Ouderen hebben een tekort aan vitamine D omdat hun huid minder goed vitamine D uit (zon)licht kan aanmaken. Je probeert nu enkel het stereotyp beeld van ouderen achter de geraniums te schetsen...quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 16:12 schreef June. het volgende:
[..]
Wat een bullshitJe hoeft echt niet te gaan zonnebanken om genoeg vitamine D binnen te krijgen hoor. Even 10 minuutjes buiten lopen en je hebt het ook al binnen. Ouderen en bejaarden hebben vaak wél een tekort, juist omdat die vrijwel nooit buiten komen.
Dat heb ik dus ook, ik ben echt heel erg wit, heb blond haar en blauwe ogen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 16:21 schreef Croupouque het volgende:
Nu ben ik de opmerkingen van anderen over mijn witte huid behoorlijk zat, maar zo'n product als dit gebruiken gaat me toch echt veel te ver. Doodeng, vind ik het.
Als je zelf om de haverklap zou verbranden (en dus huidtype 1 hebt) zou je hier denk ik wel iets genuanceerder over denkenquote:Op maandag 30 augustus 2010 12:04 schreef BruinBeertje het volgende:
Waarom willen zoveel blanke mensen zonodig bruiner worden? wat is er mis met je eigen huidskleur (zelfde andersom; bruine mensen die lichter willen worden)
wees blij met je eigen kleur, niks mis met bleek kan heel mooi zijn
Dat ook, maar het is gewoon een feit dat ouderen minder vaak buiten komen en dus bijdraagt aan het vitamine D tekort. Vooral ouderen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 10:58 schreef FINS het volgende:
[..]
Ouderen hebben een tekort aan vitamine D omdat hun huid minder goed vitamine D uit (zon)licht kan aanmaken. Je probeert nu enkel het stereotyp beeld van ouderen achter de geraniums te schetsen...![]()
quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 16:12 schreef June. het volgende:
Even 10 minuutjes buiten lopen en je hebt het ook al binnen.
Begrijp ik nu dat je jouw eerste stelling enigszins nuanceert? Tien minuten of een kwartier is een verschil van maar liefst 50 procent!quote:Op maandag 30 augustus 2010 21:05 schreef June. het volgende:
En een kwartiertje buiten lopen is inderdaad vaak al genoeg hoor,
Jij hebt nog nooit je haar geverfd oid?quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:04 schreef BruinBeertje het volgende:
Waarom willen zoveel blanke mensen zonodig bruiner worden? wat is er mis met je eigen huidskleur (zelfde andersom; bruine mensen die lichter willen worden)
wees blij met je eigen kleur, niks mis met bleek kan heel mooi zijn
Een beetje miereneukerij, niet? Tien of 15 minuten, who cares. Het gaat erom dat je niet per se hoeft te zonnebanken om genoeg vitamine D binnen te krijgen, mits je gevarieerd eet en regelmatig buiten komt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:25 schreef FINS het volgende:
Mogelijk woon je dicht bij een verzorgingstehuis en maak je daardoor een drogredenering. Er zijn genoeg ouderen die veel buiten zitten (net zoals er genoeg zijn die veel binnen zitten). Het feit dat ik ouderen zo veel buiten zie, wil nog niet zeggen dat ze allemaal zoveel buiten zijn (en andersom). De groep ouderen die dan ook nog eens in dat verzorgingstehuis zitten, gaan geen verschil maken op de gehele groep ouderen, ook niet als je enkel naar de Nederlandse ouderen zou kijken.
[..]
[..]
Begrijp ik nu dat je jouw eerste stelling enigszins nuanceert? Tien minuten of een kwartier is een verschil van maar liefst 50 procent!
Voor wat betreft het wel of niet tekort hebben van vitamine D: laten we het erop houden dat "we agree to disagree".
Overigens zijn systematic Reviews en Meta-analyses een nóg betere bewijsvoering dan de Randomized Controlled Trials (RCT). Maar dat "wist je natuurlijk zelf ook wel", toch?
Helaas kan ik geen van dergelijke studies vinden en zullen we het met jouw RCT moeten doen.
Post je dan nog even de RCT vwb dit onderwerp? alvast bedankt!
.
Tien miljoen of vijftien miljoen. Nog tien jaar te leven of nog vijftien jaar te leven. Ik vind het wel byzonder dat je 50% onder de categorie "who cares" en "mierenneukerij" schaart. Ik heb overigens niet geroepen dat men onder de zonnebank MOET voor een portie vitamine D, ik heb enkel aangegeven dat het een uitkomst KAN zijn. Maar zoals daarover gezegd: we agree to disagree.quote:Tien of 15 minuten, who cares
Nou wordt ie helemaal mooi! Op basis waarvan wil jij dan aanbevelingen doen? Aannames? Zoals "iedere oudere heeft een vitamine D tekort totdat het tegendeel is bewezen" ? Of misschien "Niemand heeft een tekort totdat het tegendeel is bewezen"?quote:En over die RCT, ik heb verder niet in Pubmed of Cochrane gekeken.
Nogmaals, op basis waarvan zou jij dan conclusies willen trekken en aanbevelingen doen?quote:Wilde alleen even vermelden dat je uit die ene studie niet al je conclusies kan trekken.
Als iemand met licht huidtype dankzij het door melanotan verkregen bruine kleurtje nu wél in de zon kan komen, dan nietquote:Op woensdag 1 september 2010 06:58 schreef FINS het volgende:
OT: melatonan zal de produktie van vitamine D in de huid flink verminderen verwacht ik.
Op basis waarvanquote:Op woensdag 1 september 2010 06:58 schreef FINS het volgende:
OT: melatonan zal de produktie van vitamine D in de huid flink verminderen verwacht ik.
.
Zal ook nooit mogelijk worden. Het is een eiwit. Al ons voedsel bestaat uit eiwitten. Onze maag is er daarom op gebouwd om eiwitten zo snel mogelijk af te breken. Als je dus een pilletje slikt, zal dat meteen worden afgebroken. Als je het inspuit, bypass je dat systeem.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Jammer is ook dat het niet in een handig pilletje zit, maar dat je het moet inspuiten, is toch iedere keer weer een 'drempeltje'. Er zijn al mensen bezig om te kijken of ze het in een neusspray kunnen krijgen, maar dat schijnt niet zo goed te werken.
Yep, I know. Dank U.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:27 schreef Michelle.T het volgende:
FINS, wat kan je toch zeuren over die 10 of 15 min.
Maar om nu 5 minuten te gaan vergelijken met 5 jaar gaat me echt te ver hoorquote:Op donderdag 2 september 2010 12:41 schreef FINS het volgende:
[..]
Yep, I know. Dank U.
Eigenlijk zeurde ik over die 50%. (Dat gezegd hebbende, als het om geld gaat, kan ik al bij minder dan 1% gaan zeuren...)
Je doet natuurlijk aanbevelingen door middel van evidence based informatie, maar ook door je eigen ervaringen met patiëntencontacten. En vaak is het dus zo dat iedere oudere, met name uit een verpleeghuis, een vitamine D tekort hebben tot het tegendeel bewezen is ja.quote:Op woensdag 1 september 2010 06:58 schreef FINS het volgende:
Nou wordt ie helemaal mooi! Op basis waarvan wil jij dan aanbevelingen doen? Aannames? Zoals "iedere oudere heeft een vitamine D tekort totdat het tegendeel is bewezen" ? Of misschien "Niemand heeft een tekort totdat het tegendeel is bewezen"?
En dan ook nog vervolgen met:
[..]
Nogmaals, op basis waarvan zou jij dan conclusies willen trekken en aanbevelingen doen?
Als je inmiddels beter bewijs gevonden hebt zoals bijvoorbeeld een RCT, dan verwachten wij allen het antwoord van jou, graag inclusief link naar de studie. Alvast bedankt voor de genomen moeite!
Aanbevelingen doen aan de massa op basis van patientencontacten is iets voor kwakzalvers. Zo werkt de wetenschap niet. Er zijn genoeg kwakzalvers die zogenaamde "patientenervaringen" hebben en deze "info" in de vorm van aanbevelingen aan de massa proberen te slijten.quote:maar ook door je eigen ervaringen met patiëntencontacten
Dat weten we nog niet. Naar het gebruik van melatonan in relatie tot de aanmaak van vitamine D in de huid is (voor zover bij mij nu bekend) nog geen deugdelijk onderzoek naar gedaan. We kunnen hooguit logisch redeneren dat het minder wordt, maar hoeveel dat is, zal nog moeten blijken. En misschien valt het wel mee, en is het maar 50%.... :-Dquote:En met melatonan en je vitamine D productie zal ook wel meevallen. Het zal wel iets afnemen, maar als je gevarieerd eet en regelmatig buiten komt zal dat wel loslopen.
Even geen zin om helemaal door te lezen. Gaarne een samenvatting zeer gewaardeerde collega.quote:Op zondag 5 september 2010 22:23 schreef June. het volgende:
Zucht. Ik ga niet eens meer in discussie, je begrijpt heus wel wat ik bedoel. Sommige mensen
Een samenvatting zou ik dit geval niet gepast zijnquote:Op zondag 5 september 2010 22:41 schreef DDM het volgende:
[..]
Even geen zin om helemaal door te lezen. Gaarne een samenvatting zeer gewaardeerde collega.
Het lijkt me toch gewoon een geval van logisch denkenIn dit geval pathofysiologisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |