quote:
Op dinsdag 17 april 2007 19:35 schreef Aoristus het volgende:[
afbeelding]
Het is door dit soort reklame dat er ongelukken gebeuren. Waar zijn de gristenen als je ze nodig hebt om een kruis vast te houden?
Na de Hunkemöllerbikini ligt nu
ook een lingerieadvertentie van
Sapph onder vuur. Sapph-eigenaar
Rob Heilbron dankt de ChristenUnie
hartelijk.
Dorien Rose (23), die zeer sterke
gelijkenis vertoont met Angelina
Jolie, slaat bevallig de laatste spijker
in een poster waarop ze zelf - nog
bevalliger - prijkt. Rose moet de
nieuwe verkoopmagneet worden
van lingeriemerk Sapph, natuurlijk
vernoemd naar de lesbische dichteres
uit de Griekse mythologie. Terwijl
ze haar siliconencup D in de
bikini herschikt, kijkt Rob Heilbron
goedkeurend toe. ‘En nu maar hopen
dat de ChristenUnie ook deze
poster wil verbieden’, gniffelt de
lingerie-entrepreneur uit Amsterdam-
Zuid.
Heilbron, die eerder kledingmerk
O’Neill in Nederland lanceerde,
prijst zich gelukkig met de nieuwe
antilust beweging van conservatieve
christenen en postmoderne
feministen. Toen twee weken geleden
een ChristenUnie gemeenteraadslid
uit Utrecht probeerde een
uitdagende Hunkemöller poster te
verbieden, daarmee onbedoeld een
grote dosis free publicity voor het
merk genererend, zag Heilbron een
zakelijke kans voor open doel. Hij
schreef ChristenUnie-leider André
Rouvoet alvast een bedankbrief voor
‘de oplettendheid van zijn zedenagenten’.
De zestiger leest in zijn
penthouse aan zee - met veel naakt
aan de muur - voor uit eigen werk:
‘Geachte heer Rouvoet, jullie opmerkzaamheid
doet de lingerie-industrie
veel goed.’
De ondernemer gniffelt en wacht
met een witte wijn in de hand op een
soortgelijke controverse. De uitdagende
Sapph reclameposter werd in
Nijmegen al afgeplakt door onder
andere nieuwe feministen. ‘Toen ik in
de jaren zestig over het Spui liep hingen
er al naaktposter van Phil Bloom
- het eerste Nederlandse naaktmodel.
Waar hebben we het hier over.’
En wat vindt de lingeriepin-up er
zelf van? Rose: ‘Het gaat vrij ver. Ik
had er liever wat mooier, dan zo
zwoel opgestaan.’ Rose begon ooit bij
Playboy en wordt sindsdien vooral
uitgenodigd voor pikante fotoshoots.
‘Dat is niet altijd leuk, maar ja het is
nou eenmaal mijn uitstraling.’
Ze gaat met haar hand door haar
bruine hairextentions. De ophef over
de Hunkemöller poster, haar eigen
affiche en de weergave van vrouwen
als lustobject in reclames begrijpt ze
niet.
‘Vrouwen zíjn een lustobject. Ik
heb daar niet zoveel problemen mee.
Al vind ik wel dat de nadruk in de afbeeldingen
wat meer op schoonheid
moet liggen dan op seks.’
Heilbron, die zijn poster ‘brutaal’
en ‘kunstig’ noemt, is als een stout
jongetje in een klas dat propjes gooit.
‘Ik ga natuurlijk niet achterin de rij
staan om iets te bereiken. Ik pak het
wel iets progressiever aan.’ Hoewel
zijn Sapph-personeel aarzelingen
ventileerde, gaat hij volle kracht
vooruit met dit project. ‘Ik begrijp
wel dat vrouwenorganisaties kruizen
over mijn poster plakken. Natuurlijk
zoek ik de grenzen op. Maar ik heb
een vrije opvatting over samenleven:
laat mekaar met rust.’
Zelf is hij niet echt ondubbelzinnig
in zijn voorliefde voor vrouwelijk
schoon, zegt de zakenman die een
relatie heeft met een dertig jaar jongere
‘ontzettend lekkere Russische’.
‘Dat is het minimale leeftijdsverschil
dat ik nastreef. Als een man tegen mij
zegt dat hij zo goed met zijn vrouw
kan praten, vind ik dat walgelijk. Een
man vindt een vrouw leuk om de
seks, niet om de tekst.’
En daarbij natuurlijk een lekkere
marge draait. Terwijl Heilbron even
in de branding pootjebaadt en in de
verte een nog immense blanco reclamekubus
ziet, glundert hij: ‘Ha, daar
kan ze ook nog hangen.’
De Pers; gister.