Welkom in Maleisie voor ronde 2 van het wereldkampioenschap Formule 1 2007. Op 18 maart werd het Formule 1 seizoen geopend door Kimi Raikkonen. Hij won de Grote Prijs van Australie in Melbourne. Hoe de kaarten er nu voor staan is nog gissen, we zullen het vanaf 6 april zien als de motoren na de test van afgelopen week ook in Maleisie weer worden gestart.
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport
Het Sepang-circuit komt van de hand van Hermann Tilke, die het circuit eind jaren '90 ontwierp. Het circuit is voornamelijk zwaar voor de banden en de remmen. Al sinds de eerste race in 1999 luidt de slogan:
"The hottest race on earth". En dit wordt ieder jaar weer waargemaakt, gezien de hoge temperaturen en luchtvochtigheidsgraad.
Het circuit heeft een lengte van 5,543 kilometer. In totaal moeten de coureurs 56 ronden afleggen, wat de totale afstand op 310,408 kilometer brengt. Het is een hypermodern circuit met twee lange rechte stukken, die parallel aan elkaar lopen. De snelheden kunnen oplopen tot ruim boven de driehonderd kilometer per uur. Door de extreme warmte zijn de teams genoodzaakt grotere gaten of extra gaten in het bodywork te maken voor de koeling. Ook in de strategie wordt vaak rekening gehouden met de tropische temperaturen. Een van de bijkomstigheden van het circuit is, dat het op een steenworp afstand ligt van de Internationale luchthaven van Kuala Lumpur, waar men de weerdiensten goed in de gaten kan houden.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De eerste pole-position in Maleisie komt op de naam van Michael Schumacher. Net herstelt van zijn beenbreuk weet hij zich als beste te kwalificeren. In de race helpt hij Eddie Irvine, die nog om de titel strijd, aan de overwinning. Door problemen met de barge-boards worden beide Ferrari-coureurs echter gediskwalificeerd. Hakkinen wordt tot kampioen uitgeroepen. In hoger beroep worden de Ferrari's echter goedgekeurd waardoor Hakkinen zijn feestje nog even moet uitstellen.
In 2000 blijkt hoe het kan regenen in Maleisie. Door een plotselinge hoosbui wordt het een heuse regenrace. Beide Ferari-coureurs glijden van de baan, maar in de regen blijkt Ferrari oppermachtig. Schumacher wint de race met overmacht, na en knappe inhaalrace. Jos Verstappen weet te imponeren in zijn Arrows. Rondenlang weet hij de veel snellere McLaren van Mika Hakkinen achter zich te houden in een rechtstreeks gevecht. Desondanks eindigt hij net buiten de punten, op de zevende plaats.
In 2001 is het wederom Ferrari dat overwint in het warme Maleisie. In 2002 wordt de zegereeks van de Italianen echter doorbroken door Ralf Schumacher. Dankzij een botsing van Michael Schumacher weet "het broertje van" de race op zijn naam te schrijven.
In 2003 laat Renault zien dat het op weg is naar de top. Beide Renault-coureurs staan op de eerste startrij na de kwalificatie. In de race is het echter Kimi Raikkonen die aan het langste eind trekt. Hij weet zijn eerste race ooit te winnen. Schumacher is betrokken bij een botsing in de eerste ronde, moet de pit in voor reparaties en krijgt vervolgens een drive through penalty. Na een inhaalrace weet hij alsnog als zesde te eindigen.
In 2004 is het wederom Michael Schumacher die de race weet te winnen. Met een vrij afwijkende driestops-strategie, die door meerdere teams werd gevolgd, weet hij voor Juan Pablo Montoya te eindigen. Schumacher rijdt een sterke race op de duidelijk mindere Bridgestone-banden. In 2005 is het Fernando Alonso die de race weet te winnen. Renault blijkt oppermachtig en Fisichella heeft problemen met de afstelling van zijn bolide. De overwinning voor Alonso komt nimmer in gevaar. Opvallend was dat zowel Jenson Button als Anthony Davidson hun Honda bolide in de tweede ronde aan de kant moeten zetten. Beiden met een rokende motor.
Winnaars op Sepang
1999 Eddie Irvine (Ferrari)
2000 Michael Schumacher (Ferrari)
2001 Michael Schumacher (Ferrari)
2002 Ralf Schumacher (Williams-BMW)
2003 Kimi Räikkonen (McLaren-Mercedes)
2004 Michael Schumacher (Ferrari)
2005 Fernando Alonso (Renault)
2006 Giancarlo Fisichella (Renault)
Giancarlo Fisichella pakt de pole position voor de Grand Prix van Maleisie. In bloedhete omstandigheden rijdt Button naar de tweede startplaats. Beide Ferrari's hebben hun motor gewisseld en starten vanaf plaatsen 14 en 21.
Alonso start vanaf de zevende plaats, maar rijdt in de eerste ronde naar de derde positie. Raikkönen crasht al snel na de start, na een incident met Christian Klien. De Williamsen van Rosberg en Webber komen ook niet ver: ze lazen allebei hun motor op. Terwijl Fisichella onbedreigd de hele race aan de leiding rijdt, weet daarachter Massa zijn teamgenoot in te halen door een betere pitstopstrategie. Schumacher moet genoegen nemen met een zesde plaats. Fisichella wint, Alonso volgt hem op ruim vier seconden.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vrijdag 6 april 200704:00 - 05:30 vrije training 1
08:00 - 09:30 vrije training 2
Zaterdag 7 april 2007 05:00 - 06:00 vrije training 3
08:00 - 09:00 Kwalificatie training
Zondag 8 april 2007 09:00 - Petronas Malaysian Grand Prix (56 laps)
Zaterdag 7 april 07.30-09.10 uur RTL GP: Formule 1 - Maleisie
13.30-15.10 uur RTL GP: Formule 1 - Maleisie hh
Zondag 8 april 07.45-11.30 uur RTL GP: Formule 1 - Maleisie
12.45-16.30 uur RTL GP: Formule 1 - Maleisie hh
22.20-23.10 uur RTL GP Magazine samenvatting Maleisie
Het weer in Kuala LumpurZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDe OP is hier te vinden![ Bericht 2% gewijzigd door WEST op 01-04-2007 21:12:23 ]
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one