abonnement Unibet Coolblue
pi_45844224
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 23:02 schreef knars het volgende:

[..]

Mwah, volgens het foldertje zou er ook eventueel sprake zijn van Hogesnelheidstreinen, dus ik denk dat ze op ICE'tjes hopen?
Wellicht voor nieuwe diesnten vanuit Amsterdam richting Denemarken en Noord Duitsland. De ontwerpsnelheid zal ook wel zijn als voorzorg zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid in de toekomst.
pi_45844290
Ben is rond gaan kijken op www.prorail.nl en www.movares.nl. Verbaast me hoeveel informatie er op staat, ook dat ze met zoveel projecten bezig zijn. Dus heb me weer goed vermaakt afgelopen uur met alle tekst, filmpjes en foto's
............................
pi_45845544
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 00:15 schreef Fixers het volgende:

[..]

Wellicht voor nieuwe diesnten vanuit Amsterdam richting Denemarken en Noord Duitsland. De ontwerpsnelheid zal ook wel zijn als voorzorg zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid in de toekomst.
tja dan moeten ze toch die lijn naar het noorden eerst eens leggen anders schiet het niet op eh
  woensdag 31 januari 2007 @ 01:31:45 #154
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_45845659
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 21:40 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:
Even een n00b-vraag: is er op elk treinstation een kaartjesautomaat? Moet morgen in Blerick (bij Venlo) opstappen en heb daar eigenlijk nooit een kaartjesautomaat gezien...
Leeuwarden Achter de hoven, Heerenveen IJsstadion, Rotterdam Stadion hebben geen automaten, net als Eindhoven Stadion maar dat is geen echt station.
Blerick heeft wel automaten.
Stations als Enschede, De Eschmarke, Glanerbrug, Venlo en wat obscure Groningse dorpjes hebben zelfs ook buitenlandse automaten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_45845794
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 01:31 schreef MREn het volgende:

[..]

Leeuwarden Achter de hoven, Heerenveen IJsstadion, Rotterdam Stadion hebben geen automaten, net als Eindhoven Stadion maar dat is geen echt station.
Blerick heeft wel automaten.
Stations als Enschede, De Eschmarke, Glanerbrug, Venlo en wat obscure Groningse dorpjes hebben zelfs ook buitenlandse automaten.
leeuwarden - achter de hoven, dat die nog niet opgedoekt is
heerenveen ijstadion is logisch, omdat dat evenementen is,

volgens mij heb je ook almere strand nog als station?
  woensdag 31 januari 2007 @ 01:44:30 #156
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_45845853
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 22:16 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat wordt dus getrokken materiaal?
of mag een VIRM ook 160?
IRM is toegelaten voor 160 (en kan dus minimaal 176km/uur), ICRm hebben ze volgens mij de moeite niet meer genomen en gewoon voor 140 toegelaten, maar dat moet ook gewoon 160 kunnen. ICK was destijds zelfs voor 200 km/uur geschikt.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 31 januari 2007 @ 01:46:32 #157
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_45845868
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 01:40 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

leeuwarden - achter de hoven, dat die nog niet opgedoekt is
Waarom niet? Als daar mensen in stappen en je tijdstechnisch kan stoppen, waarom niet? Staat zelfs in de Arriva-dienstregeling tegenwoordig.
quote:
heerenveen ijstadion is logisch, omdat dat evenementen is,
Na een evenement wil je ook graag naar huis, toch? Was ook nog ingangscontrole dit weekend daar.
quote:
volgens mij heb je ook almere strand nog als station?
Dat is meer een noodperron, net als Onze Lieve Vrouwe Ter Nood of Stroe.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_45845949
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 01:46 schreef MREn het volgende:

[..]

Waarom niet? Als daar mensen in stappen en je tijdstechnisch kan stoppen, waarom niet? Staat zelfs in de Arriva-dienstregeling tegenwoordig.
[..]

Na een evenement wil je ook graag naar huis, toch? Was ook nog ingangscontrole dit weekend daar.
[..]

Dat is meer een noodperron, net als Onze Lieve Vrouwe Ter Nood of Stroe.
tja maar als je naar een evenement gaat ( zo als schaatsen ) dan koop je toch wel een retour dacht ik?
zal wel niet uit kunnen voor die paar keer dat er een trein stopt om een automaatje te planten

en almere strand is idd niet veel meer dan een nood perron.. maar het is er wel 1
  woensdag 31 januari 2007 @ 10:01:06 #159
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_45848902
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 01:44 schreef MREn het volgende:

[..]

IRM is toegelaten voor 160 (en kan dus minimaal 176km/uur), ICRm hebben ze volgens mij de moeite niet meer genomen en gewoon voor 140 toegelaten, maar dat moet ook gewoon 160 kunnen. ICK was destijds zelfs voor 200 km/uur geschikt.
Koplopers kunnen ook gewoon 160 halen (net als de Railhoppers, maar daarvoor is het al te laat)
  woensdag 31 januari 2007 @ 10:29:58 #160
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45849447
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 01:44 schreef MREn het volgende:

[..]

IRM is toegelaten voor 160 (en kan dus minimaal 176km/uur), ICRm hebben ze volgens mij de moeite niet meer genomen en gewoon voor 140 toegelaten, maar dat moet ook gewoon 160 kunnen. ICK was destijds zelfs voor 200 km/uur geschikt.
Met de verbouwing van ICRm was een hoop extra apparatuur onder de bak terecht gekomen (airco, nieuwe omzetter). Daardoor wilde IVW in eerste instantie geen toelating voor 160km/u afgeven, maar werd het 140km/u. Vervolgens heeft NSR aan laten tonen dat de bak bij 160km/u ook stabiel was, zodat ICRm momenteel weer voor 160km/u is toegelaten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 31 januari 2007 @ 10:32:05 #161
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45849503
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 00:19 schreef sander89 het volgende:
Ben is rond gaan kijken op www.prorail.nl en www.movares.nl. Verbaast me hoeveel informatie er op staat, ook dat ze met zoveel projecten bezig zijn. Dus heb me weer goed vermaakt afgelopen uur met alle tekst, filmpjes en foto's
Leuk hè! Er zijn niet zoveel ingenieursbureaus die zich met spoorse zaken bezig houden volgens mij, dus dan zit Movares al snel ergens in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45850805
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 10:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Met de verbouwing van ICRm was een hoop extra apparatuur onder de bak terecht gekomen (airco, nieuwe omzetter). Daardoor wilde IVW in eerste instantie geen toelating voor 160km/u afgeven, maar werd het 140km/u. Vervolgens heeft NSR aan laten tonen dat de bak bij 160km/u ook stabiel was, zodat ICRm momenteel weer voor 160km/u is toegelaten.
nu de baanvakken nog 160km/h geschikt maken :p
  woensdag 31 januari 2007 @ 11:40:43 #163
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45851345
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 11:22 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nu de baanvakken nog 160km/h geschikt maken :p
Ik vind dat persoonlijk tamelijk kansloos, maar laat ze het maar proberen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 31 januari 2007 @ 12:22:16 #164
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_45852475
Daar is niets moeilijks aan. Ik denk zelfs dat de meeste baanvakken waar je 140 kunt, je ook gerust 160 kan (mits je even kijkt naar seinplaatsing en overwegdetectie).
Maar 160 tov 140 zet weinig zoden aan de dijk, en alleen maar op lange trajecten zonder irritante stoptreinen zoals Ehv-Btl, Amf-Zl-Gn/Lw, Amf-Apd en Lls-Aml.
Maar als je toch gaat infraknutselen, doe het dan meteen goed en leg de zaak gewoon op 3 of 15kV en 220 per uur.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_45852714
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:22 schreef MREn het volgende:
Daar is niets moeilijks aan. Ik denk zelfs dat de meeste baanvakken waar je 140 kunt, je ook gerust 160 kan (mits je even kijkt naar seinplaatsing en overwegdetectie).
Maar 160 tov 140 zet weinig zoden aan de dijk, en alleen maar op lange trajecten zonder irritante stoptreinen zoals Ehv-Btl, Amf-Zl-Gn/Lw, Amf-Apd en Lls-Aml.
Maar als je toch gaat infraknutselen, doe het dan meteen goed en leg de zaak gewoon op 3 of 15kV en 220 per uur.
Vooral dat laatste. Het is bij de aanleg eenvoudiger om rekening te houden met hogere snelheiden dan later in de toekomst de boel te moeten aanpassen. Het kost mischien nu extra, maar dat zal minder zijn dan aanpassingen in de toekomst. Goed nadenken scheelt ook dat je niet zo snel van die dure kantelbak treinen nodig hebt.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:00:40 #166
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_45853522
Er zijn anders al best veel baanvakken geschikt voor 160 km/u, daar hoeft alleen de ATB aangepast en je kan er 160 rijden:
Weesp - Lelystad
Schiphol - Den Haag (hier rijdt de Thalys al 160, die heeft hiervoor een aagepast ATB systeem)
Helmond - Horst-Sevenum (wordt bij testritten 160 gereden)
Boxtel - Eindhoven
Utrecht - Amsterdam
en straks dus de Hanzelijn.
pi_45853758
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:30 schreef Fixers het volgende:

[..]

Vooral dat laatste. Het is bij de aanleg eenvoudiger om rekening te houden met hogere snelheiden dan later in de toekomst de boel te moeten aanpassen. Het kost mischien nu extra, maar dat zal minder zijn dan aanpassingen in de toekomst. Goed nadenken scheelt ook dat je niet zo snel van die dure kantelbak treinen nodig hebt.
idd, maar 3 of 25kV is nu gewoon niet haalbaar, maar je kan idd wel gewoon zorgen dat je rijdraad zo over geschakelt zou kunnen worden?
pi_45853900
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

idd, maar 3 of 25kV is nu gewoon niet haalbaar, maar je kan idd wel gewoon zorgen dat je rijdraad zo over geschakelt zou kunnen worden?
Ik doelde meer op het ontwerp van het spoor zelf, dat bochten, hellingen en wissels geschikt zijn om met een hoge snelheid overheen te denderen. De bovenleiding zelf wordt toch al standaard zo opgebouwd dat er 25kV op kan? Ik dacht tenminste dat de beperking rond de daadwerkelijke spanning vooral zit in treinen en secundaire infrastructuur (verdeelstations e.d.).
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:21:59 #169
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_45854112
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:00 schreef ReisT het volgende:

Helmond - Horst-Sevenum (wordt bij testritten 160 gereden)
Boxtel - Eindhoven
Utrecht - Amsterdam
en straks dus de Hanzelijn.
Ut-Asd werd toch aangelegd voor 200 km/uur?
Helmond-Sevenum wordt ook wel wat sneller gereden bij testritten, nml toegelaten snelheid +10%. IRM heeft er dus ooit 176 gereden (met overwegbewaking enzo).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:28:06 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45854281
Nieuwe bovenleiding heet "25kV-voorbereid", dus met wat kleine aanpassingen kun je er 25kV op zetten. Maar de onderstations kun je niet ombouwen. Materieel is er ook nog maar weinig dat op 25kV gaat rijden. En voor allerlei klotelijntjes is 25kV eigenlijk overbodige luxe. Het wordt vast nog leuker.

Asd-Ut is inderdaad gebouwd voor 200km/u. Hier zit ATB en ERTMS volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:32:09 #171
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_45854391
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:21 schreef MREn het volgende:

Ut-Asd werd toch aangelegd voor 200 km/uur?
Klopt, maar met de huidge bovenleidingsspanning is dat dus parktisch niet mogelijk. Maar het is dus wel een van die lijnen waar op korte termijn de snelheid verhoogd kan worden naar 160 km/u.

Wat betreft de bovenleiding: sinds de jaren '90 is alle nieuw aangebrachte bovenleiding alvast geschikt gemaakt voor 25.000 kV. Zie Wikipedia:
quote:
In Nederland onderscheidt men 3 bovenleidingsystemen:

* Systeem B1: het conventionele bovenleidingsysteem voor 1,5 kV
* Systeem B4: een bovenleidingsysteem dat geschikt is voor 1,5 kV en voor 25 kV is voorbereid; wordt o.a. gebruikt op het baanvak Boxtel - Eindhoven en Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Ook op veel andere plekken, waar de bovenleiding wordt vernieuwd, wordt B4 gebruikt. Bij 1,5 kV wordt een extra kabel die over de koppen van de bovenleidingmasten gaat, gebruikt als versterkingsleiding. Bij 25 kV wordt deze kabel die in tegenfase met de bovenleiding staat, gebruikt om de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) van het 25kV-systeem te verbeteren.
* Systeem B5: dit is alleen geschikt voor 25 kV en wordt bijv. op de Betuweroute toegepast.
pi_45857599
De trein van 15.43 uit Leeuwarden naar Zwolle was trouwens de 4444, en dat is niet handig om die tijd als enige treinstel, heel(helft dus eigenlijk ) de trein zat stampensvol.

Had gisteren trouwesn voor de eerste keer de overstap van Leeuwarden - Zwolle Zwolle - Almelo gehaalt, trein uit Leeuwarden reed heeel hard door in Zwolle en remde pas op het laatste moment dat scheelde het minuten wat ik nodig had
pi_45857988
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:36 schreef Remzz het volgende:
De trein van 15.43 uit Leeuwarden naar Zwolle was trouwens de 4444, en dat is niet handig om die tijd als enige treinstel, heel(helft dus eigenlijk ) de trein zat stampensvol.

Had gisteren trouwesn voor de eerste keer de overstap van Leeuwarden - Zwolle Zwolle - Almelo gehaalt, trein uit Leeuwarden reed heeel hard door in Zwolle en remde pas op het laatste moment dat scheelde het minuten wat ik nodig had
Ik heb de 4444 richting Lw geteld (aankomst in Lw was 14.54) en ook die was goed vol. Sommige stukken zelfs mensen zittend op de grond op de balkons.

Probleem is bij de 4444 dat er 1 bak meer 1e klas is dan andere ICM-4en. Alleen is die ene extra 1e klas bak eigenlijk gewoon geldig met een 2e klas kaartje, maar zijn de stickers die dat aangaven van de ramen gehaald, zodat de reizigers niet weten dat het eigenlijk 2e klas geldig is...
pi_45858031
Welke bak is dat dan?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_45858217
Die codes weet ik zo niet, maar de 4444 heeft aan beide koppen een 2e klas bak, en in het midden zitten dus 2 1e klas bakken. 1 bak is de originele 1e klas bak, dus met 3 coupes 6 zitters. De andere 1e klas bak heeft in zn geheel alleen maar stoelen en een gangpad in het midden. En die bak is / was dus gedeklasseerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')