abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51851151
Dus in de westerse wereld zie je een ''Involutie'' gebeuren door de individualisering? terwijl de huidige westerlingen waarschijnlijk zelfs gezonder zijn en betere genen hebben? en zie je de populatie afnemen met jou ''genen'' of hebben we toch slechtere genen?
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:29:14 #177
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_51851961
Ik snap niet wat je met involutie bedoelt. Noch waar je de rest van je gevolgtrekkingen op baseert. Cultuur heeft ook zo z'n rol. Het artikel gaat over de vraag hoe het kan dat mensen nadat ze niet meer vruchtbaar zijn, toch nog zo lang leven, en dan met name vrouwen. Daar is een hypothese voor opgesteld.

Dat nu de omstandigheden anders zijn zal inderdaad invloed hebben, maar ik zie niet helemaal welke kant je nu opwilt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_51859505
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 12:18 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Het is al lastig om een definitie van intelligentie te maken, laat staan het te meten en oorzaken zoeken.
Ja inderdaad, wat is intelligentie? Is dit intelligentie?
quote:
Wednesday, 27 September, 2000, 18:13 GMT 19:13 UK
When slime is not so thick

Slime before (left) and after (right) negotiating the maze
Scientists have discovered that a single-celled organism can negotiate the shortest way through a maze.
It means that some of the lowliest creatures in the plant and animal kingdoms, such as slime and amoeba, may not be as primitive as once thought.
Pieces of slime mould, an amoeba-like organism, were enticed through a 30-square-centimetre (five-square-inch) maze by the prospect of food at the end of the puzzle.
The researchers believe the slime is exhibiting some form of primitive intelligence.
Toshiyuki Nakagaki of the Bio-Mimetic Control Research Centre, Nagoya, Japan, placed pieces of the slime mould Physarum polycephalum in an agar gel maze comprising four possible routes.
Normally, the slime spreads out its network of tube-like 'legs', called pseudopodia, to fill all the available space. But when two pieces of food were placed at separate exit points in the labyrinth, the organism squeezed its entire body between the two nutrients. It adopted the shortest possible route, effectively solving the puzzle.

'Cellular computation'
Announcing their findings in the journal Nature, the researchers say they believe the organism changed its shape to maximise its foraging efficiency and therefore its chances of survival.
The meal of ground oat flakes led to a local increase in contraction of the organism's tube-like structures, propelling it towards the food. "This remarkable process of cellular computation implies that cellular materials can show a primitive intelligence," the team writes in Nature.Slime mould is one of a group of single- to multi-celled organisms traditionally classified as fungi but having characteristics of both plants and animals.They reproduce by spores, but their cells can move like an amoeba and they feed by taking in particles of food. Some types of slime mould are the bane of gardeners, forming a jelly-like surface on grass.
pi_51875843
quote:
Op maandag 23 juli 2007 13:19 schreef W8ezel het volgende:Mij is ca 250.000 jaar geleerd.]
Ja ik geloof dat ik er naast zit. Want ik las pas een tijdje terug iets over fossielen van homo sapiens van 190.00 jaar oud. De mens (homo sapiens) stamt namelijk af van Homo heidelbergensis.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:09:39 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_51917695
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 02:11 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Ja ik geloof dat ik er naast zit. Want ik las pas een tijdje terug iets over fossielen van homo sapiens van 190.00 jaar oud. De mens (homo sapiens) stamt namelijk af van Homo heidelbergensis.
Huh? H. heidelbergensis is toch de voorloper van de Neanderthaler en niet van H. sapiens?
  zaterdag 28 juli 2007 @ 19:19:20 #181
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_51919367
Kijk eens wat de EO doet:

http://evolutie.blog.com/
pi_51925368
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:19 schreef Plasterk het volgende:
Kijk eens wat de EO doet:

http://evolutie.blog.com/
Zeer kwalijk iets. Het is opzettelijk mensen op het verkeerde been zetten.

De openminded christen die daar dus zo'n DVD besteld, wordt alsnog hard misleidt.

"Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.", of zeau iets.

http://www.geenstijl.nl/ bericht er ook al over, hopelijk wordt dit voorpagina nieuws.(Hopelijk zondag editie televaag ) Laat het ware gezicht van de EO zien.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_51926986
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 17:16 schreef Icelus het volgende:

[..]

Ja inderdaad, wat is intelligentie? Is dit intelligentie?
Intelligentie is een vaag begrip met een complexe definitie, maar wel zo gedefinieerd dat het in onze huidige wereld alleen op mensen toepasbaar is. In feite gaat het hier om het oplossen van problemen. De oplossingsmethoden maken gebruik van het feit dat een betere oplossing een bepaalde positieve feedback geeft. Dat betekent dat het volstaat om te beginnen met willekeurige oplossingen en vervolgens verder te gaan met de oplossingen die positieve feedback krijgen. In feite werken alle natuurlijke probleemoplossers zo, evolutie (populaties), ant colony optimization (kolonies), neurale netwerken (hersenen).
Jaja...
pi_52007502
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:09 schreef Iblardi het volgende:
Huh? H. heidelbergensis is toch de voorloper van de Neanderthaler en niet van H. sapiens?
Is de voorloper van beiden. 1 groep werd in europa de neanderthaler en de groep in afrika (zuid europa) werd de homo sapiens of tewel de moderne mens.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:54:36 #185
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_52041091
Hmm, dinosaurussen zijn er in verschillende soorten geweest. De grote sauropoden en carnivoren zoals de Diplodocus, Brontosaurus, Brachiosaurus en de Tyrannosaurus Rex, de Allosaurus en de Giganotosaurus waren simpelweg te groot voor overlevingskansen tijdens de grote uitsterving. Andere dinosaurussen hebben het overleeft door zich aan te passen, of waren al deels aangepast.

Vliegende dinosaurussen zoals de Archaeopteryx hebben geleid tot de huidige vogelssoorten in de evolutie. Andere diersoorten zoals Varanen (e.g. de komodovaraan) zijn overlevers.
Weer andere soorten leefde samen met dinosaurussen en leven nu nog, krokodillen, de coalacanth en bijvoorbeeld veel insecten leven ook nog heden ten dage. De echte grote sauropoden maakte niet het merendeel van de bestaande diersoorten uit. Er zijn bijvoorbeeld ook 6 miljard mensen, maar er zijn veel en veel meer mieren, wespen, bijen en andere diersoorten dan er mensen zijn. (gegeven wij zijn een uitzondering door de grote manipulatie van ons soort) De verdwijning van de grote dinosaurussen is echter voor ons mensen een belangrijk iets alleen al vanwege hun grote.

Wat betreft menselijk gedrag denk ik dat mijn verwijzingen in het verleden op dit fora voldoende zijn. Emoties zijn ontstaan uit instincten. De hersenen groeide en daarmee ook de capaciteit voor instincten waardoor emoties ontstonden. Ze hebben hun nut omdat zonder emoties de mens moeilijker zijn bestaan kan accepteren.
Kortweg, een wezen met zelfbewustzijn, maar zonder emoties en enkel instincten verwerpt zijn bestaansreden en zal zelfvernietigend zijn. Ook is zelfbewustzijn zonder emoties wellicht een onmogelijke combinatie.

Mannen en vrouwen zijn even emotioneel, alleen liggen de emotionele spectra's anders als gevolg van de instinctieve rolverdeling. De gemiddelde man is gespierder en groter en is evolutionair ontwikkeld alsverdediger van zijn soort en zijn partner(s)/nageslacht. De vrouw daarintegen is sociaal vaardiger en geschikter voor de ontwikkeling van diens soort. Dit zijn rolpatronen die evolutionair zijn ontstaan. Discutabel is wat eerst was, het rollenpatroon of de evolutionaire vorm. Waarschijnlijk is de evolutionaire uitrusting van seksen ontstaan door evolutie zelf. bruik en onbruik waardoor ontwikkeling van verschillende zaken bij de verschillende seksen ontstond.
Mannen zijn anders emotioneel dan vrouwen, uit instinct is het niet verstandig voor een man om emoties zoals huilen te laten zien dus de emoties die voor huilen zorgen zijn instinctief minder ontwikkeld en ontwikkelen zich pas in het leven als blijkt dat ze nodig zijn, maar dan nog minder snel als bij de gewone vrouw. visa versa geld hetzelfde natuurlijk.
I mean no harm
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:51:11 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_52057375
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 01:05 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Is de voorloper van beiden. 1 groep werd in europa de neanderthaler en de groep in afrika (zuid europa) werd de homo sapiens of tewel de moderne mens.
Serieus? Ik dacht dat H. heidelbergensis een afsplitsing was van een gemeenschappelijke voorouder van de Neanderthaler en de moderne mens, ergens tussen H. erectus en H. sapiens in.

Overigens komen we verder wel vrij eenduidig uit Afrika, hoor. ("Out of Southern Europe"? Nah.)
pi_52206372
Over de evolutionaire geschiedenis van de mens gesproken:
quote:
Sites in eastern Africa have shed light on the emergence and early evolution of the genus Homo. The best known early hominin species, H. habilis and H. erectus, have often been interpreted as time-successive segments of a single anagenetic evolutionary lineage. The case for this was strengthened by the discovery of small early Pleistocene hominin crania from Dmanisi in Georgia that apparently provide evidence of morphological continuity between the two taxa. Here we describe two new cranial fossils from the Koobi Fora Formation, east of Lake Turkana in Kenya, that have bearing on the relationship between species of early Homo. A partial maxilla assigned to H. habilis reliably demonstrates that this species survived until later than previously recognized, making an anagenetic relationship with H. erectus unlikely. The discovery of a particularly small calvaria of H. erectus indicates that this taxon overlapped in size with H. habilis, and may have shown marked sexual dimorphism. The new fossils confirm the distinctiveness of H. habilis and H. erectus, independently of overall cranial size, and suggest that these two early taxa were living broadly sympatrically in the same lake basin for almost half a million years.
bron
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_52210026
Heb van de week net het boek van Darwin gekocht "origin of species"
zeer interessant boek tot nu toe.
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  woensdag 8 augustus 2007 @ 21:43:45 #189
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_52210316
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 21:34 schreef student_van_het_leven het volgende:
Het siert mijn kast ook al geruim een jaar. Ik vond het vooral een zeer logisch boek. Het leerde me niet echt veel wat ik zelf al niet wist, maar het zette alles wel mooi in een rijtje.
Het boek was trouwens wel aardig goed in de verkoop moet ik zeggen, ze vlogen bijna de boekenwinkel uit in Eindhoven.
I mean no harm
pi_52215050
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 21:34 schreef student_van_het_leven het volgende:
Best aardig om te lezen natuurlijk, maar het is aardig gedateerd. Almost like a whale van Steve Jones is een poging om The origin of species te herschrijven op basis van de hedendaagse kennis. Misschien een aanrader nadat je het origineel gelezen hebt.
pi_52219784
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:44 schreef Monolith het volgende:
Over de evolutionaire geschiedenis van de mens gesproken:
[..]

bron
Schedels halen ideeën over ontstaan mens overhoop
quote:
08-08-2007

Aapmensen samen in de zandbak

De ontdekking van twee mensachtige schedels in Kenya geeft een nieuwe draai aan de ontstaansgeschiedenis van de mens, meent een internationale groep onderzoekers.

Vijfentwintig jaar geleden leek de evolutionaire afstamming van de mens helemaal bekend. Eerst waren er apen, zo'n drie miljoen jaar geleden had je de rechtoplopende oermens Lucy en van haar soort stamde de gehele menselijke bevolking af. Lucy vormde de ontbrekende schakel tussen mensen en apen. Sindsdien zijn er echter aan de lopende band dit soort ontbrekende schakels gevonden. En wie verwacht dat met het toenemen van het aantal ontdekte schedels de onduidelijkheid is afgenomen, heeft het mis.

Neem de vondst van een schedel van een mensachtige vijf jaar geleden in Dmanisi in Georgië. Die leek het eindelijk te bewijzen: eerst was er Homo habilis, oftewel de handige mens en later ontstond uit hem Homo erectus, oftewel de rechtopgaande mens. De nieuw gevonden schedel had zowel eigenschappen van erectus als van habilis. Hij leek daarom precies tussen de beide soorten in te passen en zou zodoende bewijzen dat de een uit de ander was ontstaan. Beide soorten stonden op dezelfde evolutionaire lijn, schreven Abesalom Vekua en zijn collega's destijds in Science.

Maar nu maakt een vondst van twee nieuwe schedels in Kenya een heel andere geschiedenis aannemelijk, menen Fred Spoor van het 'University College Londen' uit Engeland en zijn collega's. Hun resultaten presenteren ze deze week in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Na een grondige vergelijking van de beide schedels met eerder gevonden exemplaren concludeert het onderzoeksteam dat de ene schedel, die 1.44 miljoen jaar oud is, afkomstig is van een Homo habilis. De andere, die 1.55 miljoen jaar oud is, is van een Homo erectus. De habilis-schedel stamt daarmee echter uit een periode waarvan werd aangenomen dat deze menssoort al was uitgestorven. Het lijkt er nu dus op dat habilis- en erectus-kindertjes een tijdlang samen in de zandbak gespeeld hebben. Doordat de twee soorten echter niet alleen na elkaar, maar ook naast elkaar hebben bestaan, is het volgens Spoor en zijn collega's onwaarschijnlijk dat de een uit de ander is ontstaan.

Maar dat kan best, meent gastmedewerker Paleontologie bij Naturalis Paul Stam. Volgens hem bestaat er namelijk helemaal geen Homo habilis maar maakt deze soort onderdeel uit van een ander geslacht, Australopithecus. Uit dit geslacht is het geslacht Homo ontstaan, maar beiden hebben ook een tijdlang naast elkaar geleefd. "Wat mij betreft is het dus niks nieuws" meent hij. "Ik ben wel blij met deze ontdekking". Waar hij wel verbaasd over is, is de lange levensduur van deze zogenaamde Homo habilis. "Het heeft langer geduurd dan ik dacht".

De vondst van de extra schedels maakt het plaatje er dus allerminst duidelijker op. En dat komt mede doordat paleoantropologen de neiging hebben om nieuwe ontdekkingen zo uit te leggen dat ze in hun straatje passen. Neem bijvoorbeeld de informatie dat het gebit van Homo habilis amper veranderde in de periode dat de soort samenleefde met erectus. Spoor en collega's zien deze informatie als bewijs voor hun veronderstelling dat beide soorten samenleefden en ieder een verschillende rol in het ecosysteem aannamen zodat ze niet hoefden te concurreren voor voedsel. Stam echter ziet dit als een bewijs voor het idee dat habilis tot het geslacht van Australopithecus behoort, want die aten ook voornamelijk planten terwijl Homo meer vleeseters waren. Ja kijk, zo komen we er natuurlijk nooit uit.

Arianne Hinz

(Noorderlicht)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 9 augustus 2007 @ 09:26:48 #192
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52220172
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Best aardig om te lezen natuurlijk, maar het is aardig gedateerd. Almost like a whale van Steve Jones is een poging om The origin of species te herschrijven op basis van de hedendaagse kennis. Misschien een aanrader nadat je het origineel gelezen hebt.
Leuke tip!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_52220931
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, zal hem aanschaffen
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  donderdag 9 augustus 2007 @ 12:16:48 #194
185261 Scaurus
Memento mori
pi_52224164
Is er iemand hier bekend met Daniel Dennett? Lees nu 'Darwin's Dangerous Idea', een goed doorwrocht maar - naar mijn smaak - niet echt samenhangend werk dat zeker geen makkelijke kost is. Zijn 'Breaking the Spell' lijkt me een zeer interessant boek, heeft iemand die gelezen? Een aanrader?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_52225324
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 12:16 schreef Scaurus het volgende:
Is er iemand hier bekend met Daniel Dennett? Lees nu 'Darwin's Dangerous Idea', een goed doorwrocht maar - naar mijn smaak - niet echt samenhangend werk dat zeker geen makkelijke kost is. Zijn 'Breaking the Spell' lijkt me een zeer interessant boek, heeft iemand die gelezen? Een aanrader?
Het is zeker een aanrader en gelukkig wat minder zware kost dan zijn werk over (zelf)bewustzijn. Het heeft in die zin met evolutie te maken dat het over de evolutie van memen gaat, en in het specifiek de religieuze memen.
pi_52225764
quote:
Ik heb Breaking the spell en Freedom Evolves laatst besteld bij BOL. Ze hadden de boeken helaas niet op voorraad en die zijn dus nog steeds in bestelling bij de leverancier. De recensie in de New York Times was nogal schuimbekkend en erg zwak vond ik. Er wordt geklaagd over het feit dat Dennett religie wetenschappelijk wil beschouwen en dat filosofen het er toch wel over eens zijn dat de wetenschap niets te zeggen heeft over geloof. De recensie van evolutionair bioloog H. Allen Orr in de New Yorker is een stuk beter geschreven. Van Orr (en Coyne) wil ik sowieso ook nog eens Speciation lezen.
pi_52226036
quote:
Haha, Dennett en Dawkins is het evolutieduo op dit moment. Alhoewel Darwins Dangerous Idea een lekker leesbaar boek is, en Dennett absoluut een meesterfilosoof, volg ik hem niet in veel van zijn conclusies. Hij heeft een vrij extreem begrip van de evolutieleer, die hij maar al te graag koppelt aan zijn eigen theorieen omtrent het menselijk brein en AI.
pi_52229652
quote:
Finds test human origins theory

Two hominid fossils discovered in Kenya are challenging a long-held view of human evolution.

The broken upper jaw-bone and intact skull from humanlike creatures, or hominids, are described in Nature.

Previously, the hominid Homo habilis was thought to have evolved into the more advanced Homo erectus, which evolved into us.

Now, habilis and erectus are thought to be sister species that overlapped in time.

The new fossil evidence reveals an overlap of about 500,000 years during which Homo habilis and Homo erectus must have co-existed in the Turkana basin area, the region of East Africa where the fossils were unearthed.

"Their co-existence makes it unlikely that Homo erectus evolved from Homo habilis," said co-author Professor Meave Leakey, palaeontologist and co-director of the Koobi Fora Research Project.

The jaw bone was attributed to Homo habilis because of its distinctive primitive dental characteristics, and was dated to around 1.44 million years ago.

It is the youngest specimen of this species ever found.

The skull was assigned to the species Homo erectus despite being a similar size to that of a habilis skull. Most other erectus skulls found have been considerably larger.

But it displayed typical features of erectus such as a gentle ridge called a "keel" running over the top of the jaw joint. Analysis showed the skull to be about 1.55 million years old.

The new dates indicate that the two species must have lived side by side.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 15:35:20 #199
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52230192
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 13:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb Breaking the spell en Freedom Evolves laatst besteld bij BOL. Ze hadden de boeken helaas niet op voorraad en die zijn dus nog steeds in bestelling bij de leverancier. De recensie in de New York Times was nogal schuimbekkend en erg zwak vond ik. Er wordt geklaagd over het feit dat Dennett religie wetenschappelijk wil beschouwen en dat filosofen het er toch wel over eens zijn dat de wetenschap niets te zeggen heeft over geloof. De recensie van evolutionair bioloog H. Allen Orr in de New Yorker is een stuk beter geschreven. Van Orr (en Coyne) wil ik sowieso ook nog eens Speciation lezen.
Is theologie eigenlijk een wetenschap? Sowieso kan je als wetenschapper toch best bekijken hoe religie ontstaan is en hoe het functioneert. Beetje fundamentalistisch oordeel van de NY times.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 9 augustus 2007 @ 19:42:38 #200
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_52236840
quote:
Er wordt geklaagd over het feit dat Dennett religie wetenschappelijk wil beschouwen en dat filosofen het er toch wel over eens zijn dat de wetenschap niets te zeggen heeft over geloof.
Logisch, een hoop geloof sneuvelt als de wetenschap erbij word gehaald.
I mean no harm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')