abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 9 januari 2006 @ 21:31:15 #1
109131 crew  sportfreak
pi_33881944
Hier moet uiteraard een topic over zijn. Een sport die in Nederland nauwelijks leeft maar razend populair is bij onze oosterburen.
Biathlon is een combinatie van:

en

Eerst een stukje geschiedenis en informatie over deze sport:
quote:
Biatlon is een skisport, namelijk een langlaufwedstrijd waarbij de deelnemers op bepaalde punten moeten geweerschieten op een doel. Wordt dat doel gemist, dan betekent dit tijdverlies, in de meeste varianten doordat een extra strafronde moet worden gelopen voor men op het eigenlijke parcours verder mag gaan.
Biatlon mag je niet verwarren met duatlon (een combinatie van wielrennen en hardlopen)
Geschiedenis
De geschiedenis van biatlon heeft zijn oorsprong in oefeningen voor Noorse soldaten; de eerste bekende wedstrijd vond plaats in 1767 tussen compagnies van de grenspolitie. Langzaamaan breidde de sport zich uit over Scandinavië en ze werd als demonstratiesport opgenomen in de Olympische Winterspelen van 1924, 1928, 1936 en 1948, maar werd geen officiële Olympische sport omdat ze nog geen algemeen aanvaarde reglementen had. In 1948 voegde biatlon zich bij de UIPM, de internationale unie van moderne vijfkamp, die dan de UIPMB werd, de Union Internationale de Pentathlon Moderne en Biathlon.
Het eerste officiële wereldkampioenschap biatlon vond plaats in 1958.
De eerste maal dat biatlon op het officiële programma van de Olympische Winterspelen stond, was in 1960 in Squaw Valley (voor de mannen) en 1992 in Albertville (voor de vrouwen).
Naast de jaarlijkse wereldkampioenschappen, is er sinds 1977 ook een wereldbekercompetitie biatlon, naar analogie met de wereldbeker in het Alpineskiën. Waar het wereldkampioenschap in één wedstrijd wordt beslist, wordt de wereldbeker gewonnen door degene die op een aantal wedstrijden gedurende het gehele seizoen de meeste punten heeft verzameld.
In 1993 werd een afzonderlijke sportbond, de IBU (International Biathlon Union) opgericht, die in 1998 officieel afsplitste van de UIPMB. Biatlon is daarmee de enige skisport die niet onder het toezicht van de internationale skifederatie FIS staat.
De IBU heeft veel inspanningen geleverd om de populariteit van de sport te verhogen, onder meer door nieuwe wedstrijdformules in te voeren die aantrekkelijk zijn voor de (televisie-)toeschouwers.
Wedstrijdformules
Voor het skiën zelf is de keuze van de skistijl vrij; in de praktijk betekent dit dat iedereen de vrije stijl of het skaten gebruikt. De wapens, die de atleten op hun rug meedragen bij het skiën, zijn lichtgewicht (3,5 kg) geweren met een kaliber van 5,6 mm (.22), die manueel moeten geladen worden. De doelen waarop geschoten wordt bevinden zich op een afstand van 50 meter, en hebben een diameter van 45 mm bij het liggend schieten, en 115 mm bij het staand schieten. Het zijn telkens vijf zwarte schijven die wit worden als ze getroffen worden. In de individuele proeven heeft men vijf kogels om de vijf schijven te treffen; in de aflossing zijn er per schietbeurt drie reservekogels. Naargelang het soort proef wordt voor iedere niet getroffen schijf een straftijd aangerekend of moet de atleet voor iedere niet getroffen schijf een strafronde van 150 meter afleggen.
De verschillende proeven die momenteel in de biatloncompetitie voorkomen zijn:
Individuele proef
De individuele proef, over 20 km voor mannen en 15 km voor vrouwen, is de oudste proef in het biatlon. De atleten starten afzonderlijk met tussenpozen. Tijdens de proef moet viermaal geschoten worden, achtereenvolgens liggend, staand, liggend en staand. Voor elke niet getroffen schijf wordt één minuut straftijd aangerekend.
Sprint
De sprintafstand is de helft van die van de individuele proef: 10 km voor mannen en 7,5 km voor vrouwen. Er moet tweemaal geschoten worden, resp. liggend en staand. Ook hier starten de atleten afzonderlijk na elkaar (meestal met een interval van dertig seconden). Per gemiste schijf moet de atleet een strafronde van 150 meter afleggen.
Achtervolging
In de achtervolging starten de atleten in de volgorde van de uitslag en met inachtneming van de tijdsverschillen uit een vorige proef, gewoonlijk een sprint. De winnaar van die vorige proef start dus als eerste, gevolgd door de tweede na een tijd gelijk aan diens achterstand na de sprint, enzoverder. Dit betekent dat degene die als eerste de finishlijn overschrijdt meteen ook de winnaar is. De af te leggen afstand is 12,5 km voor mannen en 10 km voor vrouwen; er zijn vier schietbeurten, resp. liggend, liggend, staand en staand, en er moeten strafrondjes gelopen worden voor elke gemiste schijf. Deze proef wordt ook wel "jachtrace" genoemd.
Massastart
Bij de massastart vertrekken alle deelnemers tegelijk. Vanwege het risico op valpartijen bij het skiën in groep, en het beperkt aantal schietposities op de schietstand, kan er slechts een klein aantal atleten deelnemen aan deze proef (in de wereldbeker mogen de 30 best geplaatste atleten deelnemen). De afstand is 15 km voor mannen en 12,5 km voor vrouwen; er moet vier maal geschoten worden, in de volgorde liggend, liggend, staand, staand, en voor elke gemiste schijf moet er een strafronde gelopen worden.
Aflossing
De aflossing wordt gelopen met teams van vier biatleten, die elk 7,5 km (mannen) of 6 km (vrouwen) afleggen, met twee schietbeurten (liggend resp. staand). De eerste lopers starten tegelijk. De aflossing gebeurt door het lichaam van de volgende atleet aan te tikken binnen de daartoe voorziene zone. In deze proef zijn er per schietbeurt drie reservepatronen beschikbaar; pas wanneer er na de acht schoten nog schijven overblijven die niet zijn geraakt moet er een strafronde van 150 m gelopen worden voor elke misser.
Het programma:
quote:
11 febbraio
20 km individuale maschile 13:00
13 febbraio
15 km individuale femminile 12:00
14 febbraio
10 km sprint maschile 13:30
16 febbraio
7,5 km sprint femminile 12:00
18 febbraio
10 km inseguimento femminile 12:30
18 febbraio
12,5 km inseguimento maschile 14:30
21 febbraio
Staffetta 4x7,5 km maschile 12:00
23 febbraio
Staffetta 4x6 km femminile 12:00
25 febbraio
15 km partenza in linea maschile 10:00
25 febbraio
12,5 km partenza in linea femminile 12:00 Cesana San Sicario
Kanshebbers zijn bij de mannen denk ik Poiree, Bjorndalen, Wolf, Fischer en bij de dames : Disl, Wilhelm, Heidel . Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door sportfreak op 10-01-2006 19:08:01 ]
pi_33882333
Biathlon 1 van de mooiste zoniet de mooiste wintersport
Bjorndalen

[ Bericht 3% gewijzigd door Remco op 09-01-2006 23:07:12 ]
  maandag 9 januari 2006 @ 21:55:27 #3
30919 mitt
Michael Corleone
pi_33883247
biathlon met een h hoor
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Trouwste user 2022 maandag 9 januari 2006 @ 21:56:21 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_33883304
Ga maar eens liggend schieten met een hartslag van 220

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Redactie Sport maandag 9 januari 2006 @ 22:43:05 #5
109131 crew  sportfreak
pi_33885801
quote:
Op maandag 9 januari 2006 21:56 schreef tong80 het volgende:
Ga maar eens liggend schieten met een hartslag van 220

Staand lijkt mij nog lastiger.

Ik ben benieuwd of er net als in Athene weer iemand die op koers voor goud ligt op de schijf van zijn tegenstander gaat schieten. Maar met 5 schijven naast elkaar waar je op moet richten lijkt die kans mij niet zo groot.
  maandag 9 januari 2006 @ 23:06:50 #6
67174 Dos37
Come on Twente
pi_33886799
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:43 schreef sportfreak het volgende:

[..]

Staand lijkt mij nog lastiger.

Ik ben benieuwd of er net als in Athene weer iemand die op koers voor goud ligt op de schijf van zijn tegenstander gaat schieten. Maar met 5 schijven naast elkaar waar je op moet richten lijkt die kans mij niet zo groot.
Winterspelen in Athene
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_33886822
quote:
Op maandag 9 januari 2006 21:55 schreef mitt het volgende:
biathlon met een h hoor
pi_33891753
quote:
Op maandag 9 januari 2006 21:55 schreef mitt het volgende:
biathlon met een h hoor
Nee hoor.
pi_33893040
Toffe sport om te zien toch wel
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:53:27 #10
30919 mitt
Michael Corleone
pi_33901430
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 01:49 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Nee hoor.
We zijn op de internationale tour hoor.

dus dan met een h
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:01:22 #11
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33901717
tis niet onaardig om te zien
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 januari 2006 @ 20:22:25 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_33915533
De deelnemers zeggen me niks.Maar het is wel fascinerend om naar te kijken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_33941476
Biathlon is een geweldige sport om naar te kijken.

In Noorwegen en Duitsland is deze sport niet voor niets razend populair. Als je je er een beetje in verdiept en de verschillende disciplines kent, zul je zien dat deze tak van sport heel erg veel te bieden heeft.

Zowel mentaal als fysiek moeten de biathleten tot het uiterste gaan.

Ik juich voor Ole-Einar Bjoerndahlen; ik hoop dat hij de Duitsers weer van heel wat eremetaal af kan houden.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:33:35 #14
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_33955447
Idd een erge leuke sport om naar te kijken! Al zie ik het dan normaal gesproken maar 1x in de 4 jaar.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:10:25 #15
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_33979606
Fischer of Wolf
pi_34269296
Bjoerndahlen gisteren eindelijk weer eens meegedaan, maar hij schoot 2x mis en werd 5e (of daar in de buurt).

Frode Andresen wint al 2 sprints achter elkaar. Normaal gesproken mist hij met schieten nogal eens, maar hij schijnt ineens uit te hebben gevonden hoe het wel moet. Op de ski's was hij altijd al één van de snelsten.

Ik mag dat wel, bij hem is het altijd alles of niets.
pi_34270109
De laatste paar wereldbekerwedstrijden zijn er een aantal fotofinishen nodig geweest om de winnaar te bepalen. Als dat een voorbode is voor de OS dan komen er een aantal spannende wedstrijden aan.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_34277625
Bjorndalen is idd in een mindere vorm... Maar wie weet staat hij er wel weer in Turijn
pi_34280264
Nu live op Eurosport achtervolging in Antholz. Tussenstand na 2 schietrondes: 1. Hanevold 2. Gross 3. Bjoerndalen 4. Andresen
pi_34283251
Ik vind Andrea Henkel een fantastische meid!!!

En meestal staat ze er wel bij een groot evenement.
Dalla mia finestra vedo il mondo
pi_34285399
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 15:19 schreef Chepke het volgende:
Nu live op Eurosport achtervolging in Antholz. Tussenstand na 2 schietrondes: 1. Hanevold 2. Gross 3. Bjoerndalen 4. Andresen
Gross won netjes

de loopsnelheid van de Noren is geweldig, maar Gross schoot geweldig, helemaal foutloos

er waren trouwens anderen die dik hun achterstand op Gross goed maakten t.o.v. de start, maar heleboel hadden echt een slechte sprint achter de rug, o.a. Fischer en Poiree (die niet eens meer startte)...
Jack does it in real time...
pi_34295400
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 18:03 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Gross won netjes

de loopsnelheid van de Noren is geweldig, maar Gross schoot geweldig, helemaal foutloos

er waren trouwens anderen die dik hun achterstand op Gross goed maakten t.o.v. de start, maar heleboel hadden echt een slechte sprint achter de rug, o.a. Fischer en Poiree (die niet eens meer startte)...
De loopsnelheid van de Duitsers is ten opzichte van de Noren dit jaar sterk verbeterd. Wolf, Greis en Fischer behoren tot de snellere lopers in het veld.
pi_34305900
ja, ze zijn wel een stukje sneller gaan lopen ja de Duitsers, maar vooral de snelheid van Andresen was echt indrukwekkend, die loste zelfs Bjoerndalen en dat heb ik nog niet vaak gezien

Nu was Bjoerndalen dus wel ziek geweest, dus dat is een excuus maar ik vraag mij af of hij een eventuele achterstand nog in kan halen voor de OWS...

de estafette lijkt me een mooi onderdeel worden, want de Duitsers hebben een goed team (zelfs nog gegroeid in de breedte dit jaar) en de Noren zijn ook altijd sterk en Rusland en Oostenrijk hebben ook vaak genoeg verrast...wordt genieten denk ik

Vanmiddag om 13.00u de pursuit bij de vrouwen trouwens, zal vast wel op Eurosport worden uitgezonden
Jack does it in real time...
pi_34308395
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 12:32 schreef DeeBee het volgende:

Vanmiddag om 13.00u de pursuit bij de vrouwen trouwens, zal vast wel op Eurosport worden uitgezonden
Nee, eurosport is volgeprogrammeerd met African Nations Cup en Australian Open. Wel op de ARD. Kati Wilhelm wint, voor Sandrine Bailly en Akhatova. Liv-Grete Poiree wordt vierde.
pi_34336911
Is Ole Einar ziek geweest

Ik vind dat hij op volle sterke op de OWS moet komen want dat is hij onstopbaar. Grote helde die Bjorndahlen, een soort 2e Bjorn Daehli
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34353769
Vandaag heeft hij tijdens de massastart laten zien dat hij er weer helemaal staat. Eerste plek Bjoerndahlen, voor Poiree, Andresen en Defrasne.
pi_34373439
Dit hoort nog in he Biathlon topic in Sport hè!
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_34398314
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:12 schreef zjroentje het volgende:
Dit hoort nog in he Biathlon topic in Sport hè!
Ook inderdaad, maar in de aanloop naar de OWS ging de discussie over Bjoerndahlen, en over de vraag hoe fit hij op het moment is. Daarom misstaat hij hier ook niet, dacht ik zo.
pi_34939022
En ook dit topic verdient een schopje met de 20km mannen morgen om 1 uur.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_34940745
Ben benieuwd of de NOS het uitzendt, zou wel mooi zijn.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 16:54:51 #31
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34941140
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:42 schreef Chepke het volgende:
Ben benieuwd of de NOS het uitzendt, zou wel mooi zijn.
Ik denk het wel. Ben wel benieuwd en tis nog één van de eerste onderdelen die gehouden wordt ook !
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_34941196
De enige sport waar ik echt een hekel aan heb, naast darten. Dat langlaufen ziet er zo onnatuurlijk uit. Vind er ook geen flikker aan om naar te kijken...
pi_34941252
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:56 schreef kikoooooo het volgende:
De enige sport waar ik echt een hekel aan heb, naast darten. Dat langlaufen ziet er zo onnatuurlijk uit. Vind er ook geen flikker aan om naar te kijken...
Maar deze gasten mogen wel ''schaatsen'' op de skies. Dus met echte slagen. Wat jij denk ik bedoelt is de cross country klassieke stijl. Is wel een groot verschil.
pi_34941324
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:58 schreef Chepke het volgende:

[..]

Maar deze gasten mogen wel ''schaatsen'' op de skies. Dus met echte slagen. Wat jij denk ik bedoelt is de cross country klassieke stijl. Is wel een groot verschil.
Ik vind dat 'lopen' op skies, dat verkapte langlaufen gewoon debiel. Het zal ongetwijveld ontzettend zwaar zijn, ik vind het debiel en onnatuurlijk. En dan ook nog dat achterlijke schieten erbij, ik snap heul die combinatie niet.
pi_34941564
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 17:00 schreef kikoooooo het volgende:

onnatuurlijk.
Welke sporten op deze Spelen zijn dan wel natuurlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')