Maatschappij?Iberia
Traject?Santiago de Chile - Parijs Orly (via Madrid)
Prijs?US$ 1196,- (heenvlucht ook meegerekend
Vertraging?Elke letter van Iberia staat voor 1 uur vertraging, helaas presteerden ze weer op hun best, in totaal heb ik 32 uur vertraging gehad, heb ik twee hotels gezien en een hoop chagarijnige Iberia medewerkers. FIJN!
Het begon met een vertraging vanuit SCL, de vlucht vanuit Madrid naar SCL had een vertraging van 11 uur door een zieke passagier. Werd dat verteld door Iberia? Neen, door passagiers die stonden te wachten en die het van LAN Chile medewerkers te horen kregen.
De checkin duurde van 13.10 tot en met 16.50 (ik was om 16.30 aan de beurt, vliegtuigvertrektijd was eigenlijk 14.00 uur.) omdat de mensen van Iberia liever uit hun neus aten dan dat ze de achter checkin counters bemanden, van de 8 die er in het begin open waren bleven er uiteindelijk maar 3 open. Leuk voor een intercontinentale vlucht die compleet volgeboekt zat...
Nog steeds geen woord waarom de vertraging was, pas bij het inchecken kreeg ik het als eerste officieel te horen van de vriendelijke juffrouw achter de balie. Ik kreeg een hotel en diner en ontbijt voucher mee voor die dag, we hadden nog maar 11 uur vertraging toen.
In het Novotel Santiago aangekomen, nadat we eerst wéér 3 uur gewacht hadden voor de busstand omdat men daar ook niet wist wat snel werken was, ging de telefoon. Receptie, Iberia had gebeld dat het wat later werd. Ipv 23.30 kwam de taxibus ons nu om 00.15 ophalen en de vlucht was uitgesteld naar 02.30 die nacht.
Om 00.15 kwam het busje (het enige wat op tijd kwam!)
Uiteindelijk vloog het toestel om 02.50 naar Madrid toe. Over aansluitende vluchten wist men niets op het vliegveld en het cabine personeel kon ook niks melden. Dat terwlijk bijna drie vierde van de vlucht alleen maar de noodzakelijke transfer in Madrid maakte.
In Madrid aangekomen rond een uurtje of half 10 / 10 in de avond de volgende avond (klote vlucht, ik zat tussen twee enorm snurkende vrouwen in gevangen voor 20 uur)
Daar stonden ondanks dat Iberia 13 + vluchttijd (20 uur) de tijd gehad had om voor te bereiden voor dit geval, zeggen en schrijven
4 Iberia medewerkers om ons op te vangen. Een volle Airbus 340-600 stroomt op die mensen af, die meteen half in paniek en in de stress schieten...
Na een half uurtje wordt duidelijk dat ik mijn vlucht naar Orly wel kan vergeten, ook al vertrekt er eentje pas over 45 minuten, in dit tijd krijg ik het niet geregeld om een Iberia mannetje te pakken te krijgen. Bagagetechnisch gezien zou het ook een uitdaging zijn lijkt me zo.
Ik heb er gelukkig eentje (medewerker dus) te pakken die ik vriendelijk uit kan leggen dat mijn vervoer wat de hele dag in Parijs gewacht heeft er niet meer is. Hij snapt het en vraagt wat hij kan doen. Nahja, ticket omboeken naar Amsterdam lijkt me niet meer dan redelijk. Dat kan. Maar het volgende probleem. Ik heb een ticket van Lan Airlines (
) via One World wordt die lijn door Iberia uitgevoerd. Dus hij kan niets, Gevolg eerst naar Lan toe met de Iberia man, daar problemen omdat het ticket in het verleden ligt en daardoor niet zonder goedkeuring uitgeprint kan worden, dus supervisor erbij. Geregeld, weer een uur weg. Terug naar de Iberia balie, nieuw ticket en boardingpas geissued en een fax naar de bagage afdeling om mijn tas tevoorschijn te laten komen omdat we weer naar een hotel gaan voor de nacht (vlucht is 's morgens 9 uur)
Na een drie kwartier begint een band van de 20 vrolijk te draaien en komt mijn naam op de schermen te staan met de mededeling dat mijn tas op de band ligt (best pimp moet ik zeggen, keken andere mensen die te wachten stonden op hun vliegtuig bagage wel even van te kijken) 8)
Na de bagage ophalen terug naar boven, iedereen weg. Naar de business desk, zij een taxi bus geregeld en mij verteld hoe laat ik de volgende morgen op het vliegveld moest zijn. Inchecken en bagage waren vanaf 8.20
(erg kort) en als ik om half 9 het busje bij het hotel pakte was ik er op tijd omdat ik voorrang zou krijgen)
Volgende morgen netjes om half 9 het busje gepakt van Iberia. Wil inchecken, sorry de vlucht is al gesloten om 8.40 (terwijl hij om 9 uur zou sluiten volgens de Iberia medewerker). Leuk. Toen stond ik even in lichterlaaien!!!
Naar de balie toe, uitgelegd, kreeg ik het verwijt dat ik moest weten dat ik anderhalf uur van te voren daar moest zijn en dat geen van de Iberia medewerkers dat gezegd had kunnnen hebben volgens haar (terwijl deze medewerker dat niet alleen tegen mij gezegd maar ook tegen een paar anderen op dezelfde vlucht, die dus ook de vlucht gemist hadden. Er werd medegedeeld dat we voor 100 euro boete met de volgende mee konden. Toen knapte er iets bij mij.
Uiteindelijk met een Iberia vrouwtje die het allemaal zag en het absoluut geen stijl vond een oplossing gevonden, een volgende vlucht naar Amsterdam om 12.50. Nu wel op tijd zijn knipoogde ze nog...
Na het nieuwe ticket gekregen te hebben (duurde totaal ook weer 3 uur) in gechecked, terug naar de servicedesk om een declaratie te krijgen en op papier te krijgen dat ik daadwerkelijk zoveel vertraging had en dat mijn transfer vluchten gemist had. Na een half uurtje wachten kreeg ik dat uiteindelijk.
Door naar Lan, waar ik immers mijn ticket gekocht had en betaald had, zij konden niets voor me doen maar vonden het wel schandalig. Ze zouden een klacht ervan maken en doorsturen. Ik moest bij Iberia een declaratie doen van de vlucht. Op naar Iberia waar een chagarijnige alleen Spaanssprekende dame me boos aankeek toen ik mijn beklacht kwam doen. Ipv me aan te horen, schoof ze een Engelstalige folder richting mijn kant op en draade weg. Om mijn verdere woede maar te sparen ben ik maar weg gegaan. Ik heb alleen de vorige dag een excuus gehoord en deze dag was volgens Iberia alles mijn schuld. Misschien moeten ze eens leren communiceren bij Iberia, en vooral goed en juist communiceren! Dat scheelt een hoop ellende bij reizigers! Bah!
Uiteindelijk naar mijn vlucht gegaan, drie keer door de douane, omdat men de eerste keer vond dat een taxfree gesealde met bon erbij geplakte fles Pisco uit Chili illegaal was. Terwijl dezelfde winkel ook in Madrid zit
Belachelijk zeg! Ik heb dus snel een tas geregeld en de fles als bagage ingecheckt, bij een nu hele vriendelijke dame die het prima vond en wél haar excuses aanbood en hoopte dat ik nu wel een goede vlucht had.
Terug bij de douane tweede keer, terug omdat men dacht dat ik een bom bij me had, er stond meteen een legertje nep militairen om me heen. (ik had mijn laptop in een tas en een souvenier, een ei gemaakt van zout, zag er op de monitor ook wel bom-achtig uit
) Nadat de laptop uitgepakt was en alles voor de vierde keer door de band ging mocht ik eindelijk door. De hele tijg bij de douane sprak geen mens Engels, alleen maar Spaans (nu spreek ik ook wel Spaans, maar ik vond dat schandalig, ik vroeg nog om Engels maar dat sprak dus niemand)
Door naar de gate, naar de uiteindelijke vlucht, J41 op Madrid, aangekomen was het verdacht rustig voor een vlucht die over 2 minuten begint met inchecken...
Juistem, andere gate gekregen dus! Op naar K83 aan de andere kant van de hal. 13 minuten lopen. Leuk, dankjewel, kon er nog wel bij. Aangekomen bij K83 ging de omroep installatie af:
"Compania Iberia informa..." Hopla een uur vertraging, kon er ook nog wel bij.
Na een half uur kwam het vliegtuig en konden we gaan boarden. In het vliegtuig aangekomen miste we vervolgens 12 passagiers, dus moest de bagage uitgezocht worden en eruitgehaald worden. *zucht*
Op de vlucht naar AMS toe, bleek het eten dus niet gratis te zijn, en zelfs na mijn opmerking dat ik na al deze ellende wel een gratis maaltijd verdient heb, kon er niets anders af dan een blikje cola van 0,25 liter en drie zakjes amondnootjes... :/
Uiteindelijk ben ik 32 uur na de orignale aankomst datum aangekomen. Ik ben nog steeds gefrustreerd over de hele gang van zaken, hoe men niet communiceerde, hoe men geen info had, absoluut niet meewerkte en hoe men bij voordoende tijd, nog geen voorbereiding kon opbrengen.
Van alle 15 medewerkers waren er dus 2 hulpvaardig en nog eentje erg aardig. Dus erg de minderheid.
Vriendelijk personeel?NEEN! Absoluut niet!
Lekker eten?Eten van de nachtvlucht was bizar, om 03.00 uur kwam het ontbijt, en om 10 uur 's morgens het diner. De bar was wel open achterin en het personeel in het vliegtuig was wel redelijk, maar ook niet echt om over naar huis te schrijven...
Entertainment?Inflight magazine was niet zo interessant, de films waren ruk en de Engelse soundtrack was niet overal beschikbaar. We hebben drie keer dezelfde film gezien. In het spaans met Engelse ondertiteling...
De muziek was wel chill, we hadden 10 muziekzenders met voor de verandering een band erin van 10 uur, dus je hoorde alles maar twee keer. En de tweede keer was ik de eerste keer al vergeten. Er was een heel erg relaxte jazzband die ik de hele vlucht geluisterd heb terwijl ik slaap probeerde te komen, tussen de twee snurkende dames aan weerszijden.
Algehele indruk?Om over te janken! Wat een slechte service, wat een onzin reden voor vertraging. De uiteindelijke reden was dat er een passagier onwel geworden was op weg naar SCL en dat men een landing gemaakt heeft in Dakar (ligt niet eens op de route volgens mij) daarna is men doorgevlogen naar SCL om daar met een uur of 5 / 6 vertraging aan te komen. Vervolgens had het personeel te lang gewerkt en moest men verlicht rusten. Natuurlijk was er geen ander personeel beschikbaar. Gevolg vertraging, geen communicatie naar de mensen toe en overal moest men maar wachten. Nergens werd verder voorrang verleend en de tweede dag ontkende een medewerker zelfs dat ik van de vertraagde vlucht was ondanks ik alle tickets e.d. had.Slecht dus, ik ben nog nooit zo behandeld, op de heenreis ging alles prima, maar dit op de terugreis sloeg alles!
Ik had vrienden wachten die met mijn auto naar Parijs gereden waren om me op te halen, die zijn voor niets gereden. Uiteindelijk zijn mijn ouders naar AMS gereden om me op te halen (2 uur rijden voor hen)
Iets over de luchthavens?SCL goed, en bekend. Redelijk nieuw vliegveld. Het vliegveld was toen ik voor het eerste in SCL was in '98 nog in aanbouw, nog niet zo oud dus. MAD 't zelfde ook vrij nieuw. Soms raar opgebouwd, ik moest mijn bagage halen en kon maar via een manier (de verkeerde manier) de bagagehallen in, werd dus meteen tegen gehouden door bewaking. Gelukkig snapten en wisten ze van mijn verhaal en kon ik door
MAD is erg groot vanwegen ook dat sataliet gebouw en de automatische treintjes. Ik heb nog steeds niet kunnen internetten omdat ik géén creditcard heb en ik de kaarten die Telefonica zegt dat je die kunt gebruiken nergens op het vliegveld te koop zijn
Jammer dus, zeker als je zo lang moet wachten!
Amsterdam relatief klein en laag. Amsterdam komt klein over omdat het allemaal laag is, de bagage hal is niet 3 verdiepingen hoog is zoals in MAD of in SCL. Erg raar dat ik AMS niet eens een paspoortcontrole gehad heb... Vreemd. Terwijl dat in MAD dus wel anders was. Ik werd nog geinterviewd door iemand op schiphol, ik oordeelde de luchthaven wel goed. Ik hoefde niet lang te wachten en alles ging lekker snel
Dat laatste had ik ook wel nodig na deze ervaring!
Ik ben benieuwd wat er met mijn klacht bij Iberia gaat gebeuren en of mijn reisverzekering nog iets vergoed. Ik ben benieuwd!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss