abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 april 2007 @ 15:01:40 #102
35189 Troel
scherp en bot
pi_48043738
Woei
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_48044303
Hoi
Ik heb net een toffe lunch op!
Men neme één blender (Dank je Isabeau, hij is echt perfect en ook nog snel schoon te maken)
Men neme één bakje ijsklontjes
Men neme een halve bak aardbeijen... (die nog nèt konden )
Men neme het laatste restje yoghurt

Blenduh!!!!

Erg lekker!
en als ik dit zo lees, bedenk ik me dat het niet erg veel is voor een lunch en dat lunchen om 3 uur een beetje raar is
Maar ik heb wel ontbeten vanmorgen
  donderdag 5 april 2007 @ 15:20:44 #104
35189 Troel
scherp en bot
pi_48044386
Weet je wat ook lekker is?

De aardbeien schoonmaken en invriezen, en ze vervolgens bevroren en al met yoghurt in de blender te doen, dan heb je aardbeien yoghurtijs!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_48044506
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:20 schreef Troel het volgende:
Weet je wat ook lekker is?

De aardbeien schoonmaken en invriezen, en ze vervolgens bevroren en al met yoghurt in de blender te doen, dan heb je aardbeien yoghurtijs!
Had ik nu ook door de ijsklontjes
Was echt ijskoud
Maar die van jou klinkt ook heel goed, maar ik heb geen aardbeien meer.... *pruil*
Gelukkig moet ik nog naar de winkel
pi_48045049
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:17 schreef freecell het volgende:
Hoi
Men neme één blender (Dank je Isabeau, hij is echt perfect en ook nog snel schoon te maken)

Blenduh!!!!

Erg lekker!
en als ik dit zo lees, bedenk ik me dat het niet erg veel is voor een lunch en dat lunchen om 3 uur een beetje raar is
freecell, ik heb 5 minuten geleden pas gelunched hoor.. Gisteravond geen zin om mijn brood te smeren, vanmorgen geen tijd, en (zoals gewoonlijk) was ik weer veel later thuis dan dat ik gepland had, en heb ik mezelf ook geen tijd gegund om een broodje gezond te halen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48045491
Hmmm, toch zijn het rare tijdstippen
pi_48046231
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:17 schreef freecell het volgende:
Hoi

Blenduh!!!!

Erg lekker!
Freecell, volgens mij is dat wat ze een smoothie noemen. Gisteravond nog precies dat gehad op de duikclub. Ze hebben in de kantine gewoon een smoothie-apparaat staan met 3 smaken. Das weer eens wat anders dan een koffie of een colaatje na het zwemmen. En nog lekker fris ook
pi_48046319
Ik heb ook net pas twee boterhammen op
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_48046462
Ik heb er nu 4 op.. En vanmorgen een kom brinta gehad..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48046645
de sultana's waren op, dus ik heb een appeltje mee (er lagen zowaar appels in de koelkast).

die ga ik nu eens even oppeuzelen.
pi_48048520
Ik heb momenteen zo'n enorme trek... heb net al een weight watchers reep en een pakje sultana yo-fruit op en heb nog steeds een knorrend maag
pi_48049956
Is iets met veel eiwit een idee, Fannetje? Bakje yoghurt, kwark, zoiets?
Eiwit & vezels is helemaal een ideale combinatie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_48051004
Ik moet maar weer eens ophouden hè: Help, ik eet te veel
Het heeft toch geen nut. Als ik een witte jas aan heb en een stethoscoop bij me dan gaan mensen nooit tegen me in
pi_48051106
Mijn moeder heeft boodschappen gehaald, omdat ik altijd te laat thuis ben. En dan zijn de winkels dicht

Maar nu heeft ze deze thuis liggen, en mijn vriend rijdt er langs op, maar hij is pas over een uur thuis. En dan moet ik nog koken.... en heb z'n honger.

Pffff leuke orginele tvp
pi_48051180
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:23 schreef ymme het volgende:
Mijn moeder heeft boodschappen gehaald, omdat ik altijd te laat thuis ben. En dan zijn de winkels dicht

Maar nu heeft ze deze thuis liggen, en mijn vriend rijdt er langs op, maar hij is pas over een uur thuis. En dan moet ik nog koken.... en heb z'n honger.

Pffff leuke orginele tvp
Zo te lezen wordt dat pas na 8'en eten. Heb je iets bij de hand waar je alvast op kan knabbelen? (en dan bedoel ik geen chips en koekjes )
pi_48051226
Haha, nee geen chips... Maar verder ook niets eigenlijk. We moesten echt hoognodig boodschappen doen, en dat heeft mijn moeder dus gedaan...

Maar ik kan wel uitkijken op het geen wat we eten, vanavond om 20.00 uur of later.
Gekookte aardappels, met rode kool en verse worst Lekker...
pi_48051279
Klinkt lekker Nou, sterkte met je rammelende maag dan (ook geen stukje fruit ergens? een krackertje met iets erop? ik blijf het proberen... )
pi_48051427
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:30 schreef Isabeau het volgende:
Klinkt lekker Nou, sterkte met je rammelende maag dan (ook geen stukje fruit ergens? een krackertje met iets erop? ik blijf het proberen... )
Haha, nee ik kan niets vinden

Wil je mijn boodschappenlijstje weten, dan weet je ongeveer wat er allemaal niet meer was

Appels
Aardappels
Bananen
Kiwi's
Verse worst
Karbonade
Boontjes
Boter voor op brood
Vloeibare boter om te bakken en braden
Rijst
Prei
Andijvie
Sla en rauwkost
Liga
Sultana
2 bruin brood
Melk
Allesreiniger
Bleek
Wcpapier
Keukenpapier

Zo, kun je het nagaan, eten voor een hele week (we hebben nog verschillende pasta's,vlees en groente in pot, in de kast staan)
Maar al het hoog nodige was op.
pi_48051775
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:28 schreef ymme het volgende:
Haha, nee geen chips... Maar verder ook niets eigenlijk. We moesten echt hoognodig boodschappen doen, en dat heeft mijn moeder dus gedaan...

Maar ik kan wel uitkijken op het geen wat we eten, vanavond om 20.00 uur of later.
Gekookte aardappels, met rode kool en verse worst Lekker...
zet ander een lekkere pot thee voor jezelf
pi_48051886
Hey dat is een goed idee...

Ik ga voor de bosbessen thee

Dank je voor de tip octopussy. Ik heb zojuist ook even wat was in de kasten gelegd. En smerige in de wasmachine gedaan. Afleiding is het beste voor de honger
pi_48051947
Ik kreeg zojuist van mijn lieve oma een doosje overheerlijke bonbons, onder het motto: "Met pasen mag je toch best wat snoepen?"

Heel lief natuurlijk, maar dat doosje gaat nu uiteraard (en waarschijnlijk al voor pasen) leeg... open doosjes chocola houden het hier nooit lang uit
pi_48052048
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:51 schreef Fannetje het volgende:
Ik kreeg zojuist van mijn lieve oma een doosje overheerlijke bonbons, onder het motto: "Met pasen mag je toch best wat snoepen?"

Heel lief natuurlijk, maar dat doosje gaat nu uiteraard (en waarschijnlijk al voor pasen) leeg... open doosjes chocola houden het hier nooit lang uit
Ik zou zeggen, geef ze ook weer weg. Maar ja, dat is ook niet erg aardig, als je iets gekregen hebt.
Leg het doosje uit 't zicht.
pi_48052468
Nee hoor, ik eet het gewoon lekker op. Na al die weken zonder paaseitjes mag dit ook wel eens
pi_48052932
Doe het dan wel goed, en eet alles in één keer op. Op=op
pi_48054064
Het eten staat op.

De verse worst is bijna klaar.. Nu nog wachten tot de aardappels gaar zijn....

HONGER!!!!!!!!!!!!!

Zit nu op een gommetje te kauwen, alsof het een biefstuk is
  donderdag 5 april 2007 @ 20:03:26 #127
47102 Elvi
miemkwien
pi_48054295
Ik had ook een kilozak paaseitjes bij de Kruidvat gehaald (en veel uitgedeeld op school btw )
En ik vond mezelf al erg irritant worden toen ik daar zat te eten, en er zat wel alcohol in stond op de verpakking maar ja hoe veel kan dat nou zijn Alleen bij de metro ging het een beetje mis. Ik stond op het perron en op de 1 of andere manier dacht ik dat ik mee moest leunen toen de metro stopte. Dus ik ging bijna op mn bek Heb ik weer: dronken worden van paaseitjes...
pi_48054536
Dat méén je niet Elvi!
pi_48054999
Elvi
pi_48055052
Elvi! Dan moet je er wel veel hebben gegeten
  donderdag 5 april 2007 @ 20:25:06 #131
47102 Elvi
miemkwien
pi_48055159
Nou dat viel op zich wel mee volgens mij! Ik verdenk de rode en de blauwe eitjes, en die waren wel t lekkerst
Ik drink gewoon nooit alcohol, juist omdat het zo snel werkt bij mij. Maar zó snel had ik ook niet verwacht
pi_48055231
Wat voor likeur zat er in dan?
  donderdag 5 april 2007 @ 20:28:51 #133
47102 Elvi
miemkwien
pi_48055299
Nou tis van de Kruidvat dus ik denk gewoon ehm... alcohol-smurrie Voor n klasgenoot van me is het nu wel duidelijk waarom ik ineens verstoppertje wilde spelen

Ik blijf éven van de eitjes af...
pi_48056510
Hahaha, ik lig in een deuk hier, Elvi Nu weet je weer waarom paaseitjes slecht voor je zijn
It is your friends who make your world!
pi_48056566
Zo 't eten op, was lekker.
Heb meteen afgewassen, post naar de brievenbus gebracht, lopens met de hond
En onderweg ook nog even sigaretten meegenomen bij de cafetaria....

Zo kortom, goede lijn dag
pi_48056907
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:00 schreef ymme het volgende:
Zo 't eten op, was lekker.
Heb meteen afgewassen, post naar de brievenbus gebracht, lopens met de hond
En onderweg ook nog even sigaretten meegenomen bij de cafetaria....

Zo kortom, goede lijn dag
Jammer van die sigaretten Ymme. Roken is slecht voor je!
Wanneer ga je stoppen?
En hoe gaat het trouwens met je schoonvader?
  † In Memoriam † donderdag 5 april 2007 @ 21:09:32 #137
43556 miss_dynastie
pi_48056959
Ik had raapstelenstamppot op het menu staan... zit er maar één onsje in het groentepakket
Was wel heel lekker
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 5 april 2007 @ 21:20:39 #138
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_48057462
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik had raapstelenstamppot op het menu staan... zit er maar één onsje in het groentepakket
Was wel heel lekker
Da's wel erg weinig voor stamppot ja
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_48057643
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:08 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Jammer van die sigaretten Ymme. Roken is slecht voor je!
Wanneer ga je stoppen?
En hoe gaat het trouwens met je schoonvader?
Wat lief dat je daaraan denkt.
Het gaat naar omstandigheden goed met hem. Hij heeft een poos niet kunnen slapen, omdat hij medicijnen had, waardoor het hersenvocht niet stil kwam te staan ofzo.. Teveel energie. Dus sliep hij maar 2 uur op een dag ofzo, en dit brak een paar weken geleden helemaal op.
Hij heeft altijd al veel last van krampen, en nu helemaal, waardoor hij ook slecht kan lopen, omdat alle spieren ofzo heel hard zijn, maar ook dat gaat steeds beter. Zou komen, doordat het lichaam aan het ontgiffen is ofzo.

Maar na omstandigheden gelukkig goed!!

En ja... roken is zeker zeer slecht.. Maar eerst het afvallen maar eens volbrengen. Daar heb ik eigenlijk al te weinig doorzettingsvermogen voor. Dus als de vermogen is aangevult, en ik volbreng het lijnen, dan gaan we ook eens denken aan te stoppen met roken maar nu nog ff niet.
pi_48057685
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:
Was wel heel lekker
Raapstelen, vind ik onwijs

sorry smaken verschillen.
  donderdag 5 april 2007 @ 21:26:13 #141
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_48057748
raapstelen?
wat is/zijn dat nou weer? hoe smaakt zoiets?
klinkt my in de oren als, tja, steeltjes van iets, en dat klinkt niet bijster aantrekkelijk
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_48057896
Ik ga lekker douche, en dan een boekje lezen in bed
Als ik jullie niet meer spreek, fijne paasdagen
pi_48057898
raapsteeltjesstamppot is en yummie
  donderdag 5 april 2007 @ 21:32:51 #144
112545 Muck
pi_48058009
jij ook ymme
  † In Memoriam † donderdag 5 april 2007 @ 21:35:49 #145
43556 miss_dynastie
pi_48058111
quote:
Op donderdag 5 april 2007 21:26 schreef Muck het volgende:
raapstelen?
wat is/zijn dat nou weer? hoe smaakt zoiets?
klinkt my in de oren als, tja, steeltjes van iets, en dat klinkt niet bijster aantrekkelijk
De stelen eet je ook niet
quote:
Raapstelen, in de volksmond ook wel 'kelen' genoemd,
is het jong geoogste blad van de Chinese kool of
de meiknol .
Afhankelijk van het type wordt het hele plantje met
worteltjes geoogst of bij de grond afgesneden.
De licht groene blaadjes zijn langwerpig en ingesneden.
De groente heeft een pittige smaak.
van raapstelen.nl

Maar goed, een onsje is echt veel te weinig voor twee. En dan wel 15 kiwi's erin stoppen
  donderdag 5 april 2007 @ 21:42:57 #146
112545 Muck
pi_48058383
ah, weer wat geleerd
dank je!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 5 april 2007 @ 21:45:18 #147
13151 crew  Rewimo
pi_48058482
Lekker hoor, raapsteeltjes Ik zie ze alleen nooit hier
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_48062383
Elvi
Ik lees het nu pas

Smoothies waren toch met opgeklopte melk ipv met yoghurt?
pi_48062486
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:13 schreef freecell het volgende:
Elvi
Ik lees het nu pas

Smoothies waren toch met opgeklopte melk ipv met yoghurt?
Wat je zelf maar wilt.

Oorspronkelijk alleen met fruit.
pi_48062809
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat je zelf maar wilt.

Oorspronkelijk alleen met fruit.
Ik heb vandaag een bak aardbeien gekocht en een mango...
Zou dat door elkaar smaken? (en dan met gecrushed ijs, dat vind ik zó lekker en het is nog gezond ook! )
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 07:22:24 #151
13151 crew  Rewimo
pi_48068393
quote:
Op donderdag 5 april 2007 23:23 schreef freecell het volgende:
Ik heb vandaag een bak aardbeien gekocht en een mango...
Zou dat door elkaar smaken? (en dan met gecrushed ijs, dat vind ik zó lekker en het is nog gezond ook! )
Dat bijt elkaar niet lijkt me
pi_48069984
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 07:22 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat bijt elkaar niet lijkt me
Goedemorgen iedereen

Volgens mij moet het ook wel kunnen
Ik rapporteer wel als de mango iets rijper is

Ik ben uit bed, heb ontbeten (cornflakes en koffie ) en ga ff internetten tot ik zo naar de bloedbank moet
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 09:49:12 #153
13151 crew  Rewimo
pi_48070073
Komt er hier een stel pakken binnenwandelen (we hebben een nieuwe inleenkracht - ze kwamen even kennismaken) met een grote doos paaseitjes En ze zijn veel te lekker al zitten er geen witte bij.
  vrijdag 6 april 2007 @ 09:54:09 #154
1762 YPPY
Yppiaans
pi_48070218
Anna heeft paaseitjes en schuimpjes gehad van het kdv (net paasontbijt gehad). Die gaan papa en mama natuurlijk lekker opeten. Gelukkig zat er voor haarzelf een liga bij.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 09:59:06 #155
13151 crew  Rewimo
pi_48070338
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 09:54 schreef YPPY het volgende:
Anna heeft paaseitjes en schuimpjes gehad van het kdv (net paasontbijt gehad). Die gaan papa en mama natuurlijk lekker opeten. Gelukkig zat er voor haarzelf een liga bij.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:03:14 #156
13151 crew  Rewimo
pi_48070450
Voor wie het interessant vindt, er komt weer een WLS-infodag (in Den Haag)

http://www.wlsinfo.nl/wlstotaal.htm
pi_48070598
quote:
Renée de Haan breekt met voedingscoach
door Colette Boegman
AMSTERDAM - Renée de Haan (52) heeft na een knallende ruzie definitief gebroken met voedingsdeskundige Yneke Vocking, die haar hielp 23 kilo af te vallen. Renée is het zat dat haar coach ’haar steeds voor gek zet’ voor de tv-camera’s van het programma De Afvallers met sterren. Volgens de zangeres schept Vocking er genoegen in dat zij de laatste tijd nauwelijks gewicht verliest.

Yneke Vocking fronst: „Ik heb geen ruzie met Renée , zij is mij zat. Andersom is het niet het geval. Ik wil haar best verder helpen. Maar Renée heeft geen zin meer in het programma en niet in het afvallen. Ze zocht gewoon een stok om mee te slaan. Ik krijg de klappen.”

Levensstijl

Corpulente volkszangeres Renée zegde het vertrouwen in haar coach op omdat zij twijfelt aan haar professionaliteit. Yneke: „In het verleden is Renée wel succesvol afgevallen. Maar dat was slechts tijdelijk. Binnen de kortste keren zaten de kilo’s er weer aan. Wij boden Renée een langetermijnoplossing: meer bewegen en gezond eten. Die rigoureuze verandering van haar levensstijl sluit duidelijk niet aan bij haar ideeën.”

De voedingsdeskundige denkt dat Renées geërgerde reactie niet voorkomt uit de stress die minder eten met zich meebrengt. „Zoiets kan voorkomen als mensen echt hun grenzen opzoeken. En alles geven. Dat heeft Renée nooit gedaan. Als je het mij vraagt, heeft zij in het begin wel zin gehad in het programma, maar was ze niet van plan om werkelijk offers te brengen om af te vallen. Dan werkt het dus niet.”

Vocking vat de aanval van de zangeres dan ook niet persoonlijk op. „Mijn andere kandidaat, Mark Dakriet, gaat als een speer. Er is een grote kans dat hij de finale op 18 april gaat winnen. Overigens heb ik iedere keer dat ik mee heb gedaan het winnende gezin begeleid!”

Renée krijgt van het programma geen nieuwe coach. De voedingscoach: „Ze gaat op eigen houtje verder. Ik hoop dat het haar lukt. We hebben een gezamenlijk doel. Als zij het in haar eentje wel voor elkaar krijgt om af te vallen, dan is dat doel bereikt!”

Renée reageert via haar manager: „Het trainingsschema van Yneke ging ten koste van Renées gezondheid. Ze kreeg last van haar heup en verzwikte haar enkel. Renée krijgt volgens ons wel gewoon een nieuwe coach.”
  vrijdag 6 april 2007 @ 10:11:36 #158
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_48070724
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:07 schreef teigan het volgende:

[..]
En Renee was zo gemotiveerd en oprecht en bereidwillig om iets aan haar overgewicht te doen!
Dit had ik echt nooit verwacht!
pi_48070874
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:11 schreef Liejannuh het volgende:

En Renee was zo gemotiveerd en oprecht en bereidwillig om iets aan haar overgewicht te doen! [afbeelding]
Dit had ik echt nooit verwacht! [afbeelding]
Je bent het vergeten.

En ik geloof dat Renee haar 'trainingsschema' alleen uit wandelen bestond, hoe kan je de voedingsdeskundige er nou de schuld van geven dat dat niet goed uitpakt.

Ik ga straks ook maar een fruitshakegedoedingetje klaarmaken. Met mango, sinaasappel en banaan
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:18:11 #160
13151 crew  Rewimo
pi_48070940
Ach, het zit hem vast in de naam
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2007 @ 10:20:40 #161
43556 miss_dynastie
pi_48071015
Langetermijnoplossing Lul toch niet stom mens
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:23:42 #162
13151 crew  Rewimo
pi_48071110
Wie wil er nou zijn hele leven gezond eten en bewegen?
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2007 @ 10:25:34 #163
43556 miss_dynastie
pi_48071183
Het is niet lange termijn, het is alles of niks. En dan krijg je mensjes die snuiven aan de hamburger van hun kind
pi_48071194
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:23 schreef Rewimo het volgende:
Wie wil er nou zijn hele leven gezond eten en bewegen?
En dan die zin "Die rigoureuze verandering van haar levensstijl sluit duidelijk niet aan bij haar ideeën"
Hoe anders was het dan wel niet bij haar?
pi_48071216
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:25 schreef miss_dynastie het volgende:
Het is niet lange termijn, het is alles of niks. En dan krijg je mensjes die snuiven aan de hamburger van hun kind
Daar heb ik ook vòl verbazing naar gekeken Ik had het normaler gevonden als ze gewoon 1 hap had genomen, dan dat idiote gesnuffel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:33:55 #166
13151 crew  Rewimo
pi_48071429
En waarom dan niet gewoon een hamburger eten, als in: runderhamburger bakken en eten met aardappelen en groente? Lijkt me een stuk betere oplossing.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:49:35 #167
13151 crew  Rewimo
pi_48071925
quote:
Beroertes en infarcten door hoge bloeddruk

Zout eist per jaar duizenden levens

’Verlaag gehalte in voedsel’

door Marjolein van der Gaag

DEN HAAG, vrijdag
Gebruik van te veel zout kost ieder jaar aan ruim vijfduizend Nederlanders het leven. Zij sterven aan een beroerte of hartinfarct als gevolg van een veel te hoge bloeddruk. Dit zijn de schokkende uitkomsten van een onderzoek van de Consumentenbond en de Universiteit van Wageningen.
De organisaties willen nu dat fabrikanten het zoutgehalte in levensmiddelen de komende jaren aanzienlijk verlagen.
Aanleiding voor het onderzoek, dat vandaag in de Gezondgids verschijnt, is de nieuwe richtlijn Gezonde Voeding. Naast twee ons groenten, twee stuks fruit, vaker vis en meer bewegen, pleit de Gezondheidsraad nu ook voor een vermindering van het zoutgebruik van maximaal negen gram per persoon per dag naar zes gram.
„Maar het blijkt bijna ondoenlijk om deze richtlijn na te leven”, zegt Marcel van Beusekom van de Consumentenbond. „Veel producten uit de supermarkt bevatten zout en daardoor kom je met een gemiddeld eetpatroon al heel snel ruim boven die zes gram uit. En dan heb je je eigen zoutvaatje nog niet eens gebruikt.”
Volgens de bond is de nieuwe norm van zes gram zodoende een goed bedoeld, maar onuitvoerbaar advies. „Mensen gaan daar nooit aan voldoen als fabrikanten niet hun uiterste best gaan doen om het zoutgehalte in de producten terug te dringen”, meent de zegsman. De bond vindt eveneens dat een vermelding van het zoutgehalte op het etiket verplicht moet worden.

Volgens de onderzoekers krijgen Nederlanders nu gemiddeld tien tot twaalf gram zout per dag binnen. Dit is tien keer zoveel als een mens nodig heeft en kan zeer schadelijke gevolgen hebben. Uit een schatting zou blijken dat bij drie gram minder zout in onze voeding het aantal beroerten daalt met dertien procent en het aantal hartinfarcten met tien procent. Bij zes gram minder zout komt dit neer op maar liefst 24 procent minder beroerten en achttien procent minder hartinfarcten. Al met al betekent dit een daling van het aantal doden met ruim vijfduizend per jaar.
De bond vindt de uitkomsten van het onderzoek dusdanig schokkend dat zij hierover eind deze maand het symposium Opzouten! organiseert. Dan treedt de bond ook naar buiten met zoutgehaltecijfers van supermarktproducten.
Uit de Telegraaf van vandaag
pi_48072080
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:49 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Uit de Telegraaf van vandaag
Toen ik mijn dagelijkse eten nog nauwkeurig bijhield met de Eetmeter kwam ik tot de conclusie dat mijn zoutinname echt prima was. Tènzij ik een kopje soep nam. Eén kop soep en het zoutgehalte rees de pan uit. En ik lees altijd aanbevelingen over 'geen zout bij de groente doen' en dergelijke, maar die kop soep daar lees ik nou nooit over, terwijl dat zoutbommetjes zijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 10:58:47 #169
13151 crew  Rewimo
pi_48072236
Zeker kant-en-klare soep ja. Ik kook zelf niet erg zout, dus ik vind eten-van-een-ander al gauw aan de zoute kant.

Waar ik me altijd over verbaas is mensen die hun eten met zout overgieten zonder zelfs maar eerst te proeven Daarmee verknal je je smaak helemaal.
pi_48072673
Ik denk dat ik momenteel ook absoluut niet te veel zout binnenkrijg, maar dat komt denk ik vooral omdat ik bar weinig kant & klaar spul eet en alles zelf vers klaarmaak. Dat artikel heeft in die zin gelijk dat fabrikanten in hun produkten heel veel zout doen, en als je vnl. dat soort dingen eet dan krijg je wel heel veel zout binnen.
  vrijdag 6 april 2007 @ 11:11:55 #171
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_48072773
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:58 schreef Rewimo het volgende:
Zeker kant-en-klare soep ja. Ik kook zelf niet erg zout, dus ik vind eten-van-een-ander al gauw aan de zoute kant.

Waar ik me altijd over verbaas is mensen die hun eten met zout overgieten zonder zelfs maar eerst te proeven Daarmee verknal je je smaak helemaal.
Dat is net zoiets als mensen die sausjes door hun eten heen roeren voor het proeven. Of die jouw met zorg bedachte en samengestelde en zelf gemaakte maaltijd direct door elkaar heen prakken en naar binnen schuiven.

Wat is overigens intrigerender vind, is waarom fabrikanten zo ontzettend veel zout gebruiken.
pi_48072828
Het meeste zout zit trouwens in kant & klare soep, jus, groenten uit pot/blik, hartige hapjes (snacks, chips, zoutjes (joh ), worst, kaas, slaatjes) en sauzen.

* Isabeau heeft haar blender ook maar weer aangezet voor melk met diepvriesfruit, banaan, sinaasappelsap en mango
pi_48072869
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:11 schreef Liejannuh het volgende:

Wat is overigens intrigerender vind, is waarom fabrikanten zo ontzettend veel zout gebruiken.
Smaak en houdbaarheid, geloof ik.
  vrijdag 6 april 2007 @ 11:16:04 #174
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_48072957
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Smaak en houdbaarheid, geloof ik.
Ach ja, natuurlijk, zout wordt gebruikt om de verfijnde zoute smaak toe te voegen aan een kant en klaar product!
pi_48073108
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:16 schreef Liejannuh het volgende:
Ach ja, natuurlijk, zout wordt gebruikt om de verfijnde zoute smaak toe te voegen aan een kant en klaar product!
Wat ik dan weer vreemd vind is dat je het nauwelijks proeft dat er zo verschrikkelijk veel zou in zit. Zoals bijv. in blikgroente, dat barst van het zout, maar ik proef er amper iets van.
pi_48073173
de laatste tijd eet ik echt teveel kant en klare gerechten
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 11:21:32 #177
13151 crew  Rewimo
pi_48073183
Nee, in blikgroente proef je het inderdaad niet zo, maar in veel kant-en-klare maaltijden wel, brrrrrr!
pi_48073320
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:21 schreef Rewimo het volgende:
Nee, in blikgroente proef je het inderdaad niet zo, maar in veel kant-en-klare maaltijden wel, brrrrrr!
Nou ja, dat eet ik nauwelijks, kan me niet herinneren dat ik dat altijd zo zout vond of zo.

En hoe komt het dat je zoveel kant&klaar eet, Miss_S?
  vrijdag 6 april 2007 @ 11:26:42 #179
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_48073361
Van blikgroente had ik het idd ook niet verwacht dat het zo zout zou zijn. Van kant en klare dingen proef je het ook gewoon. Alhoewel ik ook wel eens kant en klare dingen heb gegeten die zo flauw waren, dat er uberhaupt niets mee te beginnen was.
pi_48073365
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:25 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nou ja, dat eet ik nauwelijks, kan me niet herinneren dat ik dat altijd zo zout vond of zo.

En hoe komt het dat je zoveel kant&klaar eet, Miss_S?
omdat ik door stage pas laat thuis ben
en mijn ouders ook meer werken op het moment
maar goed gemiddeld komt het dus op 1 keer in de week kant & klaar uit
de rest proberen we van te voren te maken
pi_48074646
Ik vind zout een lekkere smaak
Als kind snoepte ik vaker bij de zoutpot dan bij de suikerpot (even wat zout opdeppen met een vinger, heerlijk)
En ik snoepte helemaal van de Maggie.
pi_48074761
Dronk jij ook niet het nat van augurken op?
pi_48074854
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 12:01 schreef Isabeau het volgende:
Dronk jij ook niet het nat van augurken op?
Neen
Vind ik niet lekker, brrr.
Ik houd trouwens ook wel van zuur en van augurken, maar niet zo veel
pi_48075247
Wie was dat dan Ik ken iemand die dat deed, ik vond het echt iets voor jou
  † In Memoriam † vrijdag 6 april 2007 @ 14:25:02 #185
43556 miss_dynastie
pi_48079629
Ik heb gisteren niet eens zout door de stamppot gedaan. Was allemaal biologisch en ik vind zout dan afbreuk doen aan de smaak. De mister heeft het wel gedaan trouwens. Erger dan de zoutverslaafden vind ik de appelmoesverslaafden. Bak je een lekkere biefstuk, vragen ze waar de appelmoes is @(*@&*(@*(&*&@(@&*
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 14:29:24 #186
13151 crew  Rewimo
pi_48079758
Tot straks in Roosendaal Frank pikt ons in Vlaardingen op om 4 uur. En dan kunnen we mooi nog even naar de kapper straks
pi_48080717
Ik kom even uit lurkstand Maar is een pistoletje nou slechter dan een boterham? Ik heb het wel over een meergranen pistoletje.
pi_48081069
Ik heb een smoothie gemaakt met mango, aardbei, een beetej volle melk en ijsklontjes. Erg lekker, Maarten vindt het ook lekker (das bijzonder handig ) en helemaal niets ongezonds erin

Het vult trouwens best wel!
pi_48081184
@ Bibi:

Even opgezocht.. Een pistoletje heeft per 100 gram meer vet (zowel verzadigd als onverzadigd) meergranenbrood heeft alleen onverzadigd vet en dan ook nog eens veel minder.

Daarbij heeft het pistoletje per 100 gram zo'n 50 Kcal meer.

Dus blijkbaar wel

Wel lollig: een wit pistoletje heeft aanzienlijk minder vet en caloriën dan een meergranen
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:24:57 #190
112545 Muck
pi_48081191
oeh, dat wil ik ook freecell klinkt heel erg lekker

nu misschien een hele domme vraag, maar hoe slecht is feta-kaas? is dat spul eigenlijk erg vet?
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:25:17 #191
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_48081196
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:04 schreef bibi het volgende:
Ik kom even uit lurkstand Maar is een pistoletje nou slechter dan een boterham? Ik heb het wel over een meergranen pistoletje.
Hi Bibi!
Volgens mij is het grote verschil vooral dat een pistoletje zwaarder is dan een boterham en daardoor meer calorieen heeft.
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:25:42 #192
112545 Muck
pi_48081206
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:24 schreef freecell het volgende:
Wel lollig: een wit pistoletje heeft aanzienlijk minder vet en caloriën dan een meergranen
dat verwacht je ook niet!
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:29:49 #193
35189 Troel
scherp en bot
pi_48081317
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:24 schreef Muck het volgende:
oeh, dat wil ik ook freecell klinkt heel erg lekker

nu misschien een hele domme vraag, maar hoe slecht is feta-kaas? is dat spul eigenlijk erg vet?
product eenheid kcal. eiwit koolh. vet
feta 100 gr. 248 15.6 1.5 20.0

Maar met kaassoorten schijnt het wel zo te zijn dat het ongezond vet is zeg maar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_48081352
Feta mager
per 100 gram:
1300 Kj / 300 Kcal
Vet (onverzadigd): 18 gr.
Vet (verzadigd): 20 gr.
Koolhydraten: 11 gr.
Eiwit: 21 gr.

Feta, vet
Voedingswaarde per 100 gram
1400 Kj / 355 Kcal
Vet (onverzadigd): 30 gr.
Vet (verzadigd): 20 gr.
Koolhydraten: 10 gr.
Eiwit: 11 gr.
Natrium: 2.2 gr.

En over de pistoletjes:

Brood, bruin tarwe
1089 Kj / 260 Kcal
Vet (onverzadigd): 4.11 gr.
Vet (verzadigd): 0 gr.
Koolhydraten: 47.2 gr.
Eiwit: 9.11 gr.
Natrium: 0.48 gr.

Pistoletje, wit voorgebakken
Super 1140 Kj / 270 Kcal
Vet (onverzadigd): 0.3 gr.
Vet (verzadigd): 0.2 gr.
Koolhydraten: 56 gr.
Eiwit: 9.5 gr.
Natrium: 0.58 gr.

Pistoletje, bruin voorgebakken
Super 1280 Kj / 306 Kcal
Vet (onverzadigd): 5 gr.
Vet (verzadigd): 3.5 gr.
Koolhydraten: 44 gr.
Eiwit: 13 gr.
Natrium: 0.56 gr.

Zo
Iemand nog info nodig?
Maar in bruine pistoletjes zitten wrs wel veel meer vezels
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:33:41 #195
35189 Troel
scherp en bot
pi_48081402
Ja, maar behalve dat ze dus meer bevatten per 100 gram, zijn ze ook nog eens zwaarder dan gewoon brood, waardoor je dus twee keer pech hebt eigenlijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_48081403
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:29 schreef Troel het volgende:

[..]

product eenheid kcal. eiwit koolh. vet
feta 100 gr. 248 15.6 1.5 20.0

Maar met kaassoorten schijnt het wel zo te zijn dat het ongezond vet is zeg maar.
JIj hebt een andere bron
Verzadigd vet is de "ongezonde" vetsoort
(en dat zit dus niet in normaal tarwebrood )

En ja, die smoothie was inderdaad geweldig
Ik ga zsm weer veel fruit kopen....
Welk fruit zou nog meer lekker zijn?
(het nadeel van aardbei is dat je er nog wel veel pitjes in hebt zitten trouwens )
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:34:48 #197
112545 Muck
pi_48081425
hmmm, misschien dan toch maar wat anders zoeken om mijn salade op te leuken misschien
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:34:51 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_48081428
www.calorietabel.nl ja

Appel, peer, banaan, kiwi (maar niet in combinatie met zuivel!), passievrucht, stervrucht, framboos, braam, mandarijn, sinaasappel, braam, bosbessen, rode bessen, zwarte bessen, perzik, nectarine
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_48081485
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:34 schreef Muck het volgende:
hmmm, misschien dan toch maar wat anders zoeken om mijn salade op te leuken misschien
Het is minder vet en calorierijk dan gewone kaas hoor
En daarbij is het natuurlijk wel heel lekker
pi_48081610
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:34 schreef Troel het volgende:
www.calorietabel.nl ja

Appel, peer, banaan, kiwi (maar niet in combinatie met zuivel!), passievrucht, stervrucht, framboos, braam, mandarijn, sinaasappel, braam, bosbessen, rode bessen, zwarte bessen, perzik, nectarine
*noteert en schrapt de kiwi*
as je het zonder zuivel doet, krijg je geen toffe belletjes
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:43:26 #201
112545 Muck
pi_48081648
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:37 schreef freecell het volgende:

[..]

Het is minder vet en calorierijk dan gewone kaas hoor
En daarbij is het natuurlijk wel heel lekker
feta it is dan
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:53:11 #202
35189 Troel
scherp en bot
pi_48081915
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 15:42 schreef freecell het volgende:

[..]

*noteert en schrapt de kiwi*
as je het zonder zuivel doet, krijg je geen toffe belletjes
kiwi schijnt met bepaalde zuivelproducten rare verschijnselen te veroorzaken waardoor de smaak echt verschrikkelijk wordt.

Probeer voor de gein maar eens kiwi in je kwark te doen ofzo. NIET TE VRETEN!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')