Je kunt je afvragen of een Nederlandse identiteit nog mogelijk of zelfs wenselijk is, in een tijd waarin gehamerd wordt op europese eenwording en globalisering.
Als bron voor maatschappelijke ontwikkeling binnen Europa en in de wereld lijkt het me echter belangrijk dat Nederland een eigen identiteit behoudt, en wel die van gidsland. In het verleden heeft men in Nederland de bereidheid gehad gecompliceerde vraagstukken als drugs en euthanasie opnieuw te doordenken, en de moed gehad nieuwe wegen in te slaan.
Van veel oude, simpele antwoorden zoals je dat bijvoorbeeld in de USA ziet met "war on drugs", is allang aangetoond dat het niet werkt, maar blijkt het in grote samenlevingen onmogelijk nieuwe wegen in te slaan. We moeten er voor waken dat hetzelfde gebeurt in Europa.
Laat andere landen maar mooi gidsland worden. Kunnen wij even afwachten wat werkt en wat niet werkt en alleen het goede eruit pikken. Zo hebben andere landen het ook jarenlang bij ons gedaan.
En op welke gebieden is dan de eigenlijke vraag. Voor drugs verschillen we dus van mening. Ik irriteer me dood als er weer een stelletje eikels zitten te blowen in de metro. Dat zal je niet zien in de VS. Maar dat is een andere discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |