abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 maart 2003 @ 11:00:40 #51
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8879379
Reformatorisch Dagblad (05-03-03)

Terwijl fotografen zich verdringen en tv-camera's snorren, geniet Dyab Abou Jahjah van het daverend applaus dat hem bij binnenkomst ten deel valt. Zijn tournee door Nederland is nog maar twee dagen oud, maar zijn ster heeft nu al grote hoogtes bereikt. Maandag sprak hij 700 studenten van de Haagse Hogeschool toe. "Zolang we niet tevreden zijn, zullen we amok blijven maken."

Gelijke rechten, daar gaat het om. De uit België overgekomen moslimleider kan het niet genoeg herhalen. "Die gelijke rechten moeten we afdwingen. We zullen net zo lang op de deur blijven kloppen tot er wordt opengedaan. En als de deur niet opengaat, trappen we hem open", klinkt het krijgshaftig.

Zijn toonzetting is milder dan vorig jaar. Toen kondigde de Arabisch-Europese Liga (AEL) nog aan de grond in Europa te laten daveren. Nu wil Jahjah vooral benadrukken dat hij binnen het bestaande bestel wil blijven, zij het dat de Arabische gemeenschap wel de spierballen zal tonen. "Ik weiger in dialoog te gaan. We moeten bouwen aan machtsstructuren."

De sfeer is af en toe dreigend. De publicist Mohammed Benzakour (ontslagen wegens plagiaat, red.), een trouw aanhanger van de AEL, refereert aan de onlusten in de Antwerpse wijk Borgerhout. Die zouden volgens hem wel eens de opmaat kunnen zijn van wat ons te wachten staat in de binnensteden van Rotterdam en Amsterdam. De reactie van de zaal is een enthousiast gejoel.

Jahjah fulmineert vooral tegen de heersende gedachte in Europa dat het voorop loopt in de huidige beschaving en dat het moslims wil dwingen zich aan de westerse normen en waarden aan te passen. Dat vindt hij "fascistisch en racistisch." Het zijn volgens hem juist de moslims die voorop lopen. "Het is onze plicht Europa hierbij te helpen." Niet Marokkanen hebben een inburgeringscursus nodig maar Europeanen, zo beweert hij in alle ernst.

Zonder de naam van het VVD-kamerlid Hirsi Ali te noemen, speelt hij in op de woede onder moslims op haar denigrerende uitspraken over de profeet Mohammed. "We worden aangevallen maar zullen doorgaan tot we gelijkberechtigd worden. Zolang we niet tevreden zijn, blijven we amok maken."

"Maar ik heb al gelijke rechten. Ik heb recht op een huis, op werk, wat moet ik nog meer?" vraagt een kritische jongere. Voor het eerst heeft de moslimleider het antwoord niet meteen paraat. "Als de wet niet goed wordt toegepast, heb je er nog niets aan", reageert hij zwakjes.

Ook met een vraag over de islamitische wetgeving (sharia) heeft hij zichtbaar moeite. "We wijzen de sharia niet af, wel de blinde toepassing ervan."Volgens hem is het aan het parlement om de sharia in te voeren. Hij zal zich neerleggen bij de democratische besluitvorming hierover.

Burgerlijke ongehoorzaamheid zegt Jahjah als gewettigd te beschouwen. Geweld niet, tenzij het dient tot zelfverdediging. "Als ik een klap krijg, geef ik een klap terug." De bijval uit de zaal is zeer luidruchtig maar de dame die de discussie leidt, is daarvan niet onder de indruk. "Christenen kennen het gebruik de andere wang toe te keren." Maar daar ziet Jahjah niets in. "Zelfverdediging is een recht. Ons probleem is soms dat we onze rechten niet kennen."

Hij deelt mee dat de zegetocht van de AEL niet zal stoppen bij de grenzen van Nederland. Ook in Frankrijk en Engeland werkt hij aan de oprichting van een afdeling. Overal zullen cellen en kernen worden opgericht. "Wij zullen ons Europees organiseren. In Europa wonen 16 miljoen moslims."

------>Hij voegt eraan toe dat de Nederlandse binnensteden volgens de huidige prognoses in 2015 in meerderheid door moslims worden bevolkt. "Dat is niet ver meer. Wij moeten geduld hebben."

Aan de grondwet ligt het niet in ieder geval. Het enige wat valt op te merken aan onze grondwet is dat het een spagaat vertoont: artikel 1/discriminatie en artikel 7/vrijheid van meningsuiting. En daar heeft P. Fortuyn de vinger opgelegd ... hetgeen hem niet in dank is afgenomen. Sterker, hij is daarvoor door een vaderlander afgeslacht.

Hirsi Ali draagt nu de last en mag anno 2003 daarvoor een grote prijs betalen. En Abu Neh Neh en zijn fascistische companen zijn de parasieten van de vrijheid van meningsuiting. Ze willen er zolang aan knabbelen zodat er nog maar 1 mening overblijft. Herstel dat de dogma van het enige Ware Geloof overblijft.

Eén ding geeft mij hoop: hardlopers zijn vaak doodlopers, uiteindelijk.

"Ik denk, dus ik ben ertegen"
  woensdag 5 maart 2003 @ 11:05:32 #52
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_8879492
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 11:00 schreef limp_brain het volgende:
Nu wil Jahjah vooral benadrukken dat hij binnen het bestaande bestel wil blijven, zij het dat de Arabische gemeenschap wel de spierballen zal tonen. "Ik weiger in dialoog te gaan."
Wat doe je dan toch in de politiek?
  woensdag 5 maart 2003 @ 11:06:40 #53
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_8879521
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 15:58 schreef GEsTOoRD het volgende:

[..]

Je kan als niet-Moslim wel lid worden maar dan alleen als steunlid (je mag dus alleen geld geven). Actief meedoen mag je alleen als Moslim.

Waarom zie ik hier zo'n mooie parallel?

Alleen Westers geld, uitkering en sociale zekerheid is goed genoeg voor ze. Voor de rest kotsen ze op alles wat maar Westers is.

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_8879538
quote:

Eén ding geeft mij hoop: hardlopers zijn vaak doodlopers, uiteindelijk.

Limp! Ik ben het met je eens
JahJah wordt steeds meer gedwongen uit zijn schulp te kruipen en doet hier al uitspraken die op het randje zijn. Ik geloof nooit dat dit lang gaat duren.
  woensdag 5 maart 2003 @ 11:14:55 #55
46917 limp_brain
Tijd voor een verzetje!
pi_8879714
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 11:07 schreef rvand het volgende:

[..]

Limp! Ik ben het met je eens
JahJah wordt steeds meer gedwongen uit zijn schulp te kruipen en doet hier al uitspraken die op het randje zijn. Ik geloof nooit dat dit lang gaat duren.

Ik kan het mij ook niet voorstellen rvand.
"Ik denk, dus ik ben ertegen"
  woensdag 5 maart 2003 @ 13:05:36 #56
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_8882584
quote:
"Maar ik heb al gelijke rechten. Ik heb recht op een huis, op werk, wat moet ik nog meer?" vraagt een kritische jongere. Voor het eerst heeft de moslimleider het antwoord niet meteen paraat. "Als de wet niet goed wordt toegepast, heb je er nog niets aan", reageert hij zwakjes.
Erg jammer dat er niet kan worden toegegeven dat er ook positieve dingen zijn (bij de overgrote meerderheid is dit het geval). Doet me een beetje denken aan Fortuyn die niet in wilde gaan op de positieve aspecten van Paars, maar telkens de negatieve moest overbelichten. Volgens mij een groot deel tactiek om zoedoende flinke aandacht en stemmen te krijgen.

Maar hier zie je ook het relativerende vermogen dat een allochtoon of moslim kan hebben. Jammer genoeg zijn er hier op FOK! mensen die denken dat het overgrote deel dit niet kan, en klakkeloos achter de AEL aangaan.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 5 maart 2003 @ 13:05:45 #57
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_8882585
quote:
De sfeer is af en toe dreigend. De publicist Mohammed Benzakour (ontslagen wegens plagiaat, red.), een trouw aanhanger van de AEL, refereert aan de onlusten in de Antwerpse wijk Borgerhout. Die zouden volgens hem wel eens de opmaat kunnen zijn van wat ons te wachten staat in de binnensteden van Rotterdam en Amsterdam. De reactie van de zaal is een enthousiast gejoel.
.
quote:
Jahjah fulmineert vooral tegen de heersende gedachte in Europa dat het voorop loopt in de huidige beschaving en dat het moslims wil dwingen zich aan de westerse normen en waarden aan te passen. Dat vindt hij "fascistisch en racistisch." Het zijn volgens hem juist de moslims die voorop lopen. "Het is onze plicht Europa hierbij te helpen." Niet Marokkanen hebben een inburgeringscursus nodig maar Europeanen, zo beweert hij in alle ernst.
.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 5 maart 2003 @ 13:08:14 #58
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_8882673
Hoe ze aan 700 man komen is mij een raadsel, er was 2 man en een paardekop aanwezig bij die speach, ik was erbij...

Maar die anti-westerse praat kotste hij wel degelijk uit...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_8883288
quote:
Zonder de naam van het VVD-kamerlid Hirsi Ali te noemen, speelt hij in op de woede onder moslims op haar denigrerende uitspraken over de profeet Mohammed. "We worden aangevallen maar zullen doorgaan tot we gelijkberechtigd worden. Zolang we niet tevreden zijn, blijven we amok maken."
Hiermee roept hij meer Hirsi Ali's over zich af. Door amok te maken als je niet tevreden bent ken je wat mij betreft een ander hetzelfde recht toe. Gezien wij hier in een Westerse samenleving leven kan geaccepteerd Amok worden gemaakt door middel van het woord. Als gekozen wordt voor de daad van chaos zal dit niet worden geaccepteerd. Niet door de oorspronkelijke bevolking en ook niet door de migrantenbevolking met voldoende verstand. Zij hebben immers door dat ze wat te verliezen hebben en zullen zich dan van deze beweging distantiëreen. Als dat gebeurt verliest AEL haar eigen legitimatie bij dat deel van haar achterban waaraan ze effectief het meest zou kunnen hebben.
quote:
Zie hier een demonstratie van hetgeen ik verwacht. Domme volgelingen heb je overal. Je kunt ze vergelijken met dronken supporters die op te juinen zjin voor een lekkere rel. Met enkel rellen bereik je in ons land weinig. Ik verwacht daarom dat Djaja het over een andere boeg gooit of gewoon hier niet groot wordt.
quote:
Ook met een vraag over de islamitische wetgeving (sharia) heeft hij zichtbaar moeite. "We wijzen de sharia niet af, wel de blinde toepassing ervan."Volgens hem is het aan het parlement om de sharia in te voeren. Hij zal zich neerleggen bij de democratische besluitvorming hierover.
Als je in het Westen enige legitimatie wilt hebben zul je je moeten neerleggen bij bepaalde instituties. Echter die instituties gebieden niet enkel plichten, ze verlenen ook rechten. Juist daarom is het zaak dat gewoon recht gedaan wordt aan allerlei mensen met een achterstand in onze samenleving. De revoluties worden in Nederland immers ook al jaren afgekocht middels verstrekking van uitkeringen.
quote:
Burgerlijke ongehoorzaamheid zegt Jahjah als gewettigd te beschouwen. Geweld niet, tenzij het dient tot zelfverdediging. "Als ik een klap krijg, geef ik een klap terug."
Hierin wijkt Djaja niet af van de grootste gemene deler van de autochtone bevolking.
salva cum reverentia
  woensdag 5 maart 2003 @ 13:55:28 #60
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_8884254
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 13:08 schreef X-Ray het volgende:
Hoe ze aan 700 man komen is mij een raadsel, er was 2 man en een paardekop aanwezig bij die speach, ik was erbij...
Even op Gelly of Verbal anticiperen

Was jij die paardekop?

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_8886231
Het enige dat ze aan de AEL duidelijk moeten maken is dat wij een scheiding hebben tussen geloof en staat. Alleen op basis daarvan kúnnen ze niet zeggen dat ze achtergesteld worden.
  Moderator woensdag 5 maart 2003 @ 14:58:31 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8886547
ik zit zo ff op die site van de AEL te bladeren, en ik moet zeggen dat ik er weinig fouts aan kan ontdekken (edit: behalve dat ze Israel willen ontmantelen natuurlijk).

weet iemand hoe dit in België is begonnen?
begonnen ze gelijk al met de politie te stalken of begonnen ze eerst wat rustiger?

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_8887034
Ben je ook al op de internationale site geweest? http://www.arabeuropean.org/ Daar staat wel een intrigerend plaatje. Op de homepage helemaal doorscrollen naar beneden, en dan links....

Maar inderdaad er is verder weinig concreet verontrustends op de sites terug te vinden.

Moderator woensdag 5 maart 2003 @ 15:45:49 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8887886

By any means necessary

...
die site heb ik idd al is bezocht, ik kan me niet voorstellen dat dit dezelfde organisatie's zijn??
waar deze site volstaat met radicale shit is ael.nl een toonbeeld van politiek correctheid. Als ze de helft doen wat op ael.nl staat dan heet ik ze meer dan welkom ... maar volgens mij is het een wolf in schaapskleren.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_8888023
Het is echt dezelfde organisatie.
  woensdag 5 maart 2003 @ 17:23:24 #66
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_8890526
quote:

Ik begrijp niet goed waarom de man wordt afgemaakt. Abou Jahjah is zeker radicaal, misschien heeft hij een verborgen agenda, maar hij zegt ook intelligente dingen en ik heb [b]van hem
nog nooit een extremistische uitspraak gehoord -- wel uitspraken die met wat verdraaiing als extremistisch geïnterpreteerd kunnen worden.

Djaya pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten.

Ja en hoe...
Eigen verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op.

Wat moeten we ons daar bij voorstellen nog meer problemen??

There is no ultimate truth
pi_8894265
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 17:23 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ja en hoe...
Eigen verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op.

Wat moeten we ons daar bij voorstellen nog meer problemen??

Je kunt je daarbij voorstellen dat er geen excuusneger of knuffelallochtoon een mooi verhaaltje komt houden om een subsidie veilig te stellen. Problemen zullen nu zichtbaar worden gemaakt in plaats dat zij met behulp van subsidie onder het kleed verdwijnen.

Indien iemand terecht zijn rechten komt opeisen kun je hem even terecht ook wijzen op zijn plichten die samenhangen met die rechten. Dat kunnen we wat mij betreft verwachten.

Jaren lang zijn we in nederland bezig geweeest mensen te emanciperen en hen voor zichzelf op te laten komen zodat zij niet langer bemiddeld hoefden te worden door prijzig welzijnswerk. Ik vind niet dat er dan nu ineens geklaagd moet worden als dit doel in zicht komt.

Zelf laat ik niet over me heen lopen dus een ander hoeft zich dat ook niet te laten doen.

Waar je wel vraagtekens bij kunt zetten is de wijze waarop e.e.a. voor het voetlicht komt. Deels doordat mensen wat dronken van media-aandacht een te grote broek gaan aantrekken, deels doordat media kunnen verkopen met sensatie. Je zag dit bij Fortuyn, je ziet het nu bij Djahjah.

Het komt er opaan de terechte kritieken te gebruiken om onze samenleving te verbeteren en de onterechte kritieken of al te inhalige eisen van passend commentaar te voorzien.

salva cum reverentia
pi_8895108
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 19:46 schreef Maleh het volgende in een zojuist gesloten AEL-topic:

[..]

moet je eens wat meer verdiepen in totale wereld verovering.. dit zijn duidelijke aanwijzingen van het begin.. vergeet niet dat Hitler ook met de NSDA begon..

Een verdieping dan om je te laten zien dat het leed niet van één gestigmatiseerde bevolkingsgroep komt
quote:
Marokkanen afgetuigd

ROTTERDAM - Zeven jongens zijn gistermorgen rond één uur op het station van Schagen door de politie aangehouden voor mishandeling van drie Marokkaanse jongens. De skinheads spreken van een vechtpartij, nadat een meisje uit hun groep door de drie zou zijn bedreigd, maar volgens een woordvoerster van de politie was daar geen sprake van.

Een negentienjarige Marokkaan liep door de klappen en schoppen hoofdletsel op, maar kon na behandeling door het ambulancepersoneel weer naar huis. ,,Zijn twee vrienden konden ontkomen'', aldus de woordvoerster.

De drie uit Amsterdam afkomstige jongeren wilden in Schagen gaan stappen. ,,Toen zij overal werden geweigerd, besloten ze terug te gaan.'' Op dat moment was er ook een hardcorefeest in Schagen aan de gang. Hierop kwam volgens de woordvoerster ,,een grote groep skinheads en gabbers af''. De op zaterdag extra alerte politie was snel ter plaatse.

De aangehouden jongeren zijn afkomstig uit de regio Alkmaar en variëren in de leeftijd van 15 tot 22 jaar. Of er sprake is van een verband met een extreemrechtse organisatie kon de politie nog niet zeggen. De zeven skinheads zijn gisteren in de loop van de dag weer vrijgelaten.

Voor de politie is nog niet duidelijk wie wat heeft gedaan, maar zij onderzoekt de zaak.

bron : NRC, 17-02-03

Soortgelijk gedrag vanuit migrantengroepen kan voor mij ook niet door de beugel. Door je echter ongenuanceerd en puur opruiend uit te laten over hele bevolkingsgroepen werk je situaties als bovenstaande in de hand. Je verschaft daarmee degene die je van een etiket voorzet vervolgens de legitimatie om hetzelfde te gaan doen. Beiden kan natuurlijk niet als we een ordentelijke leefbare Nederlandse samenleving wensen. Dit soort misstanden waaraan individuen uit verschillende bevolkingsgroepen zich schuldig maken mogen wat mij betreft fel worden belicht en de daders ervan moeten zeer goed beseffen dat ze over de schreef zijn gegaan.

Overreageren en bagataliseren leidt beide tot radicaliseren. Dit eindresultaat bezorgt iedereen verliezers en daarom zie ik wortels tot een dergelijk resultaat graag genuanceerd en tijdig worden bericht.

salva cum reverentia
pi_8895666
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 20:48 schreef hoppe het volgende:
Een verdieping dan om je te laten zien dat het leed niet van één gestigmatiseerde bevolkingsgroep komt
Ach, het is een keer andersom.

Een incident en gelijk zijn autochtonen even fout bezig. Ik durf te wedden dat Marokaanse jongeren vaker bij dit soort geweld betrokken zijn dan autochtonen.

En nee, daar heb ik geen bron van.

woensdag 5 maart 2003 @ 21:59:45 #70
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_8896931
Voorlopig is de joodse gemeenschap de eerste die officieel gaat demonstreren tegen de AEL.
quote:
Joodse jongeren demonstreren tegen AEL

Uitgegeven: 5 maart 2003 16:50

AMSTERDAM - Joodse jongerenorganisaties demonstreren vrijdagmiddag tegen de haatcampagne die de Arabisch Europese Liga (AEL) volgens hen voert tegen de Nederlandse samenleving.

De demonstratie vindt plaats bij de Universiteit van Amsterdam waar de oprichter en Belgische leider van de AEL, Dyab Abou Jahjah, een lezing houdt. De organisatie is in handen van het CiJO, de jongerenorganisatie van het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël). Het CiJO zegt geschokt te zijn door "het fanatisme dat Jahjah en de AEL tentoonspreidt".

De AEL denkt dat er alleen vrede kan komen in Israël door de vorming van één staat. Daardoor zou de staat Israël in zijn huidige hoedanigheid ontmanteld moeten worden, aldus de AEL. Het CiJO zegt dat Aboe Jahjah onbegrip, woede en aversie oproept door zijn radicale uitspraken.

De AEL-leider brengt deze week een bezoek aan Nederland en geeft in verschillende steden een aantal lezingen. De actie van de joodse jongeren is het eerste officiële protest tegen de AEL, die sinds afgelopen weekeinde ook een Nederlandse vertegenwoordiging heeft. Een woordvoerster kon woensdagmiddag niet zeggen hoeveel mensen zij verwacht bij de demonstratie.

bron
  woensdag 5 maart 2003 @ 23:20:23 #71
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8899355
Ze willen dus gewoon rellen, dat leidt ik af uit bovenstaande tekst van het Reformatorisch Dagblad. Ongehoorzame en opgeschoten knapen voor de zaak winnen en gebruiken als kannonevoer. Reken maar dat het straks hard tegen hard gaat, de bedreigende taal die het AEL uitslaat gaat ze heel veel kosten. En ik vrees dat de hele allochtone gemeenschap hierdoor klappen zal oplopen. Dan kan ik af en toe ongenuanceerd uit de hoek komen, wacht maar tot de autochtone onderklasse in opstand komt tegen dit soort geluiden. Die denken helemaal niet meer na, die gaan gewoon matten. En terecht, want we worden domweg bedreigd door een Arabische mogendheid op ons eigen grondgebied.

JarJar bevestigd bij elke spreekbeurt weer mijn vermoedens.

quote:
Hij voegt eraan toe dat de Nederlandse binnensteden volgens de huidige prognoses in 2015 in meerderheid door moslims worden bevolkt. "Dat is niet ver meer. Wij moeten geduld hebben."
All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_8900361
Vooral dat laatste zinnetje heeft een heel smerig ondertoontje.
  donderdag 6 maart 2003 @ 00:07:58 #73
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8900549
Dat klinkt hetzelfde als het dreigende 'over tien jaar zijn wij hier de baas'. Ja luister eens, als je ons zo benadert weet ik het goed gemaakt met je. Dan ga ik je dus gewoon preventief 'ruimen'. Ik heb geen zin om straks overheerst te worden door fascistische figuren als JarJar met z'n patrouilles.
All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_8903194
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 00:07 schreef OK_DAN het volgende:
Dat klinkt hetzelfde als het dreigende 'over tien jaar zijn wij hier de baas'. Ja luister eens, als je ons zo benadert weet ik het goed gemaakt met je. Dan ga ik je dus gewoon preventief 'ruimen'. Ik heb geen zin om straks overheerst te worden door fascistische figuren als JarJar met z'n patrouilles.
Je hebt de verbale preventieve ruiming reeds aangevangen?
salva cum reverentia
  donderdag 6 maart 2003 @ 08:13:07 #75
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8903306
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 11:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Jij vindt bijvoorbeeld dus ook dat de verkiezing van Bush vreemd en ondemocratisch is, omdat hij minder stemmen had dan Gore?
Het feit dat Amerika via een districtenstelsel een ander uitslag krijgt dan het met ons stelsel zou krijgen, wil toch niet meteen zeggen dat het Amerikaanse systeem ondemocratisch is?

??????? Wat heeft dit met Hitler's machtovername te maken???

En dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb wel gezegd (ooit, ergens) dat het niet het systeem in Amerika is waardoor Bush gewonnen heeft, maar simpelweg door domme stembiljetten en ietwat oneerlijk tellen.

quote:
[..]

Die overname was misschien niet helemaal grondwettelijk, maar feitelijk had Hitler al in 1933 (een jaar daarvoor) via het zogenaamde "ermächtigungsgesetz" al een vrijwel onbegrensde volmacht tot wetgeving en bestuur verkregen. Via dat "democratisch" besluit werd zodoende de democratie voor twaalf jaar opgeheven.

Doet er niet toe. Hindenburg heeft enkele dagen voor zijn dood duidelijk aangegeven, dat hij zijn macht NIET aan Hitler wilde geven. Het vermoeden bestaat, dat zijn testament dit ook nadrukkelijk zou hebben bevestigd. Echter, Oskar von Hindenburg, zijn zoon, was een aanhanger van Hitler en het testament is dan ook spoorloos verdwenen.

De macht is ook in feite door de Reichstag aan Hitler gegeven. Ze 'stemden zichzelf de wereld uit' zoals Kershaw het omschrijft in zijn 'Hitler (Hubris) 1889 - 1936' [Penguin 2002].

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')