Heel veel commentaar heb ik er eigenlijk nog niet op gehad. De meesten zien het niet meteen. en alleen voor de start kan het opvallen. TIjdens de wedstrijd heeft iedereen het veel te druk met andere dingen. Toen ik 'm een half jaar had, begon het de mensen op de club pas echt op te vallen dat ik een triple had. En nu zijn er af en toe nog wel mensen die zeggen "huh?, heb jij een triple."quote:Op maandag 30 april 2007 21:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een triple in een elite wedstrijd is wel degelijk stoer, da's durf
Bij mij keken ze destijds raar op in de wielerclub toen ik begin jaren '90 m'n compact inruilde voor een triple.
Er staan nog altijd 3 modellen triples in de catalogus van Campagnolo. En diverse verzendhuizen leveren ze nog gewoon. Desalniettemin ben ik nu wat triples aan het hamsteren via Ebay. Van de week een Stronglight LX 100 gekocht voor weinig, incl. 6 bladen waarmee ik een oude LX 100 weer helemaal goed kan krijgen.quote:Op maandag 30 april 2007 22:03 schreef Wombcat het volgende:
Rare is trouwens dat Campagnolo tegenwoordig niet eens meer triples levert, alleen nog compact crankstellen (en gewone natuurlijk). Dat betekent voor mij simpelweg dat als ik weer eens een nieuwe fiets koop, er geen Campa crankstel op komt (de rest het liefst wel, want ik ben niet zo'n Shimano-fan).
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 02:50 schreef SeLang het volgende:
Ik vind dat echt dwaas, die aversie tegen triples.
Nu zie zie je dat die compactcranks opeens zo populair zijn. Eigenlijk is dat gewoon een face-saver voor mensen die altijd tegen triples geageerd hebben maar eigenlijk ook een kleiner kleinste blad willen hebben. Maar het middelste blad (dat je normaal gesproken het meeste gebruikt) ontbreekt dan dus je rijdt bijna altijd met een scheve ketting.
Als je even wat gaat rekenen met hellingen/ vermogen/ cadence dan kom je al gauw tot de comclusie dat 99% van de recreatieve fietsers beter af is met triple, zijnde de meest optimale overbrenging.
Enige voordeel van een double/ compact vind ik dat het iets mooier schakelt (ook achter, waarschijnlijk vanwege de kortere derailleur). En het is 100 gram lichter
Ik ook. Maar ik rijd daarom juist met een 42 binnenblad (en zou voor NL eigenlijk wel een 44 willen).quote:Op dinsdag 1 mei 2007 08:16 schreef Trainspotter het volgende:
Zo'n 53 vind ik net te groot om het vlak altijd op het grootste blad te rijden.
Nee, dat niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 11:59 schreef sungaMsunitraM het volgende:
BTW, Ivo, 3 projectjes op stapel, ook nog singlespeeders of fixies daarbij?
Ook voor je fixie is hierin plek: Steel for real, retro racefietsenquote:Ik heb van het weekend weer op mn fixie gereden en het rijdt gewoon zo super! Stil, soepel, heel direct gevoel qua snelheid etc.... ik vind het zeker een verrijking van mijn fietsenverzameling
Wat versta je onder een beetje renner: iemand die een uur aan 6 W/kg kan stampen? Dat zijn er niet zo veel. Veel toerfietsers komen niet veel verder dan 4 W/kg en dan krijg je die verzetten nooit rond voor een lange tijd.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 09:00 schreef horstjan het volgende:
Een beetje renner volstaat in de bergen met 52/39 voor en 25 achter en in de benelux een 45 voor en tot 23 achter als
Dit zijn de versnellingen die ik nu zelf hanteer als ik over de cols rijd, dus zie ik mezelf als een beetje renner en dat is geen vergelijk met wat ik vroeger kon. Toen hadden we maar 5 kransjes achter, dus was het altijd een discussie in étappewedstrijden welke versnellingen moesten worden gestoken.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:38 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Wat versta je onder een beetje renner: iemand die een uur aan 6 W/kg kan stampen? Dat zijn er niet zo veel. Veel toerfietsers komen niet veel verder dan 4 W/kg en dan krijg je die verzetten nooit rond voor een lange tijd.
Inderdaad, die gaan de Keutenberg aanvallen op het allerkleinste verzet .quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Op lange klimmen een triple wel van pas komen IMO.
Ik heb echter het idee dat heel veel toeristen (bij minder ervaren mountainbikers zie je dat ook heel vaak trouwens) zichzelf op korte klimmen juist tekort doen door veel te licht te schakelen. Ze zitten dan alleen maar 'slagroom te kloppen.' Als je wat groter schakelt en gewoon ff goed aanzet kan je veel meer power leveren en ben je in tien trappen boven.
Mijn Brooks Conquest begon na ca 300km lekker te zitten en bij ca 1000km echt lekker.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn Brooks is na een kilometer of 70 nog niet helemaal ingezeten trouwens
Heb m ook maar 3x ingevet met Proofide, mss moet er nog ff wat meer op.
Dat zijn best mannelijke verzetten dan. Volgens mij beschouwt de meerderheid zich hier als (serieuze) toerrijder en die rijden zeker niet op zulke platen omhoog.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:12 schreef horstjan het volgende:
Dit zijn de versnellingen die ik nu zelf hanteer als ik over de cols rijd, dus zie ik mezelf als een beetje renner. Zoals ik al aanhaalde geldt voor een toerrijder een andere norm.
heb je een triple?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:34 schreef sjippen het volgende:
Vandaag in de Ardennen gaan fietsen, wat een weertje zeg!
Een paar fameuze hellingen gedaan, op de col de la Redoute moeten afstappen vanwege geen kleiner verzet
Ik trap meestal met circa 75-80 omwentelingen omhoog. Voor een hoop klimmen heb ik idd geen triple echt nodig, daar zou ik ook wel met een 39-26 opkomen. In Italië zijn veel echt steile klimmen (met flinke stukken boven de 10%), en dan is een triple echt wel praktisch. Als ik in de Alpen zou fietsen, zou ik prima wegkomen met een 39-26. In Sardinië was ik maar al te blij met mijn triple (30-23 als kleinste), maar zelfs daarmee was het op de slotklim van de 6e etappe flink harken geblazen. Maar dan heb je 't ook over een klim van 6 km, met de laatste 2 km gemiddeld (!) aan 12% (met wat vlakke stukken erin, en maximale stijgingspercentages van 15-16% En dan heb ik het niet over stukjes van 10 meter, maar stukken van 100 meter). En dat aan het einde van een etappe van 114 km, met in totaal 2000 hoogtemeters.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Op lange klimmen een triple wel van pas komen IMO.
Ik heb echter het idee dat heel veel toeristen (bij minder ervaren mountainbikers zie je dat ook heel vaak trouwens) zichzelf op korte klimmen juist tekort doen door veel te licht te schakelen. Ze zitten dan alleen maar 'slagroom te kloppen.' Als je wat groter schakelt en gewoon ff goed aanzet kan je veel meer power leveren en ben je in tien trappen boven.
Mijn Brooks is na een kilometer of 70 nog niet helemaal ingezeten trouwens
Heb m ook maar 3x ingevet met Proofide, mss moet er nog ff wat meer op.
nope, maar had mijn wiel met klein verzet-tandwielen vergeten mee te nemen. Op de meeste hellingen gaat het nog net, maar de Redoute is op sommige plekken te steil om de pedalen rond te krijgen.quote:
Ja, de mensen die voor het combiklassement gingen mochten in het eerste startvak plaatsnemen, dat was wel gunstig. Ik had verder niet zo'n best weekend.quote:Op zondag 6 mei 2007 20:07 schreef Wombcat het volgende:
Bij de start Trainspotter nog gezien, die stond helemaal vooraan. Bij de finish nog effe met 'm gesproken, ergens onderweg heb ik 'm ingehaald (maar hij had natuurlijk gisteren al de MTB-challenge gereden).
Was dat op een vrij lange klim met een redelijk steil stuk erin? Boven ging het daar rechtsaf en was er een lang recht stuk, waar alles op een lint zat en licht verbrokkeld was. Of haalde ik je dan in op de klim na die klim?quote:Op zondag 6 mei 2007 20:45 schreef Trainspotter het volgende:
Na 85 km definitief gelost uit de groep, een klim later haalde Wombcat me in.
Dat vind ik toch best slecht hoor. Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat niemand opzettelijk afsnijdt, maar je zult nu ongetwijfeld zien dat er mensen die onderweg hebben besloten voor de honderd te gaan, heel hoog zijn geklasseerd in de 150km. Ik ben daarom maar vlak voor de finish van het parcours gedraaid, dus als het goed is sta ik niet in de uitslag.quote:Op zondag 6 mei 2007 20:54 schreef Wombcat het volgende:
Ook op de 150 km race waren geen controlepunten geloof ik (ik heb ze iig niet gezien).
Ik hoorde dat een flinke groep een paar keer verkeerd is gereden en (per ongeluk) maar 137 km heeft gereden ipv 150.
Ach ja, teleurstellingen horen er ook bij. En aan de andere kant: mijn teammaat reed binnen een kwartier twee keer lek. Hij had anders wel gewonnen, want hj is veel sterker dan ik. Werd ook iets van 20e vandaag en zat tot aan de Camerig in de kopgroep (met van Bon en consorten).quote:Echt zonde van je kettingbreuk, da's flink balen.
Dat was die klim ja. Je haalde me vlak voor de top in. In tegenstelling tot mij had je goed de gang erin, dus ik kan me voorstellen dat je alleen oog had voor het wiel voor je. En ik zat steeds naar links te kijken naar wie we allemaal voorbij kwam snellen .quote:Op zondag 6 mei 2007 21:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Was dat op een vrij lange klim met een redelijk steil stuk erin? Boven ging het daar rechtsaf en was er een lang recht stuk, waar alles op een lint zat en licht verbrokkeld was. (Zoals ik bij de finish al zei, ik had je niet gezien, was waarschijnlijk te druk bezig met mezelf )
Da's dan netjes. Zoals ik al zei: de organisatie was bagger. Het zou ook mogelijk moeten zijn om tijdens de rit nog te kiezen. Paar matjes onderweg en je weet wie wat heeft gereden.quote:Op zondag 6 mei 2007 21:07 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Dat vind ik toch best slecht hoor. Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat niemand opzettelijk afsnijdt, maar je zult nu ongetwijfeld zien dat er mensen die onderweg hebben besloten voor de honderd te gaan, heel hoog zijn geklasseerd in de 150km. Ik ben daarom maar vlak voor de finish van het parcours gedraaid, dus als het goed is sta ik niet in de uitslag.
Da's echt goed.quote:Ach ja, teleurstellingen horen er ook bij. En aan de andere kant: mijn teammaat reed binnen een kwartier twee keer lek. Hij had anders wel gewonnen, want hj is veel sterker dan ik. Werd ook iets van 20e vandaag en zat tot aan de Camerig in de kopgroep (met van Bon en consorten).
Ja, die klim ging lekker. Die was wat langer, en op de langere klimmen kon ik wel goed doorrijden. Op de kortere klimmen had ik vaak moeite met het tempo. Lang klimmen heb ik in Sardinië natuurlijk veel gedaan, dus dat ritme zat er wel in. Het ontbeert me nu wat aan explosiviteit.quote:Op zondag 6 mei 2007 21:15 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Dat was die klim ja. Je haalde me vlak voor de top in. In tegenstelling tot mij had je goed de gang erin, dus ik kan me voorstellen dat je alleen oog had voor het wiel voor je. Ik probeerde nog effe aan te zetten om mee te rijden, maar dat was niet zo'n succes .
Idd, en zeker bij zulke afstanden.quote:Op maandag 7 mei 2007 00:21 schreef ultra_ivo het volgende:
Soms is op tijd lossen beter dan boven je macht meerijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |