En dan bij deze mijn verslag van een middagje Wadlopertjes en vooral GTWtjes op Groningen - Nieuweschans en tevens de eerste rit met de nieuwe trein.
's Ochtends eerst nog naar 2 colleges, maar die waren net op tijd afgelopen om de sneltrein naar Groningen te halen. Klaarblijkelijk heeft de machinist nogal haast, want het tempo ligt hoog en om kwart voor 1 reden we Groningen al binnen.
Omdat de wadlopertjes richting Winschoten om dit tijdstip altijd al gigantisch vol zitten, besluit ik zonder drinken te halen meteen naar spoor 1a te lopen. Maar liefst twee DH-II'tjes stonden op mij te wachten. De achterste helemaal propvol, de voorste bijna leeg (en dat snap ik nou nooit).
Afijn, we rijden en bij de aansluiting van het goederenlijntje uit Onnen staat de dagelijkse goederentrein naar Leer al te wachten, wij mochten eerst. Kortom, eerste doel van de dag bereikt. Nu nog een plekje zoeken om deze vrij korte trein op de foto te zetten.
Ik besluit al uit te stappen in op station Hoogezand-Sappemeer, omdat ik wel eens op 'die' heuvel wil staan. Nog geen 5 minuten na aankomst knalt de Railion 6412 langs.
Ik loop verder en na een overweg kom ik dus aan de andere kant van het spoor. De weg naar de heuvel is niet afgesloten en ook geen bordje te zien dat je er niet heen mag. Appeltje eitje dus.
Eenmaal boven komt de volgende trein richting Nieuweschans al weer langs.
Ik loop nog wat verder naar het oosten langs het station, al vrij snel komt er een 2 delige GTW aan, zonder bestemming. Ook vandaag werd er nog getest dus. Het betrof hier GTW 2/6 228.
De grond op het heuveltje bleek niet te nat, dus ik ging er maar even bij zitten, aangezien het nog wel een kwartiertje zou duren voor de volgende trein langs zou moeten komen. Wederom een GTW, deze keer kwam hij uit Leer en reed door naar Groningen. Treinstel 2/6 230.
Een goed half uur later komt dezelfde trein weer langs.
Vlak daarna komt de uit 2 DH-II'tjes bestaande stoptrein uit Winschoten terug. Toch wel een plaatje. Vooraan geniet 3213 van het uitzicht en achteraan 'rust' 3218 een beetje uit.
Ik loop wat verder van het heuveltje af en vervolg het fietspad. Daar maken we nog een plaat van wadloper 3226.
Al snel zie ik het volgende station, Sappemeer Oost. Het blijkt echt bijna tegen elkaar aan gebouwd te zijn. Als je goed doorloopt kan je het wel in een 10 tot 15 minuten gelopen hebben. De trein doet er niet meer dan pakweg 2 a 3 minuten over. Bij de overweg wacht ik op de ACTS Veendam-shuttle, maar het schijnt nog steeds een zooitje te zijn in de haven... Hij komt dus ook niet. Wel pakken we nog een DH-I'tje (3111) en een DH-II'tje (3206) op weg naar Groningen.
Ik loop nog voor eenmaal een stuk terug om nog een GTW te schieten op andere plek.
Ik loop vervolgens door naar station Sappemeer Oost en stap daar op de Wadloper terug naar Hoogezand-Sappemeer. Daar stap ik uit en maak ik nog wat geluidsopnamen van een vertrekkende Wadloper. De machinist merkte blijkbaar op dat ik opnamen aan het maken was, want hij toeterde nog even lief (met het fluitsignaal vlak voor vertrek).
Met nog een kwartier voor de boeg even zitten niksen op het station. Van veraf kan je de felle lichten van de aankomende GTW al zien, en even later rolt hij het station binnen. De voor de testrit gebruikte 228 rijdt gecombineerd met de 305. Later zou blijken dat ze ook samen doorgaan naar Leer.
De rit begint lekker. Hij rijdt heel rustig en het schommelen valt wel mee. Ook de herrie vind ik meevallen. Uiteindelijk komen we zo rond kwart voor 5 Nieuweschans binnen, waar de tegentrein uit Leer vrij snel naast komt.
We rennen meteen om en groeten de Zoll nog even. Wederom Ausweiss Bitte op de lijn dus. We karren met het tweetje 230 snel door en de zon gaat nu echt onder. Onderweg maak ik van elk halteomroep een geluidsopname. Deze zal ik later online zetten. In Groningen nog onderstaande foto gemaakt.
Het was een mooie dag, ondanks de wolkjes heeft de zon wel geprobeerd door de wolken te komen. Volgende keer maar weer eens in Leer kijken.