quote:
Zwelgen in luxe
Accessoires voor 22.000 euro
Laarzen en jassen van haai, krokodil of zeehond
MILAAN – Een witte kaart in een spierwitte enveloppe. De uitnodiging voor de allereerste show van Raf Simons voor Jil Sander is deze week, als de mannenmodeshows voor komende winter in Milaan worden gehouden, de meest begeerde. Gisteren showde de Belg in een afgeladen loods zijn eerste mannencollectie voor het Duits-Italiaanse label.
Zwarte broeken, smetteloos witte shirts, grijze truien en te wijde overjassen die onflatteus om de tengere modellen hingen. En dat zonder accessoires die het beeld meer pit hadden kunnen geven. Raf Simons koos voor een monotone, sobere aanpak. In tegenstelling tot Dolce & Gabbana die later op de dag in de voormalige bioscoop Metropol hun Nieuwe Man presenteerden. New Power, zo omschreven ze de look. Want 'hij' doet gewoon wat hij wil en draagt daar krachtige kleren als spijkerbroeken met de nodige (en helaas overbekende) toeters en bellen, fluwelen sjaaltjes, coltruien en militairen jasjes bij die zijn persoonlijkheid moeten versterken.
Een enorm contrast met wat we een paar dagen eerder op de mannenmodevakbeurs Pitti Uomo in Florence zagen. Op de beurs, waar de belangrijkste kwaliteitsmerken nieuws voor komende winter presenteerden, bleek dat pure luxe het nieuwe sleutelwoord wordt, iets dat de grote modehuizen al seizoenenlang roepen. De tinten zijn kleurloos. Van diverse bruinschakeringen als camel, zand en chocola tot grijs en kleuraccenten als mauve, paars en oranje. Strepen zijn zo goed als verdwenen, daarvoor in de plaats zijn ruiten, als een Prince of Wales ruitje, terug van weggeweest.
Kleding wordt rijker. En dat houdt niet op bij een pak gemaakt van kasjmier. We zagen laarzen en jassen van haai, vesten met een voering van bont en zelfs jassen gemaakt van zeehondenbont. En er was geen activist te bekennen. Dat zou ook onbegonnen werk zijn, want tout Italië loopt 's winters in lange bontmantels.
Rijkdom
Rijkdom mag gezien worden. Dat was het duidelijkst te zien bij het Florentijnse modehuis Salvatore Ferragamo. Het familiebedrijf dat op 8 oktober op Rodeo Drive in Beverly Hills de Walk of Style Award krijgt uitgereikt (Giorgio Armani mocht de prestigieuze oorkonde in 2003 als eerste in handen nemen) pronkte er ongegeneerd mee.
Massimiliano Giornetti, ontwerper van de Ferragamo mannenlijn: "Haai, krokodil en zeehond hebben we niet alleen verwerkt omdat het luxe materialen zijn, hun specifieke structuur leent zich perfect voor de vorm en het thema dat ik in gedachten had."
In the mood for love, een jaren '60-film was zijn inspiratiebron. En dat uitte zich in een gelikte, maar stoere en mannelijke lijn met een verfijnd kantje. Alsof je je in een oude Visconti-film waant. Maar aan die weelderigheid kleeft natuurlijk een prijskaartje. Zo betaal je voor een gele krokodillenleren tas 22.000 euro en voor een paar kniehoge laarzen van hetzelfde materiaal 12.000 euro.
"Of het verkoopt?" vraagt de ontwerper met een glinstering in zijn ogen. "Jazeker. Er zijn genoeg klanten in Arabische landen die het willen hebben. Het gaat niet zozeer om de prijs", rechtvaardigt hij het exorbitante bedrag, "je hebt iets voor de rest van je leven."
Nieuw bij Ermenegildo Zegna is de couturelijn, pakken die op maat worden gemaakt. Van een overjas gemaakt van vicuna (een ZuidAmerikaans lama-achtig dier dat een van 's werelds meest duurste materialen voortbrengt) tot een limited edition-serie met genummerde pakken gemaakt van de beste wolsoort en jasjes van Cashco, een combinatie van kasjmier en katoen.
Volwassen
De afgelopen jaren bepaalden laaghangende spijkerbroeken, brede ceintuurs, strakke truitjes, enorme jassen vaak voorzien van een randje bont rond de capuchon het mannenbeeld. Voor komende winter beweegt het beeld zich naar een volwassen, elegante stijl. Mannenmode wordt formeler, maar dan niet volgens de oude, klassieke wijze. Met een krijtstreep pak alleen red je het niet. De snit van de kostuums is jonger, slanker gesneden en sportiever dan het traditionele pak.
Identity, de jongere lijn van Corneliani, slaat een perfecte brug tussen beide stijlen. Zo zijn er jasjes met een voering van Argentijnse vos. Door het binnenwerk eruit te ritsen, houd je een jasje en een vest over.
Niet alleen bontsoorten zien de huizen als een ultieme vorm van luxe. Zo heeft Canali een pak gemaakt van 12.8 micron. Superlicht en boterzacht. En ook dat heb je niet voor een appel en een ei in huis. Voor 10.000 euro wordt het pak voor je gemaakt. "Mannen gaan niet meer, maar beter kopen", weet Hans Hagenaars, agent van het label. "We merken dat mannen bereid zijn meer uit te geven, mits ze echt kwaliteit in handen hebben en zich ermee kunnen onderscheiden."
bron Goed om te lezen dat het beeld van de man voor de komende winter zich beweegt naar een volwassen, elegante stijl. Bij de vrouwen was dat al langer het geval. En dat leverde zeer stijlvole creaties op. Of dat ook het geval is met de collecties voor de man 2006/7 van de Italiaanse modehuizen kun je nu zelf oordelen. Ik heb namelijk plaatjes geplukt van de site
vogue.co.uk.
Ik vind de collectie van Neil Barrett wel aardig. De rest niet zo eigenlijk. Wat ik echt fout vind is de collectie van Versace. Voor de vrouw levert Donatella wel stijlvol materiaal af.
Neil Barrett autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerBurberry Prorsum autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerRoberto Cavalli autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerCostume National autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerDolce & Gabbana autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerAlexander McQueen autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerPrada autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meerVersace autumn/winter 2006-7 2006 men's
![]()
![]()
![]()
meer