abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14783086
quote:
Tweemaal stemmen voor Tweede Kamer

DEN HAAG - Kiezers mogen bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, die staan gepland voor 2007, tweemaal stemmen. Een stem gaat naar een landelijke kandidaat, hun tweede stem kunnen kiesgerechtigden uitbrengen op een Kamerkandidaaat die op een regionale lijst staat.

De Tweede Kamer gaat bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden. Over dit voorstel van minister De Graaf, verantwoordelijk voor bestuurlijke vernieuwing, praat het kabinet vrijdag, meldden Haagse bronnen donderdag.

http://nu.nl/news.jsp?n=234965&c=11

Dit berichtje is erg summier, ik ben dan ook benieuwd hoe deze plannen verder zijn (of worden) uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht zet ik er vraagtekens bij, ik vraag me af of zo'n maatregel de politiek wel dichterbij de mensen brengt (wat ongetwijfeld de bedoeling is). Tweemaal stemmen maakt de wijze waarop kamerleden gekozen worden naar mijn mening juist schimmiger, en ik verwacht niet dat een regionale kandidaat veel meer vertrouwen of bekendheid heeft dan een landelijk bekende politicus.
  donderdag 20 november 2003 @ 12:19:01 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14784838
quote:
Op donderdag 20 november 2003 11:18 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dit berichtje is erg summier, ik ben dan ook benieuwd hoe deze plannen verder zijn (of worden) uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht zet ik er vraagtekens bij, ik vraag me af of zo'n maatregel de politiek wel dichterbij de mensen brengt (wat ongetwijfeld de bedoeling is). Tweemaal stemmen maakt de wijze waarop kamerleden gekozen worden naar mijn mening juist schimmiger, en ik verwacht niet dat een regionale kandidaat veel meer vertrouwen of bekendheid heeft dan een landelijk bekende politicus.

Zo heel veel verandert er toch niet? Je kan nu al als partij voor elk kiesdistrict een andere lijst opstellen. LN deed dat al in 2002.
pi_14784852
Een stap op weg naar een districtenstelsel?
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  donderdag 20 november 2003 @ 12:21:01 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14784896
quote:
Op donderdag 20 november 2003 12:19 schreef tvlxd het volgende:
Valt niet te hopen.
  donderdag 20 november 2003 @ 13:13:34 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_14786419
(crosspost)

Nou, ik ben blij dat Thom nu z'n zin heeft met dit absurde plan. Denk ook niet bepaald dat de kiezer zich hierdoor meer betrokken zal gaan voelen.

En een districtenstelsel: dat nooit. Dat is echt het ergste wat je een land aan kunt doen.

[Dit bericht is gewijzigd door I.R.Baboon op 20-11-2003 14:04]

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 20 november 2003 @ 13:19:47 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14786625
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
(crosspost)

Nou, ik ben blij dat Thom nu z'n zin heeft met dit absurde plan. Denk ook niet bepaald dat de kiezer zich hierdoor meer betrokken zal gaan voelen.

Kan het me ook niet voorstellen. De kiezers die per se een kandidaat uit hun eigen regio willen, kunnen gewoon een voorkeursstem uitbrengen. Daar hebben Theo Meijer, Annie Schreijer en Camiel Eurlings al eens van geprofiteerd.
  donderdag 20 november 2003 @ 13:23:33 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14786751
Uit het andere topic:
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Snap ik ook niet. Binnenkort hebben we dus een partij apart voor Frieze mensen in de kamer.

Friese partij kan nu al, bestaat ook al. De FNP. Ze hebben er over gedacht om aan de Tweede-Kamerverkiezingen mee te doen, ze hebben nu al een senator (via de OSF).
quote:
Echt waardeloos dit provinciale beleid. Vooral mensen die zich niet veel in politiek interesseren en toch wel stemmen is dit helemaal waardeloos.
Dit moet je me uitleggen.
  donderdag 20 november 2003 @ 13:55:48 #8
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14787794
Aangezien het andere topic is gesloten:

Deze briljante minister denkt nu, dat we ons meer betrokken gaan voelen bij de politiek, omdat we nu kunnen stemmen op mensen uit de regio. ALSOF WE DIE KENNEN.
Voor de landelijke politiek wil ik op de in mijn ogen beste kandidaat kunnen stemmen, of deze nu uit Groningen of Maastricht komt.

Toevoeging:
Waarom gaat de minister ervan uit, dat ik me meer verbonden voel met iemand uit de regio waar ik nu toevallig woon, dan iemand van elders?
Ik begrijp wel dat De Graaf een zekere drang tot plannetjes maken heeft, omdat hij een minister zonder ministerie is, maar dan graag doordachte plannen.

donderdag 20 november 2003 @ 14:03:40 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14788027
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:55 schreef Ines het volgende:

Waarom gaat de minister ervan uit, dat ik me meer verbonden voel met iemand uit de regio waar ik nu toevallig woon, dan iemand van elders?

Misschien is het wel andersom, dat een Kamerlid zich meer verbonden voelt met z'n regio?

Maar er zijn 2 lijsten waarop je moet stemmen, dus ook op een landelijke kandidaat.

donderdag 20 november 2003 @ 14:08:50 #10
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14788151
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:03 schreef freako het volgende:

[..]

Misschien is het wel andersom, dat een Kamerlid zich meer verbonden voelt met z'n regio?

Maar er zijn 2 lijsten waarop je moet stemmen, dus ook op een landelijke kandidaat.

Waarom is dat goed? Hij moet zich toch druk maken om het landelijk beleid en niet alleen opkomen voor de belangen van Juinen?

Als ik niet op een regionaal onderdeurtje wil stemmen, dan heb ik toch minder invloed op de samenstelling van de kamer? Anders laat ik met liefde mijn regionale stembiljet blank.

donderdag 20 november 2003 @ 14:17:42 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14788354
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:08 schreef Ines het volgende:

[..]

Waarom is dat goed? Hij moet zich toch druk maken om het landelijk beleid en niet alleen opkomen voor de belangen van Juinen?

Maar hij kan wel problemen uit de regio aankaarten.
quote:
Als ik niet op een regionaal onderdeurtje wil stemmen, dan heb ik toch minder invloed op de samenstelling van de kamer?
Ja. Maar die "regionale onderdeurtjes" komen nu ook al de Kamer in, namelijk degenen die nu via bv. de PvdA- en de CDA-lijst worden verkozen, dus niet op voorkeursstemmen.

Ik ben zelf ook niet echt gelukkig met deze plannen. Ik stem VVD en ik woon in Groningen. De enige 2 Groningse VVD'ers die ik ken zijn Remkes en Hofstra. . edit: Hofstra woont in Paterswolde en is dus een Drent.

Maar als je hiermee D66 stil kunt krijgen, en het verandert verder niks aan de zetelverdeling in vergelijking met het huidige stelsel, dan moet het maar.

[Dit bericht is gewijzigd door freako op 20-11-2003 14:34]

donderdag 20 november 2003 @ 14:26:43 #12
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14788606
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:17 schreef freako het volgende:

[..]

Maar hij kan wel problemen uit de regio aankaarten.

Dat is waar, maar waarom de indeling op regio?
Voor een indeling op bijvoorbeeld beroepsgroep of leeftijdscategorie valt op dezelfde wijze ook iets te zeggen.

Misschien denk ik wel, dat een jonge politica uit Den Helder mijn problemen beter kent, dan een oudere man uit Eindhoven? Waarom wordt die indeling op regio mij door de strot geduwd? Daar hebben we toch al gemeente en provincie voor?

Iedereen weet natuurlijk dat dit stokpaardje van D66 alleen maar gerealiseerd wordt om ze braaf in de coalitie te houden.

pi_14788847
Regionale vertegenwoordiging lijkt me op zich wel nuttig, aangezien het voornamelijk een Randstad-kabinet is en alle aardgas-gelden daar nu heen gaan. (Kabinet heeft openlijk gezegd dat ze liever het geld in de Randstad dan in het Noorden steken)

Liever zie ik gewoon dat de regionale afdelingen zich wat nadrukkelijker met de campagne bemoeien en gewoon een landelijke kandidaat ondersteunen. Zo was er een x aantal verkiezingen geleden in de Friese dagbladen een lijst met Friese kandidaten, zo kon je toch regionaal stemmen. Bv. Atsma richt zich heel sterk op de regionale media (wat het CDA ook een sterke basis oplevert in Fryslan).

Ik denk dat de mensen alleen van zo'n saai briefje misschien een soort magazine in de bus moeten krijgen, met op elke bladzij een partij of een rijtje standpunten afgestemd op de regio.

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
pi_14792140
quote:
Kamer voorzichtig met nieuwe kiesstelsel

DEN HAAG - De plannen van minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) om het kiesstelsel meer regionale kleur te geven, is woensdag in de Tweede Kamer met de nodige omzichtigheid ontvangen. Een meerderheid vindt dat de plannen de goede richting op gaan, maar wil graag nog wat meer informatie van De Graaf.

De PvdA ontving de plannen met een "positieve grondhouding". Volgens Kamerlid Dubbelboer lijkt het op het Duitse stelsel, dat de PvdA ook in haar verkiezingsprogramma had staan. Wel vindt hij dat er in het nieuwe stelsel ook voldoende kansen moeten zijn voor vrouwen en leden van minderheidsgroepen.

Ook het CDA-Kamerlid Spies is het met de richting van de plannen wel eens. Die komt overeen met wat in het regeerakkoord is afgesproken. Zij stelt als voorwaarde dat de pluriformiteit gegarandeerd is, zodat ook kleine partijen een kans blijven maken om in de Kamer te komen.

Spies zet wel vraagtekens bij een Kamer die moet bestaan uit 75 landelijk gekozen leden en 75 uit de regio. "Daarvoor wil ik eerst de argumenten van De Graaf horen."

De ministerraad praat vrijdag over de plannen van De Graaf. PvdA en CDA willen dat afwachten voordat ze er uitgebreid op ingaan. De VVD wil voor die tijd helemaal niets zeggen.

http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article5994401.ece

pi_14801275
Ik neem aan dat die districten naar de grootste partij in die regio gaan.

Op die manier heb je wel een slagvaardiger bestuur...

Je gaat eigenlijk tussen het Engelse en Nederlandse systeem inzitten.

Best verstandig, omdat kiezers dan duidelijker krijgen wat ze willen: rechts of links het land regeren...

Als men dan het land nog meer naar de verdoemenis wil helpen kan men allemaal PvdA kiezen...

donderdag 20 november 2003 @ 23:00:33 #16
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14802618
quote:
Op donderdag 20 november 2003 22:21 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Ik neem aan dat die districten naar de grootste partij in die regio gaan.

Op die manier heb je wel een slagvaardiger bestuur...

Je gaat eigenlijk tussen het Engelse en Nederlandse systeem inzitten.

Best verstandig, omdat kiezers dan duidelijker krijgen wat ze willen: rechts of links het land regeren...

Als men dan het land nog meer naar de verdoemenis wil helpen kan men allemaal PvdA kiezen...

Zoals je hebt kunnen lezen, is dat niet de bedoeling.
En bedankt voor je stemadvies.
pi_14808828
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:23 schreef freako het volgende:
Uit het andere topic:
[..]

Friese partij kan nu al, bestaat ook al. De FNP. Ze hebben er over gedacht om aan de Tweede-Kamerverkiezingen mee te doen, ze hebben nu al een senator (via de OSF).
[..]

Dit moet je me uitleggen.

2e kamer is landelijk dus landelijke politieke partijen gebonden aan een regio of bepaald gebied moeten gewoon verboden worden. Versnippering is nooit goed voor het land. Je mag best het standpunt hebben "een magneetbaan tussen Noord-Holland en Friesland" maar daar houdt het ook bij op.
Het wordt er allemaal niet veel duidelijker op zo. Politiek dichter bij de burger is onzin. Van mij mag de politiek zo ver mogelijk van de burger afstaan, het gaat er alleen om dat politici problemen snappen van alle lagen van de bevolking. Wat een flauwekul is dat dichterbij de burger staan. Laten ze lekker problemen oplossen ipv zieltjeswinnerij door "dichter bij de burger" te staan. De argument(en) die de Graaf gebruikt zijn gewoon irrelevant.
pi_14809011
Lijkt me ook niet echt een verstandig plan.

Wat ik me afvraag, mag je dan ook op 2 verschillende partijen stemmen? Het kan zijn dat de regionale kandidaten van de partij van je voorkeur, je niet aanstaan.

vrijdag 21 november 2003 @ 10:13:17 #19
30236 Pingguest
At your service!
pi_14809252
quote:
Op donderdag 20 november 2003 12:19 schreef tvlxd het volgende:
Ik hoop het wel. Ik ben een voorstander van dit stelsel; ik wil mijn vertegenwoordiger kunnen aanklampen als hij iets doet waar ik het niet mee eens bent. Dit zorgt ervoor dat er minder achterkamertjespolitiek plaats vindt.
  vrijdag 21 november 2003 @ 10:13:55 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_14809269
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 09:52 schreef pberends het volgende:

[..]

2e kamer is landelijk dus landelijke politieke partijen gebonden aan een regio of bepaald gebied moeten gewoon verboden worden. Versnippering is nooit goed voor het land. Laten ze lekker problemen oplossen ipv zieltjeswinnerij door "dichter bij de burger" te staan. De argument(en) die de Graaf gebruikt zijn gewoon irrelevant.

een probleem is volgens mij wel dat "landelijk" vaak wordt gezien als "randstedelijk".
Fileproblemen, OV, minderheden en huisvesting zijn een paar van de gebieden waar toch echt grote verschillen bestaan tussen Dokkum, Amsterdam en Brunssum.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_14809480
Gewoon weer een lokwortel om D66 een beetje rustig te houden. Geef ze iets wat in de verte lijkt op bestuurlijke vernieuwing en ze stemmen weer een paar maanden de goede kant op.
Wie ben jij om ons cultuurgoed te verdedigen tegen vreemde smetten als je niet eens weet hoe je een werkwoord vervoegd?
pi_14809718
quote:
'Helft Kamerleden na 2007 regionaal gekozen'

DEN HAAG - Vanaf 2007 mag elke kiezer bij de Kamerverkiezingen twee stemmen uitbrengen. Eén stem op een landelijke kandidaat, de tweede op een regionale. Daartoe wordt Nederland verdeeld in circa twintig kiesdistricten en zal de Kamer voortaan bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden.

Dat schrijft minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing in de hoofdlijnennotitie Naar een sterker parlement. Vandaag wordt het rapport in de ministerraad besproken.

Nederland zal worden opgedeeld in ongeveer twintig districten. Hierbij zal de gemeentelijke en provinciale indeling een grote rol spelen. Per district zullen, afhankelijk van het aantal inwoners, minimaal twee en maximaal vijf of zes zetels te vergeven zijn.

In het stemhokje zal de kiezer bij Tweede-Kamerverkiezingen geconfronteerd worden met twee lijsten: een landelijke en een districtslijst. Op basis van de uitslag op de landelijke lijst wordt bepaald hoeveel van de 150 Kamerzetels een partij heeft behaald. Dit gebeurt op basis van evenredige vertegenwoordiging, net zoals nu het geval is. Vervolgens wordt de uitslag in de afzonderlijke districten berekend.

De Graaf wil de verdeling van zetels over kandidaat-Kamerleden drastisch veranderen. Zo moet het aantal zetels dat een partij heeft behaald eerst worden vergeven aan kandidaten die een districtszetel hebben veroverd. Het resterende aantal zetels mag worden toegekend aan landelijke kandidaten.

Kandidaten voor de Kamerverkiezingen mogen niet tegelijkertijd op de districtslijst en de landelijke lijst staan. Als een districtskandidaat heeft verloren, mag hij volgens De Graaf niet alsnog via de landelijke lijst in de Kamer belanden.

Het systeem van voorkeurstemmen blijft gehandhaafd. Kandidaten op een onverkiesbare plaats op de landelijke lijst die desondanks bijna zestienduizend stemmen krijgen, komen daardoor toch in de Kamer.

Voor de verandering van het kiesstelsel die De Graaf wil doorvoeren is geen wijziging van de Grondwet nodig. Met het gemengde systeem van districtszetels en landelijke Kamerzetels beoogt De Graaf individuele Kamerleden meer kiezersmandaat te geven. Dit zal volgens de minister een vitalisering van de politiek tot gevolg hebben. Bovendien wordt de afstand tussen burgers en de landelijke politiek kleiner.

Een meerderheid van de Kamer reageert gematigd positief op het plan om de landelijke politiek meer regionale kleur te geven. CDA en PvdA eisen wel dat de huidige pluriformiteit ook in het nieuwe stelsel gegarandeerd blijft.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1069395784363.html

Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...
pi_14810081
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 10:29 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...

Duidelijk verhaal weer

Volgens mij krijg je met dit soort onzinnige plannetjes juist minder betrokkenheid van de burger.

Moderator vrijdag 21 november 2003 @ 12:03:48 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14812213
zolang het maar op dezelfde dag valt mogen ze me 10x laten stemmen ... ben echter niet van plan om iedere dag naar de stembus te wandelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 21 november 2003 @ 12:14:40 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14812605
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 10:29 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Een kruising tussen het Belgische en het oude Nederlandse systeem dus. Zonder kiesdrempel. .
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 10:03 schreef Chewie het volgende:
Lijkt me ook niet echt een verstandig plan.

Wat ik me afvraag, mag je dan ook op 2 verschillende partijen stemmen? Het kan zijn dat de regionale kandidaten van de partij van je voorkeur, je niet aanstaan.

Wordt mij ook niet duidelijk. Ik denk van wel eigenlijk. Maar de manier van uitslagberekening is mij nog niet helemaal duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')