Bron: Planetquote:Hirsi Ali haalt uit naar Wiegel
Gepubliceerd op dinsdag 22 november 2005
Oud-VVD-leider Wiegel is een 'reactionair conservatief', vindt partijgenoot en Tweede Kamerlid Hirsi Ali. "Zo'n Wiegel is precies zo'n Turkse of Marokkaanse vader die instinctief aanvoelt dat hij de modernisering niet kan tegenhouden en zich daarom terugtrekt in zijn buurt, want daar is het lekker veilig.''
Dat zei Hirsi Ali in een vraaggesprek in het dinsdag gepresenteerde Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2005. Wiegel hekelde eerder dit jaar het afwijzende standpunt van Hirsi Ali over gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs als onliberaal.
'Niet geraakt door de nieuwe werkelijkheid'
"Ik dacht: ach, die man woont in Dieren of Diever of zoiets, op zo'n ideale, idyllische plek. Volkomen levend in het 'land van ooit', literally. Hij is niet geraakt door de globalisering, door de migratie, door de nieuwe werkelijkheid.''
Het Kamerlid, bekend door haar scherpe kritiek op de islam, zegt er zeker van te zijn dat er een 'reformatie' van de islam komt. "Die kan alleen plaatsvinden als er sprake is van vrijheid van meningsuiting. Als genoeg mensen hardop mogen zeggen: oké, ik neem de Koran niet letterlijk. En dat zij dan niet onmiddellijk onthoofd worden.''
Het is de redenatie van Hirsi Ali he, niet die van mij, daarom open ik een topic erover.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:41 schreef Mutant01 het volgende:
En hij rijd ook nooit naar Den Haag zeker? Waar allochtonen wonen? Hij gaat nooit naar de randstad? Waar hij allochtonen tegenkomt.. Achterlijke redenatie.
Dat gaat meer om laagopgeleiden denk ik, ik denk dat hoogopgeleiden uit de Randstad veel hardere standpunten op immigratie hebben dan die in een dorp wonen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef sizzler het volgende:
Ik dacht dat racisme juist in dorpen voorkwam? Of is Uden een uitzondering?
quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef pberends het volgende:
Het is de redenatie van Hirsi Ali he, niet die van mij, daarom open ik een topic erover.
Maar komt die Wiegel als bekend persoon niet alleen succesvolle allochtonen tegen in van die voorgeprogrammeerde programma's?
Ah natuurlijk en hij is z'n hele leven niet zelf in de Randstad geweest? Kom nou toch.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef pberends het volgende:
[..]
Het is de redenatie van Hirsi Ali he, niet die van mij, daarom open ik een topic erover.
Maar komt die Wiegel als bekend persoon niet alleen succesvolle allochtonen tegen in van die voorgeprogrammeerde programma's?
Ik ben anders ook opgegroeit in een dorpje en woon sinds kort in de stad.. het maakt tegenwoordig geen ene drol meer uit. Tegenwoordig is het de media die je beeldvorming bepaald en niet je eigen ervaring. Het voorbeeld Uden is al aangehaald.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:53 schreef Roellio het volgende:
Tsja... of je nu opgroeit in de Bijlmer of in een dorpje in Drenthe maakt nogal een verschil, ja!
Dat is in strijd met wat AHA dus zegt. Volgens haar zou je nu een soort van geitenwollensokken-persoon moeten zijn. Je woont immers in een dorp.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:57 schreef Fool het volgende:
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt! Ik woon zelf in een redelijk klein dorp, met relatief weinig allochtonen (netjes woord zo!) Maar ben toch enigszins rechts ingesteld, maar zeker geen rascist!ik heb wel altijd in grotere steden gestudeerd. Het ligt in meerdere factoren, in welke omgeving je wordt opgevoed en waar en hoe je opgroeit zijn denk ik wel beslissende factoren in je latere politiek denken.
Maar maakt dat je links danwel rechts? Of houdt het gewoon in dat bepaalde problemen/vraagstukken gewoon niet op je agenda staan? Want ik neem aan dat je ook met Groningse vraagstukken, net zoals in Randstedelijke vraagstukken, meerdere kanten opkan, oa. linkse en rechtste kanten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:55 schreef Xebrozius het volgende:
Ik weet het wel zeker, als Groninger kom ik weinig in aanraking met 'de migratie', ghettovorming en andere dingen die graag aangegrepen worden door rechts...
Mijn politieke visie is gebaseert op wat ik om me heen zie, ik ga niet af op wild west verhalen, vooroordelen of het nieuws. Misschien is dat erg kortzichtig maar ik weet dat als ik een weekend in Rotterdam ben ik nog steeds geen goede mening kan vormen aangezien ik er niet woon en me niet dagelijks in die omgeving bevind.
Ik denk dat de opvoeding ook een zeer bepalende rol heeft gehad, opgroeiende met ouders die GroenLinks en SP stemden weet je ongeveer in welk gematigd milieu ik opgroeide. Als kind zijnde ben ik nooit in aanraking gekomen met rechtse vooroodelen van mijn ouders, integendeel, veel werd gebagetaliseerd. Mijn standpunten zijn uiteraard niet die van mijn ouders maar ze hebben me wel geleerd om niet direct af te gaan op wat je ziet of hoort, je te verdiepen in de tegenpartij eer je een conlcusie trekt...quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Maar maakt dat je links danwel rechts? Of houdt het gewoon in dat bepaalde problemen/vraagstukken gewoon niet op je agenda staan? Want ik neem aan dat je ook met Groningse vraagstukken, net zoals in Randstedelijke vraagstukken, meerdere kanten opkan, oa. linkse en rechtste kanten.
En dat hoeft dus niet! Kijk naar mij... Dat is wat anders dan de vraag of waar je woont van invloed is op je politieke voorkeur! Misschien was et wel anders geweest als ik niet had gestudeerd en in dat dorp was blijven hangen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is in strijd met wat AHA dus zegt. Volgens haar zou je nu een soort van geitenwollensokken-persoon moeten zijn. Je woont immers in een dorp.
Zij is een moslima en daar geldt dat niet voorquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:05 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Overigens woont AHA tegenwoordig in een bunker als ze niet in Amerika woont. Mag ze nu ook binnenkort alleen nog maar een mening hebben over het duinkonijnen overschot en verzakkingen van bunkerfunderingen? Dat is ongeveer haar redenatie in deze kwestie...
Bij mij niet. Alleen ipv een jarenlange ontkenning van de media zijn "ze" nu wat opener wat afkomst betreft enzo, dus zie ik nu vaker bevestigingen van wat ik zelf ervaar en ervaren heb. Het is eerder zo dat je een mening hebt op grond van je ervaring. Er ook meer een sfeer gekomen dat immigratieproblematiek openlijk bespreekbaar is (met alle excessen van dien) maar of de media daarin een leiderspositie heeft gehad of een volgerspositie weet ik niet. Ik vind het eigenlijk een beetje makkelijk om de schuld maar bij "de media" of "de overheid" neer te leggen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tegenwoordig is het de media die je beeldvorming bepaald en niet je eigen ervaring.
Ow, ik dacht dat het gewoon aan Ayaan zelf lag dat zij dingen wel mag, die anderen volgens haar niet mogen. Maar dan is het duidelijkquote:Op dinsdag 22 november 2005 15:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zij is een moslima en daar geldt dat niet voor![]()
We leven in een tijdperk van massamedia. Internet, kranten en TV brengen de hypes daadwerkelijk voor, moet je eens al deze zaken gaan wegdenken. Het aantal uren dat we gemiddeld naar TV kijken is ten opzichte van een aantal jaar geleden 2x zoveel geworden. Sterker nog, politieke zaken worden nu JUIST doormiddel van de TV besproken. Denk aan Netwerk, denk aan Nova, denk OOK aan submission! Het is een feit dat dit soort programma's grote invloed hebben op de beeldvorming van mensen. De hele hype rond het stenegooien naar auto's bijvoorbeeld, dat was denk ik nooit zo uit de hand gelopen als er geen media-aandacht was.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Bij mij niet. Alleen ipv een jarenlange ontkenning van de media zijn "ze" nu wat opener wat afkomst betreft enzo, dus zie ik nu vaker bevestigingen van wat ik zelf ervaar en ervaren heb. Het is eerder zo dat je een mening hebt op grond van je ervaring. Er ook meer een sfeer gekomen dat immigratieproblematiek openlijk bespreekbaar is (met alle excessen van dien) maar of de media daarin een leiderspositie heeft gehad of een volgerspositie weet ik niet. Ik vind het eigenlijk een beetje makkelijk om de schuld maar bij "de media" of "de overheid" neer te leggen.
Jawel, maar tussen "invloed hebben" en "wordt bepaald door" zitten redelijk denkende personen die de informatie beoordelen op waarde en op hun eigen wijze attribueren. De media bovendien te divers (kijk maar naar "een royaal gebaar", de 26.000 gezichten spotjes of Barend en Van Dorp) om op één gedachtegang aan te sturen. Je kan niet net doen alsof de media als een marionet de massa beheerst die uit leeghoofdige mensen bestaat die alleen de klanken van hun tv nabootsen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een feit dat dit soort programma's grote invloed hebben op de beeldvorming van mensen. De hele hype rond het stenegooien naar auto's bijvoorbeeld, dat was denk ik nooit zo uit de hand gelopen als er geen media-aandacht was.
De politieke onderwerpen die de media bespreken zijn alles behalve divers, en bepalen dan ook "het debat van de dag". De afgelopen jaren staat de immigratie/integratie -problematiek, hoog op de agenda van veel programma-makers. Tuurlijk, elk programma vult het onderwerp anders in, maar het onderwep an sich blijft gewoon hetzelfde. We hebben helaas te veel "leeghoofdige" mensen die hun denken laat beinvloeden door de media. Niet alleen de media natuurlijk, dat spreekt voor zich, en het betreft hier vooral jongeren die hierdoor beinvloed worden. Om ontopic te blijven, ik denk dat de woonplaats een te marginale rol speelt op de manier van het politieke denken. Wat wel van invloed is, is de manier waarop je opgevoed wordt, de sociale klasse waarin je terecht komt e.d.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:21 schreef sizzler het volgende:
[..]
Jawel, maar tussen "invloed hebben" en "wordt bepaald door" zitten redelijk denkende personen die de informatie beoordelen op waarde en op hun eigen wijze attribueren. De media bovendien te divers (kijk maar naar "een royaal gebaar", de 26.000 gezichten spotjes of Barend en Van Dorp) om op één gedachtegang aan te sturen. Je kan niet net doen alsof de media als een marionet de massa beheerst die uit leeghoofdige mensen bestaat die alleen de klanken van hun tv nabootsen.
Ze hebben elk jaar een Shakespearetheater in Diever dat gaat ook over buitenlanders.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:37 schreef pberends het volgende:
Wiegel woont overigens in Diever, een Drents plaatstje van een paar duizend inwoners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |