Dank!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 00:02 schreef r_one het volgende:
@Harmen1984 en Kjew:
Heel fijne vakantie toegewenst, ben benieuwd naar jullie relaas na terugkomst.
Dankjewel! Heb er superveel zin in! Als ik als die foto's zie van anderen...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 00:02 schreef r_one het volgende:
@Harmen1984 en Kjew:
Heel fijne vakantie toegewenst, ben benieuwd naar jullie relaas na terugkomst.
Wat Keijs zegt. Aan het eind van de Lysefjord ligt het plaatsje Lysebotn (hier gaat ook de boot vanuit b.v. Stavanger en Lauvvik naar toe), over de weg is Lysebotn ook bereikbaar maar met een omweg (mooi dal met veel haarspeldbochten).quote:Op dinsdag 26 juli 2005 08:22 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Dank!
Kjeragbolten
Nog een vraagje aan jou: die Kjeragbolten, weet jij waar dat ongeveer is t.o.v. de Preekstoel?
We komen denk ik pas op de laatste dag in Stavanger, voor de boot naar Hirtshals. We komen aan vanuit het noorden (Flam), we zoeken ws. een camping in de buurt van de Preekstoel, maar nu ik dit heb gezien denk ik dat we iets opschuiven naar het oosten...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat Keijs zegt. Aan het eind van de Lysefjord ligt het plaatsje Lysebotn (hier gaat ook de boot vanuit b.v. Stavanger en Lauvvik naar toe), over de weg is Lysebotn ook bereikbaar maar met een omweg (mooi dal met veel haarspeldbochten).
[afbeelding]
In het centrum van Stavanger is een info-centrum over de Lysefjord, midden in een winkelstraatje. Daar kunnen ze je werkelijk alle informatie geven en tips (gratis, "vakidioten"). Zou ik zeker even eerst langs gaan (ik neem aan dat je vast wel in Stavanger aankomt)!
Flåm met de Flåmsbanaquote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:55 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
We komen denk ik pas op de laatste dag in Stavanger, voor de boot naar Hirtshals. We komen aan vanuit het noorden (Flam), we zoeken ws. een camping in de buurt van de Preekstoel, maar nu ik dit heb gezien denk ik dat we iets opschuiven naar het oosten...
Heb je pics van die RV13? En is dat niet sowieso de kortste route van Flam naar de Preekstoel?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Flåm met de Flåmsbana![]()
Reizen jullie per auto? Dan zou ik vanuit het noorden de RV13 nemen door het Ryfylkedal ipv de grote E-weg van Bergen naar Stavanger. Duurt langer, maar o zo mooi!
Over de Lysefjord kan ik je persoonlijk niet meer info geven. Wij wilden met de boot van Lauvvik naar Lysebotn, maar uitgesproken zaterdag zou die níet varen.![]()
Alleen op m'n harddisk, of je moet zelf even googlen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:19 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Heb je pics van die RV13? En is dat niet sowieso de kortste route van Flam naar de Preekstoel?
Ik vraag me af wat het verschil is in soort weg, want het is volgens mij allebei tweebaans....
Zalmquote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Alleen op m'n harddisk, of je moet zelf even googlen.
[afbeelding]
E39 hebben we niet gereden, maar Noorwegen kennende is inderdaad bijna alles tweebaans. Het is wel iets meer recht-toe-recht-aan, de RV13 kronkelt meer tussen de bergen door en (via tunnels) door de bergen heen. Je nadert wel vanuit de goede richting de Lysefjord.
Hou je van zalm? Sand!
Sand: kun je zien hoe de zalm stroomopwaarts zwemt, in een soort grote aquariumbak in de rivier of zo. En als ze ergens lekkere zalm hebben .....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:35 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Zalm![]()
Volgens mij gaat dat reizen wel veel tijd kosten, met al die pontjes. Ik reken op maximaal 50 km/h gemiddeld.
Die weg naar Trondheim is wel redelijk door te rijden toch? Dat kan volgens mij wel in een dag...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:19 schreef Kjew het volgende:
Donderdag rijden we met de auto van Oslo richting Trondheim. Oslo - Trondheim is bijna 500km; dat kan dus niet in een dag. Het moet toch redelijk gemakkelijke zijn ergen een "Hytte" oid te vinden?
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:31 schreef r_one het volgende:
[..]
[url=http://www.sauda-turistsenter.no/ryfylke.jpg]afbeelding[/ur]]
de RV13 kronkelt meer tussen de bergen door en (via tunnels) door de bergen heen. Je nadert wel vanuit de goede richting de Lysefjord.
Probeer je straks ook een beetje vh land te genieten als je rijdt? 80km/u de hele dag doorjekkeren over snelwegen dan zie je niks van het schitterende landschap waar je doorheen rijdt.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:07 schreef Harmen1984 het volgende:
Nog een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: is Oslo-Geiranger (450 km) in 1 dag te doen?
Ik ben ook niet zo'n fan van die mensen die op vakantie nog haast hebben, maar ik zit gewoon niet ruim in m'n vakantiedagen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:15 schreef Keijs het volgende:
[..]
Probeer je straks ook een beetje vh land te genieten als je rijdt? 80km/u de hele dag doorjekkeren over snelwegen dan zie je niks van het schitterende landschap waar je doorheen rijdt.
Besef ook dat er weinig snelwegen zijn in Noorwegen. De meeste "Hoofd"wegen, kronkelen zich een weg door het bergachtige landschap en dan kan je een gemiddelde snelheid van 80km/u gevoegelijk vergeten (denk eerder aan 50). De wegen zijn dan te smal en te bergachtig om dat te halen.
Ik zou persoonlijk wat meer tijd uittrekken voor de autoritten, want onderweg kom je de meest prachtige "Kodakmomenten" tegen.
Oslo-Trondheim is prima in een dag te doen, tussen de 6 en 7 uur rijden, mits je niet teveel pauzes neemt en niet de E6 pakt (veel stukken waar je maar 50/60 mag, en veelsteveel toeristen die niet doorrijden in hun campers), maar de alternatieve weg door Østerdalen (let wel dat je op deze route alleen maar bomen, bomen en bomen ziet en af en toe een dal). De laatstgenoemde weg gaat via Tynset en heeft lange rechte stukken waar je 90 mag rijden. Let er wel op dat afstanden tuusen tankstations behoorlijk groot kunnen zijn hier!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:19 schreef Kjew het volgende:
Donderdag rijden we met de auto van Oslo richting Trondheim. Oslo - Trondheim is bijna 500km; dat kan dus niet in een dag. Het moet toch redelijk gemakkelijke zijn ergen een "Hytte" oid te vinden?
quote:Op woensdag 27 juli 2005 16:31 schreef Fogel het volgende:
[..]
Oslo-Trondheim is prima in een dag te doen, tussen de 6 en 7 uur rijden, mits je niet teveel pauzes neemt en niet de E6 pakt (veel stukken waar je maar 50/60 mag, en veelsteveel toeristen die niet doorrijden in hun campers), maar de alternatieve weg door Østerdalen (let wel dat je op deze route alleen maar bomen, bomen en bomen ziet en af en toe een dal). De laatstgenoemde weg gaat via Tynset en heeft lange rechte stukken waar je 90 mag rijden. Let er wel op dat afstanden tuusen tankstations behoorlijk groot kunnen zijn hier!
Dus, voor de toeristische route, neem de E6, voor de snelle route rij je via Østerdalen.
Tip voor de volgende keer, rij niet door de tunnel, maar pak de weg over de berg heen. Duurt natuurlijk een stuk langer, maar het is absoluut de moeite waard.quote:Op zondag 7 augustus 2005 21:49 schreef Kjew het volgende:
Reizen gaat niet al te snel: langzame campers, pontjes en langzame wegen in de bergen, ontzettend veel tunnels... ook de langste tunnel van 24,5 km even noodzakelijk meegepikt..
Ah ok!quote:Op maandag 8 augustus 2005 11:11 schreef Fogel het volgende:
[..]
Tip voor de volgende keer, rij niet door de tunnel, maar pak de weg over de berg heen. Duurt natuurlijk een stuk langer, maar het is absoluut de moeite waard.
Als je van Oslo naar Bergen rijdt, ga dan net voor de tunnel rechtsaf, na een kort stukje rijden kom je bij een veerkaai uit, de weg leidt je de boot op of het water in (ik neem aan dat deze route sinds de komt van de tunnel opgeheven is, maar het lijkt me sterk dat de kaai ook weg is), dat wil je niet, en dus rij je links van de kaai op een kleine weg verder. Na een klein stukje zie aan de linkerkant een weg omhoog gaan, die moet je pakken. Na een haarspeldbocht of tig ben je boven, alwaar de sneeuw (begin juli 2000 lag er ca 4 meter sneeuw aan beide kanten op sommige stukken) en de schapen en het uitzicht op je wachten! Tijdens de afdaling heb je een fantastisch uitzicht!
Deze route is NIET aan te raden met camper/aanhanding, etc, alleen met gewone autos (met fatsoenlijke motor) is het goed te doen.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:47 schreef Gebakken_vissie het volgende:
Volgende week zit ik eenpaar dagen in Oslo. Een van die dagen moet ik alleen zien door te komen, dus idee was, rugzak, creditcard en eens kijken wat er daar te beleven is.
Dus wat zijn er leuke dingen om te bekijken/doen?
Het idd mega-touristisch. De waterval met de muziek en het vrouwtje wat eens per half uur een showtje opvoert, het was erg kitsch maar ik vond het wel grappig om te zien. En afgezien van de poppenkast is het natuurlijk wel een prachtige treinrit en waterval.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:18 schreef 4br4x4s het volgende:
Maar wat ik absoluut niet begrijp: de lyrische reacties op de Flåmsbana. Absoluut dieptepunt is wel de stop bij de waterval
.
Dan schrik je nog harder als je denkt 1 NOK = 1 EURquote:Op zondag 11 juni 2006 17:55 schreef Keijs het volgende:
1 tip mbt drank: niet omrekenen, werkt het beste
Ik denk dat je meteen verliefd wordt op noorwegen, zo mooi is dat daarquote:En we verwachten het minstens zo mooi te hebben in Noorwegen.
quote:Op zondag 25 juni 2006 10:39 schreef rolf2 het volgende:
Vrijdagmiddag kom ik per boot aan in Bergen in Noorwegen. Dan heb ik 4 dagen de tijd om in Zweden te komen. Ons eerste doel is waarschijnlijk het Sognefjord wat erg mooi moet zijn.
Dat geeft ons nog drie dagen om het zuid-oostelijke puntje (onder Oslo) van Noorwegen te bereiken. (De 5e dag moeten we in de buurt van Uddevella in Zweden zijn, we kunnen dus ook noordelijker de grens over gaan, als het maar rijdbaar is)
Iemand tips wat in deze korte periode vooral niet te missen?
www.sj.se en www.nsb.noquote:Op zondag 25 juni 2006 11:25 schreef marcb1974 het volgende:
Weet iemand hoe het met de spoorwegen zit in Noorwegen en Zweden? Kan je een beetje overal komen?
Eh, nee. Ik sluit me er bij aan.quote:Op vrijdag 6 december 2002 23:58 schreef sooty het volgende:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op vrijdag 6 december 2002 23:49 schreef Swoods het volgende:
[..]
ik ben nog niet overal in de wereld geweest, maar Noorwegen heeft een zeer grote indruk op mijn gemaakt, het is echt een prachtig land.
--------------------------------------------------------------------------------
Thanks, Swoods !
Die quote is trouwens van een reclamefolder, wellicht een beetje overdreven dus (?).
quote:Op woensdag 28 juni 2006 17:27 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
van 31 juli tot 6 augustus ga ik een week naar Stavanger met mijn oma (zij is 86). Zij is daar al eerder, ik kom een week later. Ik vlieg op de 31e naar Olso en vanuit daar ga ik met de trein naar Stavanger. Nu ben ik daar een week bij mijn tante die daar woont, maar zij is een groot deel van de week weg en mijn neef en nicht moeten allebei werken, maar ik heb wel een auto tot mijn beschikking. Is iemand al eens in deze hoek geweest en heeft goede ideeën om deze week te gaan doen? (Ik ga het ook nog aan mijn tante vragen, maar misschien hebben jullie ook nog erg goede ideeën!) Ik moet het liefste mijn oma mee kunnen nemen en zij is niet meer echt goed ter been (zijn er in de buurt iets van fjorden of zo waar zij niet perse uit de auto hoeft?).
Groeten,
Cathelijne
Als je 2 x 2 uur klauteren geen bezwaar vind, raad ik de Preekstoel (Preikestolen) aan. Vanaf Stavanger overvaren naar Tau, en dan ergens voorbij Jorpeland linksaf. Auto parkeren, wandelschoenen aan en gaan. Het uitzicht is minstens zo mooi als de foto's die altijd in de boekjes staan.quote:
Nog meer tips voor Rjukan?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 02:05 schreef Tjahzi het volgende:
Nu deze zomer weer voor de achtste keer naar noorwegen.
heb er zin in
zoveel moois om te zien.
Misschien nog een tip voor mensen die al veel gezien hebben.
Gaustatoppen en Rjukan. Op de top van de berg zeggen ze dat je 1/6 van Noorwegen kunt zien.
en Rjukan het dorp in het dal waar maar een paar dagen per jaar zon invalt. Is ook nog een museum te zien die gesaboteerd werd door commando's in de 2e wereld oorlog. Hier haalde Hitler zwaar water vandaan om zijn atoombom te verwezenlijken. In centraal zuid noorwegen. 140 Km van Oslo.
Sognefjord hebben wij ook 4 dagen gezeten. Weet nog dat ik daar in die fjord heb gezwommen. Allergische reactie van in dat water zwemmen ( 1 of ander insect).... ik en me broertje zaten helemaal onder de rooie punten, jeukte als de tyfus.quote:Vanuit daar rijden we naar Ardal bij de Sognefjord.
Hier blijven we 4 dagen,
De wet is er doorheen en sinds 1 juli mag je het volgende meenemen:quote:Op maandag 5 juni 2006 21:21 schreef Fogel het volgende:
Vanaf 1 juli mag je als het goed is (de wet is er nog niet helemaal doorheen) legaal 5 liter bier per persoon meenemen indien je geen andere drank bij je hebt. Indien de wet er niet door komt, mag je 4 liter bier per persoon meenemen.
...
ik ben er dan ook maar 1 dag, en daarna reizen we doorquote:Op maandag 24 juli 2006 11:43 schreef Fogel het volgende:
Er is niks te doen op de noordkaap...
quote:Op maandag 24 juli 2006 14:26 schreef Roolio het volgende:
Hardangervidda vond ik ook het mooiste van Noorwegen. Ben er 2x geweest. Echt een stukje onaangetast middle-of-nowhere gevoel..
Dat kon vroeger wel inderdaad. Nu is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen Noorwegen en Nederland. Meer info op: http://www.dfdsseaways.nl/DSW/NL/Destination/Routes/quote:Op donderdag 3 augustus 2006 02:32 schreef Mister_Puke het volgende:
ik ga morgenochtend op vakantie naar noorwegen. nu attendeerde een huisgenote van mij mij erop dat ik ook met de ferry terug kan.
we (ga samen met een vriend), gaan eerst via denemarken,zweden naar zuid noorwegen. we hebebn hier 12 dagen voor. het relaxte zou zjin dat we dan met de ferry teruggaan (die dus ook de auto meeneemt) is dit duur? en zo ja hoe moet ik dit regelen. violgens haar kan dit bij kristiansand (zuid noorwegen), maar kan zo snel niks vinden. help ik hoop dat ik voor morgen een goed advies heb en anders check ik over 1.5 week ergens in een internetcafe wel.
ik zie dat oslo - copenhagen ongeveeer 349 ¤ kost. redelijk prijzig (je moet bv een hut erbij nemen). of valt dit mee als je het vergelijkt met de benzinekosten + tol wat je niet hoeftte dokken?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 08:08 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dat kon vroeger wel inderdaad. Nu is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen Noorwegen en Nederland. Meer info op: http://www.dfdsseaways.nl/DSW/NL/Destination/Routes/
Noorwegen Denemarken kan nog wel met de ferry: http://www.stenaline.nl/stena_line/nl/home_-_netherlands.html
Veel plezier, en laat nog eens weten hoe het was![]()
erg gave foto's hierboven!!quote:Op zondag 20 augustus 2006 19:51 schreef Fogel het volgende:
"Stavkirke nabij Bergen" ... aan het hek te zien (voor zover ik weet is het de enige stavkirke in Noorwegen met hek!) is het Fantoft stavkirke, die in 1992 in de fik is gezet, en daarna weer is opgebouwd. Het is dus een reconstructie, maar wel een heel erg authentiek uitgevoerde reconstructie!
En de huisjes/vakantiewoningen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:43 schreef Fogel het volgende:
Wat boek je bij het reisbureau? Alleen de boot?
Ook in de zomer? Noorwegen lijkt mij juist het land waar je niet met je gezin bij een vakantiepark wilt aankomen om te ontdekken dat het vol zit en nóg 300km moet rijdenquote:Op woensdag 3 januari 2007 19:49 schreef Fogel het volgende:
Waarom zo gestructureerd/georganiseerd? In Noorwegen heb je juist de mogelijkheid om vrij te zijn, er is altijd wel ergens een plek te vinden...
Omdat het ons zo prima bevalt, een bepaalde tijd ergens in een huisje zitten en vandaar uit de omgeving bekijken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 19:49 schreef Fogel het volgende:
Waarom zo gestructureerd/georganiseerd? In Noorwegen heb je juist de mogelijkheid om vrij te zijn, er is altijd wel ergens een plek te vinden...
Trondheim moet trouwens Tromso zijn. Daar waar het hoofd vol van is.....quote:Op zaterdag 6 januari 2007 20:16 schreef AKnynke het volgende:
Over één a anderhalf jaar is het zover, dan moet ik gaan beginnen aan m'n master-opleiding. Nu heb ik het plan opgevat om dit eventueel in Noorwegen te gaan doen. Klinkt als een stom plan, omdat ik er nog nooit geweest ben, maar het trekt me erg aan. Op dit moment ben ik me aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn, ook fincancieel gezien. Nu zijn de twee steden waar ze de opleiding van mijn keuze hebben Trondheim en Oslo. Ik heb begrepen dat Oslo de duurste stad is van Europa. Zit Trondheim op het zelfde niveau, of is het een stukje goedkoper?
En, voor de kenners, wat zou volgens jullie de leukste stad zijn om te studeren?
Mhhh, dat zie ik nu pas.... lekker op tijd hehequote:Op zaterdag 6 januari 2007 21:04 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Trondheim moet trouwens Tromso zijn. Daar waar het hoofd vol van is.....
Hebben ze wel een kunstrichting in Bergen en Trondheim? Ik ken het eigenlijk alleen in Oslo, daar is ook kunstnerens hus, waar veel kunstenaars (in wording) bij elkaar komen. Ligt vlakbij het koninklijk 'paleis' (Slottet)quote:Op zondag 14 januari 2007 18:37 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik wil echt dolgraag noge en keer naar het noorden vertrekken. Als het een beetje meezit ga ik vanaf septemer in Oslo studeren, voor een half jaar, misschien meer. Ik ken Oslo het best van de studentsteden, dus vandaar de keus voor deze stad. Maar Trondheim en Bergen staan op plaats 2 en 3.
Ik moet nu alleen nog toesteming krijgen van de UiO om daar te studeren (ze hebben geen contract met de UU op het gebied waarop ik wil studeren, nml kunstgeschiedenis). Ik heb een Noorse brief geschreven, en ik hoop zo dat ze positief zullen reageren...
Na 1,5 jaar Noors te studeren aan de UvA, als bijvak zeg maar, is de drang nog groter geworden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |