FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Autoslepen op de snelweg
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 21:55
Is het toegestaan om hier in Nederland een auto met pech te slepen over de snelweg? Dus niet een klein stukje naar de volgende afslag maar bijv van Den Haag naar Rotterdam?

Of heb je grote kans om aangehouden te worden?
klipperdinsdag 17 april 2007 @ 21:57
Precies dan krijg je een boete, moeten ze je natuurlijk wel betrappen.
Het slepen mag alleen tot de eerstvolgende afslag.
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 21:59
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 21:57 schreef klipper het volgende:
Precies dan krijg je een boete, moeten ze je natuurlijk wel betrappen.
Het slepen mag alleen tot de eerstvolgende afslag.
Denk je dat of weet je dat?
Misschien ergens een artikel over?
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 21:59
En hoeveel is de boete?
weasel85dinsdag 17 april 2007 @ 22:09
Verkapt ik moet iemand slepen nu
gatewaydinsdag 17 april 2007 @ 22:13
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 21:59 schreef chromosoompje het volgende:
En hoeveel is de boete?
hmmzz heb ff gegoogled maar kan niks vinden daarover..... wel dat stilstaan op de weg 200 euro kost, en het niet plaatsen van een gevarendriehoek 75 euro.........

Maar is het niet handiger gewoon een autoambulance te huren / lenen ??
morpheus_at_workdinsdag 17 april 2007 @ 22:15
een gesleept voertuig mag max 50 rijden

en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan

De bestuurder die met een sleep 50 km/h over de autosnelweg rijdt kan een art. 5 pv krijgen. Echter niet vanwege het slepen maar vanwege het te langzaam rijden op de autosnelweg; dat laatste wordt wel als geconcretiseerde gevaarzetting beschouwd
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 22:20
En wat zijn daar de kosten van? Heb op dit moment namelijk niet even iemand in de buurt die anwb lid is of een ambulance die ik kan regelen, anders kost het echt een bom duiten
Nnelisdinsdag 17 april 2007 @ 22:21
Mij staat ook bij dat je 1 afslag mag slepen...
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 22:22
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:21 schreef Nnelis het volgende:
Mij staat ook bij dat je 1 afslag mag slepen...
Mij staat bij dat je helemaal niet mag slepen, dat alleen een gespecialiseerd bedrijf dat mag doen (wagens ophalen langs de kant van de snelweg)
RetepVdinsdag 17 april 2007 @ 22:25
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:
een gesleept voertuig mag max 50 rijden

en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan
Was de minimumsnelheid niet al een tijdje afgeschaft? En is 'artikel 5' er bij gekomen die zegt dat ze je kunnen pakken op het creeeren van een verkeersgevaarlijke situatie?

Volgens mij betekent dat dat je 's nachts op een rustige snelweg prima mag slepen, als je maar genoeg verlichting hebt dat iedereen je ziet.

Edit:

Ik heb mijn rijbewijs ook gehaald toen de minimumsnelheid op de snelweg nog 70km/h was. Dus ik weet het ook niet zeker .
j0rritdinsdag 17 april 2007 @ 22:25
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:


en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan
Fout. Er is geen wettelijk vastgestelde minimum snelheid voor de snelweg. Ongeschreven regel is echter 80 omdat je anders het overige verkeer in gevaar brengt. Constructiesnelheidseis om de snelweg te mogen betreden is slechts 60km/h.
Nnelisdinsdag 17 april 2007 @ 22:25
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:22 schreef chromosoompje het volgende:

[..]

Mij staat bij dat je helemaal niet mag slepen, dat alleen een gespecialiseerd bedrijf dat mag doen (wagens ophalen langs de kant van de snelweg)
Dat klopt al niet. Buiten de snelweg om mag je zeker slepen, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.

Edit: ik vind al dat de afstand tussen de 2 voertuigen minder dan 5 meter moet zijn.
gatewaydinsdag 17 april 2007 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:20 schreef chromosoompje het volgende:
En wat zijn daar de kosten van? Heb op dit moment namelijk niet even iemand in de buurt die anwb lid is of een ambulance die ik kan regelen, anders kost het echt een bom duiten
heb je geen verhuurbedrijf in de buurt die die dingen verhuren??? of je eigen garage? waar je hem kan lenen?
chromosoompjedinsdag 17 april 2007 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:25 schreef Nnelis het volgende:

[..]

Dat klopt al niet. Buiten de snelweg om mag je zeker slepen, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Ja dat bedoel ik ook dat buiten de snelweg je wel gesleept mag worden maar enkel OVER de snelweg niet en verder dus wel
Fe2O3dinsdag 17 april 2007 @ 22:30
Gewoon claimen dat je op weg bent naar de volgende afslag ^^ En eigenlijk de ANWB of sleepdienst bellen ja. Denk dat de politie op zich weinig problemen ermee heeft als je hem zelf met een vriend(in) naar de eerstvolgende afslag sleept over de vluchtstrook, even aangenomen dat je dan met een groep van tenminste twee auto's onderweg was, en dus direct met slepen kan beginnen. Alarmlichten aan en gaan, hoe sneller je dan weg kunt zijn van de snelweg hoe beter lijkt me. Maar idd, je haalt de min snelheid waarschijnlijk niet, rijdt dan over de vluchtstrook en moet de eerste afslag nemen en via B wegen de weg voortzetten, dus daarom mag het niet. Of het kan ... alles kan.

Vanuit een veiligheids oogpunt gezien is het helemaal een idiote onderneming, zelfs het stukje via de vluchtstrook zoals hierboven beschreven.Het Als je dan even stilstaat bij het gevaar waar je jezelf in brengt, en anderen, als je dit op de rechterijbaan onderneemt. Als een vrachtwagen met 80 - 90 of personen auto met 100 - 130 achterop komt dan heb je een instant legpuzzel met minimaal 3x mens vulling ~:-)

Gok dat het een punt van je rijbewijs is trouwens, gezien het gevaar aspect? Of zelfs gewoon directe inbeslagname om te toetsen of je wel vaardig genoeg bent om deel te nemen aan het verkeer. Mits je je bewijs nog maar < 5 jaar hebt (Erg onduidelijk die regelgeving daaromtrent imho)
Nnelisdinsdag 17 april 2007 @ 22:31
http://www.verkeersforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57&postdays=0&postorder=asc&start=0

Hier staat een topic over hetzelfde onderwerp, niet echt een concrete oplossing, maar misschien wordt je er wat wijzer van.
klipperdinsdag 17 april 2007 @ 22:32
Sorry, je heb gelijk.
Er is geen sleepverbod op de snelwegen, alleen een minimumsnelheidseis dat het voertuig minimaal 60 km per uur moet kunnen rijden.
Een brommer die 80 km per uur kan rijden voldoet hier niet aan, hij kan het wel maar hij mag niet harder dan 40.

Wel is het zo dat je geen gevaar op de weg mag zijn of veroorzaken.
Hier kan eventueel artikel 5 om de hoek komen kijken, als je te langzaam rijd op de snelweg.
Of het slim is om met flinke snelheid te slepen op de snelweg zonder vaste verbindingsstang is een tweede, bij een eventuele calimiteit is het maar de vraag of het gesleepte voertuig tijdig stilstaat.
klipperdinsdag 17 april 2007 @ 22:34
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Gewoon claimen dat je op weg bent naar de volgende afslag ^^ En eigenlijk de ANWB of sleepdienst bellen ja. Denk dat de politie op zich weinig problemen ermee heeft als je hem zelf met een vriend(in) naar de eerstvolgende afslag sleept over de vluchtstrook, even aangenomen dat je dan met een groep van tenminste twee auto's onderweg was, en dus direct met slepen kan beginnen. Alarmlichten aan en gaan, hoe sneller je dan weg kunt zijn van de snelweg hoe beter lijkt me. Maar idd, je haalt de min snelheid waarschijnlijk niet, rijdt dan over de vluchtstrook en moet de eerste afslag nemen en via B wegen de weg voortzetten, dus daarom mag het niet. Of het kan ... alles kan.

Vanuit een veiligheids oogpunt gezien is het helemaal een idiote onderneming, zelfs het stukje via de vluchtstrook zoals hierboven beschreven.Het Als je dan even stilstaat bij het gevaar waar je jezelf in brengt, en anderen, als je dit op de rechterijbaan onderneemt. Als een vrachtwagen met 80 - 90 of personen auto met 100 - 130 achterop komt dan heb je een instant legpuzzel met minimaal 3x mens vulling ~:-)

Gok dat het een punt van je rijbewijs is trouwens, gezien het gevaar aspect? Of zelfs gewoon directe inbeslagname om te toetsen of je wel vaardig genoeg bent om deel te nemen aan het verkeer. Mits je je bewijs nog maar < 5 jaar hebt (Erg onduidelijk die regelgeving daaromtrent imho)
Slepen over de vluchtstrook mag weer niet, maar misschien kan je die boete beter nemen dan de verkeersveiligheid in gevaar brengen.
JimmieTheSaintdinsdag 17 april 2007 @ 22:34
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:


en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan
Da's dan kut, dus iedereen in de file is dan dagelijks in overtreding. .
j0rritdinsdag 17 april 2007 @ 22:36
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Vanuit een veiligheids oogpunt gezien is het helemaal een idiote onderneming, zelfs het stukje via de vluchtstrook zoals hierboven beschreven.Het Als je dan even stilstaat bij het gevaar waar je jezelf in brengt, en anderen, als je dit op de rechterijbaan onderneemt. Als een vrachtwagen met 80 - 90 of personen auto met 100 - 130 achterop komt dan heb je een instant legpuzzel met minimaal 3x mens vulling ~:-)
Een auto met aanhanger mag maar 80km/h. Dat moet je toch wel halen als je een andere auto sleept, zeker als je een fatsoenlijke middenklasser meebrengt.
quote:
Gok dat het een punt van je rijbewijs is trouwens, gezien het gevaar aspect? Of zelfs gewoon directe inbeslagname om te toetsen of je wel vaardig genoeg bent om deel te nemen aan het verkeer. Mits je je bewijs nog maar < 5 jaar hebt (Erg onduidelijk die regelgeving daaromtrent imho)
Lijkt me geen dergelijke gevaarzetting om een punt aftrek op te leggen? 50km/h te hard, ongeluk veroorzaken met letsel van betrokkenen, teveel alcohol etc. weegt toch een stuk zwaarder naar mijn mening. Daarnaast motiveer je een dergelijke sleepactie gewoon duidelijk, door aan te geven het uit veiligheidsoverwegingen te hebben gedaan. Mits je bij de eerstvolgende afslag eraf gaat natuurlijk, iets wat in Nederland na 1km al is.
__________dinsdag 17 april 2007 @ 22:40
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:
dat laatste wordt wel als geconcretiseerde gevaarzetting beschouwd
meh. Stukken zat waar een kapot autoke meer gevaar opleverd dan wegslepen. Er is ook nog een wetsartikel die zegt dat de wet het zo niet bedoeld heeft. Denk aan motorrijders die een kapotte moter duwen en geen helm dragen enzo. Ze ZIJN bestuurder van een motervoertuig op 2 wielen.

Als je op een normale manier sleept en geen gekke dingen doet zal het los lopen.
#ANONIEMdinsdag 17 april 2007 @ 22:41
Lijkt me link om te slepen op de snelweg. Je kunt niet erg hard rijden, want als je dan opeens moet remmen, heb je de gesleepte auto in je kofferbak hangen (vanwege de korte afstand). En langzaam rijden op de snelweg is gevaarlijk.
Een auto met pech kun je beter laten ophalen door een garagebedrijf.
MouseOverdinsdag 17 april 2007 @ 22:49
Stom idee. Rij gewoon binnendoor ofzo.
Fe2O3dinsdag 17 april 2007 @ 23:01
quote:
Lijkt me geen dergelijke gevaarzetting om een punt aftrek op te leggen? 50km/h te hard, ongeluk veroorzaken met letsel van betrokkenen, teveel alcohol etc. weegt toch een stuk zwaarder naar mijn mening. Daarnaast motiveer je een dergelijke sleepactie gewoon duidelijk, door aan te geven het uit veiligheidsoverwegingen te hebben gedaan. Mits je bij de eerstvolgende afslag eraf gaat natuurlijk, iets wat in Nederland na 1km al is.
Ja dat zijn allemaal overtredingen die ernstige ongevallen tot gevolge kunnen hebben, daarom is de sanctie ook zo zwaar (en terecht).

Wat ik dan ook bedoelde was als je moedwillig van bijv. R'dam naar Den Haag een auto gaat slepen over de rechterbaan ik me best kan voorstellen dat een agent of een ovj dusdanig aan z'n kop krabt en zich afvraagt waar je nu helemaal mee bezig bent, en je kan hoog en laag springen, dat motiveer je niet ~:-) En dus een beginnend bestuurder best eens de sanctie op kan leggen om de rijvaardigheid (opnieuw) te laten onderzoeken, of punten aftrek. Dit kan afaik met het punten rijbewijs. Hij heeft tenslotte net geleerd dat het niet kan//mag gelet op de veiligheid, algemene verkeersregels en het gedrag in het verkeer wat hem als het goed is is aangeleerd. Hij brengt zichzelf en anderen op een idiote manier in levensgevaar, net als met alcohol en 50 km/u te hard.

Via de vluchtstrook (wat eigenlijk niet mag, als het moedwillig is ....), is imho wel een stuk veiliger dan de rechter baan want het verkeer links van je zal afremmen of net zo hard langsrazen, maar niet door je heen rijden als ze je niet zien ^^ Denk niet dat je daar een sanctie voor opgelegd krijgt, je doet gewoon het meest verstandige dan lijkt me. En je bent toch idd zo van de snelweg waar je een sleepdienst belt of via B wegen je weg vervolgt.
Repeatdinsdag 17 april 2007 @ 23:05
Mag niet en lijkt me ook bijzonder dom.
InnocentFRdinsdag 17 april 2007 @ 23:26
Wel eens gedaan zo ver, als dit niet mag zou iemand dan mij een betrouwbare bron kunnen verstrekken.
Zelvawoensdag 18 april 2007 @ 00:07
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:20 schreef chromosoompje het volgende:
Heb op dit moment namelijk niet even iemand in de buurt die anwb lid is of een ambulance die ik kan regelen, anders kost het echt een bom duiten
Hé, ik heb een briljant idee! Wat als je nou eens gewoon secundair gaat rijden.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2007 @ 01:02
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:
een gesleept voertuig mag max 50 rijden
80.

Het gesleepte voertuig wordt immers, op dat moment, aangemerkt als aanhangwagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2007 01:03:45 ]
#ANONIEMwoensdag 18 april 2007 @ 01:05
quote:
Op woensdag 18 april 2007 01:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

80.

Het gesleepte voertuig wordt immers, op dat moment, aangemerkt als een aanhangwagen.
Denk je dat dat verstandig is, 80 rijden met een wagen achter je aan gesleept? Iig niet als het met een sleepkabel is, want als je dan opeens hard moet remmen, heb je wel een probleem.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2007 @ 01:10
quote:
Op woensdag 18 april 2007 01:05 schreef Wombcat het volgende:
Denk je dat dat verstandig is, 80 rijden met een wagen achter je aan gesleept? Iig niet als het met een sleepkabel is, want als je dan opeens hard moet remmen, heb je wel een probleem.
Daarom moet je slepen eigenlijk alleen doen met iemand die je vrij goed kent, voor wat betreft verkeersgedrag en voertuigbeheersing.
Kwestie van goede afspraken maken (hand opsteken van sleper houdt in dat de gesleepte alvast moet beginnen met remmen) en minstens dubbel zo ver voor je uit kijken als je normaal al zou doen.
Aliceywoensdag 18 april 2007 @ 08:47
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:25 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Fout. Er is geen wettelijk vastgestelde minimum snelheid voor de snelweg
Je voertuig moet echter wel de 60 km/h kunnen en mogen halen.
j0rritwoensdag 18 april 2007 @ 10:00
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je voertuig moet echter wel de 60 km/h kunnen en mogen halen.
Klopt, dat schreef ik 2 regels later...
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:25 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Fout. Er is geen wettelijk vastgestelde minimum snelheid voor de snelweg. Ongeschreven regel is echter 80 omdat je anders het overige verkeer in gevaar brengt. Constructiesnelheidseis om de snelweg te mogen betreden is slechts 60km/h.
zalkcwoensdag 18 april 2007 @ 12:53
Met sleepkabel mag je voor zo ver ik weet alleen tot de eerst volgende afslag rijden. Maar als je dergelijke stunts wil uithalen doe dat dan als het erg rustig is op de weg, en dat lijkt me tussen R'dam en Dan Haag een uitdaging.

Aanvullend puntje. Over secundaire wegen is het imho gevaarlijker om te slepen. Door rotondes t-splitsingen, vluchtheuvels, kruisingen, etc.. is het besturen van de gesleepte auto een drama.

Ik heb ooit de uitdaging gehad een auto die van H'wijk naar Hoogeveen werd gesleept te sturen. Ik blijf erbij dat de snelweg op zaterdagochtend 7:00 veiliger is als binnendoor rijden
klipperwoensdag 18 april 2007 @ 17:26
quote:
Op woensdag 18 april 2007 01:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

80.

Het gesleepte voertuig wordt immers, op dat moment, aangemerkt als aanhangwagen.
Een gesleept voertuig word nooit als aanhangwagen gezien.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2007 @ 18:43
quote:
Op woensdag 18 april 2007 17:26 schreef klipper het volgende:
Een gesleept voertuig word nooit als aanhangwagen gezien.
WVW 1994:
quote:
Artikel 1

1.
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
(...)
d. aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;
(...)

klipperwoensdag 18 april 2007 @ 19:08
quote:
Op woensdag 18 april 2007 18:43 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

WVW 1994:
[..]


Je heb gelijk, alleen is hier wel een toelichting op.

[ Bericht 79% gewijzigd door klipper op 18-04-2007 19:14:08 ]
highway101woensdag 18 april 2007 @ 19:27
levensgevaarlijk om zo'n eind met een dergelijke snelheid over de snelweg te rijden. Niet doen dus! artikel 5 lijkt me zeer logisch. Te langzaam rijden is nog gevaarlijker dan te hard rijden.
klipperdonderdag 19 april 2007 @ 08:28
quote:
Op woensdag 18 april 2007 19:27 schreef highway101 het volgende:
levensgevaarlijk om zo'n eind met een dergelijke snelheid over de snelweg te rijden. Niet doen dus! artikel 5 lijkt me zeer logisch. Te langzaam rijden is nog gevaarlijker dan te hard rijden.
Daarbij komt dat de meeste auto`s tegenwoordig sterk aan remkracht moeten inleveren als de motor het niet doet, en je zal dan maar plotseling moeten remmen. ( hou je wel 2 mini`s over)
gatewaydonderdag 19 april 2007 @ 08:52
nou TS, wat wordt het? Toch maar iets huren??
fr0xdonderdag 19 april 2007 @ 15:08
Tijdje terug nog me ouwe karretje gesleept van amsterdam naar alkmaar.. ging makkelijk geen problemen gehad. Wist niet eens dat het niet mocht hehe
#ANONIEMdonderdag 19 april 2007 @ 21:23
quote:
Op donderdag 19 april 2007 15:08 schreef fr0x het volgende:
Tijdje terug nog me ouwe karretje gesleept van amsterdam naar alkmaar.. ging makkelijk geen problemen gehad. Wist niet eens dat het niet mocht hehe
Dát is nou dus juist de vraag.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
thaduckvrijdag 20 april 2007 @ 00:44
Buiten het feit of het toegestaan is is het ook nog eens gekkenwerk! Slepen en gesleept worden is een risicovol iets. De gesleepte auto heeft vaak geen rem- of stuurbekrachtiging meer (tenzij motor nog loopt, maar waarom dan slepen?) en de accu zal het ook niet fijn vinden.

En even TI:
http://trailer.palxan.nl/ kost je bv. 50 euro per dag. Voor een auto-ambulance voor aan de trekhaak. Ga je voor die fukking 5 tientjes zoveel risico nemen (boete, ongeval, meer stuk maken dan nodig, etc.)???
lovelivrijdag 20 april 2007 @ 03:52
Tel je bij de huur voor die auto-ambulance ook nog even de kosten op van de auto die je erbij huurt? Zoveel mag je niet meenemen als je geen E achter B hebt. Verder hebben de meeste auto's hebben geen laadvermogen wat zo groot is als het gewicht van ambulance + te vervoeren auto.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je maar tot de eerst volgende afrit mag slepen en heb me daar meerdere malen niet aan gehouden. In geen van de gevallen ben ik daar door een wetsdienaar op aangesproken. Ik moet wel bekennen dat ik blij was er geen tegen te komen toen we een auto zonder verlichting sleepten en een tunnel inreden.

Tip: zorg ervoor dat de te slepen auto verlichting heeft. Remlichten en richtingaanwijzers/alarmlichten zijn cruciaal. De achterste auto moet de voorste remmen. Een goede afspraak: als de voorste auto de richtingaanwijzer aandoet, moet de achterste beginnen met remmen. Zo houd je de kabel voortdurend strak en voorkom je een botsing met elkaar.
highway101vrijdag 20 april 2007 @ 18:04
Slepen met een kabel is verboden op de snelweg!

las ik zojuist in de Kampioen.
BloodhoundFromHellvrijdag 20 april 2007 @ 19:29
waarom mag je niet slepen?? Ik heb dat vaker gedaan, gewoon met 120 geen probleem. Je ziet het vaker dat auto's dat doen, ik zou niet weten waarom dat niet mag. Of zijn de regels veranderd? De ANWB zou ik niet vertrouwen, want die zijn er bij gebaat te zeggen dat slepen niet mag. Je moet wel je alarmknipperlihten aan doen om aan te geven dat je gesleept wordt, of als de lichten niet werken een rode vlag aan de auto hangen oid.
deedeeteevrijdag 20 april 2007 @ 19:41
Volgens mij is slepen op de autoweg verboden
BloodhoundFromHellvrijdag 20 april 2007 @ 19:47
het gesleepte voertuig wordt als aanhanger gezien, dus je mag gewoon slepen, wellicht niet met 120, maar wel zeker met 80. Het veiligst is het als je een stang gebruikt, dan hoef je wat minder angstvallig in de spiegels te kijken als je moet remmen. Eenmaal op snelheid, is afstandhouden het devies, maar het gaat prima, zelfs met 120 of harder, weet ik uit eigen ervaring. Je moet er wel voor zorgen dat er in het gesleepte voertuig iemand zit met snelle reflexen en goede voertuigbeheersing,.
BloodhoundFromHellvrijdag 20 april 2007 @ 19:49
quote:
Op woensdag 18 april 2007 19:27 schreef highway101 het volgende:
levensgevaarlijk om zo'n eind met een dergelijke snelheid over de snelweg te rijden. Niet doen dus! artikel 5 lijkt me zeer logisch. Te langzaam rijden is nog gevaarlijker dan te hard rijden.
dus , gewoon met het verkeer meerijden qua snelheid, dan is er geen probleem...
Ridocarvrijdag 20 april 2007 @ 20:05
Slepen mag over welke weg dan ook. Maximum snelheid is 80km/h. Is de sleeplijn langer dan 5 meter, dan moet er een rode vlag zijn aangebracht op de sleeplijn. De sleeplijn mag niet langer zijn dan 5 meter. Het achterste voertuig remt het samenstel. Het voorste voertuig geeft met de remlichten aan wanneer er geremd moet worden. Het gebruik van alarmlichten kan verwarrend werken, zeker wanneer er afgeslagen moet worden. Deze dus niet gebruiken.

Verder moet je het gewicht van beide auto's nakijken om te bepalen of BE verplicht is. Hierbij gelden dezelfde regels als met de aanhangwagen. (voor B: Samenstel moet minder zijn dan 3500 Kg, achterste voertuig mag niet zwaarder zijn dan het voorste voertuig, tenzij deze lichter is dan 750 Kg)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 20-04-2007 20:17:25 (Zie doorgestreept.) ]
Serindevrijdag 20 april 2007 @ 20:52
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 19:41 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij is slepen op de autoweg verboden
autoweg *is-ongelijk-aan-teken* snelweg
veldmuisvrijdag 20 april 2007 @ 20:57
Concluderend uit dit topic is het dus toegestaan om te slepen over de snelweg, mits er in file gereden wordt.
MasterDisastervrijdag 20 april 2007 @ 21:12
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 03:52 schreef loveli het volgende:
Tel je bij de huur voor die auto-ambulance ook nog even de kosten op van de auto die je erbij huurt? Zoveel mag je niet meenemen als je geen E achter B hebt. Verder hebben de meeste auto's hebben geen laadvermogen wat zo groot is als het gewicht van ambulance + te vervoeren auto.
Beetje busje/middenklasser heeft 2000kg als maximaal achter de trekhaak geremt. tel het gewicht van de aanhanger als 500kg en je mag nog eens een auto van 1500kg meenemen als je BE hebt tenminste maar dat hebben iig je ouders wel
#ANONIEMvrijdag 20 april 2007 @ 22:08
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:57 schreef veldmuis het volgende:
Concluderend uit dit topic is het dus toegestaan om te slepen over de snelweg, mits er in file gereden wordt.
Ga je met zijn tweeën naast elkaar slepen, krijg je vanzelf een file.
Probleem opgelost
gatewayvrijdag 20 april 2007 @ 22:54
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:05 schreef Ridocar het volgende:
Slepen mag over welke weg dan ook. Maximum snelheid is 80km/h. Is de sleeplijn langer dan 5 meter, dan moet er een rode vlag zijn aangebracht op de sleeplijn. De sleeplijn mag niet langer zijn dan 5 meter. Het achterste voertuig remt het samenstel. Het voorste voertuig geeft met de remlichten aan wanneer er geremd moet worden. Het gebruik van alarmlichten kan verwarrend werken, zeker wanneer er afgeslagen moet worden. Deze dus niet gebruiken.

Verder moet je het gewicht van beide auto's nakijken om te bepalen of BE verplicht is. Hierbij gelden dezelfde regels als met de aanhangwagen. (voor B: Samenstel moet minder zijn dan 3500 Kg, achterste voertuig mag niet zwaarder zijn dan het voorste voertuig, tenzij deze lichter is dan 750 Kg)
bron voor deze info ?
MissXvrijdag 20 april 2007 @ 23:18
Toevallig zat ik vandaag de Kampioen te lezen en daar staat in dat op de snelweg auto's niet met een kabel gesleept mogen worden.
BloodhoundFromHellzaterdag 21 april 2007 @ 08:29
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 23:18 schreef MissX het volgende:
Toevallig zat ik vandaag de Kampioen te lezen en daar staat in dat op de snelweg auto's niet met een kabel gesleept mogen worden.
kun je dat artikel even laten zien, dat is imho dus hun advies en zeker niet wettelijjk. Natuurijk adviseren zij om je auto te laten staan , dan kunnen zij hem voor veel $$ wegslepen.
Ridocarzaterdag 21 april 2007 @ 08:39
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:54 schreef gateway het volgende:

[..]

bron voor deze info ?
Okee, komt 'ie:

Slepen mag over welke weg dan ook.
- Er staat nergens in de wet vermeld dat het verboden is om te slepen op een bepaald wegtype.

Maximum snelheid is 80km/h.
- De gesleepte auto is een aanhangwagen. (RVV1990, artikel 1, sectie a)
- Met een aanhanger mag maximaal 80km/h gereden worden. (RVV1990, artikel 22, sectie a)

De sleeplijn mag niet langer zijn dan 5 meter.
- (RVV1990, artikel 53)

Het achterste voertuig remt het samenstel. Het voorste voertuig geeft met de remlichten aan wanneer er geremd moet worden. Het gebruik van alarmlichten kan verwarrend werken, zeker wanneer er afgeslagen moet worden.
- Gewoon wat praktische info.

Deze dus niet gebruiken. (waarschuwingsknipperlichten)
- (RVV, artikel 28)

Verder moet je het gewicht van beide auto's nakijken om te bepalen of BE verplicht is. Hierbij gelden dezelfde regels als met de aanhangwagen. (voor B: Samenstel moet minder zijn dan 3500 Kg, achterste voertuig mag niet zwaarder zijn dan het voorste voertuig, tenzij deze lichter is dan 750 Kg)
- (RR, artikel 15, sectie c)
Boschkabouterzaterdag 21 april 2007 @ 08:41
Ik zou het voor dat stuk helemaal niet doen.
Slepen is namelijk slecht voor je motor, aangezien die niet aan staat wordt er geen olie verspreid door het motorblok, waardoor sommige onderdelen erg kunnen gaan slijten.
Op een stuk van 5 km valt die schade nog wel mee, maar als je van Rotterdam naar Den Haag gaat, lijkt me dat best slecht voor de motor.
BloodhoundFromHellzaterdag 21 april 2007 @ 08:42
De kampioen staat toch al vol met moralistisch geneuzel, maar dat de anwb liegt dus om zo mensen bang te maken en meer klanten te krijgen vat me wel tegen. Dit doet me denken aan een discussie over het al dan niet richting aangeven op een afbuigende weg, waar hierover ook werd gelogen , ook door een politieagent in blik op de weg nota bene.
BloodhoundFromHellzaterdag 21 april 2007 @ 08:45
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 08:41 schreef Boschkabouter het volgende:
Ik zou het voor dat stuk helemaal niet doen.
Slepen is namelijk slecht voor je motor, aangezien die niet aan staat wordt er geen olie verspreid door het motorblok, waardoor sommige onderdelen erg kunnen gaan slijten.
Op een stuk van 5 km valt die schade nog wel mee, maar als je van Rotterdam naar Den Haag gaat, lijkt me dat best slecht voor de motor.
De motor draait helemaal niet als je je laat slepen, dus niks slijt! Je moet er alleen aan denken dat je rem - en stuurbekrachtiger wellicht niet werken, dus dat dat wat zwaarder gaat allemaal.En natuurlijk sleutel omdraaien ivm stuurslot
Ridocarzaterdag 21 april 2007 @ 08:53
Alleen automaten kunnen kapot gaan bij lange afstanden. Een handbak wordt net zo goed gesmeerd bij slepen.

@BHFH: Dat gebruik van richting bij een afbuigende weg. (afbuigende voorrangsweg dus) Moet daarbij wel richting aangegeven worden? Ik doe dat altijd. Staat volgens mij ook vermeld in de wet dat het verplicht is bij iedere zijdelingse verplaatsing.
[/offtopic]
BloodhoundFromHellzaterdag 21 april 2007 @ 08:59
[offtopic] somminge mensen... het is geen zijdelngse verplaatsing, de weg maakt gewoon een bocht, je gaat niet bij elke bocht je richtingaanwijzer aanzetten. een zijdelingse verplaatsing is als je van baan verandert,[offtopic]
Boschkabouterzaterdag 21 april 2007 @ 09:04
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 08:53 schreef Ridocar het volgende:
Alleen automaten kunnen kapot gaan bij lange afstanden. Een handbak wordt net zo goed gesmeerd bij slepen.

@BHFH: Dat gebruik van richting bij een afbuigende weg. (afbuigende voorrangsweg dus) Moet daarbij wel richting aangegeven worden? Ik doe dat altijd. Staat volgens mij ook vermeld in de wet dat het verplicht is bij iedere zijdelingse verplaatsing.
[/offtopic]
Smering zal toch wel minder zijn dan normaal, aangezien de olie dik en koud is. Maar het zou best kunnen dat het alleen bij automaten is, Ik had dat een aantal jaar geleden gehoord, en het zou best fout of bij alleen automaten kunnen zijn.

En behalve de versnellingsbak/wielen kan ik me ook eigenlijk niets bedenken wat zou bewegen.
Ridocarzaterdag 21 april 2007 @ 09:08
Niet dat ik zo richingaanwijzerfetjist ben, maar ik geef graag aan waar ik naartoe ga. Dus alleen waar verwarring kan ontstaan.
gatewayzaterdag 21 april 2007 @ 09:08
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 08:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Okee, komt 'ie:

Slepen mag over welke weg dan ook.
- Er staat nergens in de wet vermeld dat het verboden is om te slepen op een bepaald wegtype.

Maximum snelheid is 80km/h.
- De gesleepte auto is een aanhangwagen. (RVV1990, artikel 1, sectie a)
- Met een aanhanger mag maximaal 80km/h gereden worden. (RVV1990, artikel 22, sectie a)

De sleeplijn mag niet langer zijn dan 5 meter.
- (RVV1990, artikel 53)

Het achterste voertuig remt het samenstel. Het voorste voertuig geeft met de remlichten aan wanneer er geremd moet worden. Het gebruik van alarmlichten kan verwarrend werken, zeker wanneer er afgeslagen moet worden.
- Gewoon wat praktische info.

Deze dus niet gebruiken. (waarschuwingsknipperlichten)
- (RVV, artikel 28)

Verder moet je het gewicht van beide auto's nakijken om te bepalen of BE verplicht is. Hierbij gelden dezelfde regels als met de aanhangwagen. (voor B: Samenstel moet minder zijn dan 3500 Kg, achterste voertuig mag niet zwaarder zijn dan het voorste voertuig, tenzij deze lichter is dan 750 Kg)
- (RR, artikel 15, sectie c)
tnx
floris.spzaterdag 21 april 2007 @ 09:32
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 22:15 schreef morpheus_at_work het volgende:
een gesleept voertuig mag max 50 rijden

en beneden de 70 km rijden op de snelweg is niet toegestaan

De bestuurder die met een sleep 50 km/h over de autosnelweg rijdt kan een art. 5 pv krijgen. Echter niet vanwege het slepen maar vanwege het te langzaam rijden op de autosnelweg; dat laatste wordt wel als geconcretiseerde gevaarzetting beschouwd
Laatst werd een maatje van me gesleept door de anwb die reed dus rond de 90km p/u op de snelweg he
BloodhoundFromHellzaterdag 21 april 2007 @ 09:37
morpheus ar work heeft het fout, want het staat nergens dat je maar 50 mag rijden met een gesleept voertuig. je mag gewoon overal slepen en dan met max. 80 km/h
kokosmaandag 23 april 2007 @ 18:14
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:52 schreef Serinde het volgende:

[..]

autoweg *is-ongelijk-aan-teken* snelweg
autobaan is wat anders dan de autosnelweg.
Kies een rustig moment uit, 's nachts ofzo. En ga gewoon over de snelweg rij voorzichting en constant, denk niet dat de wout je er een boete voor geeft. Neem wel alle papieren ed mee.