abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 februari 2007 @ 18:28:07 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46339601
Na FOK!/Tweakers PTA mobiel en FOK! Mobiel deeltje 2 nu hier een deel 3!

Wat is het plan: Ik wil een auto ontwikkelen die aan een aantal dingen voldoet:
-Ultra zuinig
-Moet mee kantelen in de bochten
-Moet ruimte hebben voor 2 personen + 2 rugzakken bagage
Ik ga hem gebruiken voor mijn woon-werk verkeer dus hij moet redelijk praktisch zijn in gebruik.

Het concept dat ik hier voor gekozen heb is een zogenaamde kantelende 3 wieler, op internet veel te vinden onder de term "tilting three wheeler". Bij het maken van een zuinige auto zijn een aantal dingen erg belangrijk:
-Laag gewicht
-Lage luchtweerstand
-Efficiente aandrijving

Omdat bij woon-werk verkeer veel starten en stoppen om de hoek komt (bij mij althans) is een hybride aandrijving een erg goede keuze voor het rendement. Een verbrandingsmotor heeft namelijk altijd een minimum verbruik zodra hij aan is en een elektro motor heeft dat niet. Bovendien kun je bij het remmen een elektro motor gebruiken als dynamo en zo je bewegings energie terug omzetten in stroom die je later weer kunt gebruiken voor aandrijving. Tot slot heeft hybride het voordeel dat je een extra groot accupakket kunt monteren voor dagelijks gebruik. Op die manier kun je je woon-werk verkeer volledig elektrisch doen wat erg goed is voor het milieu en niet te vergeten je portemonnaie

Als voorbeeld van een kantelende 3 wieler zijn een aantal wagens belangrijk. Om te beginnen natuurlijk hollandse glorie: De Carver!

Dit is in feite een sportwagen op 3 wielen waarbij plezier in het rijden een grote rol speelt. Te koop voor circa 40k euri per stuk.

General Motors heeft ooit de Lean Machine gebouwd, een superzunige 3 wieler (zo ziet hij er althans uit) met 1 wiel voor, 2 achter.


Ten slotte heeft Mercedes een studiemodel gemaakt met twee wielen voor en 1 achter:


Inmiddels heb ik zelf wat tekenwerk verricht en een aantal concepten geprobeerd. Voor een goede aerodynamica is het hebben van een spitse kont erg belangrijk, dus ik ga voor een twee wielen voor- 1 achter concept. Bij dat concept heb ik al wat eenvoudig tekenwerk verricht, de meest belangrijke plaatjes staan hieronder

Voor het kantelsysteem heb ik een aantal concepten gemaakt, de meest geschikte op het moment lijkt me deze:


Ik heb sinds kort brochures binnen van SKF voor lineaire actuatoren voor het kantelsysteem waarmee ik hoop dat lelijke rechtopstaande ding een stuk kleiner te kunnen laten worden.

Voor de versnellingsbak/achterwiel ophanging wil ik onderdelen uit deze motorfiets gebruiken:

De zuigermotor voor energie opwekking komt waarschijnlijk uit deze:


Tot slot nog een schaamteloze kopie uit de topicstart van deel 2:
Deze wil ik om (laten) bouwen naar LPG om goedkoop te rijden. De auto wordt -zoals het er nu voor staat- in principe LPG-only(!) dus alle benzine zooi gaat eruit.

Het streefgewicht wordt 500kg max voor een lege auto. Er is mij verteld dat onder de 400kg blijven voor wat ik wil goed te doen moet zijn maar ik wil me vooralsnog niet rijk rekenen en de elektro motoren worden ongetwijfeld zwaar. Het vermogen wordt zoals ik het nu zie rond de 20kW elektrisch en de verbrandingsmotor zal 12-15kW kunnen leveren. Doordat er een accu tussen zit kan de elektromotor redelijk lang 20kW leveren voordat de accu zo leeg is dat de wagen het niet meer trekt.
De streefhoogte ligt rond de 1m25, de breedte op 75cm en de lengte is in de huidige tekeningen 4m. Als de Cw waarde op 0.15 blijft steken krijgt de wagen een top van rond de 200km/u met 20kW. Dit is echter harder dan ik zelf vertrouw dus het plan is om de wagen (in elk geval mijn exemplaar) vooralsnog elektronisch te begrenzen op 150km/u.

Wie doen er op het moment al mee?
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie

-Vlad:
Aandrijving

-Skinkie en Aibmi:
Computer systeem

-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking

-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk

Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.

Verder heeft mijn vriendin aangegeven het wel leuk te vinden om mee te denken over de binnenkant. Het is bij auto's ontwerpen door de industrie gebleken dat een vrouw vaak een erg goede visie blijkt te hebben op wat handig is bij de inrichting van de binnenkant en zij moet er ook in gaan rijden. Aangezien het prototype bij ons in de schuur gebouwd gaat worden wordt mijn moppie dus ook onderdeel van het team

Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie


Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
FOK!/Tweakers PTA mobiel het mee begon)
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)
Kleine dieselmotoren
Hoogte van zwaartepunt en comfort motorfiets
Kleine diameter banden
Onderhoud motor CVT's
Kleine gasturbines
Fok! Mobiel body/chassis constructie
Bedrijfsvorm voor FOK! mobiel

Waar zoeken we nog mensen voor:
-Design/styling (dus styling dingen binnen in de auto, handig ontwerp van vakjes e.d., eventueel ook wat buitenkant styling, mits de aero er niet slechter van wordt). Ondanks dat de aerodynamische vorm niet veranderd mag is de styling van enorme invloed op het uiterlijk door plaatsing van ramen, verlichting, vorm van deuren, etc, je kunt dus een behoorlijk stempel drukken op hoe de wagen wordt!
-Elektro/Electronica: Het motor management systeem en wat andere geavanceerde dingen zijn al gecovered, maar er moet natuurlijk ook ventilatie, verlichting, ruitenwissers, dashboard, knopjes, en wie weet wat nog meer in de wagen.

Voor het geval we (onderdelen van) schade auto's/motoren gekocht moeten worden kan hier even rondgekeken:

http://www.unfallauto.de/motorsearch.php
http://schadeautos.nl

Met dank aan Rib-i

Interessante links:
RDW voertuig eisen
http://www.rqriley.com/frp-foam.htm

Ik heb een site gevonden waar alle voertuig wetgeving op lijkt te staan

Hoofdsite: http://www.tdekkers.nl/

Stukken die ik van de RDW gekregen heb staan hier:
http://www.tdekkers.nl/vr-h3a5.htm
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a5.htm

Wil je mee doen in het project, meld je hier aan en laat ook weten of je zelf evt zo'n ding voor je deur zou willen. In principe is elke vaardigheid welkom, laat hier gewoon weten wat je bij denkt te kunnen dragen

Op 9 maart verwacht ik af te studeren, daarna hoop ik veel werk aan dit project te kunnen besteden. Tot die tijd zal ik even wat minder kunnen tekenen in elk geval....

Kleine FAQ:
-Waarom LPG?
Omdat LPG ontzettend goedkoop en tevens milieuvriendelijk is om te tanken Als je besluit puur op LPG te rijden kun je bovendien de compressieverhouding verhogen waardoor je ook nog eens flink zuiniger kunt rijden.

-Waarom motorbanden?
Dat is makkelijker bij het ontwerpen van een kantelmechanisme. Bij autobanden moet je een stuurmechaniek bouwen dat meekantelt met de body maar niet de wielen stuurt bij het kantelen. Dat is erg lastig tenzij je elektronisch stuurt. Bovendien is het qua vorm heel lastig om een niet-bewegende voorkant te integreren met een wel-kantelende body. Ik heb heel wat dingen uitgeschetst met auto banden ipv motorbanden en ik kreeg het niet werkend. Mocht je er heilig van overtuigd zijn dat autobanden toch een beter plan zijn: Teken het uit in 3D incl stuurmechaniek. Als het beter is dan wat ik heb wil ik het motorbanden verhaal graag nog eens opnieuw overdenken

-Waarom niet gewoon een kitcar of bestaande wagen als basis en daar zelf wat omheen klussen?
Het kantelen spreekt me erg aan. Bovendien geeft het kantelen de mogelijkheid om de auto extra smal te maken zonder dat hij omkiept in de bochten. Ondanks de extra complexiteit denk ik toch dat het zinvol is dit te doen voor het verbruik en niet te vergeten het plezier

-Waarom niet meer vermogen?
Voor de topsnelheid is 20kW zat. Ook voor het op redelijke snelheid nemen van vrij steile hellingen voldoet dit vermogen ook. Als je een auto met veel vermogen bouwt gaat het verbruik ook behoorlijk omhoog. Het punt van deze wagen is dat hij naast plezierig ook erg zuinig moet zijn. Als je een kantelende driewieler wilt die geschikt is om lekker mee te racen kun je veel beter gewoon een carver kopen. Die loopt alleen wel 1:16 op benzine terwijl bij deze wagen 1:50 op LPG het maximum streefverbruik is.

[ Bericht 5% gewijzigd door ThaFreak op 05-04-2007 21:26:14 ]
  donderdag 15 februari 2007 @ 18:59:17 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_46340609
Lean Machine is wel een mooie naam
A.F.C. Ajax
pi_46344494
Stop gewoon, noone beets this:

quote:
Acabion runs electronically limited 450 km/h, i.e. 281 mph with half-closed throttles and just 44% of it´s engine power! It accelerates from 0 to 400 km/h in 18 seconds and in less than 1000 meters. And it runs long, long distance: 1000 km nonstop with 70 liters fuel at a speed of 350 km/h.
http://zweefportaal.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=516&highlight=ask+++snelle

[ Bericht 5% gewijzigd door Autoreply op 15-02-2007 20:57:08 ]
  donderdag 15 februari 2007 @ 21:04:51 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46345230
Whaha een omgebouwde zweefvliegtuig romp ik zal je zeggen dat ik ernstig overwogen heb om ook zoiets als basis te doen
Alleen kostte een losse ruit geloof ik 3500 euro en was die bovendien niet erg geschikt voor straatgebruik en ruitenwissers.
pi_46345681
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 21:04 schreef TR08 het volgende:
Whaha een omgebouwde zweefvliegtuig romp ik zal je zeggen dat ik ernstig overwogen heb om ook zoiets als basis te doen
Alleen kostte een losse ruit geloof ik 3500 euro en was die bovendien niet erg geschikt voor straatgebruik en ruitenwissers.
Valt mee, als je het zelf doet ben je met 1000 euro klaar, moet je hem alleen nog ff inpassen. Ruitenwissers moet je creatief oplossen, hoe denk je dat we dat met vliegen doen? (Hand uit het raam en vegen maar )
  donderdag 15 februari 2007 @ 21:22:49 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46345911
Grootste probleem was eigenlijk dat ik gewaarschuwd werd dat het eerste steentje gewoon keihard door de ruit zou gaan ivm de dunne ruit. Ruitenwissers zouden verder heel snel gaan krassen.
Als het te doen was om voor een redelijke prijs (die 1000 euro bijv) een straatwaardige ruit te hebben zou ik het design van de bovenkant zo omgooien Zo'n ronde ruit geeft ook erg mooi uitzicht lijkt me namelijk. Aerodynamisch heeft het verder ook de nodige voordelen.

Wat bedoel je trouwens met: "Het zelf doen"? Een standaard ruit kopen en die inbouwen? Of Plexi/Carbonaat kopen en dat buigen etc?

[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 15-02-2007 21:32:06 ]
pi_46346305
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 21:22 schreef TR08 het volgende:
Grootste probleem was eigenlijk dat ik gewaarschuwd werd dat het eerste steentje gewoon keihard door de ruit zou gaan ivm de dunne ruit. Ruitenwissers zouden verder heel snel gaan krassen.
Als het te doen was om voor een redelijke prijs (die 1000 euro bijv) een straatwaardige ruit te hebben zou ik het design van de bovenkant zo omgooien Zo'n ronde ruit geeft ook erg mooi uitzicht lijkt me namelijk.

Wat bedoel je trouwens met: "Het zelf doen"? Een standaard ruit kopen en die inbouwen? Of Plexi/Carbonaat kopen en dat buigen etc?
Zelf doen is gewoon een complete gevormde ruit die je "alleen" nog even in je frame op maat moet maken.

Krassen is idd een drama met steentjes e.d. Onveilig is het niet gezien de extreem kleine hoek tov het wegdek.
  donderdag 15 februari 2007 @ 21:35:43 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46346457
"Alleen" "nog even" dat ken ik ja

Maar met het krassen kan het gewoon niet doorgaan vrees ik. Als ik zie wat ik voor bagger op mijn auto krijg zodra het slecht weer is is zo'n ruit na een dag regen meteen aan een polijstbeurt toe.

Ik ga voorlopig eerst maar eens proberen om met gewone ruiten een zo strak mogelijke wagen te maken. Een ultra vlakke huid scheelt enorm in je weerstand, ook als je grenslaag turbulent is zoals voor het grootste deel bij mijn concept.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:46:07 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46373995
Ik heb toch nog wat getekend en de positie van de zuigers nogmaals aangepast. Van SKF zijn inmiddels folders binnen voor elektrische lineaire actuatoren, ik ga eens kijken wat daar aan geschikt materiaal uit komt, het ziet er in elk geval veelbelovend uit. Het enige nadeel van die dingen is (denk ik) dat als ik er twee gebruik en eentje valt uit dat de ander op zich wel de auto recht krijgt maar nooit tegen de ene in zal kunnen duwen. Met hydrauliek is dat anders, dan kun je gewoon een bypass klep open zetten en dan duw je zo'n cilinder uiteindelijk gewoon wel in.
Anyway, hier is de pic


Verder heb ik een losse velg besteld incl band bij www.novarota.nl die me die spullen wel vrijblijvend wilden opsturen voor de ontwikkeling en zeer waarschijnlijk ook wel gratis wilden leveren voor de (zoals het er nu uit ziet 2) definitieve exemplaren
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:20:40 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46745702
Even nog een update mbt mijn werkzaamheden de laatste/komende tijd: 9 maart ga ik afstuderen! Deze en komende week wordt het dus even niet veel meer dan lurken en mogelijk wat posten. Tekenen ga ik na het afstuderen weer mee verder

Nog een leuk raadseltje voor de liefhebbers:
Deze wagen (Aprilia Magnet)



Heeft een kantelsysteem waar ik nog niet zo een twee drie achter ben gekomen hoe het werkt. Wie het als eerste duidelijk en correct weet uit te vlooien + uit te leggen (met plaatjes die je hier post) mag een ritje maken met mijn exemplaar als hij klaar is

Let op: Dit betekent dat je zowel onafhankelijke vering, sturing als kantelen met jouw uitleg moet kunnen verklaren! Verbinding van stuur naar het sturende geheel hoeft er niet bij, dat geloof ik wel.
pi_46966189
Voordat ik dit draadje ook door vakantie uit het oog verlies Er zijn bij openstreetmap eindelijk plannen om beziers te gebruiken op aangeboden data. Momenteel is al een groot gedeelte van Nederland dus *gratis* als kaart beschikbaar.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_47025393
Gaaf ding!
Huh?
pi_47115185
Met welk programa's ontwerp je het?
pi_47121957
De ophanging die op het plaatje staat is nooit zo ge-pantendeert. Er zijn ook geen goede afbeelding van beschikbaar.

Maar aprilia heeft wel over een zeer goed ophanging systeem na gedacht wat je computer gestuurd en niet computer gestuurd kan uitvoeren.

Hieronder een paar plaatjes die duidelijk genoeg zouden moeten zijn, Als je nog vragen hebt moet je me maar even toevoegen op msn.



Computer gestuurd!:


Plaatjes zijn klikbaar!!!

[ Bericht 22% gewijzigd door dynamiet op 10-03-2007 14:22:31 ]
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:47:49 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47122549
Koele plaatjes Ik ga er morgen wat meer naar kijken. Zou je ze evt geroteerd hier kunnen posten? Dat kijkt wat makkelijker in het topic.

Gisteren ben ik afgestudeerd met een 7 trouwens. Geen topcijfer, maar de vakgroep waar ik afstudeer is niet scheutig met hoge cijfers dus een 7 is dan best oke Mijn verslag was wat minder, dat wist ik ook bij het inleveren. De presentatie en de verdediging vond de commissie wel heel goed dus bij elkaar waren ze heel tevreden.

Anyway: Vandaag nog feest voorbereiden en dan ga ik zsm weer fanatiek hier mee aan de slag
pi_47123309
Gefeliciteerd!!!

(Plaatjes heb ik aangepast!)
pi_47124645
Weledelgestrenge Heer TR08 Feli!
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 11 maart 2007 @ 13:30:34 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47151825
Leuk ding Jammer dat hij maar 1 op 20 loopt bij 120km/uur (vreemd zelfs eigenlijk). Weet je hoe hij blijft staan bij bijvoorbeeld een stoplicht?

Allemaal dank voor de felicitaties btw
pi_47154308
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:30 schreef TR08 het volgende:
Leuk ding Jammer dat hij maar 1 op 20 loopt bij 120km/uur (vreemd zelfs eigenlijk). Weet je hoe hij blijft staan bij bijvoorbeeld een stoplicht?

Allemaal dank voor de felicitaties btw
De motor die in dat ding ligt is zeker niet gemaakt om zuinig te rijden. veel te groot toeren bereik. en te veel kracht voor zo'n klein voertuig.
  zondag 11 maart 2007 @ 17:18:39 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47160252
Groot toerenbereik is vaak niet zo slecht op zich, grote cilinder inhoud is dat veel eerder. Nu ken ik dat blok niet precies maar de meeste verbrandingsmotoren werken het meest efficient als je veel koppel vraagt. Een blok met een breed toerenbereik is dan heel handig.
Ik zag dat die machine 250km/u kan, als je er een 200cc blokje in legt ipv een 1200cc (of is het een 1.0?) loopt hij vast veel zuiniger en red je de 150 ook nog wel. De aerodynamica van die machine ziet er op het eerste oog erg goed uit, met wat kleine aanpassingen zou je uit die machine best 1:100 moeten kunnen persen.
pi_47161484
TR08 wat vind jij van dat programma http://prautotype.nl/ ?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_47162693
Wel een leuk systeem in dat voertuig dat er bij een bepaalde snelheid zei wieltjes uitklappen.
  zondag 11 maart 2007 @ 21:41:04 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_47169921
quote:
Op zondag 11 maart 2007 17:57 schreef Skinkie het volgende:
TR08 wat vind jij van dat programma http://prautotype.nl/ ?
Ik heb nog geen enkele uitzending kunnen bekijken, maar na wat ik van de site zo heb kunnen plukken denk ik het volgende:

Wat ze zeggen te willen is volgens mij een of ander modern, zuinig en innovatieve wagen neer laten zetten door HTS studenten in 3 maanden.

Wat ze in de praktijk doen is volgens mij het volgende:
-Een of andere designer een strakke vorm laten tekenen en daarvan roepen dat hij gestroomlijnd is (hoewel...ik heb die term niet eens erg duidelijk voorbij horen komen)
-Hier en daar wat vrij slimme technieken toepassen
-Experts inzetten op feitelijk alles dat wat moeilijker wordt
-HTS-ers de boel in elkaar laten lassen
-Hopen dat de boel op tijd rijdt

De vorm vind ik niet bijzonder aerodynamisch, het is eerder een ding dat elke industrieel ontwerper zo even kan schetsen met wat mooie stiften. De designer "heeft zich laten inspireren op jachtbouw". Dat zegt geen ruk behalve dat de sfeer van de auto mogelijk doet denken aan een boot achtig iets. Ik weet de Cw waarde van het ding niet maar als het meer is dan 0.2 is het niet indrukwekkend. De enige "aerodynamica" die ik voorbij zie komen is een rookpluim in een windtunnel, die kan je ook rond een baksteen trekken. Hier staat wel iets vrij bots, maar het zou mee kunnen vallen. Weet iemand de Cw waarde die ze in de tunnel gemeten hebben?
De motor heeft een variabele compressieverhouding, dat doen ze met tandwielen. Volgens mij heeft Saab ook al een poos geleden variabele compressieverhouding gedemonstreerd (kun je dat niet gewoon kopen van hun btw?). Grappig systeem, maar ik betwijfel of het zo nieuw is als ze hier doen geloven.
Ze hebben trouwens een 100pk blok er in. Ik weet niet wat "het doel" is van die wagen wbt prestaties/verbruik. Moet hij heel snel zijn? Of heel zuinig? Volgens mij is het op het moment met name heel snel en hopelijk redelijk zuinig. Als je 100pk in een lichte auto legt is verbruik niet echt een prioriteit namelijk.
Dat er een CVT in zit vind ik wel leuk eigenlijk, ik hoop dat ze hem ook slim gebruiken. De CVT's die je nu koopt laten de motor teveel toeren draaien om echt efficient te werken in mijn ogen.

Ik heb trouwens een poos geleden die mensen gemaild met de vraag "wat ze nu eigenlijk willen" als primaire kwaliteit van de wagen zelf (dus niet dat het Hollandse glorie moet worden, maar wat hun doelen mbt ruimte, laadvermogen, prestaties en verbruik zijn). Daar heb ik geen antwoord op gehad dus ik vrees dat ze dat zelf niet zo duidelijk weten. Volgens mij willen ze gewoon een leuke auto in elkaar klussen en daar TV omheen maken. Komend weekend ga ik maar eens zien dat ik eindelijk een uitzending bekijk, misschien is het nog leuk ook

Samenvattend: Ik heb geen bijzonder hoge pet op van het hele concept, maar vind het wel leuk dat ze dit doen. Het zet wel de geesten aan het werk en trekt meer mensen richting techniek. Volgens mij is het dus goed dat ze dit programma maken, ik zou de auto alleen anders doen. Maar dat is dan ook weer erg persoonlijk
  zondag 11 maart 2007 @ 23:39:37 #25
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_47175501
Gefeliciteerd met je slagen (ik moet nog 2 maand )!
Life is too short don't stress every day
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')