quote:
Op maandag 16 april 2007 22:01 schreef Étoile het volgende:We hebben hetzelfde als jij Stakkertje, Weberbolletje met brikettenstarter
![]()
Vanavond wegens tijdgebrek helaas niet meer, binnenkort gaan we het toch eens proberen. Ik wil er wel lekker van genieten zonder dat t gelijk een vreetfestijn wordt. Anders slib ik dicht
![]()
kaboutermuts dat is wel een goede tip idd, gewoon dingetjes door midden snijden. Mss dat ik dan gewoon begin met 2 verschillende soorten vlees of vis, spies met groenten en salade erbij, eventueel gepoft aardappeltje.
Ik denk dat ik gewoon even over een soort drempel moet. Koken duurt tenslotte ook rustig een half uur, waarom zou dit dan zoveel anders zijn?
Precies. Je bent in feite evenveel tijd kwijt alleen kan je nu lekker buiten blijven in plaats van binnen in die hitte boven de pannen te gaan staan. En het scheelt ook nog een berg afwas.
Nederlanders hebben wat dat betreft een rare barbecuecultuur. Altijd die vieze speklappen, barbecueworsten, karbonade en dan een enorme berg vieze, vette saus er overheen.
Groente wordt zelden gegeten bij een barbecue of het moet al een huzarensalade zijn en dat kan je nauwelijks groente noemen. En dat terwijl het zo lekker, makkelijk en gezond kan.
Bij ons staat de barbecue de hele zomer klaar voor gebruik. Aansteken, tijdens het wachten een salade in elkaar knoeien en als de barbecue heet is een aardappel in aluminiumfolie tussen de kolen en het vlees en eventueel de groente erop.
Qua groente zijn mais, courgette, paprika, aubergine e.d. erg lekker van de barbecue.
Een of twee stukjes vlees, wat groente en een salade. De ene keer een aardappel (of twee) en de andere keer gewoon wat (bruin) stokbrood. Daar heb je echt wel genoeg aan.
Erg lekker bij een gepofte aardappel is een mengsel van crème fraiche, knoflook en bieslook.
Mais even insmeren met een beetje boter en dan wat zout er overheen.
Ik maak zomers vaak een enorme berg saté als de varkenslappen bij mijn slager in de aanbieding zijn. Marineren en prikken en dan in zakjes invriezen per 4 of 6.
Kipspiesjes of gewoon hele kipfilet is ook erg lekker mits je een goede kok hebt. Veel mensen bakken niet veel van kipfilet op een barbecue, dan wordt het al snel een droge hap.
Verder is biefstuk ook erg lekker van de barbecue. Even insmeren met een kruidenolie en dan op het rooster.
Visfilet in aluminiumfolie of een hele vis in zo'n handig visrekje.
Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan erop.
Een deel van de barbecue reserveren voor de dingen die niet zo heet gebakken hoeven te worden. De kolen dus niet egaal verdelen over de barbecue maar een heet deel en een minder heet deel creëren.
Verder is een keyword
aluminiumfolie, daarmee voorkom je dat je vlees verkoold van de barbecue komt. De barbecue moet (aan een kant) goed heet zijn, dan je vlees even goed dichtschroeien en verplaatsen naar het minder hete deel. Als het te hard gaat of een lange garing nodig heeft in aluminiumfolie verder laten garen.
Lekkere zomersalade:
Veldsla, aardbeien, walnoten, feta en een dressing van frambozenazijn, olijfolie en een beetje peper.
Eigenlijk moet er gewoon even een knop om in je hoofd. Barbecuen hoeft niet gepaard te gaan met bergen varkensvlees, sausjes en enorme hoeveelheden vlees en stokbrood.
Gewoon de hoeveelheden aanhouden die je normaal ook zou eten en voldoende groente erbij.
In het begin is het even zoeken naar lekkere recepten maar hoe vaker je het doet hoe creatiever je wordt.
Het rekje na afloop even met de schuurborstel bewerken en even met een keukenpapiertje er overheen en de volgende dag de barbecue leeggooien.
Eet smakelijk.