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49049431
    quote:
    Op zaterdag 5 mei 2007 22:59 schreef _nWo_ het volgende:

    [..]

    Vergeet niet dat het effect verstevigend is...
    Mijn eerst peuk van de dag nadat ik mijn AD heb ingenomen slaat altijd in als een bom.
    Net alsof ik een blow heb gerookt.
    Ja, ik weet het. Soms als ik 's ochtends wakker word en een sigaret opsteek, val ik direct weer in slaap. Maargoed, per vandaag ga ik stoppen met roken .

    [ Bericht 10% gewijzigd door Burdie op 05-05-2007 23:21:41 ]
    KuikenGuppy
    pi_49055753
    quote:
    Op zaterdag 5 mei 2007 23:00 schreef Burdie het volgende:

    [..]

    Ja, ik weet het. Soms als ik 's ochtends wakker word en een sigaret opsteek, val ik direct weer in slaap. Maargoed, per vandaag ga ik stoppen met roken .
    ik wil wel mee gaan stoppen.

    was van plan om gister te stoppen maar ik zoek ook altijd excuses
    pi_49058744
    even medicijnvraagje

    mijn efexor is op

    krijg je die afkickverschijnselen al binnen een dag? zo nee dan haal ik morgen mijn receptje
      zondag 6 mei 2007 @ 12:49:49 #41
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49058911
    Withdrawal symptoms when treatment is discontinued are common, particularly if discontinuation is abrupt (see section 4.8 Undesirable effects). In clinical trials adverse events seen on treatment discontinuation occurred in approximately 31% of patients treated with venlafaxine and in approximately 17% of placebo patients. The risk of withdrawal symptoms may be dependent on several factors including the duration and dose of therapy and the rate of dose reduction.

    Dizziness, sensory disturbances (including paraesthesia and electric shock sensations), sleep disturbances (including insomnia and abnormal dreams), agitation or anxiety, nausea and/or vomiting, tremor, sweating, headache, diarrhoea, palpitations and emotional instability are the most commonly reported withdrawal reactions. Generally these symptoms are mild to moderate, however, in some patients they may be severe in intensity.

    Withdrawal symptoms seen on discontinuation of venlafaxine treatment


    Discontinuation of venlafaxine (particularly when abrupt) commonly leads to withdrawal symptoms. Dizziness, sensory disturbances (including paraesthesia and electric shock sensations), sleep disturbances (including insomnia and abnormal dreams), agitation or anxiety, nausea and/or vomiting, tremor, sweating, headache, diarrhoea, palpitations and emotional instability are the most commonly reported withdrawal reactions. Additional withdrawal reactions include hypomania, nervousness, confusion, fatigue, somnolence, convulsion, vertigo, tinnitus, dry mouth and anorexia. Generally these events are mild to moderate and are self-limiting, however, in some patients they may be severe and/or prolonged. It is therefore advised that when venlafaxine treatment is no longer required, gradual discontinuation by dose tapering should be carried out
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_49059254
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:49 schreef Re het volgende:
    Withdrawal symptoms when treatment is discontinued are common, particularly if discontinuation is abrupt (see section 4.8 Undesirable effects). In clinical trials adverse events seen on treatment discontinuation occurred in approximately 31% of patients treated with venlafaxine and in approximately 17% of placebo patients. The risk of withdrawal symptoms may be dependent on several factors including the duration and dose of therapy and the rate of dose reduction.

    Dizziness, sensory disturbances (including paraesthesia and electric shock sensations), sleep disturbances (including insomnia and abnormal dreams), agitation or anxiety, nausea and/or vomiting, tremor, sweating, headache, diarrhoea, palpitations and emotional instability are the most commonly reported withdrawal reactions. Generally these symptoms are mild to moderate, however, in some patients they may be severe in intensity.

    Withdrawal symptoms seen on discontinuation of venlafaxine treatment


    Discontinuation of venlafaxine (particularly when abrupt) commonly leads to withdrawal symptoms. Dizziness, sensory disturbances (including paraesthesia and electric shock sensations), sleep disturbances (including insomnia and abnormal dreams), agitation or anxiety, nausea and/or vomiting, tremor, sweating, headache, diarrhoea, palpitations and emotional instability are the most commonly reported withdrawal reactions. Additional withdrawal reactions include hypomania, nervousness, confusion, fatigue, somnolence, convulsion, vertigo, tinnitus, dry mouth and anorexia. Generally these events are mild to moderate and are self-limiting, however, in some patients they may be severe and/or prolonged. It is therefore advised that when venlafaxine treatment is no longer required, gradual discontinuation by dose tapering should be carried out
    ja ik weet het
    maar moet ik me zorgen maken over 1 dag geen pil nemen
    moet ik nu als een junkie naar de weekendapotheek om een shot te halen
      zondag 6 mei 2007 @ 13:09:55 #43
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49059348
    ik denk zodra je een van bovenstaande bijverschijnselen voelt en je hebt er last van dat je idd gewoon even naar de apotheek moet ja, en anders kan het wel tot morgen wachten, maar ook niet echt veel langer
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_49060578
    Ik verbaas me erover dat mensen regelmatig schrijven dat ze in het weekend zonder medicatie zitten... Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je vergeet om op tijd nieuw te halen, maar misschien ben ik in dat soort dingen ook wel een pietje precies... Als ik aan mn laatste strip begin dan lever ik mn etiketje in bij de huisarts en kan ik eind van de dag of de volgende dag bij de apotheek mn nieuwe voorraadje ophalen...

    Maar Dale, als je er last van hebt dan zou je kunnen overwegen naar de weekendapotheek te gaan, morgen in elk geval maar weer nieuwe halen anders!
    Mama van 2 lieve meiden :)
    pi_49060659
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 13:51 schreef Nijna het volgende:
    Ik verbaas me erover dat mensen regelmatig schrijven dat ze in het weekend zonder medicatie zitten... Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je vergeet om op tijd nieuw te halen, maar misschien ben ik in dat soort dingen ook wel een pietje precies... Als ik aan mn laatste strip begin dan lever ik mn etiketje in bij de huisarts en kan ik eind van de dag of de volgende dag bij de apotheek mn nieuwe voorraadje ophalen...

    Maar Dale, als je er last van hebt dan zou je kunnen overwegen naar de weekendapotheek te gaan, morgen in elk geval maar weer nieuwe halen anders!
    ehm ze wilden me niet meer voorraad meegeven dan ik nog had toen, en dat was 15 ofzo, moest maar terugkomen als ik op 5 stond. en afgelopen week geen tijd gezien om naar de apotheek te gaan was nogal chaotisch weekje. vandaar.
      zondag 6 mei 2007 @ 13:55:00 #46
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49060698
    als het goed is inderdaad krijg je nooit veel efexor mee, dit om overdosering te voorkomen
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_49060806
    Ah ok dan wordt het lastig Dale.
    Ik krijg tegenwoordig altijd voor 3 maanden mee (prozac)... Daarvoor was het altijd voor een maand.
    Mama van 2 lieve meiden :)
    pi_49062279
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 13:58 schreef Nijna het volgende:
    Ah ok dan wordt het lastig Dale.
    Ik krijg tegenwoordig altijd voor 3 maanden mee (prozac)... Daarvoor was het altijd voor een maand.
    efexor zou nou niet bepaald het middel zijn waarme ik zelfmoord zou willen plegen geloof ik begrijpen ze dat niet ofzo
    pi_49064493
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 14:52 schreef Dale het volgende:

    [..]

    efexor zou nou niet bepaald het middel zijn waarme ik zelfmoord zou willen plegen geloof ik begrijpen ze dat niet ofzo
    Tja, maar zij weten natuurlijk niet hoe jij denkt... .

    [ Bericht 12% gewijzigd door Nijna op 06-05-2007 17:03:20 ]
    Mama van 2 lieve meiden :)
      zondag 6 mei 2007 @ 19:23:55 #50
    19226 Lotjeb
    Hop hop!
    pi_49071937
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 13:58 schreef Nijna het volgende:
    Ah ok dan wordt het lastig Dale.
    Ik krijg tegenwoordig altijd voor 3 maanden mee (prozac)... Daarvoor was het altijd voor een maand.
    Ik krijg ook gewoon voor 3 maanden citalopram mee terwijl dat in het begin maar voor 2 weken was. Nu ben ik niet van plan om daar gekke dingen mee te doen maar ik vind dit toch wel heel erg veel

    Ik was julie kwijt
    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
    pi_49074890
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 16:04 schreef Nijna het volgende:

    [..]

    Tja, maar zij weten natuurlijk niet hoe jij denkt... .
    nee en het uitleggen komt vast ook verkeerd over
    pi_49078212
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 19:23 schreef Lotjeb het volgende:

    Ik was julie kwijt
    Maar nu wel weer gevonden dus...
    Mama van 2 lieve meiden :)
      zondag 6 mei 2007 @ 23:40:36 #53
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_49084523
    Nadat ik van mijn moeder gehoord heb dat zij een niet zo fijne ziekte onder de leden heeft, heb ik toch maar weer besloten mijn oude dosis (1 per dag) te gaan nemen... Dat nieuws zorgde ervoor dat ik weer rap een labiel mannetje begon te worden (voor zover ik dat al niet was )

    Ik vermoed echt nooit meer van de ad af te gaan komen. .
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
    pi_49094852
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 23:40 schreef Detroit het volgende:
    Nadat ik van mijn moeder gehoord heb dat zij een niet zo fijne ziekte onder de leden heeft, heb ik toch maar weer besloten mijn oude dosis (1 per dag) te gaan nemen... Dat nieuws zorgde ervoor dat ik weer rap een labiel mannetje begon te worden (voor zover ik dat al niet was )

    Ik vermoed echt nooit meer van de ad af te gaan komen. .
    misschien eens met je psycholoog bespreken of je kunt afbouwen onder begeleiding?

    dat je je zo nu en dan gewoon kut voelt is normaal dat hoort bij het leven
      maandag 7 mei 2007 @ 17:33:49 #55
    81882 Lips
    Een vrouwtje
    pi_49107975
    Ik zit sinds vandaag op 15 mg. Afgelopen 2 weken heb ik 20 mg genomen.
    Moet zeggen dat dit me toch wel zwaar valt. Het zal wel de combinatie zijn met het weer, druk weekend, saai en rustig op het werk. Ben heel erg moe, niet echt enthousiast, vanmiddag wou ik het liefste in een hoekje kruipen...
    Vanavond maar vroeg naar bed.
    Miauw
    Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
      maandag 7 mei 2007 @ 18:33:28 #56
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49110168
    Zo, ik heb mijn diagnose. Ik heb een recidiverende depressie (oftewel, chronische depressie) met idd een medische/biologische oorzaak. Mijn medicijnen (seroxat 40mg) slaan 'redelijk' aan, maar ik word er enorm moe en duf van. Volgens de psychiater is dat een vaker gehoorde klacht en de kans dat ik moet overstappen op een andere vorm van medicatie, is redelijk aanwezig.
    Ook zal ik moeten kiezen of ik mijn hele leven medicijnen wil blijven slikken of niet. Hoe beslis je zoiets? .
    KuikenGuppy
    pi_49111945
    De psych belde vanmiddag op.

    Donderdag mag ik al heen

    woeij.
    pi_49111975
    quote:
    Op maandag 7 mei 2007 18:33 schreef Burdie het volgende:
    Zo, ik heb mijn diagnose. Ik heb een recidiverende depressie (oftewel, chronische depressie) met idd een medische/biologische oorzaak. Mijn medicijnen (seroxat 40mg) slaan 'redelijk' aan, maar ik word er enorm moe en duf van. Volgens de psychiater is dat een vaker gehoorde klacht en de kans dat ik moet overstappen op een andere vorm van medicatie, is redelijk aanwezig.
    Ook zal ik moeten kiezen of ik mijn hele leven medicijnen wil blijven slikken of niet. Hoe beslis je zoiets? .
    Tsja moeilijk.

    waar voel je je het beste mee met of zonder?
      maandag 7 mei 2007 @ 19:44:31 #59
    19226 Lotjeb
    Hop hop!
    pi_49113353
    quote:
    Op maandag 7 mei 2007 18:33 schreef Burdie het volgende:
    Zo, ik heb mijn diagnose. Ik heb een recidiverende depressie (oftewel, chronische depressie) met idd een medische/biologische oorzaak. Mijn medicijnen (seroxat 40mg) slaan 'redelijk' aan, maar ik word er enorm moe en duf van. Volgens de psychiater is dat een vaker gehoorde klacht en de kans dat ik moet overstappen op een andere vorm van medicatie, is redelijk aanwezig.
    Ook zal ik moeten kiezen of ik mijn hele leven medicijnen wil blijven slikken of niet. Hoe beslis je zoiets? .
    Ik sta voor dezelfde keuze en ik vind het echt heel erg moeilijk. Vorig jaar zomer heb ik 5 mg afgebouwd en het plan is om dat deze zomer weer te doen. Heel langzaam afbouwen dus en kijken hoe lang het goed gaat. Ik ben er echter nog niet van overtuigd of het succes is... Maar het idee dat ik de rest van mijn leven medicijnen moet slikken staat me ook enorm tegen.... lastig
    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
    pi_49113460
    quote:
    Op maandag 7 mei 2007 18:33 schreef Burdie het volgende:
    Ook zal ik moeten kiezen of ik mijn hele leven medicijnen wil blijven slikken of niet. Hoe beslis je zoiets? .
    Misschien is dat ook niet iets wat je zomaar beslist... wellicht kan je over een tijdje eens proberen hoe het gaat als je mindert... Lijkt me lastig om nu te kiezen of je het wel of niet wilt.
    Je zou toch ook kunnen kiezen voor eerst wel en later zien we wel verder bijvoorbeeld?

    Ik heb al een paar keer te horen gekregen dat ik er misschien wel voor de rest van mn leven aan vast zit. Vorige zomer afbouwen was geen succes dus weer opgehoogd met het advies om het voorlopig zo te laten. Voor nu sta ik daar wel achter. Als het beter gaat dan krijg ik soms het idee dat het niet zo nodig is dat ik het slik... Komt tijd komt raad...
    Mama van 2 lieve meiden :)
      maandag 7 mei 2007 @ 20:17:06 #61
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49114837
    quote:
    Op maandag 7 mei 2007 19:15 schreef berney het volgende:

    [..]

    Tsja moeilijk.

    waar voel je je het beste mee met of zonder?
    Op dit moment met, maar de moeheid he... nouja, we wachten wel gewoon af of het minder wordt de komende weken .
    KuikenGuppy
    pi_49125784
    Pfff...lastige keuze, ik zou denk ik toch kiezen voor de manier die Nijna aangaf.
    Eerst een tijd met, en als het langere tijd goed gaat kan je altijd nog beslissen of je wil afbouwen, toch?
    Om zoiets zomaar te beslissen lijkt me haast onmogelijk..
    We zien de dingen niet zoals ze zijn.
    We zien de dingen zoals wij zijn.
    weblogje
    pi_49132262
    Idd.
    Ik denk dat je die keuze niet hoeft te nemen. Wat weerhoud je om als het (bijvoorbeeld) al jaren goed gaat, om toch voorzichtig weer af te bouwen?
      dinsdag 8 mei 2007 @ 11:08:56 #64
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49135402
    Oja, ik ga me er nu nog niet echt druk om maken ook. Ik zie wel hoe het gaat, het eerste 'obstakel' is het vinden van de juiste medicatie. Op dit moment voel ik me dusdanig moe dat ik vrijwel niks meer kan. En dat zuigt.
    KuikenGuppy
    pi_49136172
    Dat is inderdaad niet echt prettig Burdie... hopelijk gauw het juiste middel voor jou!
    Mama van 2 lieve meiden :)
      dinsdag 8 mei 2007 @ 11:35:07 #66
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49136280
    Ik 'mag' pas over drie weken overstappen op iets anders. En daar heb ik ook geen zin in. Ik zie er zooo tegenop... maar goed, er zijn ergere dingen en ik moet hier gewoon eventjes doorheen .
    KuikenGuppy
      dinsdag 8 mei 2007 @ 12:13:13 #67
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_49137707
    quote:
    Op maandag 7 mei 2007 12:01 schreef Dale het volgende:

    [..]

    misschien eens met je psycholoog bespreken of je kunt afbouwen onder begeleiding?

    dat je je zo nu en dan gewoon kut voelt is normaal dat hoort bij het leven
    True, true... Maar ik vind het wel erg verdacht dat het nu al de zoveelste keer is dat ik op gegeven moment echt in een diep dal beland.. Je gaat je afvragen of de schade met ad niet veel kleiner is dan eventueel zonder...

    Enne, de moraal van het verhaal: minderen cq. stoppen met ad is alleen haalbaar als je je in een stabiele situatie bevindt, dat blijkt wel weer. .
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
    pi_49157220
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 12:13 schreef Detroit het volgende:

    Enne, de moraal van het verhaal: minderen cq. stoppen met ad is alleen haalbaar als je je in een stabiele situatie bevindt, dat blijkt wel weer. .
    En zelfs dat is geen garantie voor succes!
    Mama van 2 lieve meiden :)
    pi_49157719
    Hebben jullie ook nu jullie depressief zijn.. Jullie helemaal niet tegen onverwachte dingen/verassingen/stress ergens om kunnen?
    Ik word soms helemaal gek wanneer er iets gaat gebeuren waarvan ik niet zeker weet hoe het gaat eindigen en dat vind ik behoorlijk vervelend
    E.
    pi_49171793
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 20:16 schreef .Sparkling. het volgende:
    Hebben jullie ook nu jullie depressief zijn.. Jullie helemaal niet tegen onverwachte dingen/verassingen/stress ergens om kunnen?
    Ik word soms helemaal gek wanneer er iets gaat gebeuren waarvan ik niet zeker weet hoe het gaat eindigen en dat vind ik behoorlijk vervelend
    da's het voordeel van ad... het maakt me niet meer zoveel uit
      woensdag 9 mei 2007 @ 08:48:07 #71
    19226 Lotjeb
    Hop hop!
    pi_49172294
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 20:16 schreef .Sparkling. het volgende:
    Hebben jullie ook nu jullie depressief zijn.. Jullie helemaal niet tegen onverwachte dingen/verassingen/stress ergens om kunnen?
    Ik word soms helemaal gek wanneer er iets gaat gebeuren waarvan ik niet zeker weet hoe het gaat eindigen en dat vind ik behoorlijk vervelend
    Ik leef echt op rust en regelmaat. Zodra die regelmaat wegvalt ben ik veel gevoeliger voor depressieve gevoelens... Echt leuk, afstuderen...
    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
      woensdag 9 mei 2007 @ 14:16:56 #72
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_49183965
    quote:
    Op dinsdag 8 mei 2007 20:05 schreef Nijna het volgende:

    [..]

    En zelfs dat is geen garantie voor succes!
    Ik wou het niet zeggen, maar dat lijkt inderdaad wel te kloppen... Om het allemaal nog wat fijner te maken. .
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
      woensdag 9 mei 2007 @ 14:49:35 #73
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49185419
    Ik ben aan het varieren met het moment van innemen van mijn AD. Om te kijken of dat invloed heeft op mijn vermoeidheid. Gisteren heb ik dus de volledige dosis in één keer genomen. En nu voel ik me alsof ik dood ga, zoveel buikpijn... ik weet nog hoe het in het begin voelde, dit is vergelijkbaar. Au! .
    KuikenGuppy
      woensdag 9 mei 2007 @ 15:47:39 #74
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_49187931
    Lijkt me niet echt gezond als je er buikpijn van krijgt. .
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
      woensdag 9 mei 2007 @ 16:12:10 #75
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49189145
    Mwah, dat had ik ook toen ik begon met seroxat. Precies hetzelfde gevoel, alleen ben ik iets minder beroerd nu . Het gaat wel weer over, maar het is gewoon eventjes rot.
    KuikenGuppy
    pi_49209473
    Ik slik al 2 tot 3 maande Mirtazapine en ik merk gewoon geen verschil. Ik heb de laatste tijd weer meer slechte dagen dan goede. Volgende week maar eens aangeven bij de Pyschiater..

    Gisteren heb ik een poging gedaan om mijn schoonmoeder uit te leggen waarom ik soms een beetje raar reageer op dingen enzo..
    Haar reactie was: je moet niet geloven dat je depressief bent hoor, dat zit gewoon tussen de oren

    E.
      donderdag 10 mei 2007 @ 00:25:16 #77
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_49209873
    Er zijn altijd mensen die het niet begrijpen. Jammer, maar helaas... .
    KuikenGuppy
      donderdag 10 mei 2007 @ 10:27:39 #78
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_49216496
    Typisch dan wel weer dat juist een schoonmoeder aangeeft dat het tussen de oren zit... Past wel een beetje bij de typische schoonmoeder hehehe.
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
      donderdag 10 mei 2007 @ 10:41:28 #79
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_49216967
    het zit natuurlijk ook tussen de oren
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_49220977
    Ja, maar niet op de manier zoals zij het bedoelde denk ik
    E.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')