Het programma:quote:Biatlon is een skisport, namelijk een langlaufwedstrijd waarbij de deelnemers op bepaalde punten moeten geweerschieten op een doel. Wordt dat doel gemist, dan betekent dit tijdverlies, in de meeste varianten doordat een extra strafronde moet worden gelopen voor men op het eigenlijke parcours verder mag gaan.
Biatlon mag je niet verwarren met duatlon (een combinatie van wielrennen en hardlopen)
Geschiedenis
De geschiedenis van biatlon heeft zijn oorsprong in oefeningen voor Noorse soldaten; de eerste bekende wedstrijd vond plaats in 1767 tussen compagnies van de grenspolitie. Langzaamaan breidde de sport zich uit over Scandinavië en ze werd als demonstratiesport opgenomen in de Olympische Winterspelen van 1924, 1928, 1936 en 1948, maar werd geen officiële Olympische sport omdat ze nog geen algemeen aanvaarde reglementen had. In 1948 voegde biatlon zich bij de UIPM, de internationale unie van moderne vijfkamp, die dan de UIPMB werd, de Union Internationale de Pentathlon Moderne en Biathlon.
Het eerste officiële wereldkampioenschap biatlon vond plaats in 1958.
De eerste maal dat biatlon op het officiële programma van de Olympische Winterspelen stond, was in 1960 in Squaw Valley (voor de mannen) en 1992 in Albertville (voor de vrouwen).
Naast de jaarlijkse wereldkampioenschappen, is er sinds 1977 ook een wereldbekercompetitie biatlon, naar analogie met de wereldbeker in het Alpineskiën. Waar het wereldkampioenschap in één wedstrijd wordt beslist, wordt de wereldbeker gewonnen door degene die op een aantal wedstrijden gedurende het gehele seizoen de meeste punten heeft verzameld.
In 1993 werd een afzonderlijke sportbond, de IBU (International Biathlon Union) opgericht, die in 1998 officieel afsplitste van de UIPMB. Biatlon is daarmee de enige skisport die niet onder het toezicht van de internationale skifederatie FIS staat.
De IBU heeft veel inspanningen geleverd om de populariteit van de sport te verhogen, onder meer door nieuwe wedstrijdformules in te voeren die aantrekkelijk zijn voor de (televisie-)toeschouwers.
Wedstrijdformules
Voor het skiën zelf is de keuze van de skistijl vrij; in de praktijk betekent dit dat iedereen de vrije stijl of het skaten gebruikt. De wapens, die de atleten op hun rug meedragen bij het skiën, zijn lichtgewicht (3,5 kg) geweren met een kaliber van 5,6 mm (.22), die manueel moeten geladen worden. De doelen waarop geschoten wordt bevinden zich op een afstand van 50 meter, en hebben een diameter van 45 mm bij het liggend schieten, en 115 mm bij het staand schieten. Het zijn telkens vijf zwarte schijven die wit worden als ze getroffen worden. In de individuele proeven heeft men vijf kogels om de vijf schijven te treffen; in de aflossing zijn er per schietbeurt drie reservekogels. Naargelang het soort proef wordt voor iedere niet getroffen schijf een straftijd aangerekend of moet de atleet voor iedere niet getroffen schijf een strafronde van 150 meter afleggen.
De verschillende proeven die momenteel in de biatloncompetitie voorkomen zijn:
Individuele proef
De individuele proef, over 20 km voor mannen en 15 km voor vrouwen, is de oudste proef in het biatlon. De atleten starten afzonderlijk met tussenpozen. Tijdens de proef moet viermaal geschoten worden, achtereenvolgens liggend, staand, liggend en staand. Voor elke niet getroffen schijf wordt één minuut straftijd aangerekend.
Sprint
De sprintafstand is de helft van die van de individuele proef: 10 km voor mannen en 7,5 km voor vrouwen. Er moet tweemaal geschoten worden, resp. liggend en staand. Ook hier starten de atleten afzonderlijk na elkaar (meestal met een interval van dertig seconden). Per gemiste schijf moet de atleet een strafronde van 150 meter afleggen.
Achtervolging
In de achtervolging starten de atleten in de volgorde van de uitslag en met inachtneming van de tijdsverschillen uit een vorige proef, gewoonlijk een sprint. De winnaar van die vorige proef start dus als eerste, gevolgd door de tweede na een tijd gelijk aan diens achterstand na de sprint, enzoverder. Dit betekent dat degene die als eerste de finishlijn overschrijdt meteen ook de winnaar is. De af te leggen afstand is 12,5 km voor mannen en 10 km voor vrouwen; er zijn vier schietbeurten, resp. liggend, liggend, staand en staand, en er moeten strafrondjes gelopen worden voor elke gemiste schijf. Deze proef wordt ook wel "jachtrace" genoemd.
Massastart
Bij de massastart vertrekken alle deelnemers tegelijk. Vanwege het risico op valpartijen bij het skiën in groep, en het beperkt aantal schietposities op de schietstand, kan er slechts een klein aantal atleten deelnemen aan deze proef (in de wereldbeker mogen de 30 best geplaatste atleten deelnemen). De afstand is 15 km voor mannen en 12,5 km voor vrouwen; er moet vier maal geschoten worden, in de volgorde liggend, liggend, staand, staand, en voor elke gemiste schijf moet er een strafronde gelopen worden.
Aflossing
De aflossing wordt gelopen met teams van vier biatleten, die elk 7,5 km (mannen) of 6 km (vrouwen) afleggen, met twee schietbeurten (liggend resp. staand). De eerste lopers starten tegelijk. De aflossing gebeurt door het lichaam van de volgende atleet aan te tikken binnen de daartoe voorziene zone. In deze proef zijn er per schietbeurt drie reservepatronen beschikbaar; pas wanneer er na de acht schoten nog schijven overblijven die niet zijn geraakt moet er een strafronde van 150 m gelopen worden voor elke misser.
Kanshebbers zijn bij de mannen denk ik Poiree, Bjorndalen, Wolf, Fischer en bij de dames : Disl, Wilhelm, Heidel . Wat denken jullie?quote:11 febbraio
20 km individuale maschile 13:00
13 febbraio
15 km individuale femminile 12:00
14 febbraio
10 km sprint maschile 13:30
16 febbraio
7,5 km sprint femminile 12:00
18 febbraio
10 km inseguimento femminile 12:30
18 febbraio
12,5 km inseguimento maschile 14:30
21 febbraio
Staffetta 4x7,5 km maschile 12:00
23 febbraio
Staffetta 4x6 km femminile 12:00
25 febbraio
15 km partenza in linea maschile 10:00
25 febbraio
12,5 km partenza in linea femminile 12:00 Cesana San Sicario
Staand lijkt mij nog lastiger.quote:Op maandag 9 januari 2006 21:56 schreef tong80 het volgende:
Ga maar eens liggend schieten met een hartslag van 220
Winterspelen in Athenequote:Op maandag 9 januari 2006 22:43 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Staand lijkt mij nog lastiger.
Ik ben benieuwd of er net als in Athene weer iemand die op koers voor goud ligt op de schijf van zijn tegenstander gaat schieten. Maar met 5 schijven naast elkaar waar je op moet richten lijkt die kans mij niet zo groot.![]()
We zijn op de internationale tour hoor.quote:
Gross won netjesquote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:19 schreef Chepke het volgende:
Nu live op Eurosport achtervolging in Antholz. Tussenstand na 2 schietrondes: 1. Hanevold 2. Gross 3. Bjoerndalen 4. Andresen
De loopsnelheid van de Duitsers is ten opzichte van de Noren dit jaar sterk verbeterd. Wolf, Greis en Fischer behoren tot de snellere lopers in het veld.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Gross won netjes![]()
de loopsnelheid van de Noren is geweldig, maar Gross schoot geweldig, helemaal foutloos![]()
er waren trouwens anderen die dik hun achterstand op Gross goed maakten t.o.v. de start, maar heleboel hadden echt een slechte sprint achter de rug, o.a. Fischer en Poiree (die niet eens meer startte)...
Nee, eurosport is volgeprogrammeerd met African Nations Cup en Australian Open. Wel op de ARD. Kati Wilhelm wint, voor Sandrine Bailly en Akhatova. Liv-Grete Poiree wordt vierde.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:32 schreef DeeBee het volgende:
Vanmiddag om 13.00u de pursuit bij de vrouwen trouwens, zal vast wel op Eurosport worden uitgezonden![]()
Ook inderdaad, maar in de aanloop naar de OWS ging de discussie over Bjoerndahlen, en over de vraag hoe fit hij op het moment is. Daarom misstaat hij hier ook niet, dacht ik zo.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:12 schreef zjroentje het volgende:
Dit hoort nog in he Biathlon topic in Sport hè!![]()
Ik denk het wel. Ben wel benieuwd en tis nog één van de eerste onderdelen die gehouden wordt ookquote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:42 schreef Chepke het volgende:
Ben benieuwd of de NOS het uitzendt, zou wel mooi zijn.
Maar deze gasten mogen wel ''schaatsen'' op de skies. Dus met echte slagen. Wat jij denk ik bedoelt is de cross country klassieke stijl. Is wel een groot verschil.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:56 schreef kikoooooo het volgende:
De enige sport waar ik echt een hekel aan heb, naast darten. Dat langlaufen ziet er zo onnatuurlijk uit. Vind er ook geen flikker aan om naar te kijken...
Ik vind dat 'lopen' op skies, dat verkapte langlaufen gewoon debiel. Het zal ongetwijveld ontzettend zwaar zijn, ik vind het debiel en onnatuurlijk. En dan ook nog dat achterlijke schieten erbij, ik snap heul die combinatie niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:58 schreef Chepke het volgende:
[..]
Maar deze gasten mogen wel ''schaatsen'' op de skies. Dus met echte slagen. Wat jij denk ik bedoelt is de cross country klassieke stijl. Is wel een groot verschil.
Welke sporten op deze Spelen zijn dan wel natuurlijk?quote:
maar het is geen "lopen" op skies. Het is "schaatsen" op skies.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 17:00 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ik vind dat 'lopen' op skies, dat verkapte langlaufen gewoon debiel. Het zal ongetwijveld ontzettend zwaar zijn, ik vind het debiel en onnatuurlijk. En dan ook nog dat achterlijke schieten erbij, ik snap heul die combinatie niet.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef Wombcat het volgende:
Altijd leuk om te zien, biathlon.
Ook altijd leuk om te zien dat in het begin er een hoop dicht bij elkaar liggen, maar elke keer bij het schieten er weer een paar wegvallen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:42 schreef Agiath het volgende:
[..]
Leuke combinatie, altijd leuk dat als je achter ligt met skien je weer helemaal terug kan komen door goed te schieten
in die put, zo was net te zien... als ze die 10 cm naast die put raken is die misquote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:19 schreef Droopie het volgende:
Moeten ze in de 'bull' schieten, of mag het hele rondje benut worden.
Hele zwarte gebied is goed hoor, dat was eerder al te zien, toen een paar bijna aan het randje de schijf raakten.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:32 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
in die put, zo was net te zien... als ze die 10 cm naast die put raken is die mis
Dat mogen ze niet zelf bepalen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:51 schreef greatgonzo het volgende:
ik dacht ook al, waarom gaan sommigen staan, is veel moeilijker, of willen ze sneller weg?
blijkt dus dat het doel makkelijker is
"Dat moet toch goed zijn voor Olympisch goud, zou je zeggen!"quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:21 schreef Ambrosius het volgende:
Helaas, de ZDF gaat los.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:31 schreef Brahimov het volgende:
Whoa, dat was spannend voor brons.Hanewald
![]()
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef Bartoli het volgende:
[..]
sinds wanneer is die ex schansspringer overgestapt op de biathlon
![]()
die man heet Hanevold![]()
4,5 cm en 6 cm dacht ik.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:49 schreef Wombcat het volgende:
Commentator zei een tijdje geleden ook dat bij liggend het doel 5,5 cm was, maar bij staand 11 cm.
4.5 cm en 11.5 cm.quote:
180 zei de NOS-commentator.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:48 schreef tong80 het volgende:
Wat zou hun hartslag zijn als ze over de finnish komen ?
Jawel hoor.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:02 schreef Chepke het volgende:
[..]
Nee, zo groot is het verschil niet.
quote:Beim Liegendanschlag ist das Ziel im Durchmesser 45 mm, beim Stehendanschlag 115 mm groß
Ik moet er niet aan denken zeg. De charme van biathlon is juist dat er geen Nederlanders aan mee doen en het een van de weinige sporten is waar ook Amerikanen/Chinezen/Japanners niet veel van bakken.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:45 schreef solovki het volgende:
Als we samen hard ons best doen, dan kweken we binnen afzeinbare tijd enkele biathleten in Nederland en België die zo goed zijn als jullie schaatsers en onze veldrijders vandaag.
quote:Op maandag 13 februari 2006 12:08 schreef pfaf het volgende:
Dat wilde ik op de letter na ook typen.
Nou ja, wel met hoofdletter en punt natuurlijk.
Wat heb ik de laatste minuten gemist? ( kort vergaderinkje )quote:
een paar missers en dus veel strafminuten.quote:Op maandag 13 februari 2006 12:37 schreef pfaf het volgende:
[..]
Wat heb ik de laatste minuten gemist? ( kort vergaderinkje )
Na 1 schotronde lag ze nog eerste..
het laatste.quote:Op maandag 13 februari 2006 13:36 schreef pfaf het volgende:
Komen er nog echte kanshebbers, of blijven we het komende uur in de marge rommelen?
Maar wel minder tijdsverlies met een misser, omdat ze dan een rondje van 150 meter moeten lopen. Da's iets van 40 seconden geloof ik, kan ook nog wat minder zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:09 schreef Ambrosius het volgende:
Ik heb er zin in. Bjoerndalen moet dan wel beter schieten, want nu heeft hij nog minder tijd om zijn missers met het langlaufen goed te maken.
Hmm oke.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar wel minder tijdsverlies met een misser, omdat ze dan een rondje van 150 meter moeten lopen. Da's iets van 40 seconden geloof ik, kan ook nog wat minder zijn.
Dat klopt. Dacht dat biathlon ook 14.00 was. Best moeilijk dat rekenen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:11 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Hmm oke.
Curling begint trouwens dacht ik om 14.00.
40 seconde leek me al wat veel, maar meende ik me te herinneren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:13 schreef Boogerd het volgende:
strafronde is 150 meter en dat is 20 tot 25 seconde.
Kijk: het poldermodel aan het werk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:16 schreef zjroentje het volgende:
Ga maar uit van een kleine halve minuut.
Die Jay toch!quote:
Nee, want hij had het zelf ook door, en zat aan zijn vizier te knoeien.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:46 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Die Jay toch!
Verkeerde schijven?
Dat is niet goed. Kost'm zeker een medaillequote:
Ja, en het is nog maar de vraag of hij straks bij schieten er nog weer in komt (in zijn schietritme bedoel ik).quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat is niet goed. Kost'm zeker een medaille![]()
Niet dat hij uberhaupt een concurrent was.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat is niet goed. Kost'm zeker een medaille![]()
Toch wel de grote favoriet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:50 schreef Boogerd het volgende:
En Greis
Zo laag!? Dat heb ik de verkeerde pesoon in gedachtenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:48 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Niet dat hij uberhaupt een concurrent was.
58ste in de wereldbeker op dit onderdeel
Denk dat ie vindt dat het al beslist isquote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:12 schreef Ambrosius het volgende:
Volgens mij is de commentator van Eurosport weg.
Olympische drukquote:Op woensdag 15 februari 2006 09:19 schreef pfaf het volgende:
Bah, weer een Duitser en Bjoerndalen 12e verdikkeme.
Waar hebben we dat eerder gezien.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:21 schreef Remzz het volgende:
Kati Wilhelm na de eerste schietronde snelste tot nu toen
Jammer dat ze de allerlaatste in de 2e schietronde mist...quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:21 schreef Remzz het volgende:
Kati Wilhelm na de eerste schietronde snelste tot nu toen
En Apel snelste tijd!quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:31 schreef pfaf het volgende:
Kong nieuwe snelste tijd!
Ja he, viel mij al op zo opzij zegmaarquote:Op donderdag 16 februari 2006 12:38 schreef WEST het volgende:
ze hebben wel een rare houding met het schieten![]()
quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:38 schreef TheVulture het volgende:
Olofsson is nu de snelste... geen Duits goud in ieder geval![]()
edit, dat is bij het voorlaatste tussenpunt
dat gaat zo moeilijk met die spleet ogen..., wat ik mij afvraag hebben die chineze vrouwtjes hun spleetje nu ook horizontaal?quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:48 schreef Ambrosius het volgende:
Dat Chinese vrouwtje moet d'r ogen verder open doen, kan ze het wat beter zien.
Ja, een franse, dat was niet direct verwacht.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:03 schreef mitt het volgende:
Weer een verrassende winnares.
Herbert ook daar al?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:36 schreef Bruce117 het volgende:
"Elke schietbaan is 50 meter lang"
Dat is wel te hopen, zou behoorlijk vreemd zijn als ze allemaal een andere lengte hadden
Het vorige onderdeel.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:40 schreef TheVulture het volgende:
MAar hoe zit dat dan met de start, waar worden die verschillen op gebaseerd?
quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:36 schreef Bruce117 het volgende:
"Elke schietbaan is 50 meter lang"
Dat is wel te hopen, zou behoorlijk vreemd zijn als ze allemaal een andere lengte hadden
die heeft een geweer bij om iedereen die lelijker dan haar is overhoop te schieten... dat wordt dus lastigquote:
zeker, of op de commentatorquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:42 schreef Brahimov het volgende:
Ik zou m'n geweer op de coach richten als hij zo bleef meelopen
daarom is ze ook zo snel klaar met schietenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
die heeft een geweer bij om iedereen die lelijker dan haar is overhoop te schieten... dat wordt dus lastig
Heeft wel watquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:43 schreef wdn het volgende:
[afbeelding]
Albina
Wat een naam. Konden die ouders niets beters bedenken?
als ze dan alles mist wint ze nogquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:46 schreef TheVulture het volgende:
Goud voor Duitsland, tenzij ze een vastloper heeft bij de volgende schietbeurt
Bij die eerste foto is het perspectief anders, het blijft een enorme centenbakquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:46 schreef Bruce117 het volgende:
Dit is best aardig
[afbeelding]
Maar dit is best eng
[afbeelding]
verkeerde britquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:46 schreef Bruce117 het volgende:
Dit is best aardig
[afbeelding]
Maar dit is best eng
[afbeelding]
dan zal het wel een vrouw zijnquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:48 schreef wdn het volgende:
Ik zal het niet in tags zetten
http://www.torino2006.org/resources/ATH/img_601320.jpg
Ok keuze: is dit een man of een vrouw?
ik zeg man, dus zal wel vrouw zijnquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:48 schreef wdn het volgende:
Ik zal het niet in tags zetten
http://www.torino2006.org/resources/ATH/img_601320.jpg
Ok keuze: is dit een man of een vrouw?
Ikke geen brabanderquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:53 schreef snellejelle het volgende:
[..]
houdoe
maar verder heb je gelijk
denk voor de spanning ofzoquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:53 schreef wdn het volgende:
als staand schieten lastiger is waarom doen ze die dan niet aan het begin en aan het eind liggend?
het moet wel spannend blijven he...quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:53 schreef wdn het volgende:
als staand schieten lastiger is waarom doen ze die dan niet aan het begin en aan het eind liggend?
Het zal wel in de regels staan dat je moet beginnen met 2x liggend en daarna 2x staand.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:53 schreef wdn het volgende:
die's leuk jaquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:55 schreef snellejelle het volgende:
bailly is voor een française best leuk
[afbeelding]
is dat een vooroordeelquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:55 schreef snellejelle het volgende:
[afbeelding]
Schönes Rennenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:56 schreef marcb1974 het volgende:
Bah wat liep er 1 te kwijlen,
maar gaaf om te zien hoor dit
en ze schiet ook nog erg sterkquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:55 schreef TheVulture het volgende:
Ze skie't gewoon veel sneller als de rest, dat maakt het grote verschil
quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:55 schreef snellejelle het volgende:
[afbeelding]
een 7-quote:
ik heb er wel meer gezien op een weekend parijsquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:57 schreef snellejelle het volgende:
[..]
Ik heb in twee maanden Frankrijk maar twee mooie françaises gezien
Ik in een jaar een hele hoopquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:57 schreef snellejelle het volgende:
[..]
Ik heb in twee maanden Frankrijk maar twee mooie françaises gezien
Parijs da's geen Frankrijkquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:58 schreef Bartoli het volgende:
[..]
ik heb er wel meer gezien op een weekend parijs![]()
kruipend wint ze nogquote:Op zaterdag 18 februari 2006 13:01 schreef marcb1974 het volgende:
Netjes hoor Wilhelm, nu even niet vallen enzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |