Wat gemeen hé, zo'n topictitel
![]()
Uiteraard een vervolg op
Wat is seksuele selectie?Ik had namelijk net een antwoord klaar toen opeens het vorige topic werd gesloten, vandaar dat ik het vervolg open.
quote:
Op maandag 16 april 2007 18:12 schreef Kaffer het volgende:[..]
En niet alleen parkieten , mijn vogelkooi wemelt ook van de loodbekjes , napoleontjes , tijgervinkjes , diamantduiven , kwartels ...
Al ooit een kruising tussen een Europese spreeuw en een glansspreeuw gezien
Eén adres
Alleen jammer dat mijn parkieten niet willen kruisen met mijn kwartels , ze schijnen elkaar niet te mogen
Wat die mutaties betreft , als kleurmutaties optreden zijn dat toch mutaties in het DNA , ik denk dus wel dat we ongeveer hetzelfde bedoelen .
Beste kaffer.
Nee ik denk niet dat we hetzelfde bedoelen. Ik denk ook dat we de kans lopen om totaal langs elkaar heen te praten als we over mutaties zouden praten en ik dan mutaties bedoel in genetische zin, en jij het hebt over mutaties zoals jij die kent vanuit de vogelkweek.
Een kweker (fokker, teler) kan volgens mij geen nieuwe mutaties creeren. (tenzij hij zich bezighoudt met genetische modificatie, of z'n dieren blootstelt aan radioactieve straling of gemene chemische mutagenen e.d.)
Een fokker houdt zich alleen bezig met selectie, waarbij hij put uit de variatie die reeds in de genenpool aanwezig is.
Met Intelen (niet teveel) kan hij bepaalde allelen in een lijn fixeren of versterken, en andere alellen wegfokken (dat alles via de principes van genetische drift) en met kruisen kan hij weer allelen in een bepaalde lijn introduceren. Maar hij put uit de variatie die al in de genenpool aanwezig is. Bestaande alellen. Daar kunnen ook gemuteerde allelen tussen zitten, maar die mutaties zijn niet nieuw. Misschien zijn ze al duizenden jaren recessief in de genenpool aanwezig.
Misschien komt het bij toeval voor dat er toch spontane mutaties optreden in de genenpool van zijn dieren, vooral als de fok/teelt/kweek jaren (generaties?) voortduurt, maar op dat optreden van mutaties heeft de fokker geen echte invloed uitgeoefend. Het kan ook zijn dat die toevallige mutaties helemaal niet ontdekt worden, of wel ontdekt worden maar ongewenst zijn door een kwaadaardig karakter.
Het is een beetje het verschil tussen de begrippen mutant en mutatie.
Bij mutant heb je het over een organisme (mens, dier of plant) die afwijkende kenmerken vertoont (tengevolge van een geselecteerde mutatie) Bij een mutatie heb je het niet over een veranderd organisme (Mens dier of plant) maar over een veranderd allel. Daarom kan een vogeltje nooit een mutatie zijn. Een vogeltje is geen allel. Ook al heeft ie kenmerken die het gevolg zijn van zijn dna.
groet.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm